Bukefalos 28 år!

Veterinär yrket

Rubynight

Trådstartare
Hej alla bukar!

Det är så här att jag nu har en uppgift i skolan då vi ska välja ett yrke vi vill arbeta med och skriva om det, jag valde veterinär. Men så är det några frågor jag skulle vilja ha svar på och jag skulle bli glad om någon vänlig själ kan svara på dem.

Jag skulle behöva en svensk stad där det finns en veterinär station, och jag behöver veta om den är privat ägd eller statlig/kommunal och vad min arbetsgivare skulle heta om jag arbetade där. Det ska alltså vara arbetsgivaren som arbetar på denna station nu.
Jag valde tidigare idag staden Ystad, men jag kan förflytta mig ;)

Och rätta mig om jag har fel, men utbildningen är 5år uppe i Uppsala eller? :)

Och vad är en vanlig lön inom veterinär yrket när man är ny och kommer direkt från högskolan? Ni kanske inte vet exakt och efter som det varierar skulle ni ju kunna sätta t.ex. ca 10-20 kr.. :)

Tack på förhand!
 
Sv: Veterinär yrket

Utbildningen i Uppsala är 5,5 år. Gå in på SLU så hittar du säkert lite användbar info.
Ingångslön varierar mellan 30-33 beroende på om du jobbar privat eller på jordbruksverket.

Kända djursjukhus är bl.a. i Helsingborg, Hallands Djursjukhus (Slöinge), Blå Stjärnan (finns på flera orter, bl.a. Gbg)
Vad jag vet är alla veterinärkliniker privatägda förutom Jordbruksverket (distriktsveterinärer som främst behandlar häst/lantbruksdjur)
 
Sv: Veterinär yrket

Det finns väl en veterinärstation i Dingle?
Jag tror att det är distriktsveterinärerna (ägs och drivs av jordbruksverket).

Titta på jordbruksverkets hemsida där finns kontaktuppgifter.
Enkelt och trevligt vore väl om du kunde åka till stationen själv och ställa dina frågor!
Många av de veterinärer som jobbar i Sverige idag är ju inte utbildade i Uppsala utan även i Damnark och Ungern. Kanske någon påstationen kan berätta lite mer för dig.

Hoppas att det går bra med uppgiften!
 
Sv: Veterinär yrket

Tack för svaren!

Jo, det finns en veterinär station i Dingle men jag trodde att de hade mycket att göra men jag skulle absolut kunna gå dit någon dag. Saken var egentligen den att jag valde en annan stads veterinär station för att kunna flytta ifrån Dingle senare :D
 

Liknande trådar

P
Övr. Hund Jag och min grupp ska som fältstudie studera folks identiteter, stereotyper och fördomar genom att sammanställa ett häfte där de...
Svar
18
· Visningar
1 256
Senast: pralin
·
R
  • Låst
Western Hej alla westernälskare Blev lite sur när jag läste Thorndbirds fråga till Ike. Är du seriös ? Jag heter Bettina Roffler och är...
Svar
15
· Visningar
1 935
Senast: tifo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp