Bukefalos 28 år!

Vet hästarna vilken ras de är?

mackan

Trådstartare
Ja alltså - skämt åsido : ) har ni några tecken på/erfarenheter av att olika hästraser tyr sig till varandra om de är av samma ras?
Jag är lite nyfiken på detta nämligen. Jag har märkt det med våra fullblod, att de gärna om de får, går tillsammans. Tyvärr så får de inte göra det numera, de älskade varann men de blev helknäppa ihop. :D Sprang helt sanslöst fullt ös medvetslös och skadade sig/drog av skor titt som tätt. Folk kunde inte gå in till dem i hagen när det var insläpp för de flöjde runt och hade sig. Jag ska även förtydliga att det inte var en enstaka period som detta skedde, utan konstant och regelbundet, vi var rätt så ihärdiga att vänta ut det och hoppas att det skulle lägga sig, men icke. Vi har dessutom provat återigen efter långt uppehåll att ha dem ihop igen, men det blev samma sak då omedelbart.
Mitt fullblod som inte alls är vare sig sprättig, nervig eller springig av sig med andra hästar (han har gått med massor genom åren), blev fullständig idiot tillsammans med det andra fullblodet. Han går sen länge istället tillsammans med ett 4 årigt halvblod, och man skulle ju kunna tro att med en bebis som är väldigt lekfull i hagen, skulle det bli samma grej där, men inte! Det är lugnt och fridfullt, även om de leker emellanåt så blir det aldrig det där tokgalna.

Det andra fullblodet går med en lugn och grym halvblodsherre som håller honom i herrans tukt och förmaning, och det har varit bra, för han håller sig lugnare och kommer till sans även när han får tokryck (han är springig av sig av naturen till skillnad från min häst).

Är nyfiken som sagt om ni har några erfarenheter av att vissa raser tyr sig till varandra av samma ras, om de får välja?
 
Senast ändrad:
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

jag tror att det inte har så mkt med rasen i sig att göra utan med "två likasinnade" som hittar varann. och det är nog flest likasinnade inom den egna rasen men det kan även vara en häst ur en annan ras som liknar.

mitt halvblod och min arab, som båda var vita med kompakt kropp och litet huvud, stora ögon och öron med böjda tippar och väldigt lika till sättet, var som ler och långhalm från dag ett. ingen av dom hade någonsin haft en så bra kompis. underbart att se! dom hade som tur var bra inflytande på varann. :D

så jag tror det är mer "åh han är som mig" och inte "åh ett annat fullblod/halvblod/russ/osv". alltså att det inte är rasen hästen känner igen, men vissa särdrag som den själv har också. vilket som sagt givetvis ofta hänger ihop med att dom är av samma ras.:)
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Jag tror inte de vet vilken ras de är utan mest temperamentet osv.

Däremot körde jag förbi en cirkus med hästar i hagar utanför för någon månad sen. Där fanns ca 6 skäckiga tinkerhästar och ca 6 bruna halvblod. Tinkerhästarna stod i ena änden av hagen tätt ihop och halvbloden för sig. Kan ju dock vara så att de trivs bäst ihop för att de "jobbar" tillsammans i cirkusen.
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Då måste min häst ha helt fel uppfattning om sig själv, hon är nämligen enbart förtjust i små, små ponnyston, typ; welsh mountain :rofl: Hon är ju inte riktigt lika petit som en welsh ;)
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Vet bara att för många år sen då jag jobbade på ett stort ridläger (dvs många hästar) så var det så att de få fjordingar vi hade,2-6 st, omedelbart drogs till varandra! Oavsett vart de kom ifrån :D. Oslagbart var den gången vi släppt ca 20 ponnyer + 2 fjordingar i en ny skogshage,vi hämtade ponnyerna men fjordisarna var puts väck :confused:. Tror vi letade i nästan 2 timmar då vi plötsligt fick syn på dem i en dunge,tätt ihoptryckta och alldeles stilla ;). De ville nog inte vara med den dan!
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

jag tror att det inte har så mkt med rasen i sig att göra utan med "två likasinnade" som hittar varann. och det är nog flest likasinnade inom den egna rasen men det kan även vara en häst ur en annan ras som liknar.

mitt halvblod och min arab, som båda var vita med kompakt kropp och litet huvud, stora ögon och öron med böjda tippar och väldigt lika till sättet, var som ler och långhalm från dag ett. ingen av dom hade någonsin haft en så bra kompis. underbart att se! dom hade som tur var bra inflytande på varann. :D

så jag tror det är mer "åh han är som mig" och inte "åh ett annat fullblod/halvblod/russ/osv". alltså att det inte är rasen hästen känner igen, men vissa särdrag som den själv har också. vilket som sagt givetvis ofta hänger ihop med att dom är av samma ras.:)

Ja kanske, men ändå:
våra två fullblod älskade varann från första början, men jävlar vad de sprang. vid hopsläppet var det slätlöp från första stund, istället för hälsningar, pip, skrik och nosande, som vid alla andra hopsläpp. de såg ut att ha koll på att den andra var en löphäst redan sekunden de hälsat. min häst har aldrig betett sig så vid ngt annat hopsläpp med andra raser.
och sen som sagt, så även om de gillade varann så blev de stressiga ihop, som jag redogjort för i första inlägget. de såg inte ut att ha roligt när de röjde, tillslut sprang de besinningslöst och man såg att de inte ens själva visste varför.

sen det där om VARFÖR två individer gillar varann: måste det vara att "åh vi är likadana"? ofta ser man ju individer som är mycket olika i temperament och karaktär och ändå håller de ihop? antar att de hittar ngt gemensamt trots olikheterna, som väger tyngst? :rofl:

KL
det är ju mycket snack om islandshästar att de alltid vill gå med andra islandshästar. stämmer det eller är det en skröna?
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

det är ju mycket snack om islandshästar att de alltid vill gå med andra islandshästar. stämmer det eller är det en skröna?

Överlag en skröna.
Hästar har inte en susning om vad andra hästar är för ras.

Men om tex 10 islandshästar är uppfödda i flock och 10 halvblod är uppfödda i tyskland i boxar och fyrkantshagar en och en så har de ju väldigt olika kroppspråk. Och då antar jag att islandshästarna tyr sig till varandra av den anledningen.
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Överlag en skröna.
Hästar har inte en susning om vad andra hästar är för ras.

Men om tex 10 islandshästar är uppfödda i flock och 10 halvblod är uppfödda i tyskland i boxar och fyrkantshagar en och en så har de ju väldigt olika kroppspråk. Och då antar jag att islandshästarna tyr sig till varandra av den anledningen.

Hm. Intressant om det är en skröna, för den skrönan verkar vara tämligen vid liv i sverige vad jag har sett, förstått och hört. Finns folk som hävdar att islandshästar inte får utlopp för sina naturliga beteenden och behov om de inte går med andra islandshästar osv osv. Nyfiken som sagt!
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Varning för eventuell fördom :angel: men jag upplever att islandsfolk är ett väldigt eget släkte. De tror bara gott om sina hästar och verkar tro att de är de enda hästarna med flockbeteende, vilket så inte är fallet.

Det beror helt på hur de växer upp. Det finns halvblod som växer upp i stora flockar på lösdrift, så även min nordsvensk, och det finns islandshästar som växer upp i boxar och små grushagar, även om de inte är så många.

Jag tycker det är jättelöjligt när folk seriöst tror att islandshästar inte kan gå med andra hästar. Alla hästar "är ju hästar" i grund och botten oavsett uppväxt, och de flesta kan lära sig flockbeteende även om de inte är uppvuxna på det viset.
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Mina connemaror har varit tämligen förtjust i sina islandshästkompisar och så shettisar. Allihopa faktiskt :love: Men jag har också sett att de har "parat" ihop sig med andra individer med liknande inställning till livet.
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Min fjording gillar andra hästar överlag.
Men ändå kan jag tycka mig märka en viss skillnad.

Möter man andra hästar så vill han gärna stanna och hälsa (tro nu inte att han får det bara för att han vill) men är hästen gul, eller ännu hellre är en fjording också, då kan han bestämt vägra gå därifrån!

Hans små "förälskelser" (för att sätta ett mänskligt uttryck på hans beteende) har varit rödhåriga (alltså fuxar) varav två gått i hagen intill och den tredje fick han träffa först över boxdörren och sedan gå tillsammans med en helg.


Så att de är medvetna om vilken ras de är vet jag inte. Jag tror inte att de delar in sig själva i olika raser, utan det är nog snarare som med vita, rödam gula och svarta människor -alla lika alla olika!

Dock så tror jag att de läser av olika sorters kroppsspråk. Min häst har väldigt svårt att acceptera att travmärren, som gått själv mellan 1-5års ålder) inte vill bli kliad och uppvaktad HELA tiden.
(Men han vill, strunt samma om hon kliar honom, bara han får pilla henne lite i manen, putsa lite på manken och klia över ryggen. Men hon blir grinig på honom! Äckliga karlskrälle!)

Han är uppfödd och har gått med andra fjordingar nästan hela tiden vad jag vet och därför tror jag att han ser lite extra positivt på andra fjordingar. Han vet ju att de fjordingar han gått med förr varit bra kompisar!
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Absolut! Säkert är det inte det enda som avgör valet av flock/vän men det har nog betydelse. Hos oss tyr sig kallbloden (nsv+kbl-travare) till varann. Och hbl höll sig förut för sig.

Jag tror att det kan ha o göra med att olika raser för sig lite olika. Nordsvenskar har ett speciellt kroppsspråk och lite samma sätt att använda sin vikt och kroppsstorlek mer än många andra hästar = min upplevelse. Min tränare sa också att det kanske även kan ha o göra med att de tyr sig lite till de som liknar deras mor. En spekulation. Hon hade en fjordkorsning en gång som var tokig i fjordingar trots att h*n inte själv var speciellt mkt fjording, men hennes mor var.

Så vem vet. :) Likhet ökar ju förutsättningarna för förståelse, liknande åsikter/värderingar och därmed trygghet och fungerande sammarbete.

En kompis hingstar (pre och arab) föredrog skimmliga ston fö. :) Vanlig färg för raserna. Båda var dock själva bruna.
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

nu riskerar jag väl att få både hugg och slag :p men efter min erfarenhet kommer jag aldrig släppa ihop mina hästar med en islänning. deras rangordning o.s.v. verkar lite annorlunda tycker jag, det är inget fel med det men min ponny blev efter x antal månader i samma hage som en islänning pang bom påhoppad och islänningen var jävligt överlägsen dessutom så min lille ponny kom in med blod överallt och sår över hela kroppen, själv fick han inte in en enda träff. detta har jag även sett flera gånger när man blandat islänningar med andra raser, jag menar inte att de är dumma utan jag tror de har ett annat tänkande, för det är väldigt sällan andra hästar bara slår om efter ett tag i samma hage.
i övrigt har jag inte märkt något men jag kan tänka mig att islänningar (t.ex.) är mer flockbundna p.g.a. deras historia, det är ingenting jag vet utan jag gissar bara, och då fungerar det bättre med likasinnade.
jag har haft ett extremt ranghögt sto men det var i sådana fall precis första dagen/dagarna som det reddes ut, aldrig efter lång tid ihop.
sen finns det ju dysfunktionella individer bland alla raser men min ponny hade aldrig mer samma problem och när den islänningen gick med andra islänningar hände det aldrig igen.
min nuv häst (halvblod) tror nog han är en hund dock, han skulle inte ha något emot att krypa upp i mattes famn när något är läskigt, men han är ju lite töntig oxå :p
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

*kl*

Mitt haflingersto kunde nog se skillnad på olika raser hon visste iaf vilken av hingstarna hon ville bli betäckt med.
Det stod både halv o fullblodshingstar i stallet när vi kom med henne men de brydde hon sig inte ett dugg om men när hon senare fick syn på haflingerkillen så ställde hon upp sig på en gång-o sen var det klart!
Så när det gällde henne så vette sjutton :D /L
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Ja, jag har sett flera gånger att fjordhästar tyr sig till varandra. Och islandshästar och varmblodstravare som bott tillsammans har i hagen delat upp sig efter ras.
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

KL

vilken rolig diskussion det blev, tack för alla svar hittills.

Helt klart så är det ju så att hästindivider föredrar eller inte föredrar andra hästar. sen om det är personlighets eller färg relaterat eller andra saker, kan väl diskuteras.

intressant den där teorin om att den som liknar mamman. aldrig hört förrut, intressant.

en tidigare häst jag hade tittade alltid efter fuxar med bläs på tävlingar, och gnäggade åt dem. påminde om kompisen hemma.

två ponny ston jag hade vägrade att låta sig betäckas av annat än skimmel hingstar :angel:
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Jo jag har sett hur fullblod föredrar varandra bland en massa andra hästar, tex, ibland på ett nästan fånigt sätt. Ponnyerna har dragits lite till varandra ibland väldigt uppenbart.

Isisfolk säger samma, precis som andra påpekar här. Jag tror faktiskt att det stämmer också. Varför inte?

Kanske att hästar känner igen utifrån sätt att fungera, tex? Ett fullblod och ett kallblod kan ju fungera väldigt olika. Menar nu inte att tex fullblod vantrivs med andra raser direkt men finns ett annat fullblod brukar de visa att de trivs ihop.
Jag har dock även sett att hästar verkar föredra varandra utifrån intelligens, faktiskt, att väldigt smarta hästar tydligt visat att de föredrar andra mycket smarta hästar, kanske är kontroversiellt att säga men jag tycker verkligen det.
(Och fullblod är ju överlag smartare - fast det finns variationer där sannerligen - och fattar saker lättare än andra raser så det här kan ju hänga ihop:angel:) Man kanske kan säga att ett smart fullblod föredrar ett annat smart fullblod.
 
Sv: Vet hästarna vilken ras de är?

Har hört tvärtom också, ett sto som vägrade att betäckas av en skimmel de fick lägga täcke över honom:rofl::rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 633
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 750
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 632
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp