RubinNovak

Trådstartare
Köpte en sådan sele efter att ha hört många varma rekommendationer och inte hittat något större fel på den. Men när jag väl hade selen i min hand tyckte jag att den kändes väldigt obekväm. Den består ju av ett ganska hårt/stelt material, en stor mängd spännen och inte alls mycket som är fodrat. Tycker inte den sitter särskilt mjukt på hunden och om man nu får lov att vara lite utseendesfixerad så är den ju gräsligt ful :angel: Hunden var inte nöjd med den över huvud taget hur löst den än satt.

Googlade lite och hittade en bild på en VGW-sele som såg mycket mjukare och goare ut, men bilden var från nov 2010 så den finns väl inte kvar. Jag är inte den typen som vill ha överdrivet fluff på hundens saker, men någon slags bekvämlighet tycker jag borde finnas? Finns det andra varianter med samma funktion någonstans? Eller ser alla likadana ut? Är det någon som upplevt samma som jag?
 
Sv: VGW-sele

Jag tipsar om selen från Metizo (googla på metizo). Den är mjuk och fodrad överallt och jag tycker den har mycket bättre passform än VGW-selen. :)
 
Sv: VGW-sele

Jag har Haltis sele, den kostar typ hälften, men jag använder den bara på kunden där tanken är att den ska tas bort. Den är spinkigare i konstruktionen.
 
Sv: VGW-sele

Jag tipsar om selen från Metizo (googla på metizo). Den är mjuk och fodrad överallt och jag tycker den har mycket bättre passform än VGW-selen. :)

Den såg mycket behagligare ut!! Jag noterade att dom satt kopplet i öglan på ryggen på bilderna, har den selen samma funktion som VGW-selen?
 
Sv: VGW-sele

Jag har Haltis sele, den kostar typ hälften, men jag använder den bara på kunden där tanken är att den ska tas bort. Den är spinkigare i konstruktionen.

Den såg smidig ut! Hur funkar den på en hund som gör ganska så grova utfall? Och varför är det 2 koppel på bilderna? :o
 
Sv: VGW-sele

Den såg mycket behagligare ut!! Jag noterade att dom satt kopplet i öglan på ryggen på bilderna, har den selen samma funktion som VGW-selen?

När man använder koppelfästet framme vid bröstbenet får den samma effekt som en VGW-sele. En ytterligare fördel tycker jag att det är att den har två koppelfästen.
 
Sv: VGW-sele

VGW-selen fanns/finns i två utföranden, ett äldre med färre spännen och lite gråaktiga ränder (reflex) men den satt sämre på hunden plus skavde i armvecken, så de gjorde om den och resultatet blev den svarta med 5 spännen. De ser klumpiga ut men fungerar, vet flera som har dem på sina hundar. Vissa hundar (min t.ex.) kan ju vara allmänt sel-kinkiga =)
 
Sv: VGW-sele

Ja, det är den med reflexer jag såg på en google-bild och var sugen på! Men att den skaver vill man ju såklart aldrig :( Får hoppas att den jag ska beställa sitter bra! Hon är van vill promenadselar, spårsele, dragsele osv så hon brukar vara okej med selar :)
 
Sv: VGW-sele

Den såg smidig ut! Hur funkar den på en hund som gör ganska så grova utfall? Och varför är det 2 koppel på bilderna? :o

Vet faktiskt inte varför det är två koppel, ett utifallatt, antar jag. Jag hade det på en Broholmer som skulle lära sig koppelvett, ett bamse-djur.
Men jag kan tycka den funkar bra som tillfällig lösning, mycket pga av priset.
 
Sv: VGW-sele

Jag har en Haltisele och tycker den är dålig.
Eftersom det inte går någon rem mellan frambenen och ringen där framme kan löpa ca 1 dm hamnar kopplet på sidan om bogen istället för mitt på.
Dessutom är spännena dåliga och remmarna länger ut sig själva.
Har även en kompis med två hundar som har samma erfarenhet av den selen.

Köpte nyligen en VGW sele och jag är faktiskt positivt överraskad över hur bra den fungerar på min hund som bara har "två lägen".
Antingen går han fot eller drar, finns liksom inget mellanting.:crazy:
Har alltid upplevt honom som "besvärad" av koppel men då viltintresset är enormt är jag tyvärr tvungen att ha honom mycket kopplad.
Med den nya selen är han betydligt mer avslappnad och har inte alls samma intresse av att ligga på och hänga i den som han gärna gör i halsband om man inte har en "tumme i ögat" på honom.
Nu går det att "slö-gå" riktigt avslappnat med jycken längst ut i kopplet utan besvär.:)

Tycker passformen är bra och hunden verkar som sagt trivas.
 
Sv: VGW-sele

Jag har nypt ihop framremmen på min med ett vanligt buntband.

Tycker den funkar till det jag ska ha den till, som en tillfällig lösning.
 
Sv: VGW-sele

Ok, så du har modifierat den lite.
Personligen kan jag faktiskt tänka mig att använda VGW-selen som en mer permanent lösning då halsband av en eller annan anledning tycks trigga fram ett oönskat dragbeteende hos min hund.
Är egentligen ingen förespråkare av "quick fix" men eftersom jag upplever honom mer avslappnad och tillfreds med denna lösning ser jag ingen anledning att inte fortsätta använda den.:)
 
Sv: VGW-sele

Om hunden fungerar med en utrustning som inte skadar den, varför inte bara behålla den då?
Förstår inte denna hysteri att ALLA hundar ska kunna gå i halsband. Allt annat är "fusk".
Trivs hunden i sele, ha då sele. What's the big deal? En del hundar kanske helt enkelt inte trivs med halsband.
Det handlar om vad människan skapar för problem. Ser man inget problem i att ha sele och hunden trivs så är det heller inget problem.

Lika så kan man se ett problem i att hunden inte gillar damsugaren. Men är det verkligen ett problem? Måste hunden älska damsugaren?

Låt ingen annan bestämma vad som är ett problem utan tänk efter själv om din hunds beteende är ett problem för dig eller inte.
 
Sv: VGW-sele

Om hunden fungerar med en utrustning som inte skadar den, varför inte bara behålla den då?
Förstår inte denna hysteri att ALLA hundar ska kunna gå i halsband. Allt annat är "fusk".
Trivs hunden i sele, ha då sele. What's the big deal? En del hundar kanske helt enkelt inte trivs med halsband.
Det handlar om vad människan skapar för problem. Ser man inget problem i att ha sele och hunden trivs så är det heller inget problem.

Lika så kan man se ett problem i att hunden inte gillar damsugaren. Men är det verkligen ett problem? Måste hunden älska damsugaren?

Låt ingen annan bestämma vad som är ett problem utan tänk efter själv om din hunds beteende är ett problem för dig eller inte.

Jag ska egentligen inte uttala mig så mycket i tråden för jag är extremt emot alla hjälpmedel som ett eller annat sätt hindrar ett felbeteende även om selen som diskuteras är av en snäll variant så ser jag hellre att folk går till botten med problemet än använder hjälpmedel MEN jag ser inte att hundar måste gå med halsband en sele kan ju vara jätte bra även om vi inte använder det själv så nervärderar jag ingen som har det.

Ska också tillägga att även om jag inte gillar hjälpmedel så har jag förståelse för att folk kan ta till det som tillfällig lösning medans man jobbar på grundproblemet det är när den tillfälliga hjälpmedlet blir permanent som jag vänder mig ifrån användande.

När det gäller dammsugaren så ja jag anser att det är ett problem. Jag tycker inte hunden ska behöva älska den men jag vill att den ska kunna känna sig trygg inne även om jag dammsuger jag vill inte att hunden ska känna att den behöver gömma sig under en säng den ska veta att att det jag gör oavsett vad så utgör det ALDRIG någon fara för hunden så det blir än jätte bra tillitsträning
 
Sv: VGW-sele

Men på vilket sätt är ett halsband bättre än en sele?
Om hunden inte drar så inverkar inget av dem negativt.
Är verkligen halsband det skonsammaste vid ryck?
Inte riktat rakt till dig nu utan allmänt varför det ses som ett nederlag att hunden drar i halsband men inte sele. Mina drar inte i halsband men kan göra det i sele. Har jag inte då misslyckats lika mkt som den som har en hund som drar i halsband men inte sele?

Med damsugaren menade jag givetvis inte en hund som gömmer sig av rädsla utan bara håller sig undan = ogilla, inte rädsla.
 
Sv: VGW-sele

Jag kan bara svara för mig själv, för mig handlar det om att jag vill att hunden i alla lägen ska välja att vara följsam mot mig. Därför så går selen bort. Sen får folk göra som de vill, sele eller halsband. Men för mig är följsamheten superviktig.

Sen håller jag kurser i "inte dra i koppel", där utgår jag också från att hunden ska fungera i halsband.
 
Sv: VGW-sele

Men på vilket sätt är ett halsband bättre än en sele?
Om hunden inte drar så inverkar inget av dem negativt.
Är verkligen halsband det skonsammaste vid ryck?
Inte riktat rakt till dig nu utan allmänt varför det ses som ett nederlag att hunden drar i halsband men inte sele. Mina drar inte i halsband men kan göra det i sele. Har jag inte då misslyckats lika mkt som den som har en hund som drar i halsband men inte sele?

Med damsugaren menade jag givetvis inte en hund som gömmer sig av rädsla utan bara håller sig undan = ogilla, inte rädsla.

Vi är nog inne på samma spår :) jag tror inte jag tycker halsband är bättre än sele observera tro då jag aldrig använt sele annat än när hunden ska dra. Men jag tycker heltklart att att en hund som drar i ikke dragsele är ett lika stort nederlag som att den drar med halsband.

Men just vgw selen är ju speciellt gjord för att få hunden ur balans om den drar och jag skulle inte vilja få min hund att sluta dra pga det speciellt inte om det är så att hunden drar/gör utfall för att den är osäker eller stressad för då har man ju inte löst problemet hunden kommer ju fortfarande vara nervös och stressad bara att den inte KAN dra och göra utfall.
Jag vill ju få min hund att vara följsam glad och trygg.

Håller helt med om att en hund som ogillar dammsugaren är inte ett problem.
 
Sv: VGW-sele

Ska också tillägga att även om jag inte gillar hjälpmedel så har jag förståelse för att folk kan ta till det som tillfällig lösning medans man jobbar på grundproblemet det är när den tillfälliga hjälpmedlet blir permanent som jag vänder mig ifrån användande.

Men om det nu är halsbandet som är själva grundproblemet till att hunden drar och jag tar bort det så har jag ju löst problemet permanent:)
 
Sv: VGW-sele

Absolut, jag vill också ha en hund som är följsam vilket min också är när han är lös eller kommenderad att gå i en viss position.
Har dock misslyckats med att få hunden avslappnad i koppel och respektera dess längd i övrigt.
Så fort något tar emot i halsen blir han spänd som en betongsugga;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 526
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp