Bukefalos 28 år!

Vi MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.

Det är ALDRIG okej att skambelägga folk med psykisk ohälsa.
Om det är någon som ska känna skam är det dom som vill tysta ner och inte prata om det.

Jag gjorde en video om detta, kolla gärna!
(Nu är det säkert inte ens någon som kommer se/läsa detta, men skitsamma).

 

Jag blir rädd å detsamma ang dina vägnar . Det är inte ekvivalent med att vara otrevlig att ifrågasätta dig så som många gör utifrån vad du skriver här .

Kan du inte bara ge dig? Du svarar inte ens på det jag skriver utan skriver något helt annat.
Tycker du att du tillför något här? Vad får du ut av att skriva till mig?
 
Kan du inte bara ge dig? Du svarar inte ens på det jag skriver utan skriver något helt annat.
Tycker du att du tillför något här? Vad får du ut av att skriva till mig?

Men snälla du ? Det är väldigt mycket tålmodiga inlägg med stort engagemang och motiveringar du fått i din tråd (dagbok) från många inkl mig .

Det är ingen som väljer att utrycka sig som du gör nu senaste inläggen ang svar som inte gillas /faller i god jord .

”Vad får jag ut av det” ?
Inget annat än att uttrycka min åsikt om att din bild av att du gör ”de sjuka” en stor tjänst är sned enligt mig .
 
Senast ändrad:
Men snälla du ? Det är väldigt mycket tålmodiga inlägg med stort engagemang och motiveringar du fått i din tråd (dagbok) från många inkl mig .

Det är ingen som väljer att utrycka sig som du gör nu senaste inläggen ang svar som inte gillas /faller i god jord .

Som sagt. Du svarar inte på det jag skriver utan kommer med något helt annat.
 
Om det jag har varit med om. Det är inte svårare än så. Precis som så oändligt många andra gör. Om vi ska utgå från din åsikt så är många föreläsare också helt onödiga i så fall. Du kanske tycker att det är ointressant, men det finns ju dom som inte gör det.

Ja, det är ett luddigt begrepp. Men om en nämner psykisk ohälsa så tror jag dom flesta förstår vad som menas, på ett ungefär. Jag tror inte att någon som har ont i stortån skulle säga att hen lider av psykisk ohälsa. Men visst, jag håller med om att det är ett luddigt begrepp.

Då kommer du troligtvis baxna ännu mer eftersom jag inte kommer sluta göra det jag gör. Bara för att du inte finner det intressant eller givande så finns det andra som gör det :)

Här väljer du formuleringar som skapar missförstånd igen.
Att dela med dig av dina erfarenheter är inte att sprida kunskap eller information.

Innebörden i orden "kunskap" och "information" brukar vara att det är objektiva fakta. Och att det är generaliserbart (förstås med en del undantag, det generella och det individuella/specifika kan skilja sig enormt).

När du delar med dig av dina erfarenheter, visar du upp sådant som kan gå i motsatt riktning mot det generella. Men påstår samtidigt att det handlar om information och kunskap, vilket det alltså inte gör (se ovan för förklaring om varför jag skriver som jag skriver). Och du seglar under falsk flagg när du påstår att du sprider kunskap. Du förvillar. Det har tidigare nämnts "fake news" som du inte vill känna igen dig i.
Men när du delar dina erfarenheter, som ju inte alls behöver vara (och i många fall inte är) generaliserbara och kallar det för att "sprida kunskap" så tillverkar du i stort sett "fake news". Du påstår liksom att det du visar upp är generaliserbart och en objektiv sanning, medan det i verkligheten handlar om din upplevelse.

Din upplevelse är sann för dig, den är äkta.

Men det är inte självklart bra att visa upp din upplevelse och döpa om den till kunskap och information.
 
Jag pratade inte specifikt om en föreläsning som folk betalar för. Det finns många föreläsare som är "vanlisar" som exempelvis kommer till skolor och pratar om sitt liv.

Du får jättegärna se mitt vloggande som att jag är självfixerad. Det är nog i så fall alla som skriver och/eller gör videos om sig själva. Jag antar att du inte är någon följer vloggare?

Nej, det var inte alls något dumförklarande. Jag var bara tydlig med vad jag menade så att det åter igen inte ska bli några missförstånd. Psykisk ohälsa är ju när något i psyket "inte är som det ska". Och det är det jag menar också. Jag syftar inte enbart på fastställda diagnoser eller sjukdomar.

Det är heller ingen trend.

Ber om ursäkt.
men vad är "vloggare" till skillnad mot bloggare?
 
Och jag lyckas inte berätta min historia på ett bra sätt? Det är något som är fakta? Inte din åsikt bara?
Tydligen finns det dom som tycker att det jag gör är intressant. Men som jag sagt tidigare, jag skiter i det. Jag gör det för att jag tycker att det är KUL. Sen är det bara en bonus om någon tycker om det jag gör.

Oj.
Tycker du att det är KUL att lägga ut filmer på dig själv när du gråter, på nätet?
 
Här väljer du formuleringar som skapar missförstånd igen.
Att dela med dig av dina erfarenheter är inte att sprida kunskap eller information.

Innebörden i orden "kunskap" och "information" brukar vara att det är objektiva fakta. Och att det är generaliserbart (förstås med en del undantag, det generella och det individuella/specifika kan skilja sig enormt).

När du delar med dig av dina erfarenheter, visar du upp sådant som kan gå i motsatt riktning mot det generella. Men påstår samtidigt att det handlar om information och kunskap, vilket det alltså inte gör (se ovan för förklaring om varför jag skriver som jag skriver). Och du seglar under falsk flagg när du påstår att du sprider kunskap. Du förvillar. Det har tidigare nämnts "fake news" som du inte vill känna igen dig i.
Men när du delar dina erfarenheter, som ju inte alls behöver vara (och i många fall inte är) generaliserbara och kallar det för att "sprida kunskap" så tillverkar du i stort sett "fake news". Du påstår liksom att det du visar upp är generaliserbart och en objektiv sanning, medan det i verkligheten handlar om din upplevelse.

Din upplevelse är sann för dig, den är äkta.

Men det är inte självklart bra att visa upp din upplevelse och döpa om den till kunskap och information.

Det är det ju. Allt beror ju på mottagaren. Om jag berättar för någon som inte har en aning om vad adhd innebär (exempel) så är det något som den andra personen lär sig.
Jag har dock aldrig påstått att jag pratar generellt när jag pratar om mig själv. Aldrig någonsin.
 
Oj.
Tycker du att det är KUL att lägga ut filmer på dig själv när du gråter, på nätet?

Jag tycker att det är kul att göra videos och att prata om mig själv. Dessutom kan du ju dra ner videos till video, angående gråtvideo. Jag har gjort EN video (vad jag vet) där jag gråter. Om du tittar på innehållet på min kanal så ser du att det är oerhört blandat med olika typer av videos.

Sen är det väl klart att jag gör sånt jag tycker om. Jag tycker att exempelvis fotboll är extremt tråkigt. Men inte skulle jag säga till någon "Oj, tycker du att det är KUL att spela fotboll?" För uppenbarligen gör ju personen det för att hen får ut något positivt av det.
 
Men alltså, vantolkning. TS lägger inte bara ut videor på sig själv där hen gråter.
Nivån i den här tråden är åt helvete låg nu.

:heart

Fattar inte hur det kan gå så här snett varje jäkla gång jag skriver något. Uppenbarligen är det provocerande för andra att andra visar sig sårbara offentligt. Så tråkigt dock att stämningen blir hård så fort det är jag som skriver något. Men men.

Jag vet att jag också har varit tvär och otrevlig i vissa inlägg här. Men när folk kommer med påståenden om mig som inte stämmer så blir jag förbannad och vill försvara mig. Och jag skyller inte det på någon av mina diagnoser eller sjukdomar, jag "skyller" på att jag är människa.
 
Sen är det väl klart att jag gör sånt jag tycker om. Jag tycker att exempelvis fotboll är extremt tråkigt. Men inte skulle jag säga till någon "Oj, tycker du att det är KUL att spela fotboll?" För uppenbarligen gör ju personen det för att hen får ut något positivt av det.

Menar du att du fick tanken där och då att "det vore kul att filma när jag gråter"?

Jag förstår helt ärligt talat inte vad för positivt man kan få ut av att filma när man mår som sämst och sen lägga ut på nätet till allmän beskådan :crazy: Vad ger det liksom?
 
Menar du att du fick tanken där och då att "det vore kul att filma när jag gråter"?

Jag förstår helt ärligt talat inte vad för positivt man kan få ut av att filma när man mår som sämst och sen lägga ut på nätet till allmän beskådan :crazy: Vad ger det liksom?

Men nej. Om du inte redan har förstått det så filmar jag allt. Jag tycker inte det är konstigt att visa upp en sårbar sida av mig själv. Men enligt dig och många andra här så verkar det som att sårbarhet inte är något som en ska visa upp offentligt.

Du kan ju fråga vilken person som helst som sysslar med något intresse varför hen gör det och vad hen får ut av det.
 
Inte ett dugg, men när man envisas med att konstant använda helt fel terminologi och hugga som en liten kobra i försvar att det gör man minsann inte alls, när folk påpekar det så går det ju inte att diskutera i nån vettig ordning.

Eh, va? Klart jag försvarar mig när folk kommer med påståenden om mig som inte stämmer.
 
Det är det ju. Allt beror ju på mottagaren. Om jag berättar för någon som inte har en aning om vad adhd innebär (exempel) så är det något som den andra personen lär sig.
Jag har dock aldrig påstått att jag pratar generellt när jag pratar om mig själv. Aldrig någonsin.
Men fortfarande är frågan vad du berättar för denna och i vilket syfte.
Hur din ADHD fungerar för dig, eller vad ADHD rent generellt är och hur det fungerar i allmänhet.
Antingen får personen del av dina erfarenheter, eller av kunskaper - vilka du i sin tur hämtat någonstans ifrån, en förhoppningsvis vederhäftig källa.

Det är väl du som väljer vad du vill säga, inte mottagaren.
Förstår du inte att du uttrycker dig så att det blir oklart om det du säger är menat att uppfattas som individuella erfarenheter eller generell kunskap?
Och att den otydligheten gör att du missuppfattas för att mena saker som du sedan säger att du inte avsåg att säga. Och att diskussionen blir konstig när det är oklart vad du avser att säga.
 
Men fortfarande är frågan vad du berättar för denna och i vilket syfte.
Hur din ADHD fungerar för dig, eller vad ADHD rent generellt är och hur det fungerar i allmänhet.
Antingen får personen del av dina erfarenheter, eller av kunskaper - vilka du i sin tur hämtat någonstans ifrån, en förhoppningsvis vederhäftig källa.

Det är väl du som väljer vad du vill säga, inte mottagaren.
Förstår du inte att du uttrycker dig så att det blir oklart om det du säger är menat att uppfattas som individuella erfarenheter eller generell kunskap?
Och att den otydligheten gör att du missuppfattas för att mena saker som du sedan säger att du inte avsåg att säga. Och att diskussionen blir konstig när det är oklart vad du avser att säga.

Men jag har ju sagt tusen gånger att jag pratar om MINA erfarenheter. MINA erfarenheter är INTE generella. Men dom KAN vara det. Genom att berätta om det JAG har varit med om, känner och upplever så kan andra också känna igen sig. Det kan ge en trygghet och bekräftelse på att en inte är ensam.
Diskussionen blir konstig för att folk skiter i det jag faktiskt skriver och envist fortsätter hävda sånt som jag inte har sagt. Då blir det väldigt tokigt.

Anser du att folk med egna erfarenheter inte borde prata om det offentligt?
 
Men jag har ju sagt tusen gånger att jag pratar om MINA erfarenheter. MINA erfarenheter är INTE generella. Men dom KAN vara det. Genom att berätta om det JAG har varit med om, känner och upplever så kan andra också känna igen sig. Det kan ge en trygghet och bekräftelse på att en inte är ensam.
Diskussionen blir konstig för att folk skiter i det jag faktiskt skriver och envist fortsätter hävda sånt som jag inte har sagt. Då blir det väldigt tokigt.

Anser du att folk med egna erfarenheter inte borde prata om det offentligt?
Nej, vi skiter inte vad du skriver. Vi påpekar att det finns en diskrepans mellan det som går att läsa i din text och det du själv beskriver att du talar om.

Och du hanterar frågor om oklarheter i kommunikationen som om det vore kommentarer på innehållet i sak. Så därför kvarstår oklarheterna i kommunikationen och då fortsätter det att vara oklart om du menar det du verkligen skriver eller det du sedan säger att du avser att skriva.

Nu t.ex. svarar du med en retorisk fråga om min åsikt vad du borde göra. När det jag pratade om var att du behöver vara tydlig med vilket det är du gör. Just för att slippa de tokigheterna. Utan att alls vilja ha någon åsikt om vilket du borde.
 
Men jag har ju sagt tusen gånger att jag pratar om MINA erfarenheter. MINA erfarenheter är INTE generella. Men dom KAN vara det. Genom att berätta om det JAG har varit med om, känner och upplever så kan andra också känna igen sig. Det kan ge en trygghet och bekräftelse på att en inte är ensam.
Diskussionen blir konstig för att folk skiter i det jag faktiskt skriver och envist fortsätter hävda sånt som jag inte har sagt. Då blir det väldigt tokigt.

Anser du att folk med egna erfarenheter inte borde prata om det offentligt?

Redan rubriken presenteras som ett fakta: alla MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa. Inte "jag tycker vi behöver prata mer om psykisk ohälsa". Och genom hela diskussionen är det samma sak. Tvärsäkra påståenden som sedan visar sig vara egna åsikter, erfarenheter eller tyckande. Inte alls kalla fakta. Även om det presenteras så.

Självklart är det frustrerande, och jag kommer aldrig låta sådant stå oemotsagt när det presenteras på det sättet. Det är Fake News i sitt esse. Farligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 622
Senast: MML
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 648
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 846
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp