Bukefalos 28 år!

Vi med svårlastade hästar!

Sv: Vi med svårlastade hästar!

Förutom mellanväggen åt sidan och givetvis en bom bakom som hejdar, så kan det kanske vara värt att direkt lasta hästen igen när den kastat sig ut, dvs att den inte "får" komma ut på riktigt förrän den går lugnt och sansat. Inte försöka hålla emot framtill när den ska ut (vilket bara kan förvärra och göra att hästen får ännu mera bråttom ut nästa gång), utan bara lugnt gå på igen när den kommit ut, gång på gång tills den backar lugnt. :)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Vet att du skrev ett halvslag runt bommen, men även det kräver mkt mer kraft för att ge efter jämfört med vad en tygel som blir trampad på kräver, så att jämföra din lastningsmetod med en avfallen ryttare är väldigt missvisande.

Men varför skriva att den är lindad? det är en väldigt stor skillnad. Meningen är inte att man ska hålla emot så att något går sönder, du ska ge efter men ändå behålla ett visst tryck och GIVETVIS inget tryck som gör att hästen skadar sig för då är man helt fel ute. Tänk samma tryck som du tar i tygeln för att stanna hästen när du rider dvs rider du rätt så är det bara ett lätt tryck och resten kommer från ditt säte.

Trycket från en avsliten tygel kräver betydligt mer kraft det är inte ens i närheten av det tryck jag pratar om.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

*suckar uppgivet*

Det är ingen mening med att disskutera saken med dig, du förstår uppenbarligen ändå inte mitt tänk. Jag står fast vid min åsikt att det är galet att tipsa om en sådan metod till någon som har lastproblem, samt min åsikt att dina jämförelser avseende skaderisken mellan lastmetoden och en lösspringande häst med hängande tyglar är ungefär som att jämföra äpplen med apelsiner...

I rest my case
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Delvis kl;

Några tips till oss med häster som är relativt lättlastade ( mycket ledarskapsträning i repgrimma och långt rep, mycket lastträning) men som trots det HOPPAR ÖVER BOMMEN så snart man försöker åka iväg... Suck, nån mer än jag??:confused:
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

När du håller på och feltolka mig och lägger in saker som jag inte gör i din text. Så är det väldigt svårt att ha en disskusion oavsett. Väldigt vanligt på buke att många förutsätter det allra värsta istället för att fråga hur saken ligger till innan man slänger ut sig saker.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Delvis kl;

Några tips till oss med häster som är relativt lättlastade ( mycket ledarskapsträning i repgrimma och långt rep, mycket lastträning) men som trots det HOPPAR ÖVER BOMMEN så snart man försöker åka iväg... Suck, nån mer än jag??:confused:

Lastträningen och hoppa över bommen är nog två olika saker. Hoppar hon över även om ni står stilla?

Jag har aldrig haft det problemet men jag funderar på hur ni binder upp henne och hur kort?
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Lite otydligt kanske.. går bra om vi står stilla, hoppar över bommen när vi skall åka iväg, både bunden och obunden...
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag får erkänna att det tryck du nu pratar om att man ska lägga i linan inte var den sortens tryck jag tänkte på när du från början skrev att man ska slå linan runt bommen.
Det tryck som jag ger i tyglarna för att stanna är inte i närheten av det tryck jag ger när jag vill lasta -framförallt inte när man har ovillig häst.
Och det lilla tryck jag ger i tyglarna vid en halt, det behöver jag ju inte slå någon tygel runt någon bom för att uppnå?

Jag får erkänna att jag inte längre förstår? Först ska man lägga linan runt bomen (dock inte linda) så att man blir starkare men ändå kan ge eftergift, sedan ska man inte lägga mertryck i linan än vid en halt i ridning? :confused:
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Det är så jag gör nu med mellanväggen flyttad så att han skall få så mycket plats det går. Det går bättre så men det händer fortfarande att han reser sig och kastar sig bakåt när man öppnar bak. Riktigt otäckt är det, farligt också.

Axel;
Lånar transport och har ingen egen men skall måtta på de som finns att tillgå. Någon kan ju vara lite längre. Den dagen det blir en egen så skall den vara xl.

Har ni fler handfasta tips på att få hejd på honom?
Vad du än gör håll inte emot- låt linan löpa.
Om du håller i slår de upp huvudet i taket o kan få mer negativa tankar.
det går över. Ställ gärna släpet ganska nära en vägg när du lastar ur.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Om hästen fryser fast eller kastar sig från luckan måste man bryta betéendet. Det är det det handlar om- att vara smartare än hästen.

det är inte så himla svårt- med den lilla hjärnkapaciteten:angel:

Hästar är inte dumma eller hårda. de går efter sina instinkter. Kan flyktdjuret inte fly om den känner sig trängd- ja då kan den gå in i sig själv- stänger av.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

ja, det skulle jag kunna prova. Har lastat på igen någon gång men inte varit konsekvent med det. Tack för tipset :)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Hålla emot har jag lärt mig den hårda vägen att inte göra. Låter linan löpa men är alltid rädd att någon skall komma i vägen när han drar rakt ut. Lite skumt är det för bara han väl kommit ut stannar han och väntar på att jag skall komma. Han verkar då helt lugn igen.

Vet inte riktigt vad jag tycker om att stå nära en vägg. Var till en ATG klinik och blev där rådd och anvisad en plats där det var trångt både bredvid och bakom. Han drog rakt ut och slog sig mot väggen. Kan säga att det inte förde oss framåt. I detta skede var han dessutom svår att lasta överhuvud taget. Så det var knappt att han gick att få på efter besöket. Idag när han är lugnare kanske det skulle vara annorlunda.

Tackar för tipset ändå, kanske blir användbart.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

L8...
hästar kan stänga av om ngt är obehagligt o då uppfattas som dumma- istadiga.

Sluta att dra i den o istället se till att den går med- beröm.
Stannar den på luckan. vänd bort o ta ny fart-beröm o bara gå in!

Det är det jag gör. Om och om och om och om och om igen. Leder honom fram med god fart (powerskritt tror jag att ngn kallade det). Tvärnit vid lämmen. Låter honom stå kanske tio sekunder el ngt medan jag smackar, sen backar jag honom, vänder om och kommer igen. Hur många gånger hinner man göra så på 20 min? Massor.

Att han skulle tycka att det är obehagligt stämmer inte för då skulle han inte gå på direkt så fort jag hämtat sonen.

Jag har alltså en häst som inte går att lasta när man är ensam, annars är det inga problem.

Det var oxå ngn som skrev att han tycker att det är tråkigt med ridhuset och kanske skulle ta en kortare vila. Han vilade hela okt och en bit in i nov. Nu börjar jag få upp honom i hyfsad kondition, jag kan inte ställa av honom igen (och hur länge? Tills våren kommer och jag slipper åka till ridhuset hela tiden?)
Innan har jag inte haft snösulor, så då har jag inte vågat rida ut, men sedan en vecka tillbaka har han det, så nu har jag skrittat 2 ggr och ridit på ett stycke i skritt och trav en gång. Någon gång per vecka måste jag upp till ridhuset, speciellt som det ff är mörkt när jag kommer hem. Jag vägrar rida på stycket när det är mörkt.

Att ställa honom längs en vägg ska jag testa till helgen, det hade jag redan själv tänkt ut. Problemet är när jag kommer upp till ridhuset, där finns ingen bra vägg att ställa sig längs med.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Så som du beskriver det så får jag uppfattningen att det han tycker är otäckt är just att backa i nedförslut. Hur beter han sig ifall du backar ut honom igen utan att ha stängt & öppnat rampen (dvs, lastar ur igen direkt efter ilastning)?
Hur är han att backa i övrigt (på plan mark? I nedförsbacke?)
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Tror inte att jag backat honom i nedförbacke, kan inte påminna mig det, men vanligtvis är det inga problem att backa. Han är en fantastiskt snäll och mild herre som alltid vill vara till lags. Han har alltid bråttom ut och i början kastade han sig ut så fort han kom in. Så är det inte numer utan det är efter det varit stängt. Har tänkt många gånger att han inte borde följa med mig in när det är en sådan stress för honom.

Jag har tänkt att det skulle vara intressant att prova att lasta ur framåt men tyvärr så finns ingen i min närhet som jag kan låna/hyra. Å andra sidan skulle det vara skönt att arbeta sig igenom det så att han kan åka utan stress och jag slipper vara rädd att någon skall bli översprungen.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

En del går inte att backa ur alls o andra har bråttom. det handlar oxå om rutin. De vill bara UT o sen lugnar sig direkt. De är ju ute:grin:

Ja lång o kort bom vore bäst så att den får åka brett. Många får stressymptom när de inte kan bredda sig o på så sätt LÄRA sig att hålla balansen när det svänger. En ovan häst är inte med på noterna o S-kurvor är värst- Som i staffans lilla kråka)

Kör lugnt o fint- annars ser man ovilja på attt vilja gå in igen.
Åk själv en tur o förundras att de överhuvutaget går in igen:eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag får erkänna att det tryck du nu pratar om att man ska lägga i linan inte var den sortens tryck jag tänkte på när du från början skrev att man ska slå linan runt bommen.
Det tryck som jag ger i tyglarna för att stanna är inte i närheten av det tryck jag ger när jag vill lasta -framförallt inte när man har ovillig häst.
Och det lilla tryck jag ger i tyglarna vid en halt, det behöver jag ju inte slå någon tygel runt någon bom för att uppnå?

Jag får erkänna att jag inte längre förstår? Först ska man lägga linan runt bomen (dock inte linda) så att man blir starkare men ändå kan ge eftergift, sedan ska man inte lägga mertryck i linan än vid en halt i ridning? :confused:

Trycket du ska ge är när du vill att hästen ska gå framåt och det skall bibehållas tills hästen går framåt och trycket ska bara var så lätt som jag skrev. Linan skall löpa om hästen slänger sig men du kommer ändå att lyckas hålla hästen kvar pga att hästen inte alls har samma styrka när linan ligger så det viktiga är att man låter hästen slänga sig om den vill. Tex om du longerar en busig häst så gör du inte det i grimskaft för då skulle du aldrig orka hålla kvar hästen om den beslutar sig för att dra. Har du däremot en lång lina så blir din stryka helt annan utan att du för den delen skadar hästen.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Trycket ska inte ligga kvar- samma som i ridning. Det ska vara en signal/ impuls som hästen lär sig samtidigt som -kom eller med en smackning.

Har du en lång lina blir du mkt riktigt som du skriver- starkare.
Det går då även lätt att dra omkull den om det vill sig illa.

Linan ska bara vara till för att den ska vara kvar i din omnejd. Den vill bara komma bort en bit från det den tycker är otäckt. Den får bara inte bli rädd för dig oxå. Då drar den. Du ska vara tryggheten.
det bästa är att hålla till på inhängnat område.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 106
Hästhantering Jag ska försöka få in en mycket reaktiv häst som jag haft på foder, i en transport. Han är ganska van vid att åka och enligt ägaren går...
2
Svar
27
· Visningar
3 281
Senast: inaa
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 499
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp