Bukefalos 28 år!

Veterinär lät skjuta frisk häst

Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Jag tittade på filmen.
Hästar som har varit värre halt har jag sett, hästar som nån dag efter är ohalta. Dvs. hältan har varit åtgärdbar.
Denna hästs hälta kan man inte gissa orsak till. Felbedömningar av vet. har jag sett för många av för att endast tro på en uppgift från vet.
Det estetiska i miljön är inget som nån annan ska bedömma efter. Tyvärr sker det för ofta, att man inte gillar hur det ser ut.
Detta om filmen.
Sen finns det en historia som berättas av skvallerbyttor. Som kan vara sann eller färgad.
Men inte såg det ut att vara nån avelshingst direkt :)
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst


Hästen har ju uppenbart ont, men den ser ju välmusklad ut och fin i övrigt (så fina de nu blir de där baldisarna). Men det ser ut som om det lika gärna kunde varit en sträckning, hovböld, fång eller vad som helst. Kanske något som stuckit upp i strålen, det var ju ändå en del skräp i hagen...
Kan tycka att de borde försökt behandla i första hand. Oavsett vem ägaren är borde väl en häst få en chans?
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Hästen har ju uppenbart ont, men den ser ju välmusklad ut och fin i övrigt (så fina de nu blir de där baldisarna). Men det ser ut som om det lika gärna kunde varit en sträckning, hovböld, fång eller vad som helst. Kanske något som stuckit upp i strålen, det var ju ändå en del skräp i hagen...
Kan tycka att de borde försökt behandla i första hand. Oavsett vem ägaren är borde väl en häst få en chans?

Kolla på inlägg #16, dom hade redan varit där, dagen innan och hästen såg precis lika dan ut.. Ägaren hade ju alltså inte behandlat den.

Hade någon här lämnat hästen i detta skicket, åkt hemifrån och inte tagit ut veterinär om den sett ut så här sedan gårdagen? :confused:
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Ett problem är att eftersom ägaren inte kontaktades inför andra besöket kunde de som utförde detta inte veta om ngn vet undersökt o behandlat hästen mellan besöken.
PL
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Om min häst stod med brutet ben skulle jag inte drömma om att vänta på en försenad veterinär eller nödslakt. Det finns folk med jägarlicsens som kan avliva en häst lika professionellt som dem.Veterinären har säkert inga problem att ställa diagnosen benbrott för att hästen är död.En eventuell fight med försäkringsbolaget fick jag ta senare.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Du har en poäng här. Om olyckan är framme och en av mina hästar skadar sig så ska banne mig inte hästen avlivas utan min vetskap om det inte är så att skadan är så kraftig att det inte råder något som helst tvivel om att det är utsiktslöst att behandla.Det tycker jag inte att det var i detta fallet efter att ha sett videon.Visst, den här hästen hade rejält ont och såg inte ut att direkt trivas med livet men jag har sett hästar med kraftigare hälta och minst lika "ledsen" uppsyn pga t.ex. hovböld.Att sedan ägaren låter en häst i sådant skick stå ute i en lösdrift av det slaget (av det man kunde se så skulle jag inte ens ställa en frisk häst där!) tycker jag borde beläggas med kännbara straffpåföljder.Jag är ingen motståndare till lösdrift,har själv hästar både på stall och i lösdrift,men hallå skyffel och grep måste användas ibland.Har man lösdrift så måste man ha möjlighet och vilja att stalla upp en häst och kontakta veterinär om den mår dåligt och inte kan fungera normalt.Har själv erfarenhet av kontrollanter som i och för sig inte anmärkt på min djurhållning men som inte verkar ha sett en häst på vykort ens och då blir man ju skräckslagen över att de ska kunna ha befogenhet att dra igång något sådant som skett här.Och så alla ni som tycker så himla mycket och ändrar ståndpunkt så fort "den andra sidan" yttrat sig och sedan tillbaka igen efter nästa svar.Vad som gjorts fel här kan ingen utan total inblick avgöra så istället för att följa med som ett löv för vinden,tänk litet själva och låt bli att spekulera.:devil:
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Det kan jag också tycka, men det är inte alltid så lätt i en given situation, speciellt när auktoritära försäkringsbolaget säger vänta på veterinären och veterinären anser att hästen kan vänta...

/Camilla
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Det kan jag också tycka, men det är inte alltid så lätt i en given situation, speciellt när auktoritära försäkringsbolaget säger vänta på veterinären och veterinären anser att hästen kan vänta...

/Camilla

Jag sa inte att det var lätt.Det finns inget som är lätt med att ta bort en häst och jag tror inte att en veterinär anser att en häst med brutet ben kan vänta.Gör han/hon det så ring en annan veterinär och anmäl den första.Har dom jour ska dom komma och inte ifrågasätta djurägarens omdöme.Jag tror inte att någon ringer veterinären i onödan med de taxor de tar ut så det är nog inte så vanligt att de får "falsklarm".
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Ett problem är att eftersom ägaren inte kontaktades inför andra besöket kunde de som utförde detta inte veta om ngn vet undersökt o behandlat hästen mellan besöken.
PL

Men hade den blivit behandlad så hade det synts något på den. Och ägaren säger ju inte direkt att han har haft veterinär ute heller.. (Om jag inte miss fel så har han uttalat sig att hästen inte såg ut så här när han såg den på morgonen, men den gjorde det tydligen dan innan..)

Dels så kanske hästen behövt en box, med strö i, den hade ned stor sannolihet haft någon lida eller dylikt på sig.

Om inte annat så åker man ju inte hemifrån med ett skadat djur i hagen.. Eller iaf inte jag, men det är nog olika..
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Om de har jour och 17 kossor i företagsverksamhet står före i kön och ingen annan veterinär finns att tillgå? Hur ska veterinären då prioritera? Och det med avstånd som får vilken stadsveterinär som helst att svindla... Distriktet har sätet ca 13 mil bort och sen sträcker sig distriktet ytterligare 13 mil norrut och 3-4 söderut...

Och anmäla veterinärer? Vad ska det tjäna till? DE gör så gott de kan, men de är för FÅ på för FÅ ställen.

/Camilla
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Om de har jour och 17 kossor i företagsverksamhet står före i kön och ingen annan veterinär finns att tillgå? Hur ska veterinären då prioritera? Och det med avstånd som får vilken stadsveterinär som helst att svindla... Distriktet har sätet ca 13 mil bort och sen sträcker sig distriktet ytterligare 13 mil norrut och 3-4 söderut...

Och anmäla veterinärer? Vad ska det tjäna till? DE gör så gott de kan, men de är för FÅ på för FÅ ställen.

/Camilla

För det första så kan det ju inte hända alltför ofta att 17 kossor samtidigt blir i sådant akut behov av vård att de måste gå före ett tokakut läge hos ett annat djur och för det andra den prioriteringen du pratar om kommer liksom med jobbet.Så är det även inom sjukvården för människor.Jag tror inte att 13 mil i någon riktning får någon veterinär att direkt svindla.De åker nog det och lite till varje dag.Och varför ska inte en veterinär som misskött sig få en anmärkning om det är befogat. Även om de också är människor och kan göra misstag så kan just det faktum att den mänskliga faktorn finns bidra till slarv och jag vill i alla fall att mina djur ska ses om av en veterinär som har både kunskap,omdöme och som är noggrann.En veterinär har dock ett stort ansvar precis som en läkare.Det kan ju vara därför de har bättre lön än t.ex. en städare.En veterinär som nekade att komma av annan orsak än annat sjukt djur trots att det var under tjänstgöring slutade för en bekants häst med att denne istället för att få en skonsam avlivning dog efter att ha krystat ur sig hela tarmpaketet pga botulism.Om inte det är läge för annan form av avlivning,kontakt med annan veterinär och anmälan av den första så tycker i alla fall jag att toleransgränsen är litet väl hög!Kalla mig gärna obekväm men jag ställer krav på dem jag anlitar och skulle inte acceptera att bli behandlad så.Att sedan det stora flertalet veterinärer gör vad de kan och på ett bra sätt har jag aldrig förnekat.Det är inte deras fel att de är underbemannade men det finns rötägg och folk har väldigt lätt för att tycka saker privat men att hävda sig direkt och kanske våga ifrågasätta det tar emot.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Är en avlivning av en häst det mest akuta som finns för en veterinär? Är inte akuta fall där djurets liv faktiskt kan räddas viktigare?
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Jag tror inte att vi så ofta råkar ut för rötägg här, utan snarare överbelastade veterinärer, vilket det var i det fallet jag talade om. Anmälan borde isf gälla Jordbruksverket som sköter organisation och bemanning av distriktsveterinärer.

Har du försökt att anmäla en veterinär någon gång och sett hur svårt det är? En kompis blev ut för ett rejält rötägg för några år sedan (en vikarie över storhelgerna) som stack hennes häst fel vid sondmatning pga kolik och pumpade lungorna full med sondvätska. Hästen togs bort 2-3 veckor senare i sviterna av lunginflammation efter vistelse på ett av våra största djursjukhus. Obduktion beställdes men gjordes inte pga tidsbrist så det fanns inga bevis för sondvätskefynd i lungorna. Efter kontakt med jurist och insikten att det skulle ta långt tid för hela rättsprocessen samt att veterinären troligen gick fri, så lade hästägaren ner det hela eftersom hon inte orkade efter förlusten av sin fina häst.

Så det är inte sååå lätt att hävda sin rätt.

/Camilla
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Är en avlivning av en häst det mest akuta som finns för en veterinär? Är inte akuta fall där djurets liv faktiskt kan räddas viktigare?
Absolut är det så att där man kan rädda livet så har man större behov av en veterinär än av någon som "bara" kan avliva.Men efersom vi diskuterade just avlivning så var det detta jag tog som exempel.Och just det du säger är litet det jag ville ha fram.Skrev i ett tidigare inlägg att jag aldrig skulle vänta en hel dag på en veterinär för att få avliva utan isåfall tillkallar annan "behörig" hjälp.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Du har rätt, avlivning är inte det mest akuta.
Sen påverkas planeringen inte enbart av vad som är mest akut utan även av geografin. Man kan inte åka fram o tillbaka hur mkt som helst i strikt "akutordning".
PL
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Jag tror inte att vi så ofta råkar ut för rötägg här, utan snarare överbelastade veterinärer, vilket det var i det fallet jag talade om. Anmälan borde isf gälla Jordbruksverket som sköter organisation och bemanning av distriktsveterinärer.

Har du försökt att anmäla en veterinär någon gång och sett hur svårt det är? En kompis blev ut för ett rejält rötägg för några år sedan (en vikarie över storhelgerna) som stack hennes häst fel vid sondmatning pga kolik och pumpade lungorna full med sondvätska. Hästen togs bort 2-3 veckor senare i sviterna av lunginflammation efter vistelse på ett av våra största djursjukhus. Obduktion beställdes men gjordes inte pga tidsbrist så det fanns inga bevis för sondvätskefynd i lungorna. Efter kontakt med jurist och insikten att det skulle ta långt tid för hela rättsprocessen samt att veterinären troligen gick fri, så lade hästägaren ner det hela eftersom hon inte orkade efter förlusten av sin fina häst.

Så det är inte sååå lätt att hävda sin rätt.

/Camilla
Nej återigen en sak som inte är lätt men det behöver ju inte betyda att man bara ska strunta i den.Ja jag har anmält en veterinär vid ett tillfälle och han fick en "prick" i protokollet och sedan inget mer.Grejen är att om veterinären samlar på sig ett större antal "prickar" så är situationen en annan.Till slut rinner bägaren över.Håller med om att vår byråkrati,all tid det tar och de pengar det kostar många gånger hindrar rättvisans gång men man måste i alla fall försöka annars är vi illa ute om vi bara ger upp och accepterar allt för att det är tufft.Många gånger räcker det med att ställa till lite liv så att den aktuella personens misstag blir dokumenterat och det blir uppmärksammat för att det ska bli ett bättre läge inför framtiden. Den veterinären har det då med i bagaget i framtiden.Alla kan göra misstag och förhoppningsvis lära av det men det fall du beskrev var fruktansvärt dålig yrkesutövning av en veterinär.Stackars häst och stackars ägare.Tro nu inte att jag är en sån person som anmäler hit och dit utan anledning som hobby.Jag är mer för att ta en direkt konfrontation vilket jag också gjorde och kraftigt ifrågasatte veterinärens agerande med min häst.Det slutade med att jag hindrade honom att fortsätta och tog hästen omgående till klinik där hästen snabbt fick den hjälp som krävdes.Tyvärr dog hästen av sviterna efter operationen för sin tarmvred pga att hon kom in för sent till kliniken:Hade jag inte väntat på den kvacksalvaren till veterinär som jag gjorde utan åkt direkt så hade hon antagligen fått större chans att klara sig.DET var mitt stora misstag vilket jag inte ämnar göra om!Numera löser jag eventuella problem med minsta möjliga tidsförlust och på det sätt som situationen kräver och på det sätt som är genomförbart.Kan inte veterinären komma till mig så åker jag till en klinik.Men jag har peppar,peppar klarat mig bra.På drygt 30 år med häst har jag bara råkat ut för en sådan idiot.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

:rofl: :rofl:
Förlåt, men varför skulle just en hovslagare vara bra på att snickra? :rofl: För att de kan spika i hovar? :angel:
Hihi..sorry..kunde inte låta bli...

Helt utanför tråden: Men jag som hovslagare är väldigt duktig på att spika hovar...MEN med ryggen upprätad och hammaren riktad rakt fram är jag hopplös....träffar helt enkelt inte spikfan!?
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Hej, kastar mig rakt in utan att ha läst exakt alla inlägg. Hur fasen kan man med gott samvete påstå sig bedriva god djurhållning i den soptipp som man i denna länk bevisligen kan ta del av. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33831&a=766485&lid=puff_766485&lpos=lasMer

Skulle detta ske utifrån en kollegas privata djurhållning så kan man ju inte annat än skämmas över att en av två fortfarande är värdig medlem i föreningen.

Man kan inte annat än bli stolt över att denna typ av djurhållning aldrig skulle ske utifrån en medlem utifrån yrkesttolthet och medlemskap i SHF.
 
Sv: Veterinär lät skjuta frisk häst

Hej såg att tråden nu är gammal, men hur gick det? någon som vet?
Hur funkar det idag?
är intresserad av en curly och har sett Lennarts hemsida där hästarna ser fina ut? Någon som köpt därifrån?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ....och komma hem med en som indikerade på samtliga fyra ben vid böjprovet :(:arghh: Det började bra, han visade ingen hälta varken på...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 144
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Den svårt sjuka hästen låg ner i transporten. Veterinär vid Regionhästsjukhuset Strömsholm, som förespråkade avlivning, krävde att den...
Svar
0
· Visningar
1 534
Senast: Gunnar
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp