Bukefalos 28 år!

Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Jo jag läste det men jag ställde inte riktigt samma fråga, får se om jag får ett annat svar.
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

*knapplån*
min pålle får just nu (går på naturbete) 1½ kg krafft groov om dan. utöver det får han 1 vitlöksklyfta, hagen är insekts- och fästingrik och det verkr hjälpa. sedan får han B-vitamin sen snart en månad tillbaka då han hade lite svårt att tappa den sista av vinterpälsen (var väl klurigt, första gången han satte vinterpäls... :D )
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Står kakao, mjölkchoklad, kaffe med på dopinglistan då?
Eller vallmofrön?

I alla fall så räknas alla dessa som doping.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Inte_Ung skrev:
Står kakao, mjölkchoklad, kaffe med på dopinglistan då?
Eller vallmofrön?

I alla fall så räknas alla dessa som doping.

Jo fast det vet man sedan gammalt. Inte så många hästar som dricker kaffe dock :angel:
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

fio. skrev:
Lite svårt att putta bort en häst och dra pizzan igenom tänderna på honom när han redan har snott den och har den i munnen och tuggar för fullt :angel:


ok.. jag vet iallafalll hur man öppnar en häst mun....
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Koffein står med och kakao vet "alla" att det är doping. Vallmofrö är inte så vanligt att man ger hästarna.

Det gäller att försöka så mycket som möjligt att få svar på vad som är tillåtet eller inte och är man osäker så är det bara att fråga förbundet. De svarar så gärna så. På min Glucosamin burk så står det att man inte får ge mer än dubbeldos för att det ska räknas som fodertillskott. Så skulle man ge man mer än så får man skylla sig själv.

JAG reagerade bara på att vissa anklagar andra för att tänja/gå över gränsen när det gäller doping bara för att dom ger sina hästar örter som är klassade som fodertillskott.
 
Senast ändrad:
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Passar på att fråga hur lång karens det är på Tryptofan för tävling. Gav hästen foderjäst förut och denna sort innehöll tryptofan. I en tidigare tråd togs det upp att ananas är lugnande, det innehåller ju tryptofan. Så hur ligger det til egentligen, vad kan man ge / hur mkt kan man ge?
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

DEt står jag fortvarande för.
Om vi håller oss till DK så har vi ett preparat som säljs som inflammationsdämpande o där viss dokumentation för detta finns. Detta borde utesluta godkännande som fodertillskott men det verkar som om SJV inte kolla så noga vad de godkänner hur detta gått till har jag inte fått ngt svar på. De som är ansvariga för dopingregler håller med om att godkännanet är fel o anser att DK bör dopingklassas eftersom det kan antas ha tillräckligt bra effekt för att dölja en skada antinge avsiktligt eller för att ägaren helt enkelt inte märker skadan (att det på ngt sätt skulle vara förebyggande finns det inget belägg för).
Så visst anser jag att det är att tänja på gränserna att ha en tävlingshäst stående på DK även om det idag inte går att stoppa.
En intressant hypotetisk situation är om man visste att en häst hade en skada som gjorde att den inte skulle gå igenom besikting o så kom den till start ohalt pga DK (ja jag begriper att jag aldrig skulle få veta detta).
Vad skulle då hända om jag tex anmälde för brott mot djurskyddslagen (som ligger till grund för dopingreglerna)?
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Bubbla skrev:
Senast jag hörde har man som sagt inte kunnat bevisa någon effekt av att ge hästar glukosamin. Och då borde det ju inte heller dopingklassas som sagt. Fast kanske man ändå skulle dra det över samma kam som dk eftersom det ges för att "smörja leder" något som inte borde behövas på en häst som är tränad och kapabel att utföra den uppgift den ska.

Fö en stor eloge till dig som tar tag i dk frågan till skillnad från dem som verkar köra på tesen att man kör tills det är bevisat att man inte får. Och inte verkar visa något intresse för att få någon att klart tala om hur det ligger till.

Det här tycker jag är intressant. Det finns ju inga direkta indikationer på att glukosamin i de doser som idag används och vid oral tillförsel har effekt. Och det är inte dopingklassat eller karenstidsbelagt.

MEN, det blir ju väldigt intressant i min valacks fall t ex där det är en stor skillnad till det bättre när han får ledtillskott (Innehållande lite av varje, bland annat glukosamin, kondriotin, MSM och hajbrosk) mot när han inte får det.

Och då BORDE jag väl egentligen anse det som prestationshöjande och sätta ut det innan tävling, men MÅSTE jag? (Inte aktuellt i mitt fall då herrn är T-märkt, men som rent generell frågeställning).

Jag ger något som INTE är dopingklassat eller har karens, MEN som är 'prestationshöjande' i den meningen att hästen går/rör sig betydligt bättre med än utan.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

forsts. Dessutom ssulle jag förstås bli tvungen att ge startförbud även om jag inte skulle kunna kalla det doping.
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

I linje med mitt resonemang ovan så anser jag att du bryter mot djurskyddslagen om du skulle starta en häst under de förutsättningarna.
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

peter_lundin skrev:
I linje med mitt resonemang ovan så anser jag att du bryter mot djurskyddslagen om du skulle starta en häst under de förutsättningarna.
PL

Nu ska vi klyva hår ;) Om vi ponerar att hästen UTAN tillskottet är helt okej. Alltså det finns ingen smärta som man kan upptäcka iaf (veterinärmedicinskt) etc, men hästen har de facto bättre gång och är smidigare/mjukare MED tillskott (jag har inte min valack som exempel längre btw). Bryter det verkligen mot djurskyddslagstiftningen då?

Jag tycker det där är en gråzon där den moraliska aspekten är det som ska/får/måste fälla avgörandet, och det är ju då det blir lite trist när man inser att det nog är ganska få som skulle sätta ut tillskottet innan tävling..
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Nej då bryter det inte mot djurskyddslagen, det skulle kunna vara doping om man kunde dopingklassa medlet.
Om vi återgår till DK så har vi här ett preparat som i massor av sammanhang jämförs med butta od vilket i så fall innebär att det kan maskera en hälta så att ryttaren inte upptäcker den utan fortsätter att tävla, ryttaren har då enligt min mening brutit mot lagen genom att framkalla ett läge där h*n inte hade möjlighet att upptäcka skadan.
Om den åsikten skulle hålla juridiskt går inte att säga förrän det prövats i rätten (helst i högre instans).
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Det finns ju säkert individer där det ger effekt. Som jag har förstått det är det så att det glukosamin man ger bryts ner och alltså inte borde komma hästen tillgodo som det glukosamin man behöver till leder. Men det skulle ju kunna vara så att hästen man ser effekt på har en brist på de byggstenar den behöver för att åstadkomma denna effekt själv. Dvs du skulle kunna få samma effekt med annat foder men som innehåller samma byggstenar. Då är det ju svårt att tillskriva ett speciellt ämne vissa effekter.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Och då skulle jag faktiskt vilja hänvisa till rubriken i denna tråd, vet man verkligen vad man stoppar i sin häst? Nä det verkar ju inte så, jag anser själv att Dk har såpass hög antiinflammatorisk samt smärtstillande effekt att det måste finnas en stark grundorsak till att man ger detta preparat. Ger man Dk i förebyggande syfte under en tävlingssäsong borde man kanske se över sina träningsmetod, då det kan finnas mer att önska av den som gör att man slipper sk överträningssymtomer som sen i sin tur kan ge oönskade inflammationer.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Jag skulle nog vilja påstå att det här fortvarande är en öppen fråga.
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

En del vet nog men försöker förtränga vad de egentligen håller på med.
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Hmmmm....nu är det inte så att JAG gör det, men det gör "ont" att vara på topp...det gör "ont" att tävla många ggr....spelar ingen roll hur tränad och förberedd hästen är så är träning en sak o tävling en annan...att ge i före träning kan ju vara diskutabelt...men efter är en annan sak...jag ger mina homeopatisk arnika efter loppen...för att öka cirkulationen o därmed förebygga olika ev skador.......det ger jag även vid olyckor, tramp och andra situationer för att just förebygga skador som kan komma efteråt.....läkningen går tusan så mycket fortare, och är man ute o tävlar på vinterhalvåret så är ju inte avskrittningen vad den borde vara....och kanske lång resa hem...då kan det sitta lite mjölksyra kvar i kroppen som arnikan hjälper till med att "rensa ut"......
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Jo det är ju det jag menar men det gör ju också att det inte går att dopingklassa något som är så outrett ännu.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

och är man ute o tävlar på vinterhalvåret så är ju inte avskrittningen vad den borde vara....och kanske lång resa hem...då kan det sitta lite mjölksyra kvar i kroppen som arnikan hjälper till med att "rensa ut"......

Fast det var ju inte vad frågan handlade om, eller hur. Här pratas det om vad man ger hästen innan tävling, inte efter. ;)
i övrigt håller jag med om Arnican, en outstandning i många sammanhang.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 657
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 948
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 638
Senast: TinyWiny
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 162
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp