Bukefalos 28 år!

Verktyg för beskärning - finns den ultimata sågen?

Beror på syftet. Jag föreslog det bara eftersom ts gav mig intrycket av att det var stökigt att beskära.
Att häckbeskära saknar syfte helt. Resultatet blir att trädet svarar med mängder av skott under snittet, kanske en bit ifrån och då blir det röta i stumpen ovanför de nya skotten. Det är det som har hänt tidigare. Gör man då om proceduren och åter skär nedanför skotten, så förflyttar man kvasten med skott nedåt för varje beskärning. Till slut har man inget träd kvar.

Jag svarade bara på din trådstart. Syftet eller din önskan om framtida utseende framgick inte.
Hur en lönn (eller vilket träd som helst) "ska" se ut beror ju på syftet.

Snittytan blir stor, ja. Men det behöver inte betyda döden för trädet.

Men skulle det sluta med det i slutändan så är stående död ved av stor betydelse för den biologiska mångfalden.
Nej, det framgick inte eftersom jag frågeställningen inte gällde hur jag ska beskära. Jag har kunskap nog att veta det och behöver inte fråga.

Hur en lönn ska se ut ser man om man inte beskär dem alls. Då växer de som de ska.

Jag vill absolut inte ha döda träd vid min entré :yuck:. "Hej, å välkommen till dödens boning..."
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
69 480
Senast: anglahund
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 944
Senast: Madick
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp