Bukefalos 28 år!

Vi med svårlastade hästar!

Sv: Vi med svårlastade hästar!

Och om ni läste mitt inlägg lite mer nogrannt så hade ni sett att jag även skrev att det inte funkar på alla hästar.

Jag läste ditt inlägg, även den biten.Det är nog snarare så att din häst var undantaget som bekräftar regeln, det inte många hästar som det funkar på, och esultatet med alla de höstar som det inte funkar på kan vara allt från mer svårlastade hästar till skrämda hästar till hästar med sargade munnar till ännu värre grejer. Jag förstår inte varför du öht lägger fram metoden som ett alternativ.:crazy:
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag lägger fram den eftersom den funkade på mitt extremt hårda sto.

Du kan skada din häst enbart genom att rida ut eftersom du har tyglar kopplade till bettet det räcker med att hästen slänger av dig och trampar på tygeln.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Men då är det en olyckshändelse- inte en elak medveten handling- vinschmetoden.:mad:
Ditt sto har inte förtroende för dig.
Inte den andra heller verkar det som.

Skapa en vettig realtion med dem istället för att bossa dem.

Då är de inte "hårda" längre.

Det är väl inget nytt att "de blir som man gör dem"
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Men då är det en olyckshändelse- inte en elak medveten handling- vinschmetoden.:mad:
Ditt sto har inte förtroende för dig.
Inte den andra heller verkar det som.

Skapa en vettig realtion med dem istället för att bossa dem.

Då är de inte "hårda" längre.

Det är väl inget nytt att "de blir som man gör dem"

Jag bossar igen av mina hästar, jag är snarare den lugna typen och tar det lugnt och stilla. Mina hästar funkar jättebra överallt annars och jag får alltid beröm över hur lugna och väluppfostrade de är. Och jag har ägt flera andra hästar som varit lättlastade och dessa har jag haft sedan de varit föl.

Stoet jag pratar om var svårlastad när jag köpte henne. Och när jag skulle hämta henne så var det inte ens jag som skulle lasta henne utan det gjorde ett proffs och det tog ca 1 timme. Därefter började jag träna lastning med henne och jag lyckades få henne att gå på varje gång och direkt in Men jag var beroende av att ha en vägg att ställa transporten jämte och någon som stängde bak. Så höll det på i flera år och gjorde man inte på detta sätt så fick man inte på henne. Men tillslut så var jag tvungen att kunna åka själv och då löste jag detta på detta sätt. EN gång behövdes. Vad vet jag men TS sto är kanske som mitt?

Den andra som är efter samma sto har varit svår i lastning från dag ett MEN där tog jag hjälp direkt av en som kan och inte ens med henne gick det lätt det tog 6 timmar innan han gick på och då lastades han med hjälp av grimma och långt rep. Tryck och eftergift användes inget bett, inga linor inga piskor bara en massa tålamod.

Som sagt jag har fött upp flera föl och haft många andra hästar men INGEN av dessa har varit svårlastade.

Glömde skriva att jag inte vincha upp någon av mina hästar. När du vinchar så drar du upp något hela tiden. Så stark är inte jag. Jag ger hästen ett tryck i grimskaftet/linan och ber den gå framåt. När de går framår eller ens tänker tanken framåt så lättar jag HELT.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Min haflinger kille går inte att lasta i träns. Han har antagligen blivit "indragen" i bettet tidigare. Men med grimma traskar han på som inget.
Fullblodet mitt är lite nervös för det mesta och har lite svårt för trånga utrymmen.
Började med att sätta upp ett hinder längs med långsidan på paddocken ca 2 m in. Där fick hon gå i mellan x antal ggr, sedan flyttade vi det närmare och närmare väggen. Till slut blev det lika tajt som i ett släp. Släpet står precis utanför med så hon väänjer sig vid att vara det nära.

Sedan var det på släpet och då körde vi med att backa så fort hon inte tänkte framåt. Fick inte pilla eller titta på något annat än mig och transporten. Nu går hon raka vägen in utan gnabb.

Och hästar som inte åker fin i transporten är en delad vägg med mjuk under del kanon. Får stöd över kroppen men kan bredda benen som dom vill.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag antar att det är mina bilder du tänker på.
Skötardörren är öppen på alla bilder, men jag håller med om att det syns dåligt.
Sista bilden är tagen med mobilkameran (de andra är tagna med digitalkamera) + att min sambo står längst fram i transporten och skymmer det lilla ljus som kan tänka sig att komma in genom skötardörren.
Vi skulle dock kunna tända belysningen i transporten dock. Nu valde vi att prova utan först och han klev på ändå, men annars hade vi tänt.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Min haflinger kille går inte att lasta i träns. Han har antagligen blivit "indragen" i bettet tidigare.

Antagligen? eller vet du?

Alla hästar är olika det som funkar på en funkar inte på nästa. Backa funkade på min valack en gång nästa gång tyckte han att backa var bättre än framåt.

Min hovslagare fick en gång ta hand om en häst som var riktigt svårlastad. Massor med folk hade försökt och sist gången var de 20 personer som lyfte in hästen med våld. När min hovslagare försökte så gjorde han det själv och hästen gick in direkt. Vad han gjorde var att ta ut hästen på stallgången och satte på honom en brems och denna hade han på till han såg att hästen slappnade av och var riktigt lugn då tog han av bremsen och gick ut och lastade in honom i transporten.

När ägaren skulle hämta hästen så lastade hovis honom åt honom utan några problem. Men hovis sa åt ägaren att nu måste du gör som jag och du ska göra det själv inget folk inga linor el dyl.

Vad tror ni ägaren gjorde? jo han gjorde som han alltid gjort en massa folk och så fram med linor. Resultat? hästen fick spel och bröt benet och fick avlivas på plats.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Ok. Jag har gett mig, jag inser att jag behöver hjälp - el åtminstone nya synvinklar.

Jag kan börja med att säga att han är inte rädd, bara istadig.
Min häst har alltid varit lättlastad, även om jag har varit ensam. Jag är beroende av att jag kan lasta honom ensam, eftersom jag nästan aldrig har någon med mig. Jag har inte kunnat skicka på honom, men det har inte varit några problem att använda lina runt frambommen och lite tryck. Då har han gått in på kanske 3-5 min. Så i höstas kom han på att när man stannar till på rampen, så kan man undvika trycket i nacken genom gå åt sidan istället (oftast åt höger, eftersom jag står snett bakom på vänstersidan). Bara ett litet steg så han står ff kvar på rampen, men har huvudet utanför på högersidan. Då motverkade jag det genom att flytta mig till högersidan när han gjorde så. Han gav sig och gick in.
Efter ett par gånger med denna rutin började han flytta i sidled flera gånger, efterhand som jag bytte sida, men han gick ändå in till slut.

Sen tog han det ett steg längre och klev helt sonika av rampen på motsatta sidan mot den där jag stod när han var nästan ända uppe.
Då funderade jag över vad jag skulle kunna hitta på, och tänkte att det är inga problem när man är två och en leder in och den andra står bakom och smackar. Så jag ledde in honom, det gick nästan med en gång. Gav honom en morot att tugga på, lämnade honom lös medan jag smet runt om för att stänga bakom. Han stod snällt kvar medan jag stängde. Detta funkade typ två gånger.

Nästa steg var att jag ledde honom så frambenen nästan var inne i transporten, då tvärnitade han. Jag lyckades komma åt linan som låg i den tomma delen, och nådde fram till bommen, knäppte fast linan i grimman, höll lagom tryck medan jag backade ut ur transporten, ställer mig bakom och då är han så nära att han inte kan gå åt sidled, utan måste gå in. Detta funkade ett tiotal gånger.

Nu har vi kommit till nästa steg - han går inte ens upp på lämmen. Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Igår höll jag på i 20 min (det är jättelänge när man är van vid att det tar ett par minuter...), sen kallade jag på min 9-årige son. Han får grimskaftet ca 5 m från transporten, jag står bakom och smackar lite - då går hästf-n upp direkt.

Så.... min häst är inte rädd alls, han vill bara inte att jag lastar honom ensam - vilket jag måste kunna göra. Jag försöker hålla honom i hyfsad tävlingskondition, vilket innebär att jag måste ta mig till ridhuset iaf några ggr per vecka. Förmodligen tycker han att det är skittråkigt, men jag kan ju inte bara rida ut nu. Dels är det mörkt, dels har jag ingenstans jag kan hålla några högre hastigheter. Jag ska lastträna på lördag tänkte jag, så om ni har några tips, tas de tacksamt emot.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

KL

Har läst tråden men inte hittat några tips som kan hjälpa oss då de flesta har svårt att få in sina hästar. Mitt problemet är att han kastar sig ut när det är dax för urlastning. Han blir uppstressad av att åka och kan vara genomsvettig även efter en kort tur. Har provat att lasta in och ut utan att åka och det går hyggligt även om han ibland har bråttom ut då med. Lugnast är han om jag bara fäller upp luckan och inte lägger på bommen. Börjar tro att det helt enkelt är för trångt för honom. Han är inte gigant stor, 1.73, men lång i kroppen. Någon som har tips åt oss?
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag använder inget tryck i nacken o sk eftergift. det är hästen som ger den.

nej de ska lära sig att man är trygg o att de följer en vartän man går.

Om jag säger att det inte är farligt- då går de.

Galant.
Ja du får kolla spiltlängden. Mellan bommarna.
Jag fick köpa nytt då min unghäst blev över 180 o är då ganska lång i kroppen.
L8...
hästar kan stänga av om ngt är obehagligt o då uppfattas som dumma- istadiga.

Sluta att dra i den o istället se till att den går med- beröm.
Stannar den på luckan. vänd bort o ta ny fart-beröm o bara gå in!

Låt den äta sin lunch där några ggr.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Nu har jag i min iver bara ögnat mig igenom ditt inlägg, men vad händer om du ställer transporten mot en vägg (då kan han ju inte gå på den sidan) och så står du på andra sidan hästen?

Sen skulle jag börja fundera på vad som hänt när hästen plötligt vägrar få in. Är det så att din häst tycker att ridhuset är skittråkigt så kanske du bör överväga en kortare vila/skrittperiod. Risken finns kanske annars att din häst tillslut vägrar gå in i ridhuset också? *bara en tanke*
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

KL

Har läst tråden men inte hittat några tips som kan hjälpa oss då de flesta har svårt att få in sina hästar. Mitt problemet är att han kastar sig ut när det är dax för urlastning. Han blir uppstressad av att åka och kan vara genomsvettig även efter en kort tur. Har provat att lasta in och ut utan att åka och det går hyggligt även om han ibland har bråttom ut då med. Lugnast är han om jag bara fäller upp luckan och inte lägger på bommen. Börjar tro att det helt enkelt är för trångt för honom. Han är inte gigant stor, 1.73, men lång i kroppen. Någon som har tips åt oss?

Har du möjlighet att köra med mellanväggen på sned och ha en lång bom bakom (alternativt utan mellanvägg med hel bom bakom)?
Då kan hästen stå lite på sned i transporten och få bättre plats.

Bästa väninnans häst är också stor (171 cm i mankhöjd och drar minst 155cm i täcken) och hon kliver inte in om inte mellan väggen är uttagen/ställd åt sidan. Hon vill åka brett (åtminstone baktill) och så får man för guds skull inte binda fast huvudet på henne heller. Hon river transporten i så fall!
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag använder inget tryck i nacken o sk eftergift. det är hästen som ger den.

nej de ska lära sig att man är trygg o att de följer en vartän man går.

Om jag säger att det inte är farligt- då går de.
QUOTE]

Och hur lär du dem detta?

Det är jättelätta att skriva att man ska vända och ta ny sats men om man nu gjort detta tusen gånger utan resultat? om hästen är trygg med allt annat man gör varför skulle den då inte vara trygg vid lastning? som tex min häst stencool vid all lastning inte ett uns upprördhet, går dessutom upp varje gång på hemmaplan men på bortaplan är det inte lika kul trots att han är lika lugn som hemma. Hemma kan jag stå utanför och skicka in honom utan problem.

Om han inte litade på mig så skulle han aldrig i livet tillåta att jag red honom eller hoppade utan att protestera. Eller i all annan hantering sköta sig utmärkt eller tex komma i full galopp till mig när jag visslar på honom och då har han ändå lämnat ledarstoet för att komma till mig. Och allt detta gör han utan problem på bortaplan också.

Och tränar på bortaplan gör jag hela tiden oftast flera gånger i veckan (förutom nu när transporten är insnöad)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag vet inte men tror. Jag har aldrig "bråkat" med han i träns utan tar grimman.


Jag har lärt mig att man aldrig ska vända hästen från transporten när den inte kommer längre än till rampen. Utan backa bort en liten bit och sedan bestämmer jag ett håll jag kan vända åt. Annars lär sig hästen att när den gjort något bra, som att ställa sig på rampen, så får den vända och gå därifrån. Därför hästarna gärna vrider sig åt sidorna när den inte har lust att gå in längre. Och det tycker jag nog låter som om det kan stämma.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

En annan sak jag kom på är att det är väldigt lätt att säga att si och så ska man göra för det fungerar minsann på dennes hästar.

Hade jag tex bara haft mina andra hästar som var lätta att lasta så hade jag också tyckt att "bara vänd om och gå på igen, beröm" varit ett bra tips. Men så är det inte.

Jag är öppen och inser att jag kan inte allt. Mina två hästar är inte enkla att lasta och det är som sagt inget de bara är med mig. Jag frågade proffset vilken häst som h*n hade varit svårast och svaret kom rätt fort det var min :crazy:
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Du kan skada din häst enbart genom att rida ut eftersom du har tyglar kopplade till bettet det räcker med att hästen slänger av dig och trampar på tygeln.

Ska man resonera så så är det ju ingen idé att öht ha häst, den kan ju skada sig i hagen/boxen, utan mänsklig närvaro.

Det är viss skillnad på skador genom ren olyckshändelse jämfört med skador genom medvetet utsättande för risker (och en tygel går av/ger efter MKT lättare än vad en longerlina lindad runt en bom gör)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Det är så jag gör nu med mellanväggen flyttad så att han skall få så mycket plats det går. Det går bättre så men det händer fortfarande att han reser sig och kastar sig bakåt när man öppnar bak. Riktigt otäckt är det, farligt också.

Axel;
Lånar transport och har ingen egen men skall måtta på de som finns att tillgå. Någon kan ju vara lite längre. Den dagen det blir en egen så skall den vara xl.

Har ni fler handfasta tips på att få hejd på honom?
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Ska man resonera så så är det ju ingen idé att öht ha häst, den kan ju skada sig i hagen/boxen, utan mänsklig närvaro.

Det är viss skillnad på skador genom ren olyckshändelse jämfört med skador genom medvetet utsättande för risker (och en tygel går av/ger efter MKT lättare än vad en longerlina lindad runt en bom gör)

Först, var har jag skrivit att den skall vara lindad runt bommen? ett halvt slag är inte ens ett varv runt bommen. Det ger linan rätt att löpa fritt men du hinner korrigera hästen istället för att flyga ut med hästen.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Vet att du skrev ett halvslag runt bommen, men även det kräver mkt mer kraft för att ge efter jämfört med vad en tygel som blir trampad på kräver, så att jämföra din lastningsmetod med en avfallen ryttare är väldigt missvisande.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 720
Senast: Askur2017
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp