Vi MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.

Det är ALDRIG okej att skambelägga folk med psykisk ohälsa.
Om det är någon som ska känna skam är det dom som vill tysta ner och inte prata om det.

Jag gjorde en video om detta, kolla gärna!
(Nu är det säkert inte ens någon som kommer se/läsa detta, men skitsamma).

 

Nu gör du en specialare, börjar diskutera min diskussionsteknik. Intressant.

Nej, jag drar inte enorma växlar. Jag ifrågasätter att du anser att några av oss har en gammalmossig retorik, när vi egentligen har fullt legitima motargument.

"Intressant"? Very passivt aggressivt. Det verkar som att jag inte riktigt når ut med vad jag menar och du verkar inte heller särskilt mottaglig med de taggarna så jag sätter nog punkt där. Trevlig helg!
 
TS har ju konsekvent envisats med att fortsätta förmedla att det är tabu att tala om psykisk ohälsa (även om det äntligen tystnat de senaste sidorna) så missförstånd och okunskap känns inte som grunden till problemet. Det finns fler exempel om än inte lika tydliga.

Men det har ju absolut ingenting med termen "fake news" att göra, sett till termens definition.
 
Dessa och andra artiklar handlar väl just om hur farligt det är att fastna i tystnaden. Att inte prata om psykiskt mående tills det är för sent vilket till en viss del stöder @Saeta åsikter. Jag tycker att tonen i tråden/dagboken har blivit onödigt hård och dogmatisk - på båda sidor och att det anas en liten förtäckt ton av, ryck upp dig nu, om du går si och så kommer du att känna dig bättre. Vilket är ungefär det värsta man kan säga till en person som mår dåligt. Och tror jag, att alla som mått dåligt fått höra någon gång.

Att säga att internet allmänt och enbart är den negativt triggande faktorn är en del av sanningen, det kan vara både positivt och negativt. Två exempel.

En ung kille i USA chattar med en kvinna i Sverige. Plötsligt känner sig kvinnan yr, hon är på väg att bli medvetslös men lyckas uppge sin adress i Sverige. Killen i USA ringer till polisen i Sverige som hittar kvinnan medvetslös efter en hjärtattack. Hon förs omedelbart till akuten och det råder inga tvivel om att killen i USA räddat hennes liv.

En ung kvinna vill begå självmord och live streamar. Hon hetsas till att göra det av många som följer streamen. Till slut gör hon det. Ett liv räddat, ett liv dödat. En kvinna skulle med stor sannolikhet ha dött, en ung kvinna skulle, antagligen, ha överlevt. Båda pga internet.

Jag vill understryka att på inget sätt vill jag förringa eller bagatellisera @NookNook fruktansvärda tragedi och hennes mod att öppet berätta att för hens syskon spelade internet en avgörande och tragisk roll. Men, anorexi med dödlig utgång fanns långt innan internet. Man kan inte göra en allmän och svepande slutsats på grundval av en eller några individer, vilket vi diskuterat tidigare i tråden att @Saeta gjort.

Det känns ibland i tråden att man glömmer att psykisk sjukdom faktiskt har en biologisk orsak. Att hjärnkemin eller synapserna i hjärnan är rubbade vilket är den bakomliggande orsaken till måendet. Ingen säger åt mig att, ryck upp dig nu, sluta vara diabetiker - jo en nöt gjorde det tro det eller inte. Om du gör det här och det kommer du att må bättre. Helt sant. Men mitt fysiska mående är också permanent men kan hållas under kontroll med medicinering och livsstil. Jag är begränsad i arbetslivet pga att jag inte ska/bör jobba natt eller skift. Jag kan inte arbeta långa arbetspass, tio, tolv timmar, i sträck. Jag behöver ha tillgång till kylskåp om jag jobbar på annan arbetsplats, osv. Det här begränsar mitt arbetsliv, precis som psykisk sjukdom begränsas av andra orsaker. Ja, @Lovisaleonora har rätt att ett socialt sammanhang med lagom mycket krav kan i många fall vara positivt. Och att försörja sig själv ger självförtroende och glädje. Men första hindret är hur dessa arbeten ska formas utifrån individens behov - arbetsträning är ett relativt vanligt verktyg när man är på väg tillbaka men även där kan det ofta fastna. Vissa behöver pushas och ställas mer krav på, andra behöver behandlas mer varsamt eftersom en hårdare approach skulle göra måendet sämre. Det krävs mer forskning, mer kunskap och kompetens om hur psykisk sjukdom kan och ska integreras i dagens samhälle. Det behövs radikalt ökat samarbete mellan vården, FK, AF och alla andra bokstavsförkortningar. Individer idag faller mellan stolarna, det är enklare och billigare att avfärda dem som oförmögna att arbeta. DET finns det alldeles för lite diskussion om anser jag. Vårt samhälle idag har blivit hårt och kallt och många som är normbrytande lämnas bakom resten av den (friska) befolkningen.

Jag tror du har missförstått lite av det jag vill ta upp. Jag har förmodligen varit otydlig - men jag har aldrig menat på att ”internet” som fenomen skulle vara någon slags djävulens påfund som alltid bara är av ondo. Det är klart att det finns massor av bra saker på internet. Din jämförelse med den chattande kvinnan förstår jag inte alls - vad har det med ungdomar och psykisk ohälsa att göra? Jag ser det som så himla enkelt, vi människor är flockdjur, vi vill tillhöra ett sammanhang, vi vill passa in i gemenskapen - är man då normbrytande och har hamnat i utanförskap och sedan hittar ett sammanhang med andra i samma situation som en själv så är det klart att man kommer att se det som något bra! Men det är det här jag menar som är så farligt, den här gemenskapen bland sjuka ungdomar är bara skadlig även om individen inte alltid ser det själv och vi måste fokusera mer på att dessa individer ska bli en del av det ”friska” samhället istället.

Det jag pratar om är alla dessa communities och ”influencers” som består av unga människor som mår psykiskt dåligt och som hetsar varandra och där man skapar en livsfarlig gemenskap i utanförskapet med sjukdomen som grund. Det är en epidemi idag bland ungdomar och unga vuxna. Jag har inte läst någon forskning som säger att det skulle vara positivt, har du? Det finns ett stort utanförskap bland unga idag i Sverige, självmorden har ökat drastiskt och antalet ungdomar med problem bara fortsätter stiga. Vi har samtidigt aldrig varit så öppna med att det är okej att må dåligt/prata om psykisk ohälsa som nu. Vi gör ju uppenbarligen någonting fel, annars skulle inte dessa antal fortsätta öka. Jag tror (och det finns faktiskt forskning som stöder det - även om det behöver forskas mer på detta ämne) att vi måste få upp ögonen med den oerhörda faran att hamna i det här utanförskapet innan det är för sent, och det gör vi inte genom att uppmuntra de som är sjuka att prata mer om/fokusera mer på sina sjukdomar. Det är bara dåligt. Vi behöver prata mycket mindre och agera mer.

Vi behöver mer resurser till vården och vi behöver fånga upp fler ungdomar innan de hamnar så långt ner på botten att de inte ser någon annan utväg än att ta sitt liv. Vi behöver också hitta sysselsättningar för de som sitter hemma, det måste vara nolltolerans mot att våra unga sitter hemma och tynar bort år efter år.
Det finns massor att engagera sig i om man vill förbättra situationen för människor som lider av psykisk ohälsa, och om det är det man menar med att vi måste prata om det så håller jag med - fram för mer forskning och praktiska lösningar!
Men i tråden lät det som om det var viktigt att prata om det från de sjukas perspektiv och att det behövs att allas subjektiva erfarenheter blir hörda och det kan jag helt enkelt inte hålla med om, snarare tror jag det är farligt. Det finns ingenting positivt i att unga sitter på nätet och pratar om sina självskador eller sin ångest eller sina ätstörningar - hur kan någon ens tro det?
 
Men det har ju absolut ingenting med termen "fake news" att göra, sett till termens definition.
Jag har använt termen fake news vid något tillfälle i tråden genom att förklara att den typ av resonemang som fördes leer till fenomenet men även sagt att termen i sig är dålig (och borde försvinna helt) då det finns bättre ord för det hela tex, lögn och vilseledning. Att upphöja någons känsla om något till fakta skapar grogrund för vilseledning.
Angående uttrycket fake news så är det uselt eftersom det antyder att det ändå är en nyhet. Lögn och vilseledning ger en mycket bättre förklaring till vad det handlar om.
 
Jag tror du har missförstått lite av det jag vill ta upp. Jag har förmodligen varit otydlig - men jag har aldrig menat på att ”internet” som fenomen skulle vara någon slags djävulens påfund som alltid bara är av ondo. Det är klart att det finns massor av bra saker på internet. Din jämförelse med den chattande kvinnan förstår jag inte alls - vad har det med ungdomar och psykisk ohälsa att göra? Jag ser det som så himla enkelt, vi människor är flockdjur, vi vill tillhöra ett sammanhang, vi vill passa in i gemenskapen - är man då normbrytande och har hamnat i utanförskap och sedan hittar ett sammanhang med andra i samma situation som en själv så är det klart att man kommer att se det som något bra! Men det är det här jag menar som är så farligt, den här gemenskapen bland sjuka ungdomar är bara skadlig även om individen inte alltid ser det själv och vi måste fokusera mer på att dessa individer ska bli en del av det ”friska” samhället istället.

Det jag pratar om är alla dessa communities och ”influencers” som består av unga människor som mår psykiskt dåligt och som hetsar varandra och där man skapar en livsfarlig gemenskap i utanförskapet med sjukdomen som grund. Det är en epidemi idag bland ungdomar och unga vuxna. Jag har inte läst någon forskning som säger att det skulle vara positivt, har du? Det finns ett stort utanförskap bland unga idag i Sverige, självmorden har ökat drastiskt och antalet ungdomar med problem bara fortsätter stiga. Vi har samtidigt aldrig varit så öppna med att det är okej att må dåligt/prata om psykisk ohälsa som nu. Vi gör ju uppenbarligen någonting fel, annars skulle inte dessa antal fortsätta öka. Jag tror (och det finns faktiskt forskning som stöder det - även om det behöver forskas mer på detta ämne) att vi måste få upp ögonen med den oerhörda faran att hamna i det här utanförskapet innan det är för sent, och det gör vi inte genom att uppmuntra de som är sjuka att prata mer om/fokusera mer på sina sjukdomar. Det är bara dåligt. Vi behöver prata mycket mindre och agera mer.

Vi behöver mer resurser till vården och vi behöver fånga upp fler ungdomar innan de hamnar så långt ner på botten att de inte ser någon annan utväg än att ta sitt liv. Vi behöver också hitta sysselsättningar för de som sitter hemma, det måste vara nolltolerans mot att våra unga sitter hemma och tynar bort år efter år.
Det finns massor att engagera sig i om man vill förbättra situationen för människor som lider av psykisk ohälsa, och om det är det man menar med att vi måste prata om det så håller jag med - fram för mer forskning och praktiska lösningar!
Men i tråden lät det som om det var viktigt att prata om det från de sjukas perspektiv och att det behövs att allas subjektiva erfarenheter blir hörda och det kan jag helt enkelt inte hålla med om, snarare tror jag det är farligt. Det finns ingenting positivt i att unga sitter på nätet och pratar om sina självskador eller sin ångest eller sina ätstörningar - hur kan någon ens tro det?

Jag kan inte komma på en enda svensk influencer som hetsar andra till att må dåligt. Tvärtom! Det finns många influencers som pratar om psykisk ohälsa som i sin tur leder till att fler vågar börja prata och söka hjälp. Det är inte enbart negativt att prata om psykisk ohälsa.
Tycker du det vore bättre om det blev som förr, att inte prata alls om det?
 
Jag kan inte komma på en enda svensk influencer som hetsar andra till att må dåligt. Tvärtom! Det finns många influencers som pratar om psykisk ohälsa som i sin tur leder till att fler vågar börja prata och söka hjälp. Det är inte enbart negativt att prata om psykisk ohälsa.
Tycker du det vore bättre om det blev som förr, att inte prata alls om det?
Som proana?
 
Det spelar väl ingen roll vad jag definierar mig som?

Men alltså ?
Det är ju väldigt relevant när du ifrågasätter en annan profil som nämns, att nej, men sen vet du inte/förstår inte frågan/kopplingen när du får frågan själv ?

Du förstår inte alls varför frågan ställs i sammanhanget utifrån dina egna kommentarer ?
 
  • Gilla
Reactions: Rea
Men alltså ?
Det är ju väldigt relevant när du ifrågasätter en annan profil som nämns, att nej, men sen vet du inte/förstår inte frågan/kopplingen när du får frågan själv ?

Va? Jag har inte ifrågasatt en annan profil. Är proana en individ? Jag trodde det var ett slags begrepp eller typ ett forum eller liknande, eller att vara "proana". Inte att det var en specifik person.
 
Men alltså ?
Det är ju väldigt relevant när du ifrågasätter en annan profil som nämns, att nej, men sen vet du inte/förstår inte frågan/kopplingen när du får frågan själv ?

Du förstår inte alls varför frågan ställs i sammanhanget utifrån dina egna kommentarer ?

Såg inte att du hade ändrat ditt inlägg.
Nej. Jag förstår inte varför du vill veta om jag kallar mig själv en influencer.
 
Såg inte att du hade ändrat ditt inlägg.
Nej. Jag förstår inte varför du vill veta om jag kallar mig själv en influencer.

Jag har inget intresse ang dig
Personligen, huruvida du definierar dig som en influencer eller inte på sociala media, inkl dina tankar om ”andra” blogg/w(loggare) osv i sammanhanget.

Däremot ställde jag frågan hur du själv definierar dig utifrån hur du uttryckt dig om det /ditt tänk och förhållningssätt till din närvaro på sociala media .

Den frågan känner jag är relevant utifrån din tråd och hur du redovisar dina åsikter .
 
Jag har inget intresse ang dig
Personligen, huruvida du definierar dig som en influencer eller inte på sociala media.

Däremot ställde jag frågan hur du själv definierar dig utifrån hur du uttryckt dig om det /ditt tänk och förhållningssätt till din närvaro på sociala media .

Den frågan är relevant utifrån din tråd och hur du redovisar dina åsikter .

Fast du frågade ju. Varför frågar du om något du inte undrar över?
Jag definierar mig som mig själv, som gör videos om mig själv. Rätt enkelt.
 
Du förstår verkligen på riktigt inte det som folk frågar dig som är kopplade till helheten i sammanhanget ?

Nej, jag förstår inte. Jag säger ju att jag inte fattar. Vad fan spelar det för roll om jag definierar mig som en influencer eller inte? När jag bloggade kallade jag mig bloggare. Men jag var inte bara det. Men nej, jag skulle nog inte definiera mig som en influencer. Men det beror också på vad en jämför med. Alla influencers är inte likadana.
 
@mackan Du får ursäkta men jag förstår nog inte heller vad du menar med dina senaste inlägg. Jag ser nog inte riktigt vad det spelar för roll huruvida @Saeta definierar sig som en influenser eller ej? Och det gör hon ju tydligen inte heller, så ditt dumförklarande i inlägg #917 är väldigt onödigt.
 
Nej, jag förstår inte. Jag säger ju att jag inte fattar. Vad fan spelar det för roll om jag definierar mig som en influencer eller inte? När jag bloggade kallade jag mig bloggare. Men jag var inte bara det. Men nej, jag skulle nog inte definiera mig som en influencer. Men det beror också på vad en jämför med. Alla influencers är inte likadana.

Ok då förstår jag att du verkligen, rent konkret inte förstår sammanhanget du får svar och frågor och åsikter från folk om här i tråden. Tack för det konkreta svaret !

Jag tycker du ska läsa @NookNook s senaste post i sammanhanget igen . Lägg till utifrån det alla kommentarer och reaktioner du fått från många håll, så hoppas jag du kanske ser sammanhanget det folk försöker belysa ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 474
Senast: MML
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 562
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 646
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp