Bukefalos 28 år!

Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Frågan verkar vara mer komplicerad. DK är inte godkänd som fodertillsats. Möjligen skulle det kunna klassas som foderråvara o då behövs inget tillstånd men då får man tydligen bara använda den torkade växten direkt i fodret ingen beredning, extraktion el dyl.
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Har du fått något svar än??
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Ja mer från Djurskyddsmyndigheten som varit i kontakt med SJV, därav sista inlägget.
Inte själv fått svar från SJV. Det verkar som frågan väckt intresse.
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

aha okey så DK är inte godkänd som fodertillsats enligt Djurskyddsmyndigheten och få alltså inte ges till hästar oavsett om man tävlar eller ej ?? Har jag fattat det rätt??
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Det kanske inte är så enkelt heller, men just nu lutar det åt det hållet.
Det ända vettiga är egentligen att alla tillverkare av sådana här preparat såg till att få dem godkända som naturläkemedel.
Får ej ges till hästar är kanske inte riktigt rätt snarare, får ej säljas o får ej ges till tävlingshästar.
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Får ej ges till hästar är kanske inte riktigt rätt snarare, får ej säljas o får ej ges till tävlingshästar.

Ja men om det inte får säljas så bör man ha dokumenterat att det innehåller något som inte är lämpligt, att man inte skall ge en tävlingshäst före start är för mig helt solklart och här bör finnas en karens. Jag har förstått att den fn är på 96 timmar, men att den har diskuterats om att få samma karens som fenylbuttazon eftersom den jämställs med denne.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Skall man titta strikt på reglerna så är det snarast så att för att ngt skall få säljas så skall det vara dokumenterat att det inte innehåller ngt olämpligt o att eventuella påstånden om effekt har ngn grund.
Vad beträffar DK verkar det inte alls vara klart att det har ngn karens.
Obs jag har inte alla regler o bedömningar klart för mig men här kommer lite grann.
Foderråvara får blandas in fritt, hit räknas tydligen alla örter om de bara torkas o blandas in.
Fodertillskott måste godkännas av EU/SJV listan finns på SJVs hemsida.
Naturläkemedel skall godkännas av läkemedelsverket, finns idag inga godkända för djur, även om det säljs en massa preparat som hör till den här gruppen, enligt STC får endast godkända preparat användas.
Läkemedel, registrerade som sådana.
Kontentan av detta är att de flesta tillskott som säljs egentligen är olagliga.
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Antingen så är det väl någon som lurar på dom all dessa "krydda" eller så har hästägarna sett någon annan som ger "kryddan" till sin häst!?
 
Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Gammeln skrev:
Det var ju någon här som nämde att enligt C.Plack så har det aldrig uppmätts B-vitamin brist hos någon häst någonsin. Kan vi anse att Pelle är först i världen om att ha drabbats av en sådan åkomma. Isf måste detta ju finnas skrivet i en uppseendeväckande artikel i bla Svensk Veterinärtidning.

Jag vet i alla fall en som är konstaterad ha stor B-vitamin brist på blodprov av mkt kunnig veterinär. Dessutom så hade hästen fått tillfört B-vitamin i maten varje dag men uppenbarligen fanns det någonstans något fel i upptaget/nybildningen, men med kraftig kurning med injektioner så fick de rätt på värdena. Dock faller de igen om inte hästen får injektioner regelbundet de kan inte vad detta beror på och hästen är pigg och frisk för övrigt (endast 8 år gammal) nu när värdena ligger rätt. Så det blir till att fortsätta att kura b-vitamin injektioner med jämna mellanrum.
 
Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Man har aldrig konstaterat B-vitaminbrist på en FRISK häst, man har inte ens lyckats framkalla det. Om hästen har något problem med t ex magtarmkanalen (eller annat såklart) kan naturligtvis brist uppstå.
 
Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Det här blir lite konstigt, en häst med konstaterad B-vitbrist är per definition inte frisk.
Skulle gärna veta med vilket blodprov B-vibristen på gylles häst konstaterades o vilket B.vit det var fråga om.
PL
 
Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Nu var det inte min häst men jag kan försöka att komma ihåg och fråga ägaren nästa gång jag träffar henne. Vet att det kom upp till diskussion med hennes vet av en slump när hon var inne och fick stötvågsbehandling på en gammal ryggskada. Hästen var lite ur form och hade fällt av väldigt dåligt, vet menade på att den behöver B-vitamin men ägaren menade på att hon gett rejäl dos länge vid tillfället därför togs blodprover både för annan koll men också specifikt för koll på B-vitamin då vet var ganska säker på sin sak (och ägaren var lika säker på att hästen verkligen hade fått rejält med B-vitamin) när provsvaren kom var det tydligen mkt extrema värden på B-vitamin (vilken sort vet jag inte säkert men skulle gissa på genomgående då ägaren nog varit mer specifik när hon berättade det om det endast rörde sig om en). Sprutades senare med beviplex i rejäla kurer.
Flera månader senare visade det sig också att hästen av misstag legat mkt lågt på proteinintag (sammanblandade analyser) och fick ganska stora problem av detta innan det upptäcktes, kan inte svara på om detta var fallet även innan B-vitamin bristen (upptäcktes i alla fall långt senare än detta men vet inte hur länge de fodrat med det felaktiga höet). Kanske kan detta ha något samband.
 
Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Hästen var enligt definition för övrigt frisk när B-vitamin bristen upptäcktes, vet kunde inte hitta något annat fel någonstans.
 
Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Mitt problem är att jag inte vet att man kan specifikt påverka ngn B-vitaminbrist med ett normalt blodprov. Däremot kan tex en viss sorts blodbrist peka på en viss sorts B-vit brist men här kan även proteinbristen ge samma effekt.
PL
 
Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

gylle skrev:
Hästen var enligt definition för övrigt frisk när B-vitamin bristen upptäcktes, vet kunde inte hitta något annat fel någonstans.
Med frisk menar jag att den inte uppvisade några symtom som kunde tyda på B-vitbrist.
PL
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Mitt problem är att jag inte vet att man kan specifikt påverka ngn B-vitaminbrist med ett normalt blodprov.

Nu skall jag berätta en sak för dig, detta fick jag reda på helt nyligen. Ledproblem i någon form kan skapa en brist av zink, detta i sin tur medför att upptaget och produktion av B12 (tror jag, jag är lite osäker) kan bli fel och en viss brist där kan uppstå. Men som sagt då pratar vi inte om en frisk häst.
 
Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

peter_lundin skrev:
Det här blir lite konstigt, en häst med konstaterad B-vitbrist är per definition inte frisk.
Skulle gärna veta med vilket blodprov B-vibristen på gylles häst konstaterades o vilket B.vit det var fråga om.
PL

Ok, klumpigt uttryckt av mig men jag tror att du egentligen förstår vad jag menar?

Alltså en häst där det enda felet skulle vara att den har just B-vitaminbrist, där det inte beror på ett fel i upptag eller magtarmstörning eller liknande. Om hästen har problem med upptaget borde ju inte en tillsats av B-vitamin hjälpa? Är det problem med produktionen borde iofs tillsats hjälpa men inte lösa problemet (bara symptomen)?

Om man jämför med t ex en mineral som kalcium där ju bristen av det ämnet kan vara problemet i sig...(oj svamligt blev det... :p )
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

På kliniken när man undersökte en häst med någon form av ledinflammation, då hade man tagit vissa blodprover som indikerade brist av zink och man ville då följa upp med ytterligare blodprover utöver de vanliga för att kontrollera om så var fallet. Man kan iså fall tydligen tillföra dels zink med även B-vitamin för att få en bättre status i åkomman. Detta är min mer nyfikna sida, nämligen att öronen blir som karotter i vissa lägen. Jag frågade sen vetrinären, eftersom vi hade samma på min pålle i en anna fråga och han bekräftade det.
 
Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Men då var väl bristen på zink orsaken? I ditt första inlägg lät det som om ledproblemet orskade zinkbrist?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 657
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 948
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 638
Senast: TinyWiny
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 162
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp