Vettiga pauser vid arbete/studier hemifrån

Araminta

Trådstartare
Jag har hemmakontor för första gången i mitt liv och insåg redan vi lunchtid att jag inte har en susning om hur man har "rast" hemma. Jag blir tydligen lätt vilse utan jobbets fikarum och småtjattrande kollegor.

Hur gör ni rutinerade hemmajobbare för att markera skillnad mellan arbete och rast/fritid? Vad gör ni på era raster?
 
Förutom att försöka stiga upp i tid (...) äter jag alltid lunch klockan 12. Det är liksom spikat. Jobbar sen fram tills jag ska börja med middagen. Tar små raster då jag fixar kaffe, matar katterna, etc. Försöker att röra på mig och inte bli sittande timmar i sträck.

"Problemet" med att ha eget och jobba hemifrån är annars, för mig, att inte jobba jämt. Har jag inget annat för mig, är det lätt gjort att jag känner att jag borde sitta och jobba. Det hänger över mig hela tiden. Jag jobbar ofta helger. Aldrig sammanhängande semester. Har deadlines som jagar mig oavbrutet och det är väldigt lätt att inte sätta stopp. Jag har studsat in i väggen ett antal gånger och har lite sviter efter det, så tipset framförallt är nog att inte jobba jämt. Avsluta vid en specifik tid. Ta ledigt på helgerna. Inte känna pressen att jobba hela, hela tiden. Har man eget är det ofta svårt att säga nej till uppdrag, då inkomsten är ojämn och beroende av att man ständigt har jobb. Tackar man nej går jobbet till nån annan och man gick miste om den chansen. Det har tagit mig många år att lära mig säga nej. Men det är otroligt viktigt.
 
Jag jobbar ofta in lunchen. Äter vid datorn. Men jag passar på att ta paus ibland och tömma och sätta igång diskmaskinen. Gå ner och koka en kopp te. Sen när jag jobbat mina 8 timmar så slutar jag och packar ihop och är sen helt ledig. Ibland tar jag lunchpaus och tittar på ett avsnitt av nån serie på TV eller går ut och går en runda. Om dottern är ledig så äter vi lunch tillsammans och umgås lite. T.ex. på lov, studiedagar eller om hon är hemma av annan anledning.
 
Jag tar småpauser ofta för att släppa ut/in hundar, kolla till hönsen, koka kaffe eller ta ett varv i trädgården. Men då jag jobbar med mitt intresse är jag urusel på att skilja mellan arbete/fritid, så mer tips än så kan jag nog inte komma med. :o
 
Jag brukar sätta in en påminnelse i jobbkalendern om att jag ska ta fikarast för- och eftermiddag. Har ett jobb som kräver hög koncentration så för mig fungerar det inte att jobba in fika och lunch. Brukar dock använda fika på för- och eftermiddag till en kvart styrketräning med kroppen som motstånd när jag sitter hemma sen tar jag te vid datorn.
 
Jag har hemmakontor för första gången i mitt liv och insåg redan vi lunchtid att jag inte har en susning om hur man har "rast" hemma. Jag blir tydligen lätt vilse utan jobbets fikarum och småtjattrande kollegor.

Hur gör ni rutinerade hemmajobbare för att markera skillnad mellan arbete och rast/fritid? Vad gör ni på era raster?

För det första har jag ett kontor, så att det går att stänga bort jobbet. Sen brukar jag gå iväg en sväng fm och em och göra en privat syssla. Typ hänga tvätt.

Riktig rast kan jag inte ta hemma, det känns bara konstigt.
 
Jag brukar ta flera småpauser under dagen utöver en ordentlig lunchrast. Hänger lite med katten, plockar ur diskmaskinen, hänger tvätt, vattnar blommor osv. Ibland tar jag en ordentlig rast fm/em och tex lägger mig en stund i soffan.
På lunchen brukar jag kolla på ett serieavsnitt så att det blir en ordentlig vilostund.
Tycker oftast det faller sig naturligt. Sen beror det lite på vilken typ av uppgift jag håller på med också, vissa uppgifter ger mycket naturliga mikropauser, som idag när jag sitter och kör statistiska analyser hela dagen där varje analys tar en liten stund. Ibland jobbar jag med något annat parallellt då, men orkar jag inte det så blir det en liten vilostund tills programmet kört klart.
 
Följer jobbets tider.. har lite smått knasiga kollegor som kollar om man är gul på teams eller inte så det är bäst att vara gul när det är rast och grön när det inte är det.. fast jag själv tkr att jag hemma kan ta rast en annan tid egentligen. Så jag slår på en serie och stickar lite, typ. Nyss var jag ute och plockade hallon på rasten. :)
 
Senast ändrad:
20230831_143613.jpg
eftemiddagsfika! På Sommarhalvåret sätter jag mig här. Jag har bara disciplin för att jobba hemifrån effektivt max nån dag i veckan och då är halva dagen strukturerad av ett digitalt möte. Jag tyckte det var tortyr att tvångsjobba hemma flera dagar i veckan under corona. Jag försöker hålla samma fikatider som på jobbet och typ städa på rasterna
 
Följer jobbets tider.. har lite smått knasiga kollegor som kollar om man är gul på teams eller inte så det är bäst att vara gul när det är rast och grön när det inte är det.. fast jag själv tkr att jag hemma kan ta rast en annan tid egentligen. Så jag slår på en serie och stickar lite, typ. Nyss var jag ute och plockade hallon på rasten. :)
Men vilka irriterande kollegor.. Sånt hade kunnat få mig att sätta mig som upptagen eller något annat mesta tiden 😅.
Men så har vi ingen reglering av hur vi måste vara och inte vara på teams, utom vid obligatoriska möten.
 
Jag pluggar hemifrån och sambon jobbar oftast hemifrån.

Jag tar paus genom att gå och förbereda eller laga mat, gå ut i trädgården, eller bara byta rum för en kaffekopp.

Han tar paus genom att spela gitarr, städa eller tvätta, eller spela sitt dataspel.

Lunch brukar vi äta tillsammans i köket - inte samma rum som våra datorer är.

Varken han eller jag upplever några problem med att "stänga av jobbet". Men vi har separata laptops/enheter för jobb/plugg och nöje.

Man stänger igen jobbdatorn och jobbdagen är över.
 
Men vilka irriterande kollegor.. Sånt hade kunnat få mig att sätta mig som upptagen eller något annat mesta tiden 😅.
Men så har vi ingen reglering av hur vi måste vara och inte vara på teams, utom vid obligatoriska möten.
Visst är det! Chefen har heller inte sagt något, vi har bara regler vid möten liksom (ha kameran på). Hon är noga om att påminna om mikropauser osv. Men man hör ju när man är på plats från vissa kollegor att jaha nu har den och den varit gul si och så länge, den jobbar nog inte, typ..sjukt irriterande! Så då blir man lite nojig, även om jag inte tror att chefen skulle säga något om man förklarade att jo men jag tog paus en annan tid eller vad man nu har för förklaring..
Det är också de av kollegorna som tycker att alla ska jobba på plats jämt och själva inte jobbar hemifrån som är de som håller på såhär..
 
Jag har hemmakontor för första gången i mitt liv och insåg redan vi lunchtid att jag inte har en susning om hur man har "rast" hemma. Jag blir tydligen lätt vilse utan jobbets fikarum och småtjattrande kollegor.

Hur gör ni rutinerade hemmajobbare för att markera skillnad mellan arbete och rast/fritid? Vad gör ni på era raster?
Ärligt talat lite dålig på att ta rast. Oavsett på plats eller hemma.
Men så har jag ett arbete som behöver bevakas och är ensam på den rollen på mina pass.
Alla natt- och helgpass betalt måltidsuppehåll i stället för matrast, det vill säga fullt betalt för att vi kan behöva anpassa när vi äter.
På vardagarna var vi tekniskt sett matrast och ska lämna över telefonen men det funkar sådär (ja, det är något jag ska påpeka, imorgon faktiskt).

Försöker ta korta pauser när arbetet tillåter. Gå ett varv i huset, klappa katt. Ställa mig i ytterdörren och andas uteluft.
Ibland tar jag lite korta raster på några minuter vid datorn också medan jag bevakar det som kommer in med ett halvt öga.
Man kan ju surfa på buke tex 😇.
 
Visst är det! Chefen har heller inte sagt något, vi har bara regler vid möten liksom (ha kameran på). Hon är noga om att påminna om mikropauser osv. Men man hör ju när man är på plats från vissa kollegor att jaha nu har den och den varit gul si och så länge, den jobbar nog inte, typ..sjukt irriterande! Så då blir man lite nojig, även om jag inte tror att chefen skulle säga något om man förklarade att jo men jag tog paus en annan tid eller vad man nu har för förklaring..
Det är också de av kollegorna som tycker att alla ska jobba på plats jämt och själva inte jobbar hemifrån som är de som håller på såhär..

Så var det på min förra arbetsplats (där jag brände ut mig). Och dom som var såna jobbade själva i sniiiigelfart, och tog gärna pauser för att gå runt i korridoren och bara snacka med folk.

Men att faktiskt producera resultat snabbt och korrekt, och sen vilja ha en "riktig" paus, nejnej, moraliskt oacceptabelt!

Själv förstår jag då inte hur någon kan köra pekfingervalsen som en snigel och sen känna sig som att dom "jobbar mer" än andra...
 
Visst är det! Chefen har heller inte sagt något, vi har bara regler vid möten liksom (ha kameran på). Hon är noga om att påminna om mikropauser osv. Men man hör ju när man är på plats från vissa kollegor att jaha nu har den och den varit gul si och så länge, den jobbar nog inte, typ..sjukt irriterande! Så då blir man lite nojig, även om jag inte tror att chefen skulle säga något om man förklarade att jo men jag tog paus en annan tid eller vad man nu har för förklaring..
Det är också de av kollegorna som tycker att alla ska jobba på plats jämt och själva inte jobbar hemifrån som är de som håller på såhär..
Vi använder mestadels Skype för ev digitala möten och jag blev så störd på att den hela tiden talar om för folk om jag är aktiv eller inte så nuförtiden är jag utloggad från Skype förutom om jag ska ha möte. Ingen av mina kollegor håller på så som du beskriver, men ändå.
 
Jag fixar stallet på lunchen (mockning etc) och äter sedan vid datorn. På det viset kommer jag ut en stund på lunchen istället för att bara sitta och jobba på. Plus att det är jätteskönt att bara behöva ta hand om hästen och rida på kvällen. Men det förutsätter förstås att man har nära till stallet. :)
 
Jag brukar lägga in någon fysisk aktivitet i kalendern ett par gånger i veckan. Promenad, pausgympa eller något liknande.

Ta paus och sätta sig på altanen med kaffe en stund varje dag för att få luft.
 
Jag hade kalenderbokningar för rast på förmiddag, lunch och eftermiddag, dock blev det väl tyvärr oftast att jag jobbade "över", både raster och efter dagens officiella slut. Därför föredrar jag att jobba på kontoret, trots att jag blir betydligt mer störd.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 625
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Har suttit hemma och jobbat sen mars och ska gör det till sista december minst. Ni som jobbar hemifrån vad har ni för rutiner för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 830
Senast: SaraXX
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 398
Senast: Cattis_E
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 570
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp