Bukefalos 28 år!

Vi behöver hjälp

manpila

Trådstartare
Har köpt oss en 3 årig Ardenner vallack. Lite riden och myk körd. Dock har vi blivit lurade!! Han är körd, men inte på heela sommaren! De har bara hållit på med ridningen. Han ska kunna lyfta hovarna utan att krångla, och nu kommer vi till problemet: han går inte att lyfta hovarna på. Det som händer är att han börjar rycka och sen lägger han hela sin 700 kg tyngd i det upplyfta benet, och kastar sig fram så han nästan går omkull:eek: varken jag elr pappa kan hålla imot honom :(. AnnarS är han snäll lite naffsig bara. Pappa tömkörde han med linor idag och allt fuknkade men han är ovan. Jag red han i dag i skritt och trav det det gick oxå bra. Men vad/hur ska vi göra med hovarna????

vi har hästefarentet mina föräldrar har haft häst i snart 20 år :)
 
Sv: Vi behöver hjälp

Har en kallblodskorsning på 180 med både envishet och styrka, som tycker att det är skittråkigt att stå och lyfta hovar. Jag verkar själv och de gångerna behöver hon ju hålla upp fossingarna längre än vid kratsning. Hon kan vifta med bak och rycka med fram, pressa ned med vikten osv för att slippa. Vi har provat att hålla henne sysselsatt med hö, vilket inte hjälpt särskilt bra då hon blir alldeles för pysslig i stället. Hon älskar att bli kliad på halsen, så nu har vi i stället kommit på metoden att så fort hon håller fötterna uppe så får hon kli på halsen. Det förstod hon snabbt och plötsligt blev allt 100 ggr lättare! Hon är smart och kopplade snabbt, insåg att hon tjänar kli på att hålla upp.


Problemen försvann men vi behöver ju vara två. Men tycker att det funkar såpass bra att det är värt det. Vill inte bråka med 1000 kg envishet och behöva slita i timmar för att få hovarna fixade på en osmarbetsvillig häst. Hästen är 4,5 år.
 
Sv: Vi behöver hjälp

Börja om från början med att lyfta hovarna. Lyft, håll uppe så kort stund att han inte hinner fundera på att bråka och släpp sen. Så att det alltid är ni som bstämmer. tids nog kommer det gå att ha hovarna uppe längre och längre tider. Glöm inte att berömma.

Och nä, ni har knappast blivit lurade... för ni lyfte väl hovarna när ni borstade honom innan ni provred och provkörde?
 
Sv: Vi behöver hjälp

Jodå vi lyfte både bak och framhovarna när vi va och kollade på han, då gick all jätte bra. Han är ju så jädrans stark, jag skulle lyfta framhoven, och då kastade han sig frammåt nedåt mot mig så jag flög in i uppbinings repet och skärde upp öronsnibben :/
 
Sv: Vi behöver hjälp

Ok vill inte på något sätt låta tråkig här men hur har ni blivit lurade menar du???

Han är ju körd?

Provkörde ni honom inte innan köp om det var viktigt???

Ang lyfta hovarna, han är 3 år. Han testar er förmodligen. Det faktum att ni provlyfte hovarna på honom hos förra ägaren styrker det.
 
Sv: Vi behöver hjälp

En kort fråga bara: Hur länge har ni haft honom?

Min tanke är att han kanske bara testar er lite för att se om han kan slippa undan.
 
Sv: Vi behöver hjälp

Joo vi prov körde han med linor. Vi har aldrig vart med om en häst som har testat oss på ett sånt här sätt. Han flippar ju totalt ut när man lyfter hoven! Han har varit hos oss i snart en v. Han är imte alls så som han va när vi va oh kollade på honnom, han var otrolig lugn och cool. Men nu är han inte alls sån, han är bufflig, naffsar, går på en. Jag tycker inte det är normalt att en häst ska förändras totalt i beténdet! Testa kan de göra,absolut, men inte så här myk.Han är dessutom stenhård och stum i munnen?! De ska han väll inte vara om han är körd jätte myk som de sa? Eller är ardenner sånna i munen? Håller vi försöker hålla emot när vi ska lyfta hovarna, så hoppar/kastar/slänger han sig så han går omkull och ramlar då släpper ju eftersom han ligger ner, då
kommer han ju undan
 
Sv: Vi behöver hjälp

För att en häst inte beter sig som hemmavid innebär det knappast att man blivit lurad. Vill man ha den typen av varor rekommenderar jag en cykel eller ett kylskåp, dvs maskiner. Hästar är levande varelser och har en egen vilja, och testar gör de vanligen också när det kommer nya människor i bilden.
 
Sv: Vi behöver hjälp

Det är säkert jätte jobbigt för honom och han förstår inte vad som händer. Ny miljö, nya vänner (förhoppningsvis) och nya människor. Ge honom lite tid, det är en bebis ni har köpt inte en världsvan läromästare som vet hur det ska gå till.

Var hästen stenhård och stum i munnen när ni provade inför köpet? Om inte så är det säkert ett sätt att testa det också.
 
Sv: Vi behöver hjälp

Om ni nu har hästerfarenhet på 20 år så borde ni förstå vad ni köpt.
En treåring oavsett ras kan omöjligen vara varken mycket körd eller riden.
Ang lyfta hovar ni får väl träna helt enkelt. Kunde den lyfta och stå ordentligt innan så testar den troligtvis bara.
 
Sv: Vi behöver hjälp

Min i vanliga fall väldigt snälla och väluppfostrade 23-åring kunde plötsligt inte aaaaalls förstå att man skulle lyfta på hovarna sist hovis var och skodde. Varför? För att det var en ny hovis och man måste ju testa om man kan slippa undan. ;)
Räckte att jag tittade strängt på henne och sa lyft så gjorde hon som hon skulle. Hon märker direkt när det är någon ny person eller någon som är minsta lilla osäker. Hon är aldrig elak eller gör något dumt, hon är bara dryg.

Ta det lite lugnt, ni har haft hästen i en vecka bara och han är inte riktigt hemmastadd än skulle jag gissa. Och han är bara 3 år, han kommer att testa. Har också en treåring just nu, dock en mindre ras, och han kan ju testa hur långt den egna viljan bär. Detta trots att jag ägt honom sen han låg i magen på mamman, din häst har ju nya människor omkring sig också. Ni gör kanske inte likadant som hans förra ägare, ni kanske inte riktigt förstår varandra än. Det tar ju tid att komma i synk med varandra. :)

Jag red en gång in en ardennervalack som kom på att man kunde testa att lägga sig ner på ridbanan under ridning...men det gick över det med. :)

Är han envis- var envisare. Men det är stora och tunga djur så var försiktig. :)
Har ni någon tränare som kan hjälpa er?

Och en sista tanke är att han är ju bara 3 år, han kan/bör inte vara särskilt mycket riden. Det är ju väldigt ungt.

Lycka till med er nya pålle :)
 
Sv: Vi behöver hjälp

Joo vi prov körde han med linor.

Ni provkörde honom alltså inte. (Däremot tömkörde ni honom vilket ju inte säger något alls om hans körbarhet).

Det låter definitivt som han testar er i hanteringen, och lyckas.
Han är bara tre år! Det låter som att han skulle behöva ett hem med mer erfarenhet och ni en stabil äldre läromästare (som ni lämpligtvis kör -förspänd för vagn- innan köp om ni vill ha en körhäst)
 
Sv: Vi behöver hjälp

Har en kallblodstravare som blir som förbytt om hon byter miljö, hemma är hon lugn & snäll (om än lite känslig) men vid nya miljöer så blir hon halvtokig. Så det kan absolut vara så med känsliga hästar.
För henne höll det i sig i 1,5månad men jag tänkte aldrig tanken att förra ägaren lurat mig.

Joo vi prov körde han med linor. Vi har aldrig vart med om en häst som har testat oss på ett sånt här sätt. Han flippar ju totalt ut när man lyfter hoven! Han har varit hos oss i snart en v. Han är imte alls så som han va när vi va oh kollade på honnom, han var otrolig lugn och cool. Men nu är han inte alls sån, han är bufflig, naffsar, går på en. Jag tycker inte det är normalt att en häst ska förändras totalt i beténdet! Testa kan de göra,absolut, men inte så här myk.Han är dessutom stenhård och stum i munnen?! De ska han väll inte vara om han är körd jätte myk som de sa? Eller är ardenner sånna i munen? Håller vi försöker hålla emot när vi ska lyfta hovarna, så hoppar/kastar/slänger han sig så han går omkull och ramlar då släpper ju eftersom han ligger ner, då
kommer han ju undan
 
Sv: Vi behöver hjälp

En Ardenner på tre år är inte gammal. De är mentalt mogna och färdigvuxna först vid 6-7 års ålder.
Hästen har troligen lärt sig att den kan utnyttja sin enorma styrka för att få som den vill. Träna på, lugnt och metodiskt så löser det sig säkert.
 
Sv: Vi behöver hjälp

Åh, mammas sto höll på sådär långt upp i åldrarna. När det började bli tråkigt stod hon och kastade med huvudet så det lät i linorna och då blev det genast roligare... Och tyngre för mig.

Lösningen? Ta tag längst ut på tån så fort det bråkas och håll där tills hästen står snällt. Den blir då klenare och det är inte särskilt behagligt att rycka kan jag tänka. När den står stilla så håll normalt igen. Även en 3-årig ardenner är ju rätt tung och det gör ont i ryggen att hålla emot.
 
Sv: Vi behöver hjälp

Joo vi prov körde han med linor. Vi har aldrig vart med om en häst som har testat oss på ett sånt här sätt. Han flippar ju totalt ut när man lyfter hoven! Han har varit hos oss i snart en v. Han är imte alls så som han va när vi va oh kollade på honnom, han var otrolig lugn och cool. Men nu är han inte alls sån, han är bufflig, naffsar, går på en. Jag tycker inte det är normalt att en häst ska förändras totalt i beténdet! Testa kan de göra,absolut, men inte så här myk.Han är dessutom stenhård och stum i munnen?! De ska han väll inte vara om han är körd jätte myk som de sa? Eller är ardenner sånna i munen? Håller vi försöker hålla emot när vi ska lyfta hovarna, så hoppar/kastar/slänger han sig så han går omkull och ramlar då släpper ju eftersom han ligger ner, då
kommer han ju undan

Men herregud! Hästen är 3 år och har precis flyttat till nytt hem och nya människor, vad för väntar ni er??

Jag fick hem en ponny som betedde sig som en bulldozer i flera veckor, jag fick ha spö flera gånger när jag skulle borsta för jag blev helt nedmejad. Ponnyn var nog inte van vid att bara ha en hästkompis och var rätt ointresserad av mig och desto mer stressad av omgivningen.

Den var kolugn och jätteväluppfostrad på sin förra plats och återgick till det tillståndet när den landat. Och den var inte en unghäst och hade flyttat tidigare.

Så jag tycker ni är helt fel ute med att ha blivit lurade. Skapa inget problem med hovarna så löser det sig säkert när hästen börjar känna sig hemma.
 
Sv: Vi behöver hjälp

Jodå vi lyfte både bak och framhovarna när vi va och kollade på han, då gick all jätte bra.

Tycker ni ska ta det lite lugnt med hästen, lär känna den och släpp kraven nu i början. Vuxna hästar kan man förvänta sig mera av när det gäller hovar osv men hästen är liten än bara och allt är nytt.

Hästar kan förändras otroligt mycket vid hembyte. Strunt i hovarna ett litet tag och lär känna hästen först och främst så lite frötroende kommer upp.
 
Sv: Vi behöver hjälp

Hästen har blivit annorlunda: från att ha varit lugn och trevlig har den blivit bufflig, går över er, accepterar inte att lyfta hovarna.
Hästen har upptäckt att den inte behöver respektera er och era regler.

Det låter som om ni fått tag i en smart häst, grattis!
Och träna på att hästen ska förstå rangordningen - där ert jobb är att bli högst i rang.

Man behöver inte lyfta hoven så högt och hålla i så lång tid.
Man kan använda svansen som "handtag" för att rubba hästens balans lite så den står på de andra tre benen.
Man kan använda spö och kittla med för att distrahera och få hästen att stå på de tre ben som inte lyfts.
 

Liknande trådar

Hästhantering Eller jo, lyfter gör han men det går inte att hålla det uppe länge nog för att hinna kratsa, än mindre verka. Han rycker det åt sig och...
Svar
10
· Visningar
2 504
Senast: Luna10
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 794
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp