Bukefalos 28 år!

Veterinärbesiktningen

C

Cider

Vem visar din häst för veterinären? Du eller din groom? Och varför?
Vem tar hand om hästen och utrustningen i pauserna? Vem sadlar?

Jag gör det alltid i förbesiktningen, pappa under tävlingen och om mina nerver är på plats så gör jag det själv i slutbesiktningen.

Först tycker jag att det är ryttaren som ska visa hästen för att man ska se vem det är som ska rida. Sen vill jag ha så mycket tid som möjligt på mig att äta, vila, gå på toa osv.

Mam och pap brukar fixa häst och grejer rätt bra, men har jag tid och energi så hjälps vi åt! Sadlar gör jag! :banana:
 
Sv: Veterinärbesiktningen

jag visar alltid upp våra hästar för vetrinären, varför jo därför att min man som är
min grommare är alltid så nervig vid vet besktningen och därför vill jag göra det skjälv.min man erich får alltid sadla, han sadlar bäst tycker jag.
och resten av skötseln tar mina andra grommare hand om , för att jag skall få tid att
äta vila och göra toabesök
mvh anne
 
Sv: Veterinärbesiktningen

jag visar och sadlar själv... känns tryggast så...

cider: när kommer cider till dej? måste få se honom ju!!!
 
Sv: Veterinärbesiktningen

Det beror ju helt på vilka medhjälpare jag har med mig! Har jag med mig någon som är bra på att visa för vet. och sadla så får han/hon göra det. Jag tar vara på vilotiden så mycket som möjligt om jag kan så jag hinner kissa, äta, byta strumpor och varva ner en stund. Det kan bli riktigt stressigt annars om det har tagit lång tid i grinden. Har jag bara min man med mig så får jag sköta det mesta! ;) Han är dock mycket bra som hinknisse i skogen.
 
Sv: Veterinärbesiktningen

Jag brukar visa själv i förbesikningen. Men sedan i grind & slutbesikningen brukar sambon visa så jag hinner med mig själv lite osså.

För jag har själv hand om all utrustning, sadlar själv osv. Bäst så, så man vet var man har grejjorna och får allt som man vill ha det. ;)
 
Sv: Veterinärbesiktningen

Jag brukar visa själv. Min sambo som hinkar vill inte det. Han är rädd att det blir fel så att vi blir uteslutna...
Sadlar brukar jag göra själv. Fast han slänger på grejerna i grinden, sen får jag lägga allt som jag vill ha det.
Jag vill nog vara med lite för mycket i grinden. Min sambo säger åt mig att sitta ner. Men jag bara måste kolla hovarna och checka av pulsen... Men jag har blivit bättre på att låta bli. jag tar över hästen när det är dax att gå in och bes.
 
Sv: Veterinärbesiktningen

När jag red varblodet så var det sällan hinkarna fick besiktiga. Dom skulle säkert ha kunnat om det inte vore för att hästen inte lyssnar på någon annan än mig, om dom inte HOTAR honom med pisken. :eek: :crazy:
Sadla fick dom aldrig göra för att hinkarna aldrig lyckades få den på rätt plats.

Unghästen däremot får nissarna både besiktiga och sadla.
 
Sv: Veterinärbesiktningen

Groom visar i förbesiktning medan jag bär utrustning till vetgate.
Jag är själv väldigt aktiv innan besiktning och visar upp hästen för vet själv. Efter att hästen är godkänd sköter jag bara mig själv och groomen tar hand om hästen. Jag kollar sadling och utrustning innan jag sitter upp.
 
Sv: Veterinärbesiktningen

Gör allt själv,vilket gör det stressigt i pausen.
(man har ju inte tävlat så mkt-håller på & få in tempot ;) )
Men vill gärna vara med själv & brukar vara sambon som hinkar och han gör inget annat än hinkar på banan,men det gör han bra! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 849
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 869
Senast: MML
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 263
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 406
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp