Bukefalos 28 år!

Vi behöver hjälp

Sv: Vi behöver hjälp

Jag har visserligen ingen kallbloding utan en snart 4årig halvbloding men som är stor och alla hästar blir ju tung om dom lägger vikten på.
Min hade skitsvårt att lyfta hovarna, det gick ju i princip inte när jag fick honom.. men verkad etc var han ju så på nått sätt hade han ju fått upp dom.
När man skulle lyfta speciellt ena bak lyfte han den snabbt, högt och ibland sparkade han ut den också för att skrämma mig så jag skulle låta honom vara.
Efter mycket stök så tog jag till godis/berömtricket.
Han förstod ju principen av det jag ville så jag utnyttjade det.
När han lyfte fram och jag fick kratsa och höll i fötterna en liten stund och släppt ner Utan att han krånglade så fick han någonting och beröm. Jag gjorde så för varje fot.. bråkade han det minsta så han ryckte hoven ur mina händer fick han en tillsägelse- men ingenting roligt.
Jag höll på nå några dagar åtminstone innan han verkligen förstod sig på vad jag ville ha av honom och jag slutade med godiset när jag väl fick det jag ville och nöjde mig med att berömma honom muntligt och med kontakt istället.

Nu är det inga problem att lyfta fötterna. Han är fortfarande sådär otålig i sig och kan inte stå still helt eller vill vifta en extra gång men vi närmar oss fortfarande.
Förstår att det kan vara svårt när han är så stor och extra tung, men ta hjälp av din hovslagare eller liknande som oftast brukar vara duktiga av erfarenhet på problemlösning, leta knapparna och prova dig fram.
 
Sv: Vi behöver hjälp

Delvis KL

Jag har ingen unghäst men när jag köpte min häst för tre år sedan var han 10. Ouppfostrad haflinger :devil:

Jag skulle inte rekommendera att berömma med godis till ett kallblod eller ponny eftersom de flesta är väldigt matglada. Första gången jag skulle hoppa upp på min häst började han backa och vägrade låta mig hoppa upp. Varför? Jo, hans dåvarande medryttare gav honom alltid en godis innan hon hoppade upp för att han skulle stå still :crazy:. Jag förstår tanken då min häst blir helt paralyserad av att äta godis, står blickstilla. Jag gav honom aldrig någon godisbit och nu, tre år senare, kan jag hoppa upp och han står oftast stilla :)

Godis kan man ge i krubban någon gång då och då, men om du ska sticka godis till honom i tid och otid tror jag att han kommer bli ännu mer naffsig och bufflig. Om man är konsekvent och endast ger godis för beröm är en annan sak, men det kan vara svårt ibland, speciellt med smarta hästar som vi har :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Eller jo, lyfter gör han men det går inte att hålla det uppe länge nog för att hinna kratsa, än mindre verka. Han rycker det åt sig och...
Svar
10
· Visningar
2 504
Senast: Luna10
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 794
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp