Vettiga pauser vid arbete/studier hemifrån

Vi använder mestadels Skype för ev digitala möten och jag blev så störd på att den hela tiden talar om för folk om jag är aktiv eller inte så nuförtiden är jag utloggad från Skype förutom om jag ska ha möte. Ingen av mina kollegor håller på så som du beskriver, men ändå.
Kom precis på att chefen visst har några fler regler vid distansjobb. Teams ska vara igång och man ska även kolla/starta mailen! Annars hade det ju varit oerhört lockande att logga ur teams.
 
Så var det på min förra arbetsplats (där jag brände ut mig). Och dom som var såna jobbade själva i sniiiigelfart, och tog gärna pauser för att gå runt i korridoren och bara snacka med folk.

Men att faktiskt producera resultat snabbt och korrekt, och sen vilja ha en "riktig" paus, nejnej, moraliskt oacceptabelt!

Själv förstår jag då inte hur någon kan köra pekfingervalsen som en snigel och sen känna sig som att dom "jobbar mer" än andra...
Exakt så är det! De springer runt i korridoren och är hos varandra och snackar skit hur mycket som helst. Men jäklar om en annan vore gul på teams då snackas det..suck!
 
Har ett arbetsrum så "går till jobbet" som vanligt och sätter igång precis som om jag är på kontoret.

Brukar ringa nån kollega och tjattra en stund då och då.

I allmänhet tar jag en kort lunchpromenad med hunden. Brukar ha lunchpaus i kanske 40 min, varav 20 är en promenad.

På eftermiddagen brukar jag lägga mig i soffan en stund.

Jobbar inte på en arbetsplats där vi har regelrätta fikapauser i övrigt heller. Den som behöver en paus tar en kort paus, men någon gemensam paus har vi inte .
 
Jag äter vanligtvis vid datorn men har lite svårt att sitta still länge så blir naturligt att jag går upp och gör något lite då och då. Brukar fixa med en tvätt, disk, dammsuga något eller gå ett varv runt huset eller liknande.
 
Jag är bättre på rast hemma än på jobbet. Hemma så kan jag ju liksom fixa diskmaskinen, vattna blommorna mm och verkligen koppla bort jobbet en stund. Behöver jag en längre paus kan jag virka en stund eller gå en promenad. Sånt gör jag inte på jobbet (tar dock promenad på lunchen oftast). Jag förstår funktionen med att gå ifrån datorn och umgås med kollegorna, men ärligt talat är det lite bortkastad tid för mig och hade hellre jobbat in den tiden och gått hem tidigare.
 
Stort tack för alla svar!

Mitt hemmakontor är på deltid och under en relativt kort tidsperiod (studier) så inköp av specifika kontorsmöbler känns tyvärr inte rimligt. Har dock röjt ur en låda för att kunna stuva undan "kontoret" i den i slutet av varje arbetsdag.

Känner också, redan såhär första dagen, ett visst mått av lappsjuka. Morgonens "gå till jobbet"-promenad var inte riktigt tillräcklig. Det kan mycket väl vara ovana (har sex års vana av att vara hemifrån 07-17.30, måndag-fredag), men dagar med självstudier ska jag nog ändå försöka tillbringa utanför lägenheten (bibliotek/café). Kan vara bra för disciplinen framöver också ...
 
Stort tack för alla svar!

Mitt hemmakontor är på deltid och under en relativt kort tidsperiod (studier) så inköp av specifika kontorsmöbler känns tyvärr inte rimligt. Har dock röjt ur en låda för att kunna stuva undan "kontoret" i den i slutet av varje arbetsdag.

Känner också, redan såhär första dagen, ett visst mått av lappsjuka. Morgonens "gå till jobbet"-promenad var inte riktigt tillräcklig. Det kan mycket väl vara ovana (har sex års vana av att vara hemifrån 07-17.30, måndag-fredag), men dagar med självstudier ska jag nog ändå försöka tillbringa utanför lägenheten (bibliotek/café). Kan vara bra för disciplinen framöver också ...

Ja det är en bra idé, de dagar min sambo är på kontoret är jag ofta på biblioteket :).
 
Visst är det! Chefen har heller inte sagt något, vi har bara regler vid möten liksom (ha kameran på). Hon är noga om att påminna om mikropauser osv. Men man hör ju när man är på plats från vissa kollegor att jaha nu har den och den varit gul si och så länge, den jobbar nog inte, typ..sjukt irriterande! Så då blir man lite nojig, även om jag inte tror att chefen skulle säga något om man förklarade att jo men jag tog paus en annan tid eller vad man nu har för förklaring..
Det är också de av kollegorna som tycker att alla ska jobba på plats jämt och själva inte jobbar hemifrån som är de som håller på såhär..

Så tröttsamt med såna kollegor jag hade blivit helt vansinnig. Var på en sån arbetsplats en gång där kollegorna passade på varandra till och med på kontoret och nåde den som satt 17 minuter istället för 15 minuter på en fikarast. Detta var innan distansarbetets tid fanns inte tekniska förutsättningar på den tiden. Gick dock lite väl långt när de började hindra varandra från att göra sitt jobb med att dra mail till någon dold mapp så att det såg ut som att ha blivit hanterat genom att det var borta. Så drabbade det en tredje person som inte kunde få lön i tid p.g.a av ej inlagt i lönesystemet och så skylldes det på någon kollega som de inte gillade. Var en gemensam maillåda som alla jobbade i. Helt sjuk kultur och det ledde ju såklart till åtgärder från ledningen. Var inte kvar där så länge.
 
Stort tack för alla svar!

Mitt hemmakontor är på deltid och under en relativt kort tidsperiod (studier) så inköp av specifika kontorsmöbler känns tyvärr inte rimligt. Har dock röjt ur en låda för att kunna stuva undan "kontoret" i den i slutet av varje arbetsdag.

Känner också, redan såhär första dagen, ett visst mått av lappsjuka. Morgonens "gå till jobbet"-promenad var inte riktigt tillräcklig. Det kan mycket väl vara ovana (har sex års vana av att vara hemifrån 07-17.30, måndag-fredag), men dagar med självstudier ska jag nog ändå försöka tillbringa utanför lägenheten (bibliotek/café). Kan vara bra för disciplinen framöver också ...


Om du har ett universitetsbibliotek eller högskolebibliotek att gå till så finns det ofta läsesalar där platserna är anpassade efter studier. Där brukar alla få sitta även om man inte pluggar där, jag pluggade på distans och gick till universitetsbibliotek i Göteborg. Det tyckte jag gjorde enormt mycket positivt att sitta med andra som också pluggade. Men det beror ju såklart på vart man bor.
 
Gissar att du sitter vid samma dator när du jobbar som när du har rast? I så fall skulle jag se till att ha två olika inlogg på datorn. Ett för jobb, ett för fritid. Sedan lägga upp ett schema, eller åtminstone bestämma "efter såhär lång tid tar jag paus". Då är det lättare att ta paus upplever jag. Blir det att man har allt på samma inlogg, samma webbläsare osv så är det så lätt att kolla jobbgrejer när man tänkt vara ledig.
 
Exakt så är det! De springer runt i korridoren och är hos varandra och snackar skit hur mycket som helst. Men jäklar om en annan vore gul på teams då snackas det..suck!
Vi kan ställa in status manuellt på Teams. Testa om du inte kan ange grönt konstant, sen om du sitter där eller inte märks ju inte. Så länge ingen ringer/chattar och förväntar sig instant svar då 😇
 
Gissar att du sitter vid samma dator när du jobbar som när du har rast? I så fall skulle jag se till att ha två olika inlogg på datorn. Ett för jobb, ett för fritid. Sedan lägga upp ett schema, eller åtminstone bestämma "efter såhär lång tid tar jag paus". Då är det lättare att ta paus upplever jag. Blir det att man har allt på samma inlogg, samma webbläsare osv så är det så lätt att kolla jobbgrejer när man tänkt vara ledig.

Smart med två inloggningar på datorn! Det ska jag testa.
 
Jag jobbar i princip 100% hemifrån. Jag går runt och pysslar lite när jag tar paus, tvättar, diskar, bäddar sängen osv. Så skönt att ha allt klart när arbetsdagen är slut. Jag har hund så innan och efter jobbet går jag på promenad och så även en rejäl lunchrunda om det inte är dåligt väder för det uppskattar inte hunden :p
Jag har slack som vi använder på jobbet på telefonen så jag kan läsa/svara på meddelanden och hänga med även om jag inte sitter vid datorn. Det är ju samtidigt svårt att dra gräns för paus/jobb. Jag tänker bättre när jag gör något med kroppen och inte sitter stilla. Så jag kan lösa problem i huvudet när jag bäddar sängen eller är ute i trädgården.
 
Jobbar delvis på distans och vi har 15 min fika på förmiddag och eftermiddag samt 33-45 min lunchrast, glider vi lite på tiden är det bara mina siffror som blir fel då jag jobbar och hjälper kunder
 
Som så många andra försöker jag mest fixa undan lite i hemmet. Jag tar småpauser då och då hellre än längre pauser (som på kontoret där man kanske går ifrån någon kvart fm och sitter ned med kollegorna) och laddar en tvättmaskin, vattnar blommorna etc. Mest för att röra lite på mig och för att det är skönt att kunna få undan sådant som ändå går att få gjort för att man ändå är hemma. Jag har helst bara en halvtimmes lunch för att kunna sluta tidigare och den tillbringar jag gärna raklång i sängen. :p Vill jag surfa använder jag mobilen, skulle aldrig sitta kvar vid jobbdatorn.

Men jag hade nog aldrig kunnat jobba hemifrån på heltid (been there, done that under ett par års tid så att säga…) men jag delar väldigt gärna upp dagen förmiddag på kontoret och eftermiddag hemma. Jag trivs i rutinen att börja dagen med att komma upp och ut, inte bara masa mig tre steg till köksbordet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 625
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Har suttit hemma och jobbat sen mars och ska gör det till sista december minst. Ni som jobbar hemifrån vad har ni för rutiner för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 829
Senast: SaraXX
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 387
Senast: Cattis_E
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 569
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp