Veterinär lät skjuta frisk häst

Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

*KL*

Åter igen har Sveriges sk djurskydd misslyckats. Hoppas ägaren fick lite upprättelse för vad som hänt.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Hej är rätt ny på Bukefalos och har läst en massa forum, mycket spännande och intressant finns.

Jag ställde en fråga om något vet hur det gick? Om någon köpt häst från Lennart, såg att hans hemsida var igång igen och dom hästarna ser fina ut?

Antar att min fråga gjorde att tråden "vaknade" igen..;)
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Jag blev lite nyfiken... Vet att tråden är gammal och jag har inte läst riktigt hela. Kan inte svara vem som har rätt eller fel i detta ärendet. Men djurskyddet har ingen rätt att gå in på gården utan att ägaren är med, annars måste polisen vara med. Har jag fel?
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Svårt att säga om du har fel eller rätt, gränsen hur långt insp får gå utan polis är inte helt klar, har diskuterat detta tidigare i denna eller ngn annan tråd.
PL
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Vad vet du om huruvida ägaren bör ha upprättelse eller ej???
Har du överhuvudtaget sett videon.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

PL: Jag är lite trög fattade inte ditt senaste inlägg...
Det var egentligen menat som en allmän fråga. Jag vet att de inte får ta hästar hur som helst inte ens om det verkligen behövs. De får inte ens gå in i en hage utan ägaren..
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Då vet du fel! Tveksamheten är om man får gå in i ett olåst stall.
I övrigt , läst tråden från början! Det finns många juridiska frågetecken! Kanske rätt åtgärd med åberopande av fel lagrum.
PL
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Vad vet du om huruvida ägaren bör ha upprättelse eller ej???
Har du överhuvudtaget sett videon.
PL

Fortsättningen går ju att läsa här:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=39837

I höstas avlivades en av Östergrens american curly-hästar på tvivelaktiga grunder efter att miljökontoret gjort tillsynsbesök på gården. Ansvarig veterinär ansåg att hästen var uttorkad och haltade men en obduktion visade senare att hästen var frisk.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Jag vet bara vad djurskyddet har sagt till mig...
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Författningen är djurskyddslagen o den hittar du tex på SJVs hemsida!
Har inte sett obduktionsrapporten men ingen obduktion kan säga att ett djur var frisktn vid avlivandet. Men ävet om ett djur som i det här fallet var i ett bedrövligt skick kan det vara svårt att hitta något.
PL
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Ok då ska jag hålla mig undan från dom.....
Inte för att jag behöver det, men i min kommun finns det en som knappt vet vad som är fram och bak på en häst (eller djur överhuvudtaget) Undrar ibland hur hon fick jobb... Lite mer erfarenhet borde man väl ha än det som står skrivet i "regelboken"...
Gled ifrån ämnet lite sorry....
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Om det är sant så är det ju fruktansvärt, men i många fall "väljer" journalisterna att inte ta med alla fakta. Jag har svårt att tro att de kommer hem till vem som helst utan grund och vid första besöket avlivar ett djur utan att försöka ta kontakt med ägaren.

Håll med. Det verkar vara en väldigt vinklad historia, man ska inte tro allt man läser
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Hon har varit hos mig två gånger det kan jag erkänna fast det var ju kontroll av stallet.... Inget att anmärka på förutom att ena boxen var för liten, men det var bara en tillfällighet då jag fick in en häst "akut" gjorde 2 boxar av en som blev 7,5 kvm/st. Enligt mig mådde ju hästarna bra men men ska dom vara 9 så ska dom.
Men jag har varit med hos fler häst, och hundägare när hon har kommit dit. Därför vet jag hurdan hon är....
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Jag har använt fallet som utbildningsmaterial och därför satt mig in i ärendet. Jag har ingen aning om djurägaren är en acceptabel sådan eller inte men jag blev rätt upprörd över handläggningen ur hästens synpunkt.

Obduktionsprotokollet påvisade en häst utan påvisbara sjukdomar eller skador i normalt hull men med rasens karaktäristiska delvisa hårlöshet. På filmen från omhändertagande var den utan tvekan halt under de sekunder den filmades. Obduktionen omfattade tyvärr inte hovarna men resten av kroppen.

Det som upprörde mig var att man pang bom avlivade hästen utan att bilda sig ngn som helst uppfattning om varför den haltade. Kunde faktiskt varit ngt lätt åtgärdbart. Ett argument för att hästen var svårt sjuk var hårlösheten. Denna är naturlig i denna ras. Man satte sig alltså inte in i fallet ordentligt.

JO tar inte ställning till avlivningen eftersom det var ett veterinärt beslut. Det ska ha avgjorts i veterinära ansvarsnämnden men jag har glömt att följa upp det. Har du PL sett beslutet möjligen?

Vad gäller ägarens andra fall där ett sto omhändertogs så riktade både LST och JO kritik över handläggandet. JO skriver
”Miljönämndens handläggning i samband med det omedelbara omhändertagandet överensstämmer inte med bestämmelserna i djurskyddslagen.”
HH
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Nej jag har inte sett ngt beslut från ansvarsnämnden, tvivlar på att något sådant finns. Mitt stora frågetecken i frågan är sammanblandandet mellan omhändertagande o omedelbart avlivande vilket inte håller juridiskt.
PL
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Men det fanns inget beslut om omhändertagande av hingsten vad jag vet, Inspektören tillkallade en vet som efter inspektörens utsaga och inspektion av hästen beslutade om avlivning av djurskyddsskäl.

Det var en annan häst som kommunen beslöt att omedelbart omhänderta utan att underställa beslutet LST förrän efter 3 veckor. LST upphävde då kommunens beslut.

Det var nog ett år sen jag fick papperen från vetansvar så det borde finnas ett beslut. HH
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

. Mitt stora frågetecken i frågan är sammanblandandet mellan omhändertagande o omedelbart avlivande vilket inte håller juridiskt.
PL

Du har rätt. Det finns ett beslut av miljönämnden av polisen ska omhänderta hästen (?). Sen avlivar vet hästen. Men omhändertagandebeslutet är väl iofs irrelevant. En vet kan väl iofs avliva enbart med stöd av & 30. Sen anmäler LST vet till ansvarsnämnden. HH
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ....och komma hem med en som indikerade på samtliga fyra ben vid böjprovet :(:arghh: Det började bra, han visade ingen hälta varken på...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 138
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Den svårt sjuka hästen låg ner i transporten. Veterinär vid Regionhästsjukhuset Strömsholm, som förespråkade avlivning, krävde att den...
Svar
0
· Visningar
1 533
Senast: Gunnar
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp