Bukefalos 28 år!

Verktyg för beskärning - finns den ultimata sågen?

Magiana

Trådstartare
Jag vill beskära mina lönnar men det är rätt många grova grenar som måste tas bort och jag pallar inte riktigt att stå å gnösa med en vanlig grensåg. Det tar evigheter och man blir snabbt trött. En grensåg på skaft är det samma problem med. Det tar evigheter.

Motorsåg är väl det som kapar snabbast, men det kan jag inte hantera och det är nog inte lämpligt för någon att stå på en stege med en sådan.

Finns det några andra alternativ? Huvudsaken är att få bort de grova grenarna så kan jag ta finliret sen med den vanliga grensågen.
 
Hur grova grenar gäller det?
Jag har använt min tigersåg, har dock en med sladd som kostade 400 kr på Byggmax, en Verto.
Min har sladd och det har funkat bra, ska man ha en med batteri så ska man kanske inte köpa det billigaste. Ryobi brukar ha helt okej saker. :)
 
Bågsåg.
Använder den till allt som är för stort för "småverktyg" och för litet för motorsåg. Mycket mångsidigt verktyg. Finns olika sågblad, välj ett som är gjort för färskt virke om du ska såga i levande träd.
 
Hur grova grenar gäller det?
Jag har använt min tigersåg, har dock en med sladd som kostade 400 kr på Byggmax, en Verto.
Min har sladd och det har funkat bra, ska man ha en med batteri så ska man kanske inte köpa det billigaste. Ryobi brukar ha helt okej saker. :)
Grenarna är väl mellan 5-10 cm i diameter.

Bågsåg.
Använder den till allt som är för stort för "småverktyg" och för litet för motorsåg. Mycket mångsidigt verktyg. Finns olika sågblad, välj ett som är gjort för färskt virke om du ska såga i levande träd.
Jag har nog en bågsåg i ladan, men sågbladet lär inte vara mycket att hurra för. Jag får hoppas att den inte har rostat ihop och det går att byta.
 
Bågsåg.
Använder den till allt som är för stort för "småverktyg" och för litet för motorsåg. Mycket mångsidigt verktyg. Finns olika sågblad, välj ett som är gjort för färskt virke om du ska såga i levande träd.
Säger samma. skulle inte ens funderat på annat verktyg för grenar. Dessutom är det enkelt att byta blad.

Jag har utrotat några prydnadstallar och kapat ner ett par usla nästan döda äppelträd med bågsågen.
 
Grenarna är väl mellan 5-10 cm i diameter.


Jag har nog en bågsåg i ladan, men sågbladet lär inte vara mycket att hurra för. Jag får hoppas att den inte har rostat ihop och det går att byta.
Det är ungefär den kalibern jag har tagit med tigersågen, jag tycker det är sjukt bekvämt att "bara" behöva hålla så gör sågen jobbet. Men så har jag haft hyfsat när till uttag och bara behövt lägga ut en förlängningssladd.
 
Jag sågar med Silky (Gomtaro) nästan uteslutande. Smidig såg som kommer åt på trånga ställen och som lämnar fina snitt.

För att bara avlasta (d v s innan finsnitt) kan jag, utöver japansågen, använda ovan nämnda bågsågen eller yxan eller lövkniven.
 
Nästa problem är hur jag ska få plats i grenverket med stege, mig själv och en bågsåg. Och så är jag oroligt för att göra mig illa när grenarna faller. Det har redan hänt en gång då grenen slog tillbaka när den föll.

20180818_172237.jpg

Så här ser ett av träden ut. Det andra är glesare, men även det har döda stumpar och kvastar.
Det är ungefär den kalibern jag har tagit med tigersågen, jag tycker det är sjukt bekvämt att "bara" behöva hålla så gör sågen jobbet. Men så har jag haft hyfsat när till uttag och bara behövt lägga ut en förlängningssladd.
Jag har ganska nära till uttag och tillgång till skarvsladd, men äger ingen tigersåg. Dessvärre har jag inte råd att köpa någon heller och vet inte vem som har och kan låna ut.

Jag sågar med Silky (Gomtaro) nästan uteslutande. Smidig såg som kommer åt på trånga ställen och som lämnar fina snitt.

För att bara avlasta (d v s innan finsnitt) kan jag, utöver japansågen, använda ovan nämnda bågsågen eller yxan eller lövkniven.
Fina snitt behövs inte för att kapa grova grenar. När det grova grenarna tas är det "avverkning". Det är inte förrän den kvarvarande "klädhängaren" ska bort, som snittet ska vara fint.
 
Nästa problem är hur jag ska få plats i grenverket med stege, mig själv och en bågsåg. Och så är jag oroligt för att göra mig illa när grenarna faller. Det har redan hänt en gång då grenen slog tillbaka när den föll.

Visa bifogad fil 18386
Så här ser ett av träden ut. Det andra är glesare, men även det har döda stumpar och kvastar.

Jag har ganska nära till uttag och tillgång till skarvsladd, men äger ingen tigersåg. Dessvärre har jag inte råd att köpa någon heller och vet inte vem som har och kan låna ut.


Fina snitt behövs inte för att kapa grova grenar. När det grova grenarna tas är det "avverkning". Det är inte förrän den kvarvarande "klädhängaren" ska bort, som snittet ska vara fint.
1. Säkra stegen (bind fast).
2. Ta ner i mindre delar.
3. Använd rep och hjälp på marken.
4. Hjälm är bra.
5. Jag hade valt nånting annat än bågsåg, om jag ville såga ovanför tidigare snittyta. Bågsåg funkar om du tar under tidigare snittyta.

Och som jag skrev om val av såg; den lämnar fina snitt och passar just därför bra till just det.
 
1. Säkra stegen (bind fast).
2. Ta ner i mindre delar.
3. Använd rep och hjälp på marken.
4. Hjälm är bra.
5. Jag hade valt nånting annat än bågsåg, om jag ville såga ovanför tidigare snittyta. Bågsåg funkar om du tar under tidigare snittyta.

Och som jag skrev om val av såg; den lämnar fina snitt och passar just därför bra till just det.
Grenarna pekar rakt upp och det finns inte så mycket att luta stegen mot när man kommer högre upp. Av den anledningen går det inte att ta ner i mindre bitar. I så fall måste man ha skylift. Min stege är mycket stabil med extra stöd nertill. Den kan inte ramla i sidled.

Jag har inte tillgång till hjälp.

En hjälm hjälper inte om grenen slår mot mitt ben. Det var det som hände sist.

Jag fattar inte vad du menar med under och över tidigare snittyta. Övre två snitten tar man först. Sen tar man det undre snittet som tar bort den kvarvarande stubben.

Träden är alltså häckbeskurna och grenarna växer som grova kvastar rakt upp.

Batteridrivna motorsågar är toppen, små och smidiga. Kanske går att hyra nånstans i närheten?
Det är fortfarande ett farligt verktyg som man kan råka kapa annat än grenar med. Jag törs inte använda den.
 
Jag skulle nog ändå satsa på grensågen.
5-10 cm grenar borde verkligen inte vara ett problem. Vi hade en gran som vält halvvägs över huset förra veckan och fick kapas i bitar. Gick väldigt smidigt med grensågen.

Kan din ha blivit slö? Vi behöver köpa en ny nu efter granen, den är vass som en smörkniv efter det arbetet. Tydligen svår att slipa upp.
 
Grenarna pekar rakt upp och det finns inte så mycket att luta stegen mot när man kommer högre upp. Av den anledningen går det inte att ta ner i mindre bitar. I så fall måste man ha skylift. Min stege är mycket stabil med extra stöd nertill. Den kan inte ramla i sidled.

Jag har inte tillgång till hjälp.

En hjälm hjälper inte om grenen slår mot mitt ben. Det var det som hände sist.

Jag fattar inte vad du menar med under och över tidigare snittyta. Övre två snitten tar man först. Sen tar man det undre snittet som tar bort den kvarvarande stubben.

Träden är alltså häckbeskurna och grenarna växer som grova kvastar rakt upp.


Det är fortfarande ett farligt verktyg som man kan råka kapa annat än grenar med. Jag törs inte använda den.
Den röda linjen visar ett nytt ställe att såga av på. D v s under gamla snittytan.
_20180819_095008.JPG
 
Den röda linjen visar ett nytt ställe att såga av på. D v s under gamla snittytan.
Visa bifogad fil 18403
Men nej, nej, nej! Det är helt fel! Det där är mot trädets fysiologi och skapar samma problem en gång till. En lönn ska se ut som en lönn. Den ska inte beskäras som en häck. En häckbeskärning på en lönn ser bara förjävligt ut och det är det jag vill rätta till. Den som beskar förra gången gjorde just det. Och precis som @lady_vip säger så blir snittytorna för stora.

Jag skulle nog ändå satsa på grensågen.
5-10 cm grenar borde verkligen inte vara ett problem. Vi hade en gran som vält halvvägs över huset förra veckan och fick kapas i bitar. Gick väldigt smidigt med grensågen.

Kan din ha blivit slö? Vi behöver köpa en ny nu efter granen, den är vass som en smörkniv efter det arbetet. Tydligen svår att slipa upp.
Jo, den kan nog ha blivit slö.
 
Vad tänker du att det ska bli av trädet?
Jag tror det skulle funka att hantera det som ett hamlat träd som återrestaureras till att bli hamlat. (utan att direkt veta om lönn är det mest lämpade för det?). Och då ska man väl kapa ovanför de gamla kapställena, inte nedanför som @malumbub röda linjer? Men då ska det skäras ner med bara ett par års mellanrum innan de nya skotten blir stora igen.
Eller är meningen att det ska kunna fungera friväxande utan skötsel i framtiden? Har en känsla av att det är ganska krävande att skära till det så, om det nu går att återskapa ett naturligt växtsätt. Men det kanske du har koll på redan?
 
Vad tänker du att det ska bli av trädet?
Jag tror det skulle funka att hantera det som ett hamlat träd som återrestaureras till att bli hamlat. (utan att direkt veta om lönn är det mest lämpade för det?). Och då ska man väl kapa ovanför de gamla kapställena, inte nedanför som @malumbub röda linjer? Men då ska det skäras ner med bara ett par års mellanrum innan de nya skotten blir stora igen.
Eller är meningen att det ska kunna fungera friväxande utan skötsel i framtiden? Har en känsla av att det är ganska krävande att skära till det så, om det nu går att återskapa ett naturligt växtsätt. Men det kanske du har koll på redan?
Jag vill att lönnarna ska vara friväxande och se ut som lönnar. Hamlade träd är inte fina.

Jag vet att det kan vara svårt att få fason på träden då de blivit så brutalt felskurna tidigare. Mitt ex som har jobbat professionellt med trädbeskärning anser också att de kan bli svåra att rätta till. Det är p.g.a. det som jag övervägt att fälla träden, men det vore också väldigt tråkigt. Nya träd växer inte upp i brådrasket.
 
Men det blir alldeles för stor snittyta, risken är stor för röta i trädet. Nu är iofs skadan redan gjord när det kapades förra gången, så det blir kanske inte värre,.
Beror på syftet. Jag föreslog det bara eftersom ts gav mig intrycket av att det var stökigt att beskära.
 
Vad tänker du att det ska bli av trädet?
Jag tror det skulle funka att hantera det som ett hamlat träd som återrestaureras till att bli hamlat. (utan att direkt veta om lönn är det mest lämpade för det?). Och då ska man väl kapa ovanför de gamla kapställena, inte nedanför som @malumbub röda linjer? Men då ska det skäras ner med bara ett par års mellanrum innan de nya skotten blir stora igen.
Eller är meningen att det ska kunna fungera friväxande utan skötsel i framtiden? Har en känsla av att det är ganska krävande att skära till det så, om det nu går att återskapa ett naturligt växtsätt. Men det kanske du har koll på redan?
För hamling hade jag föreslagit som du skrev, ovanför gamla. Lönn funkar fint till det.

Jag hade inte gett mig in på att försöka få till ett naturligt växtsätt. Det är borttaget i och med kapningen.
 
Men nej, nej, nej! Det är helt fel! Det där är mot trädets fysiologi och skapar samma problem en gång till. En lönn ska se ut som en lönn. Den ska inte beskäras som en häck. En häckbeskärning på en lönn ser bara förjävligt ut och det är det jag vill rätta till. Den som beskar förra gången gjorde just det. Och precis som @lady_vip säger så blir snittytorna för stora.
Jag svarade bara på din trådstart. Syftet eller din önskan om framtida utseende framgick inte.
Hur en lönn (eller vilket träd som helst) "ska" se ut beror ju på syftet.

Snittytan blir stor, ja. Men det behöver inte betyda döden för trädet.

Men skulle det sluta med det i slutändan så är stående död ved av stor betydelse för den biologiska mångfalden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
69 390
Senast: anglahund
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 926
Senast: Madick
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp