Bukefalos 28 år!

Veterinärvård evedensia

Jag har för mig att vi i förra tråden kom fram till att Evidensia inte tar ut några vinster utan att överskott går in i verksamheten o att ägarna räknar med kommande vinster vid försäljning.

Om vi nu skall dra hela frågan om igen i långbänk.
Någon påstod det men jag vill inte påstå att vi kom fram till det.
 
Jag har för mig att vi i förra tråden kom fram till att Evidensia inte tar ut några vinster utan att överskott går in i verksamheten o att ägarna räknar med kommande vinster vid försäljning.

Om vi nu skall dra hela frågan om igen i långbänk.
En hel del av vinsten måste väl ändå gå till att köpa upp kliniker. Eller var kommer annars de pengarna ifrån?
 
Så din källa.för att det är olagligt med olika prislistor år att ett försäkringsbolag påstår att det inte är tillåtet?
Att det tillämpas lite varstans får dig inte att överväga att det kanske är försäkringsbolagets regler för att ge ersättning och inte en lag? I synnerhet om inte olagligt nämnts? Och att det som syftas på här är olika priser (oavsett hur det uppnås) prislistor i sig är oviktigt utan vad som står på räkningen.
Tja hon var rätt så tydlig när hon sa "Det är olagligt med olika prislistor".

Du får göra din egna tolkning.

Men det spelar ingen roll vad jag skriver. Vi har varit igenom det här tidigare i en annan lång tråd. Oavsett så har du bestämt dig för att kliniker använder två olika prislistor. Spelar ingen roll att man påpekar det dumma för kliniken att bita i handen som föder en.
Spelar ingen roll hur ologiskt det är. Spelar ingen roll hur mycket man än försöker förklara hur det fungerar när ägaren inte vill/kan betala det högre priset.

Du har bestämt dig. Det finns två prislistor. Punkt! För att någon har sagt att det finns.

Allt det här har dragits i en annan lång tråd. Detta är bara en sorglig upprepning. Vill du veta något mer om vad jag tycker om något så läs i den andra tråden. Allt är redan skrivet där och att hålla på att upprepa sig är rätt så tröttsamt och totalt meningslöst.
 
Eftersom alla djur är individer blir det otroligt svårt. En trafikskadad hund kan tex ha olika skador, kräva olika smärstillande och olika övervakning/omvårdnad.
Alla kan reagera olika efter tex en rutinoperation, säg en kastrering. Och komplikationer behöver inte ens bero på nåt veterinären/sköterskan gör, det kan vara en hund som visar sig ha fel på blodkoagulationen tex och som därmed behöver extra vård efteråt.
Men visst, rutiningrepp kan man väl alltid ha prislista för, men sen är alla som sagt individer.


Vi arbetar enligt väldigt strikta hygienrutiner, väldigt ofta liknande de i humanvården. Varför? För att få bättre djursjukvård, både för patienter och för personal.
Utrustning i veterinärvården saknar inte certifiering, var har du fått det i från?
Vad våra narkosapparater på jobbet kostar vill jag inte gå in på, men billiga är det inte. Anledningen? Ger betydligt säkrare anestesi för patienten, men det innebär också att vi som söver måste ha en viss kunskap. Att hålla ett djur sövt är inte så bara, kunskap om smärtlindring, blodgaser mm måste också finnas.


Det här är intressant, många säger att veterinären alltid vill behandla in absurdum. Jag tycker oftare man ser djurägare som säger "avlivning är inte ett alternativ". Två sidor av samma mynt, förmodligen.


Det finns inte olika prislistor! Vi har inte "hornhinnesår - föräkrad" eller "hornhinnesår - oförsäkrad" i prislistan.
Däremot kan veterinärerna ofta vara snälla och föreslå andra saker på ett icke försäkrat djur, saker som kanske inte är de bästa för djuret.
Är djuret inte försäkrat och man vet att det kommer dra iväg krävs ofta betalning vartefter, för att man ska vara säker på att få in pengarna. En behandling ska alltid ske enligt överenskommelse mellan veterinär och djurägare.

Jag förstår vad du menar men ändå inte ;)

Jag tänker att dygnskostnad borde kunna stå på prislista samt dygnskostnad intensivvård (mediciner exkl.), dessutom borde det kunna stå t ex Kastrering, normalt utfall X kr även om man då har en hund som kanske behöver lite mer vård efter en kastrering så får man ett hum. Om en vanlig kastrering kostar 5000kr och min hund behöver lite mer vård av ngn anledning (säg ligga inne ett dygn) så förstår jag om priset går upp men det kan vara svårt för vet. att motivera att priset har gått upp till 50 000kr medan jag kanske har full förståelse för att det blev 8 000kr.

(Priser är verkligen tagna ur luften för att exemplifiera mitt resonemang)

----------
Jag har haft häst uppstallad på vetklinik 2 gånger 2003 och 2010. 2003 talade man om för mig i förväg att det kostade Xkr/ dygn (var uppstallad ett dygn pga hältutredning så krävde inte ngn avancerad vård under uppstallningen) och 2010 var man noga med att berätta vad en ev. operationskostnad skulle bli utan komplikationer samt att jag skulle ringa dagligen (även helg) dels för att hästen var så pass sjuk (vet. meddelade att han inte skulle överleva i stort sett) och dels pga att priset kunde gå upp kraftigt när han var så vårdintensiv. Inför vissa undersökningar berättade man då även vad dessa skulle landa på så att jag kunde ta ett beslut innan de gjordes. Förstår inte varför man inte kan göra så längre? :confused:
 
Jag har haft häst uppstallad på vetklinik 2 gånger 2003 och 2010. 2003 talade man om för mig i förväg att det kostade Xkr/ dygn (var uppstallad ett dygn pga hältutredning så krävde inte ngn avancerad vård under uppstallningen) och 2010 var man noga med att berätta vad en ev. operationskostnad skulle bli utan komplikationer samt att jag skulle ringa dagligen (även helg) dels för att hästen var så pass sjuk (vet. meddelade att han inte skulle överleva i stort sett) och dels pga att priset kunde gå upp kraftigt när han var så vårdintensiv. Inför vissa undersökningar berättade man då även vad dessa skulle landa på så att jag kunde ta ett beslut innan de gjordes. Förstår inte varför man inte kan göra så längre? :confused:
Det varierade säkert lika mycket då som nu. Det handlar om individer och mängder av olika kliniker. Det går inte att dra slutsatser från dina begränsade erfarenheter.
 
Såg precis på Facebook att Mälarens veterinärklinik gjorde en testfaktura mot den 151 000-kronors faktura från Evidensia Strömsholm. Hos Mälardalen hade samma behandling kostat 83 329! Hur i helskotta alltså? Hoppas att jag aldrig behöver sätta min fot på evidensia!
 
Vi vart tvungna att åka till Strömsholm förra sommaren, då de var de enda som hade plats på sin isolering, så fort vi fick möjlighet flyttade vi honom till mälarkliniken, där kostade samma dygnet runt-kostnad ungefär en tredjedel. De som jobbade på S-holm hade full förståelse för vårat beslut att flytta honom. Så ingen skugga över de som behandlat honom, utan enbart över de som satt priserna. För efter första dagens undersökningar så gjordes inget mer med honom förutom superstarkt IV- penicillin och omvårdnad och den prislappen skiljde sig som sagt väsentligt när vi flyttade honom
 
----------
Jag har haft häst uppstallad på vetklinik 2 gånger 2003 och 2010. 2003 talade man om för mig i förväg att det kostade Xkr/ dygn (var uppstallad ett dygn pga hältutredning så krävde inte ngn avancerad vård under uppstallningen) och 2010 var man noga med att berätta vad en ev. operationskostnad skulle bli utan komplikationer samt att jag skulle ringa dagligen (även helg) dels för att hästen var så pass sjuk (vet. meddelade att han inte skulle överleva i stort sett) och dels pga att priset kunde gå upp kraftigt när han var så vårdintensiv. Inför vissa undersökningar berättade man då även vad dessa skulle landa på så att jag kunde ta ett beslut innan de gjordes. Förstår inte varför man inte kan göra så längre? :confused:
Det kan man - på andra kliniker. Tidningen ridsport gjorde ju en jämförelse för ett tag sedan där de bett om prisuppgift på några olika skador/ingrepp/behandlingar. Flera kliniker lämnade ungefärlig prisuppgift men evidensia gjorde det inte på de flesta exemplen. Jag funderar såklart på varför de inte gjorde det? Fakturerar de sina kunder olika belopp och ville inte vara transparenta?
Jag brukar åka till en annan större klinik med akutvård och jour dygnet runt, där är det inga problem med att få priserna innan och en dygnsuppstallning utan intensivvård är inte särskilt dyr.
Dessutom behåller de inte hästarna där om de kan behandlas hemma. De skriver även ut alla veckans dagar.
 
Såg precis på Facebook att Mälarens veterinärklinik gjorde en testfaktura mot den 151 000-kronors faktura från Evidensia Strömsholm. Hos Mälardalen hade samma behandling kostat 83 329! Hur i helskotta alltså? Hoppas att jag aldrig behöver sätta min fot på evidensia!

Jag tror inte det har med Evidensia att göra utan mer är det så att S-holm helt enkelt är väldigt dyra.

Vi har samma erfarenhet som personen i artikeln, men gällande katt, på S-holm. Vid inläggningen fick vi prisuppgift på 25 000 -30 000 kr. Detta blev, till vår stora förvåning, i själva verket 48 000 kr och, nej, vi hade inte informerats om denna kraftiga prisökning förrän vi stod inför fullbordat faktum. För vår det hjälpte det dock att opponera sig, ett tak sattes då till 37 000 kr. Efter hemkomsten fick vi tillbaka halva beloppet vi betalat utöver självrisken (självrisk var redan betald efter besök hos DV), vilket vid baklängesräkning skulle ge en slutsumma under 20 000 kr.

Det här sättet att hantera kunder, pengar och FB tror jag inte är någon policy hos Evidensia i sig faktiskt.
 
Senast ändrad:
Det kan man - på andra kliniker. Tidningen ridsport gjorde ju en jämförelse för ett tag sedan där de bett om prisuppgift på några olika skador/ingrepp/behandlingar. Flera kliniker lämnade ungefärlig prisuppgift men evidensia gjorde det inte på de flesta exemplen. Jag funderar såklart på varför de inte gjorde det? Fakturerar de sina kunder olika belopp och ville inte vara transparenta?
Jag brukar åka till en annan större klinik med akutvård och jour dygnet runt, där är det inga problem med att få priserna innan och en dygnsuppstallning utan intensivvård är inte särskilt dyr.
Dessutom behåller de inte hästarna där om de kan behandlas hemma. De skriver även ut alla veckans dagar.

Jag tycker också det är märkligt. Alla kliniker/djursjukhus borde kunna ha prislistor gällande vanliga behandlingar/ingrepp. Att det sedan tillkommer kostnader vid ev komplikationer torde de allra flesta förstå.
 
Jag tycker också det är märkligt. Alla kliniker/djursjukhus borde kunna ha prislistor gällande vanliga behandlingar/ingrepp. Att det sedan tillkommer kostnader vid ev komplikationer torde de allra flesta förstå.
Ja precis. T ex hältutredning Xkr i grundsumma och sedan tillkommer Xkr per röntgenbild, Xkr per bedövning i led som måste läggas osv.
 
Tja hon var rätt så tydlig när hon sa "Det är olagligt med olika prislistor".

Du får göra din egna tolkning.
För något/några år sedan så hade P1 ett program som enbart handlade om djur och deras försäkringar (går säkert att hitta i deras arkiv). Den som representerade försäkringsbolagen var väldigt tydlig med att man inte får ha olika prislistor.
Hur ska du ha det? Olagligt eller att ett försäkringsbolag säger att man inte får? Plus det faktum att det finns rabatter och olika prislistor i vart och vart annat företag.

Du har uppenbarligen bestämt dig för att något är olagligt som tillämpas i stort sett i all företag. Dessutom hänger du upp dig på ordet prislistor medan jag tydligt markerar att hur olika priser uppnås är totalt likgiltligt, rabatter eller utelämna vissa poster i räkningen går lika bra. För mig är det oviktigt om det är just prislistor.

Men det spelar ingen roll vad jag skriver. Vi har varit igenom det här tidigare i en annan lång tråd. Oavsett så har du bestämt dig för att kliniker använder två olika prislistor. Spelar ingen roll att man påpekar det dumma för kliniken att bita i handen som föder en.
Spelar ingen roll hur ologiskt det är. Spelar ingen roll hur mycket man än försöker förklara hur det fungerar när ägaren inte vill/kan betala det högre priset.
Och du har bestämt dig för det enda sättet att åstadkomma olika priser är att ha olika prislistor och att detta förekommer inte för det är olagligt. Alla som vittnar om att priserna kan skilja ljuger därför. Det verkar inte ligga dig för att tänka utanför boxen, förlåt prislistan, eller se på verkligheten hur det fungerar. Olagligt eller inte så förekommer olika priser för samma vara i stort sett över allt. Det faktum tycks du ignorera totalt

Du har bestämt dig. Det finns två prislistor. Punkt! För att någon har sagt att det finns.
Du är bra rolig, tur du vet bättre än jag hur jag tänker. Synd bara att du inte läser vad jag skriver innan du talar om vad jag tycker. I så fall hade du knappast trott detta.

Allt det här har dragits i en annan lång tråd. Detta är bara en sorglig upprepning. Vill du veta något mer om vad jag tycker om något så läs i den andra tråden. Allt är redan skrivet där och att hålla på att upprepa sig är rätt så tröttsamt och totalt meningslöst.
Faktum är att i stort sett allt utom rent personliga saker som diskuteras på Buke har diskuterts för. Ofta på buke men även andra forum. Så stackars dig, det måste vara något slags tvångsmässigt beteende att engagera sig i en tråd och ett forum som du tycker är "rätt så tröttsamt och totalt meningslöst."

PS. Du borde inse att jag läst tråden jag var med och diskuterade i. Du refererar till och med till det. Så det din härskarteknik att hänvisa till den funkar inte så värst bra är extremt lätt att genomskåda.
 
För mig spelar det ingen roll vad humansjukvården kostar, och jämförelser med den. Om djursjukvården kostar mer och mer kommer ingen att ha råd till slut. När man inte ens klarar räkningarna med hjälp av försäkring då finns det snart inget mer att göra än att låta bli att behandla. Och då kvittar det hur fin och dyrbar utrustning som finns, hur mycket kunskap man har, och hur generösa öppettiderna är. Går det inte så går det inte.

Fast jag tycker å andra sidan att jämförelsen är relevant.
Visserligen finns det en del "overheadkostnader" som självklart skiljer.

Men när man åker till ett djursjukhus så betalar man för direkta åtgärder med djuret, lön till de personer som är inblandade (även personen som tar emot i receptionen och tar betalt), lokaler, utrustning. När ett djur är inlagt, betalar man lön för den personal som övervakar djuret, för beredskapen att ringa in en veterinär under natten, "lokalhyra" för det utrymme där djuret förvaras, eventuellt foder till djuret.

Om det kostar 55000kr/sjukhusdygn för en människa, är det rimligt att tro att dygnskostnaden inte är låg när det gäller ett djur heller.

Personligen har jag inte problem med att djurvården, som nästan alla andra verksamheter, är vinstdrivande.

Nej, kanske är det så att det är många som inte har råd med djurvården.
Men det är faktiskt inte en mänsklig rättighet att ha råd.
Eller tänker du dig att djurvården ska skattesubventioneras? Det tycker jag vore jättefel.
 
Du har en väldigt märklig attityd.

Så du menar på fullaste allvar att varje hund, katt och hästägare ska ha både försäkring och en buffert om 200.000 kr för enbart veterinärvård, alternativt arbeta som nationalekonom för att h råd?

Det är inte alltid man har något annat val eller möjlighet att köra så långt när hästen/hunden/katten behöver akutvård.

Patientsäkerheten och utrustningen är ta mig tusan minst lika bra och inte bättre, i tex tyskland. Och det kostar inte ens hälften så mycket för en likvärdig behandling.

Någonsin funderat på att Sverige och Tyskland är olika länder?
Det är billigare att köpa bil också i Tyskland jämfört med Sverige.
 
Jag misstänker att det till största del är traditionen med djurförsäkringar som har drivit upp priserna. Det GÅR ju att ta mer betalt om kunderna får "hjälp" av sin försäkring. Men om vi nu börjar se summor som överstiger försäkringstaken rejält, så kommer det inte att hålla i längden. Folk, hur gärna de än vill rädda sina älskade djur, kommer inte att klara av det helt enkelt. Och vad händer om man, säg, två månader in på försäkringsperioden maxar ut sitt tak? Det är ju FULLT möjligt att göra det nu, med tanke på priserna. Då får man alltså gå 10 månader helt utan försäkringsskydd...

Ja, det är så det fungerar.

Då får man ta ställning till om man av ekonomiska skäl måste avliva djuret.
 
Fast jag tycker å andra sidan att jämförelsen är relevant.
Visserligen finns det en del "overheadkostnader" som självklart skiljer.

Men när man åker till ett djursjukhus så betalar man för direkta åtgärder med djuret, lön till de personer som är inblandade (även personen som tar emot i receptionen och tar betalt), lokaler, utrustning. När ett djur är inlagt, betalar man lön för den personal som övervakar djuret, för beredskapen att ringa in en veterinär under natten, "lokalhyra" för det utrymme där djuret förvaras, eventuellt foder till djuret.

Om det kostar 55000kr/sjukhusdygn för en människa, är det rimligt att tro att dygnskostnaden inte är låg när det gäller ett djur heller.

Personligen har jag inte problem med att djurvården, som nästan alla andra verksamheter, är vinstdrivande.

Nej, kanske är det så att det är många som inte har råd med djurvården.
Men det är faktiskt inte en mänsklig rättighet att ha råd.
Eller tänker du dig att djurvården ska skattesubventioneras? Det tycker jag vore jättefel.
Det är svårt att göra en jämförelse så där rakt av men att det går att jämföra självklart.

Problemet med djursjukvården är att konkurensen är delvis satt ur spel och inte att den kostar. Här ser jag två huvudproblem, dels den stora ägarkoncentrationen och dels försäkringsmodellen vi har i Sverige båda snedvrider konkurensen och i kombination kan det bli förödande för prisbilden.

Med så stor dominans på marknaden så behöver Evidensa snart inte ta hänsyn till andras prissättning utan kan sätta priset lite som de själv vill då många inte har något rimligt alternativ. Försäkringsmodellen vi har i Sverige förstärker effekten då djurägarna blir mindre priskänsliga när de inte betalar hela räkningen direkt ut egen ficka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp