Bukefalos 28 år!

Vi med svårlastade hästar!

Sv: Vi med svårlastade hästar!

Ja, visst är det så! Ja menar att de överhuvudtaget går in i en transport. Så jäkla kul är det inte och som du sa det svänger o bullrar. Inte trevligt alls!

Jag skall prova boccias råd och lasta på igen när han kastar sig. Funderar lite på det där att backa neråt och ut ur saker. Det kanske går att göra något här hemma som påminner. Jag får fundera vidare. Att köra lugnt är en självklarhet men jag skall ta mig i akt ytterligare.

Tack för tipsen!
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Kan ju även vara så att han upplever det otäckt att backa genom trång passage *spånar* Kanske värt att testa att rygga ut/in genom stalldörr el. liknande.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Ja, precis. När du frågade om att backa nedåt så gick mina tankar också åt det hållet. Skall prova att backa ut ur stallet och se om jag kan skapa några mer sådana övningar. Tack igen, du fick mig att tänka i nya banor!
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag har ingen erfarenhet av hästar som hoppar över bommen, men jag funderade lite på hur jag skulle gjort om jag haft en sådan häst.

Jag tänker som så att man måste begränsa möjligheterna för hästen att hoppa. Har du egen transport? Går det att ordna så att bommen sitter extra högt? Alltså flytta fästena? Tänkte att man skulle kunna sätta en skiva under bommen så att det blir mer som en hel vägg framför hästen istället för en bom. Så hade jag nog testat tror jag.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Är det inte konstigt att det knappt inte finns några transporter där man gör det omöjligt för hästen att hoppa över bommen? jag vet att det finns någon slags bom man kan fälla över hästens manke men den här jag inte sett på flera år så den var kanske inte så bra.

Fautras tror jag har en transport där hästarna är uppbundna i väggen precis som i en lastbil.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Ja det är faktiskt lite konstigt. Jag tror att det gäller att tänka till lite om man har en häst som hoppar över bommen, man får utforma transporten så att det inte går helt enkelt.

Det värsta jag varit med om var en häst som lade sig i transporten :eek: Det var ju jätteobehagligt för både oss och henne. I hennes fall så berodde det på att hon var orolig och nervös, många korta rundor i transporten gjorde nytta.

Nu har jag en jätterolig häst att träna med. Rolig på så vis att när jag köpte henne så hade hon aldrig åkt transport och var verkligen livrädd för den. När hon väl gick in så stod hon lugnt. Henne har jag nu övat lastning med flera gånger i veckan, bara gå in, stå en stund och sen gå ut igen. Hon har blivit jätteduktig och det är verkligen jätteroligt när hästen förstår att det inte är något konstigt att åka transport, utan helt normalt.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Det går inte att utforma transporte- om man inte vill att den ska slå sig i huvudet.

Det finns en sele, men det borde gå att göra en grej lik en brösta men som även har en brandslangsbred rem bakom manken- som sen fästs i väggarna.

var dessa fästen ska sitta är beroende av hästens höjd o längd.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Den där selen lät spännande, dock lite tveksam till om den kan fungera men det kan den kanske.

Det där med att omforma transporten, jag tänker så här :finns det ingen bom att hoppa över så kan den ju inte hoppa? Om man har helvägg framför hästen utan kanske sista biten upp, så att den bara precis kan se över? Fast det var bara en tanke, funkar kanske inte alls.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Fast med hög vägg kan troligen fortfarande ta sig över o också bryta halskotpelaren.
Det är ju därför som höjden av frambommen är viktig- den dagen du råkar ut för ngt o måste bromsa.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag hade en unghäst som kravlade över med ena benet och var allmänt rädd när jag körde henne som 1,5 åring. Jag gjorde så att hon först fick åka med sällskap och med bommen högt. När det gick bra fick hon åka ensam med hög bom några gånger tills hon var mera van och sedan hade jag bommen normalt och det fungerade bra nu i höstas när jag sålde henne.

När det gäller det här med hög bom så vet jag ju att det inte är bra på sikt men ibland får man välja mellan pest eller kolera.....
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Är det inte konstigt att det knappt inte finns några transporter där man gör det omöjligt för hästen att hoppa över bommen? jag vet att det finns någon slags bom man kan fälla över hästens manke men den här jag inte sett på flera år så den var kanske inte så bra.

Fautras tror jag har en transport där hästarna är uppbundna i väggen precis som i en lastbil.

Tackar för svar! Jag har tyvärr ingen egen trasport, men har nu hyrt en annan sort än den stallet har. Än så länge har vi inte åkt men han verkar lite lugnare än i den andra när vi har lasttränat.
Har kollat efter mycket olika varianter på släp, och kommer testa tills jag hittar nått som funkar... Liten lastbil skulle ev funka, finns varianter utan bom men det blir tufft för ekonomin..
Vettigt begagnad minst 200.000... och jag vill inte köpa utan att ha testat först, har annonserat efter att hyra och det billigaste som dök upp var 6000 + moms för en månad..

Jag kämpar på ett tag till med "vanligt släp". :)
Om ingen värmlänning där ute kan tänka sig att hyra ut någon släp/B-kort lastbil där det INTE går att hoppa över bommen???

mvh

Kia
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Det är så jag tänker, men jag förstår hur du tänker också axel.

Tur jag har hästar som står snällt i transporten, hittills i alla fall.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag har bara haft en som har hoppat- en större fölis.

Tog loss den fram, stängde skötardörren fort som :devil: o öppnade itsället lilla bakluckan så den tittade o tänkte bakåt o ¨då klev den ner- band sen fast igen i främre väggen.

den har inte hoppat sen dess- 18 år sen.

Har sen skaffat släp med snabbutlösningen utifrån på både fram o bak, men har aldrig behövt att använda dem.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Min ponny åker bil bara en gång om dagen, tycker han. Fick tips av en tjej i ett annat stall om dually-grimman och prövade den, mycket effektivare än endast grimma eller träns. Visst är det totalvägran i början, men nu har han inte längre så stor makt att backa bort eller liknande.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Ta en longerlina mellan bettringarna och så går du själv in i transporten lägg linan ett halvt slag runt bommen så att linan kan löpa och inte sitta fast men du får en helt annan styrka och hästen kan inte slita sig. Be häst gå fram genom att ge den ett tryck i linan troligtvis kommer hon att resa sig när du ber om detta men det kommer inte att bli speciellt behagligt för henne. Så fort hästen tänker framåt så ge henne eftergift med en gång.
.

Jag har kört med något liknande förut, men med en lädergrimma istället för träns. Sätta fast i bettet känns inte bra för min del.

Men jag tycker man ska vara aktsam över vad för häst man hanterar. Vissa kan få PANIK och slänga sig. Medans vissa, som min häst, blir överbevisad och traskar lugnt in. Obs att han inte var rädd för transporten, utan hade ingen lust helt enkelt.

Vi började detta efter att ha stått och försökt lasta i -20 grader i två timmar en kväll och skulle köra hem.

Efter det behövde vi bara ta fram linan och hästen traskade på.

Nu är det grimma och grimskaft som gäller, han följer efter utan problem eftersom han vet att det finns krubbskrammel inne .. :rofl:

Men på en del hästar skulle det kunna bli helt fel med att "vinsha"
Stoet mitt hade fått ren och skär panik av att bli vinschad in, även om hon annars är s.k "hård". usch hon hade säkert rivit både transport och sig själv.
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Ush vinsha in en häst hade jag inte vågat, men kan säkert funka på vissa hästar. Och jag förstår att man försöker allt om man hållt på två timmar i -20 grader.

Måste bara skryta lite om min duktiga häst :laugh:

Första gången min treåring skulle lastas tog det en timme och tjugo minuter att få in henne (det är tre veckor sedan idag) och sen har jag tränat hemma en hel del på att bara gå upp på rampen, äta lite havre och sen gå ner igen.

Idag gick hon rätt in i transporten, stod lugnt o fint när vi stängde bakom och sen körde vi en liten runda. Hon var jätteduktig :laugh:
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Om det är ngn som undrar över hur det har gått med min lastträning i helgen, så kan jag meddela att det har gått alldeles utmärkt!:D

Först försökte jag med den lite snällare vägen - gå fram, han tvärnitar innan rampen, jag ryggar honom och sen försöker jag igen. Det försökte jag en bra stund, sen blev jag riktigt förbannad. Skällde på honom, ryggade honom fortare och längre och när han försökte fuska genom att vika åt sidan el inte röra sig alls, korrigerade jag honom med hjälp av pisken på täcket (det låter, men känns inte). Han verkade närmast lättad när han fick gå framåt, denna gång stannade han halvvägs upp. Han fick massvis av beröm, och stod stilla medan jag gick fram och lade linan om bommen. När jag smackade på honom gick han rakt på utan att försöka gå till sidan. Massvis med beröm och havre inne i transporten. Han fick stå en stund, sen gjorde vi om det.

Denna gången försökte han stanna en gång, men jag skällde lite på honom igen, sen gick han på och ställde sig på rampen och jag kunde styra in honom mha linan igen. Mer beröm och havre.

Tredje gången gick han upp och ställde sig med en gång, och efter den lastningen fick han komma ut i hagen igen.

På kvällen testade jag igen med samma resultat. Ingen tvekan, upp och stå på rampen och in utan problem. Nu fick jag knappt ut honom! Det fanns hö i transporten och min stackars häst var ju hungrig...

Idag lastade jag honom två gånger, innan och efter mitt ridpass. Nu stannade han inte ens på rampen, utan följde med mig hela vägen in, fick lite havre, som han tuggade på medan jag smet runt och stängde.

Skönt att det verkar ha löst sig, trist bara att man ska behöva bli förbannad först...:cool:
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Hon är hemma nu! Hon fick pleg och sederades. Jag gick med bestämda steg in i transporten, hon reste sig och försökte kasta sig, men vi hade backat emot stallingången, så det funkade inte, sedan försökte jag leda in igen, hon reser sig, men hela personalstyrkan på Ultuna står bakom henne och någon klappar i händerna :love: tack!! ...och då kliver hon upp och står lugnt och fint! När hon ska ut är hon väldigt lugn och jag matar lite med gott när lämmen är nere och hon står kvar och backar sedan lugnt ut!

Väldigt skönt att det är gjort, men hon ska på återbesök om ett par veckor, så det blir väl till att träna då!! :o
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Ush vinsha in en häst hade jag inte vågat, men kan säkert funka på vissa hästar. Och jag förstår att man försöker allt om man hållt på två timmar i -20 grader.

Måste bara skryta lite om min duktiga häst :laugh:

Första gången min treåring skulle lastas tog det en timme och tjugo minuter att få in henne (det är tre veckor sedan idag) och sen har jag tränat hemma en hel del på att bara gå upp på rampen, äta lite havre och sen gå ner igen.

Idag gick hon rätt in i transporten, stod lugnt o fint när vi stängde bakom och sen körde vi en liten runda. Hon var jätteduktig :laugh:

Vinscha känns egentligen som lite fel ordval, iallafall när det gäller min häst. Jag drar inte in honom, jag håller emot när han vill backa. Så fort han går fram blir det alltså eftergift -belöning. Går han ända in finns det alltid gott i krubban =nöjd häst. Men nu var det som sagt länge sedan jag ens behövde använda linan som lasthjälp, men jag brukar alltid ha den med, ifall han skulle börja trilskas! Han får alltid en chans att självmant gå¨in i transporten, vill han inte, då tar jag fram linan.

Kul att det fick så bra att köra en sväng! Duktig häst du har! :bump:
 
Sv: Vi med svårlastade hästar!

Jag passar nog i den här tråden. Jag har en sexåring nu som har växt till sig till 174 cm och väger 700 kg... Köpte honom som treåring och åkte till träning en gång i veckan. Lastade och åkte helt själv. Var stolt över min treåring. Som fyraåring fortsatte vi och kunde med stolthet lasta av och på själv på fyraårschampionatet. I slutet på november det året skulle vi på en sista tävling. Hästen hoppade över bommen, slog en kullebytta, slog sig sönder och samman och transporten gick sönder så att den inte gick att reparera.

Nu är hästen frisk sedan en tid tillbaka och ett nytt Umesläp med fronturlastning är inköpt. Han blir värre och värre att lasta. Står som ett ljus under färd och kan lastas av själv men det är lastningen som är problemet. Jag fattar att det är jag som är en del av problemet som är skärrad fortfarande men även när andra försöker så går det inte. När jag verkligen bestämmer att han ska in, i det mentala, promenerar han in. Han drar sönder linor. Går mest åt en sida då vi lastar med en vägg. Jag har inte tid att diskutera då vi ska iväg och vågar inte träna nu när det är glashalt ute. Han "gör" sig klumpig och ramlar när han ska lastas.

Ska försöka det här med att backa när han vill gå fram. Ngn som såg Tobbe hästkarlen i ponnyakuten? Ska testa det tänkte jag. Kan inte använda linor och "vinscha" in, han är alldeles för stark.

Ni som testat det här med "vill inte går framåt, då backar vi", hur gör ni steg för steg?

Jag har hållt på med hästar i över 30 år så jag anser mig "kunna" det här med lastning och har inga problem med andras hästar. Är det inte alltid så? Skomakarens ungar?... Vill så gärna ha tillbaka tiden då vi kunde åka överallt och närsomhelst, bara jag och den underbara hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 585
Senast: Askur2017
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 406
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 022
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp