vet inte riktigt vad som menas =)

Sv: vet inte riktigt vad som menas =)

BB står för Båda Bak ..Men andra ord har hästen lindriga gallor vid knäled och hasled på båda bakbenen.Gallor = svullnad.(enkelt uttryckt)
 
Sv: vet inte riktigt vad som menas =)

tack för ditt snabba svar :D

vad menas med graderna ? typ: 1/2 - 1 grader halt vänster fram
och högt eller lågt typ: vf lågt = 1grad --> 1/2 högt= 1/2 hf lågt = 0 högt =1/2
 
Sv: vet inte riktigt vad som menas =)

Det är ett mått på hur pass halt hästen är :)
Där vill man ha nollor om det är en besiktning eller liknande.
 
Sv: vet inte riktigt vad som menas =)

Hälta bedöms på en skala 0-5. 0 är. Helt ohalt, 1 är en markering. 2 halt, 3 måttligt halt, 4-5 blockhalt = kan inte stödja på benet.

Lågt betyder hälta från nedre delen av benet, hov-kotled, högt då högre upp. Veterinären kan göra lågt och högt böjprov.
 

Liknande trådar

Hästvård Nyss hemkommen med en häst som har en konstaterad lindrig/liten skada på gaffelbandsgrenen lateralt fram… Skadan uppkom efter en dag i...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästvård Halloj! Jag har fått beskedet om att min kära polle har fått utvecklad ringkota höger fram. Jag har klartecken av veterinär att...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 905
Senast: Cattis_E
·
Trav Kikar på travselar i olika webshopar och snavar över detta begrepp titt som tätt, utan vidare specificering. Vad menas med detta? På...
Svar
5
· Visningar
1 010
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp