Veterinär lät skjuta frisk häst

Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Hästfolk är konstiga! Fall efter fall i Sverige uppdagas där hästar får misskötas ibland år efter år. Myndigheterna gör inget, ibland beror det på att de skiter i hästens lidande, men i de flesta fall för att de inte FÅR göra något förrän hästen/hästarna mer eller mindre dött.

Och så kommer ett sådant här fall där ägaren uppenbarligen varit uppe för rejäla missförhållanden flera ggr och myndigheterna för en gångs skull GÖR NÅGOT. Och då är även det fullkomligt åt h-e i folks ögon?! :confused:
Knappast att en polis, veterinär eller vem som har befogenhet att ta sådana beslut glatt klampar in i ett stall eller en hage där ägaren aldrig fått en anmälan, hästen/hästarna är välskötta och stall/hagar är fina och avlivar en häst! Varför i hela fridens dar skulle de göra det?? :confused:

Och vaddå "åka till klinik", vem ska betala det? En ägare som varit uppmärksammad för vanvård flera ggr och låter sin rejält halta häst gå kvar på lösdrift, vem tror att h*n vill och/eller har pengar att lägga ut på veterinärvård? Då hade vederbörande ju redan varit i kontakt med veterinär och kunnat dokumentera det! Och rent krasst så vill inte jag (skattebetalare) betala vården på andras hästar!

Hästar kan skada sig dödligt när ägaren inte ser. Även om det uppenbarligen inte var så i det här fallet. Tex smita ur hagen och bli påkörda, få massiv tarmvred i hagen när ingen är hemma osv.
Om "Kalle Kallesson" får ngt ryck och avlivar min skadade häst "av barmhärtighetsskäl" då skulle "Kalle Kallesson" inte ha pengar till en potta att pissa i när jag var klar med honom.
Men om däremot en veterinär tagit beslutet, då skulle jag inte automatiskt gå i taket. Visst jag skulle begära obduktion och rejäl redovisning av veterinären varför jag inte kunde få ta beslutet, och jag är tämligen säker på att jag kunde få en rimlig förklaring.

Fö så var det lite kul att läsa om Byes framfart! :D
Jag är nog gammal och bor i de trakterna att jag hört talas om honom och hans hästhållning i många år.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ....och komma hem med en som indikerade på samtliga fyra ben vid böjprovet :(:arghh: Det började bra, han visade ingen hälta varken på...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Den svårt sjuka hästen låg ner i transporten. Veterinär vid Regionhästsjukhuset Strömsholm, som förespråkade avlivning, krävde att den...
Svar
0
· Visningar
1 533
Senast: Gunnar
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp