Bukefalos 28 år!

Veterinärvård evedensia

Jag
Jag tycker att det är lite intressant att när jag var in och ville röntga min kanin så blev priset plötsligt lägre när jag svarade att jag inte hade henne försäkrad. De tog bort någon fast avgift och trollade lite mer så blev det ca 1/3 lägre totalsumma.
Och det där är inte lagligt.
Det är väldigt dumt av kliniken att göra så då de blir svartlistade av försäkringsbolaget/bolagen vilket medför att man inte får ersättning från försäkringsbolaget om man går med sitt djur till den kliniken.
 
@bettysmatte om nu inte tråden är Evidensiamärkt vilket den ju är enligt titel och de flesta svar, blir det ju lite annat att svara runt :cool:
Det har inte framgått alls att din hun dredogörelse inte alls hörde till trådens rubrik faktiskt . Men då är den ju mera allmän och mina reflektioner passar nog in där .

-
Ang premierna : ja Agrias hälttak blev ju helt fascinerande revolutionärt .
Jag har inte Agria så jag har tyvärr dålig koll nu senare år hur det taket sen verkligen blev .

Mina försäkringsvillkor har inte ändrat sig annat än små detaljer gällande nyförsäkringar och en del annat som inte gällt mina djur . Det ända stora var ändringen i självrisk för många år sedan nu, när självrisken bortom den fasta klumpsumman initialt, utökades till 20% på löpande kostnaderna .
Det tror jag de flesta försäkringsbolag gällande häst har . F-bolagen gällande häst har synkat sina villkor väldigt mycket . Finns ju bra och tydliga tabeller att jämföra bolag emellan . Både publicerade regelbundet i media men några av bolagen har dem även tillgängliga att ta del av :)

Mitt svar om min hund var ett svar på inlägget om att det verkar som om veterinärer på stora kliniker numera vill fortsätta behandla i stället för att avsluta, även om det sistnämnda kanske hade varit mer lämpligt. Kliniken som jag avlivade på är för den delen numera en anicura-klinik. Ingen aning om den var det för drygt två år sedan.

Men du har alldeles rätt i att jag, pga egna erfarenheter och bekantas erfarenheter, inte är speciellt förtjust i evidensia. Men å andra sidan finns det många som inte gillar telia och IKEA heller. Det måste få vara okej att kritisera vilket stort företag som helst, även om det råkar vara en kedja av djurkliniker (för evidensia är ju inte bara häst - det verkar som om man glömmer det ibland).
 
@minimal :
Jag förstår fullt ut att en jourhavande veterinär på golvet på stående fot inte har en hel prisbild att redovisa ?
Det är inget konstigt ?

Däremot om du valt att ändå lämna kvar hästen på rekommendation hade du ju kunnat bli uppringd nästa dag för prisbild och vad kostnaden låg på hittills. Likaså kan du sen bli informerad varje dag vad du ligger på i kostnad .

Min häst för övrigt , har bott på S-Holm Evidensia för några år sedan en vecka med spolning av led pga trauma skada och prislappen landade på 35 tusen på 6 dygn. Då kom hästen in akut en lördagkväll .
Med andra ord blir det bara fel att på sociala media fastna i tron att ett visst ägarnamn tar ockerpriser i sak , när pris och kostnads uppfattningar och bild av kostnader osv enbart redovisas godtyckligt av dig, mig och alla .

@bettysmatte som svar på ditt senaste svar :
ABSOLUT är det självklart både ok och sunt att få kritisera !
Jag vänder mig mot när kritik är dåligt underbyggt och när kritik mest dras igång i drev på sociala media vilket faktiskt skett just ang Evidensia där merparten mest verkar dras igång pga någon/några halvkända bloggprofiler som fullständigt och bokstavligen löpt amok överallt på sociala media, och där folk urskiljningslöst trycker gillaknappen och köper det som någon allsanning .
 
Senast ändrad:
@minimal :
Min häst för övrigt , har bott på S-Holm Evidensia för några år sedan en vecka med spolning av led pga trauma skada och prislappen landade på 35 tusen på 6 dygn. Då kom hästen in akut en lördagkväll .
Med andra ord blir det bara fel att på sociala media fastna i tron att ett visst ägarnamn tar ockerpriser i sak , när pris och kostnads uppfattningar och bild av kostnader osv enbart redovisas godtyckligt av dig, mig och alla .

Var är "några år sedan"? Evidensia har inte funnits i särskilt många år. Var 35000 kr före eller efter att försäkringsbolaget hade tagit sin del? Om det var hela summan så låter det GRÄSLIGT billigt med jourtillägg och 6 dagar på kliniken. När min häst undersöktes i november, en tidig fredagskväll, kostade munhåleundersökning + endoskopi nästan 10000 kr (innan direktreglering) på ett av de andra stora djursjukhusen. Då stannade hon alltså inte kvar (hela undersökningen tog max 1 timme), och gick hem med metacam och hippotrim som behandling.
 
@bettysmatte eh ?
Det är några år sen som sagt och var då redan Evidensia ägt .
Jag har full koll på att de inte ägt S-Holms klinik så många år och när de allmänt kom med i bilden ;)

Nej det är inte så sjukt billigt . Däremot handlar det ju om vad de egentligen gör under de dygnen . Uppstallning och tillsyn är största prislappen om inte så mycket mer görs . Likadant på alla instanser med dygnet runt verksamhet.
 
@minimal :
@bettysmatte som svar på ditt senaste svar :
ABSOLUT är det självklart både ok och sunt att få kritisera !
Jag vänder mig mot när kritik är dåligt underbyggt och när kritik mest dras igång i drev på sociala media vilket faktiskt skett just ang Evidensia där merparten mest verkar dras igång pga någon/några halvkända bloggprofiler som fullständigt och bokstavligen löpt amok överallt på sociala media, och där folk urskiljningslöst trycker gillaknappen och köper det som någon allsanning .

Mmm... Men om egna - och bekantas - erfarenheter också stämmer överens med det man läser?

Jag är inte riktigt säker på vad du menade med ditt sista inlägg förresten?
 
Kanske dags med ett lagkrav om offentliga prislistor på alla kliniker? Mediciner mm blir svårt att ange kanske men dygnskostnad samt pris för olika behandlingar borde inte vara så svårt.
Eftersom alla djur är individer blir det otroligt svårt. En trafikskadad hund kan tex ha olika skador, kräva olika smärstillande och olika övervakning/omvårdnad.
Alla kan reagera olika efter tex en rutinoperation, säg en kastrering. Och komplikationer behöver inte ens bero på nåt veterinären/sköterskan gör, det kan vara en hund som visar sig ha fel på blodkoagulationen tex och som därmed behöver extra vård efteråt.
Men visst, rutiningrepp kan man väl alltid ha prislista för, men sen är alla som sagt individer.

Kostnadsjämförelser med humansjukvård är svåra att få relevanta, eftersom förutsättningarna skiljer stort på flera områden. Inte minst är humansjukvården omgärdad av tvingande regler, standarder, byråkrati och lagar i en omfattning som djursjukvården inte är i närheten av. Det slår igenom på både personal- och utrustningskostnader. Om exempelvis en kirurgmottagning behöver skaffa förmågan att göra gastroskopier så kostar utrustningen i grova slängar från 1,5 mkr. Den veterinärmottagning som vill skaffa motsvarande förmåga kommer undan med en femtedel, till stor del beroende på att där saknas krav på certifiering av utrustning och att kraven på hygien är väsentligt lägre. Även krav, och därmed kostnader, för lokalanpassning och fastighetsteknik ifråga om hygien skiljer sig oerhört mycket.

Ifråga om sekretessen syftade jag på att det såvitt jag vet inte finns någon tvingande sådan, varför det känns litet avigt när företrädare för - i det här fallet - Evidensia hävdar att de är förhindrade att uttala sig. Mitt intryck är att det är en policy som den enskilda kliniken själv väljer att följa.
Vi arbetar enligt väldigt strikta hygienrutiner, väldigt ofta liknande de i humanvården. Varför? För att få bättre djursjukvård, både för patienter och för personal.
Utrustning i veterinärvården saknar inte certifiering, var har du fått det i från?
Vad våra narkosapparater på jobbet kostar vill jag inte gå in på, men billiga är det inte. Anledningen? Ger betydligt säkrare anestesi för patienten, men det innebär också att vi som söver måste ha en viss kunskap. Att hålla ett djur sövt är inte så bara, kunskap om smärtlindring, blodgaser mm måste också finnas.

Förr kändes det som att veterinärer på stora kliniker oftare drog gränsen vad man ska försöka rädda och inte. Nu har man större behandlingsmöjligheter och är mer intresserad av att gå "all in" med behandlingar som ibland är hopplösa redan på förhand. Som djurägare är det nog väldigt svårt att då föreslå en avlivning även om det med facit i hand hade varit det rätta. Svårt läge.
Det här är intressant, många säger att veterinären alltid vill behandla in absurdum. Jag tycker oftare man ser djurägare som säger "avlivning är inte ett alternativ". Två sidor av samma mynt, förmodligen.

Sssh skriv inte så, du hädar när du hävdar att det finns olika "prislistor".
Det finns inte olika prislistor! Vi har inte "hornhinnesår - föräkrad" eller "hornhinnesår - oförsäkrad" i prislistan.
Däremot kan veterinärerna ofta vara snälla och föreslå andra saker på ett icke försäkrat djur, saker som kanske inte är de bästa för djuret.
Är djuret inte försäkrat och man vet att det kommer dra iväg krävs ofta betalning vartefter, för att man ska vara säker på att få in pengarna. En behandling ska alltid ske enligt överenskommelse mellan veterinär och djurägare.
 
Det här har jag funderat över. Vi får hela tiden höra på veterinärprogrammet att många smådjurskliniker i Tyskland drar in en stor del av sina inkomster på (veterinär)foder- och medicinförsäljning (inklusive t.ex. homeopatpreparat som lagstiftningen ser snällare på där än här). Jag har ingen vettig källa på det men skulle gärna vilja veta huruvida det är sant eller inte...

Jag har också fått bilden av att djursjukvården håller hög kvalitet i Tyskland (landet har ju en lång veterinärmedicinsk tradition) så jag tycker absolut att det vore väldigt intressant med en jämförelse av intäkter och utgifter för veterinärklinikerna i Tyskland (t.ex. var de största intäkterna görs, hur inköpspriser för läkemedel ser ut, huruvida de har moms vilket vi ju har 25% på djursjukvård här i Sverige, etc.) så man skulle kunna se vad som egentligen skiljer sig åt länderna emellan (försäkringar? Klinikavgifter? Lönerna tror jag är rätt likvärdiga) och huruvida det finns något man bör ta med sig till den svenska djursjukvården. Det är lätt att bli hemmablind inom alla branscher :)

Jag har nog sagt det förut men jag tycker det är himla bra att det går att föra en diskussion om priser här på buke utan de personangrepp och rena hot mot veterinärer som förekommer i "korstågsgruppen". Man blir ju mörkrädd för mindre...
Utomlands ligger man efter oss u Sverige vad gäller tex hygien. Man ser ibland avancerade operationer som utförs av en veterinär som opererar i enbart operationshandskar och ingen oprock tex. Istället proppar man i djuret antibiotika för att undvika infektioner. I Sverige har vi idag i allmänhet en mycket hög grad av aseptik vilket gjort att vi minskat förskrivning av antibiotika väsentligt. Den här högre graden kostar.

Det här är inte hela sanningen men en del av den.
 
Utomlands ligger man efter oss u Sverige vad gäller tex hygien. Man ser ibland avancerade operationer som utförs av en veterinär som opererar i enbart operationshandskar och ingen oprock tex. Istället proppar man i djuret antibiotika för att undvika infektioner. I Sverige har vi idag i allmänhet en mycket hög grad av aseptik vilket gjort att vi minskat förskrivning av antibiotika väsentligt. Den här högre graden kostar.

Det här är inte hela sanningen men en del av den.
Sa det idag till min sambo när jag zappade förbi ett veterinärprogram på Animal Planet. Veterinären hade färgat nagellack, klocka och flera ringar på händerna. Jag såg ut såhär :nailbiting::nailbiting::nailbiting:.
 
Det finns inte olika prislistor! Vi har inte "hornhinnesår - föräkrad" eller "hornhinnesår - oförsäkrad" i prislistan.
Däremot kan veterinärerna ofta vara snälla och föreslå andra saker på ett icke försäkrat djur, saker som kanske inte är de bästa för djuret.
Är djuret inte försäkrat och man vet att det kommer dra iväg krävs ofta betalning vartefter, för att man ska vara säker på att få in pengarna. En behandling ska alltid ske enligt överenskommelse mellan veterinär och djurägare.
Så det finns en massa lögnare, du har rätt och alla som hävdar lägre pris när de uppgivit att djuret inte är försäkrad ljuger?
Förutom ovan, så undrar jag hur någon kan ha koll på alla landets veterinärer/veterinärkliniker och kan garantera att ingen ger rabatter till oförsäkrade djur. Hur bär du dig åt?
 
Så det finns en massa lögnare, du har rätt och alla som hävdar lägre pris när de uppgivit att djuret inte är försäkrad ljuger?
Förutom ovan, så undrar jag hur någon kan ha koll på alla landets veterinärer/veterinärkliniker och kan garantera att ingen ger rabatter till oförsäkrade djur. Hur bär du dig åt?
Jag säger inte att de ljuger, jag säger att de inte vet sanningen.
Rabatt kanske vissa ger, men inte genom olika prislistor.
 
Sa det idag till min sambo när jag zappade förbi ett veterinärprogram på Animal Planet. Veterinären hade färgat nagellack, klocka och flera ringar på händerna. Jag såg ut såhär :nailbiting::nailbiting::nailbiting:.
Jag som jagar veterinärer som skriver ut ab gör mer så här :banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Utomlands ligger man efter oss u Sverige vad gäller tex hygien. Man ser ibland avancerade operationer som utförs av en veterinär som opererar i enbart operationshandskar och ingen oprock tex. Istället proppar man i djuret antibiotika för att undvika infektioner. I Sverige har vi idag i allmänhet en mycket hög grad av aseptik vilket gjort att vi minskat förskrivning av antibiotika väsentligt. Den här högre graden kostar.

Det här är inte hela sanningen men en del av den.

Jo visst är vi ett föregångsland när det gäller antibiotika, vilket antagligen drar upp priserna på vissa punkter där det kan kosta mer att arbeta förebyggande än att skriva ut AB. Och djurskydd är ju en annan punkt där Sverige är ett föregångsland! Sen finns det såklart sidor som går att förbättra också men överlag vill jag tro att vi håller rätt hög kvalitet :)
 
Jag säger inte att de ljuger, jag säger att de inte vet sanningen.
Rabatt kanske vissa ger, men inte genom olika prislistor.
Nej du påstår att de ljuger, eller möjligen att veterinären inte är proffesionell och redovisar olika alternativ med olika prisbild. Det är liksom följden av att du påstår att det de skriver inte är korrekt.

Vad är det föresten för skillnad på rabatt beroende på att hästen är oförsäkrad och olika prislistor?

Och frågan kvarstår, hur lyckas du ha koll på alla veterinärer gör och inte gör? Hur kan du så tvärsäkert uttala dig om alla veterinärers/klinikers prislistor/rabatter inoficiella och officiella? Rapporeterar alla på heder och samvete till dig eller?
 
Vi arbetar enligt väldigt strikta hygienrutiner, väldigt ofta liknande de i humanvården.
Mitt intryck är att det trots allt är rätt stora skillnader, ifråga om allt från basala personliga hygienrutiner och desinficering av utrustning till luftrenhet mm. Logistiska bitar som kostar en hel del att implementera. Sedan kan jag absolut föreställa mig att spridningen är stor mellan kliniker, det finns säkert de som håller ribban väldigt högt.
Utrustning i veterinärvården saknar inte certifiering, var har du fått det i från?
Där uttryckte jag mig galet, jag borde inte ha skrivit att certifiering saknas utan att den skiljer sig en hel del från den (läs: MDD-direktivet) i humanvården.
Vad våra narkosapparater på jobbet kostar vill jag inte gå in på, men billiga är det inte.
Vad humanvårdens narkosapparater kostar är däremot helt okontroversiellt att gå in på, det ser LOU till. :) För en modern apparat i övre mellanskiktet betalar man i runda tal 400-500 tkr, och den skrivs i normalfallet av på 7 år. I just det fallet skulle jag iofs kunna tänka mig att prisskillnaden inte är så stor; att den högre utvecklings- och tillverkningskostnaden för en human anestesiarbetsstation vägs upp av den mindre försäljningsvolymen av veterinära motsvarigheter.
 
@minimal :
Jag förstår fullt ut att en jourhavande veterinär på golvet på stående fot inte har en hel prisbild att redovisa ?
Det är inget konstigt ?

Däremot om du valt att ändå lämna kvar hästen på rekommendation hade du ju kunnat bli uppringd nästa dag för prisbild och vad kostnaden låg på hittills. Likaså kan du sen bli informerad varje dag vad du ligger på i kostnad .

Min häst för övrigt , har bott på S-Holm Evidensia för några år sedan en vecka med spolning av led pga trauma skada och prislappen landade på 35 tusen på 6 dygn. Då kom hästen in akut en lördagkväll .
Med andra ord blir det bara fel att på sociala media fastna i tron att ett visst ägarnamn tar ockerpriser i sak , när pris och kostnads uppfattningar och bild av kostnader osv enbart redovisas godtyckligt av dig .
Råkade ta bort några ord mer än tänkt.

Jag förstår att jourhavande inte har full koll. Men en dygnstaxa borde väl kunna vara fast exempelvis? Typ uppstallning o tillsyn kostar x, och det kunde de ju ha en tillgänglig lista på. Vanliga behandlingar borde också ha någon taxa. Kunde finnas mer transparens bara, kritiserar inte kostnaden i sig. Detta var oxå Strömsholm och jag undrar om det hade räckt med 15000 till de tre-fem dygn de ville ha kvar honom, kom också in en lördagkväll, men vad vet jag. Blev förvånad att röntgen bara kostade 1000kr dock. Men räkningen var väldigt lite specificerad i övrigt. Försäkringsbolaget verkar fått mer detaljerat än vi. :)

Men jag förstår också att det blir skevt av sociala medier och att man inte ser hela bilden. Självklart kostar det med vård. Jag hade som sagt önskat mer transparens och det verkar ändå vara på sistone som priserna ökat. Men det har det väl på det mesta.
 
Det är olagligt med olika prislistor.

Däremot kan veterinären föreslå en annan billigare behandling. Oftast en mer konservativ behandling men som ger sämre prognos för tillfrisknande.
Källa på att det är olagligt? Det finns många företag som har olika prislistor exempelvis med medlemspriser, framförhandlade rabatter mot olika företag, pensionärsrabatter, barnrabatter, rabatter utifrån medlemskap osv. Vart och vart annat företag tillämpar olika typer av rabatter om man sen vill kalla det olika prislistor eller benämner det som något annat ändrar inte faktum.

Jag kan förstå om försäkringsbolagen ogillar det men det är många som vittnar om att priset blir lägre utan försäkring och det kommer ibland som tips, att inte direkt reglera utan räkningen och reglera mot försäkringsbolaget i efterhand. Visst så kan alla ha fabulerat i hop sina påstående om rabatterade priser men det är inte så sannolikt.
 
Mitt intryck är att det trots allt är rätt stora skillnader, ifråga om allt från basala personliga hygienrutiner och desinficering av utrustning till luftrenhet mm. Logistiska bitar som kostar en hel del att implementera. Sedan kan jag absolut föreställa mig att spridningen är stor mellan kliniker, det finns säkert de som håller ribban väldigt högt.

Där uttryckte jag mig galet, jag borde inte ha skrivit att certifiering saknas utan att den skiljer sig en hel del från den (läs: MDD-direktivet) i humanvården.

Vad humanvårdens narkosapparater kostar är däremot helt okontroversiellt att gå in på, det ser LOU till. :) För en modern apparat i övre mellanskiktet betalar man i runda tal 400-500 tkr, och den skrivs i normalfallet av på 7 år. I just det fallet skulle jag iofs kunna tänka mig att prisskillnaden inte är så stor; att den högre utvecklings- och tillverkningskostnaden för en human anestesiarbetsstation vägs upp av den mindre försäljningsvolymen av veterinära motsvarigheter.
Absolut finns det skillnader. Stora djursjukhus tror jag har bättre rutiner och krav än små kliniker, just för att risken för smittspridning är högre - både för att det är fler i omlopp, både personal och patienter men även för att fler djur med smittsamma sjukdomar kommet dit.
Glömde lägga till i mitt tidigare svar till dig att det finns större ställen som har just humanvårds-anestesiapparater.
Mindre kliniker har ofta enklare varianter och kan således inte styra narkosen,eller övervaka den, på samma sätt. Men det fungerar ju där ändå, eftersom de mest kritiska patienterna ändå brukar remitteras :).
 
En bekant till mig åkte till en av de absolut duktigaste mest välrenommerade kirurgerna i Tyskland på den operationen hästen behövde. De betalde 1/3 inkl resekostnader av vad ett av Sveriges största djursjukhus ville ha för samma operation. Priset de fått från Sverige var dessutom före alla extra kostnader som de alltid lyckas lägga på...

Tror ni på allvar att Tyskland har sämre veterinärkår och hygien än Sverige??

Behöver inte åka längre än Norge eller Danmark för att det ska vara en helt annan prisbild. Jag fick chock när jag fick de första veterinärräkningarna efter att jag flyttat hit, kostnaden för rutinmässiga saker som tandkoll och vaccin var det dubbla mot vad jag var van vid. Det börjar dock stiga i Norge nu pga att allt fler skaffar försäkring. Det är försäkringen som orsakat den prisbild vi har fått här och jag tycker att det borde vara i bolagens intresse att organisera sig och lägga ett tak på kostnaderna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp