Veto på ledig dag?

smedsussie

Trådstartare
Jag jobbar inom vården och vi har önskeschema (Timecare). Om man vet att man behöver vara ledig en viss dag/tid, så kan man lägga in Veto i önskeschemat och därmed vara (nästan) säker att man slipper jobba den dagen/tiden.

Jag har sökt och fått semester beviljad vecka 10, har önskat så eftersom min ordinarie arbetshelg är då och ska således vara ledig helgen vecka 9.

Igår kväll upptäcker jag av en slump att jag har fått ett extrapass inlagt på lördagen vecka 9. Men när vi gick genom schemaperioden för att diffa av så att det inte var för många som önskat vara lediga/arbeta samma tider, så talade jag om att jag reser bort på kvällen fredag vecka 9 då en kollega önskade byta min dagtur mot sin kvällstur. Alla hörde detta, inklusive chef och gruppledare. Ändå får jag då detta arbetspass inlagt på lördagen.

Nu är min fråga, måste man då lägga Veto på ordinarie lediga dagar?
Någon som vet?

Jag är så upprörd nu så att jag inte kan sova fast jag borde. Börjar jobba om 5 timmar...
 
Om jag hade planerat att resa bort hade jag i TC-schemat sökt semester fr.o.m lördag v.9 t.o.m söndag v.10 för att säkerställa att jag fått ledigt hela tiden jag skulle bara bortrest. Det går ju inga fler semesterdagar för det eftersom de enbart dras på vardagar i TC.
I TC finns det inget som heter "ordinarie ledig dag", däremot kan man på arbetsplatsen kommit överens om vilka regler som ska gälla ex.vis arbete varannan helg eller om man bestämt ex 3 helger på 6 veckor. Då får man placera ut helgerna som man önskar (även om det inte finns några garantier på att man får som man vill).
 
Nä, det förstås att man inte har "ordinarie" lediga dagar. Men enligt en kollega så har man haft en överenskommelse sedan minst 10 år om att man arbetar var tredje helg. Och den helgen har jag ju redan tagit semester på...

Men nästa gång så kommer jag nog att antingen lägga in veto eller ta semester över två helger.
 
Jag antar att arbetsgivaren har rätt att bestämma hur du jobbar enligt deras behov. I dina skor hade jag sökt ledigt för alla dagar jag behöver ledigt. Dessutom kan en ledig period (avbruten period) kasta om arbetstimmarna så att man måste jobba på en dag som annars hade varit ledig. (Iaf enligt våra avtal, som kanske inte alls har att göra med era avtal).

Kan du byta jobbdag med någon kollega? Eller ta tj.ledigt?
 
Du har som sagt inga ordinarie lediga dagar, och det är i slutändan verksamheten som styr.
Men prata med chefen, dom kan ju gå in och ändra även i ett fastställt schema.
Du kan ju även efter att schemat är fastställt ansöka om semester
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 945
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 708
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp