Bukefalos 28 år!

Vi med valpar i år

Gnist

Trådstartare
Jag lär inte vara den enda som har en liten valp i år och tänkte att vi kan väl ha en tråd om dessa filurer där vi kan skryta över guldklimparna :angel: skriva av oss frustration när "inget funkar som tänkt", tipsa och stötta varandra osv.

Jag har ju då "Mini" som är nyss fyllda 3 månader. En liten kille av rasen basset fauve de bretagne.

mini-2-3-manader.jpg


Ännu så länge är det inte så mycket att skryta om, men lite skryt har jag ;)

1) Han håller helt tätt på nätterna (och dagtid är han duktig att meddela när han behöver gå ut) och behöver inte gå ut direkt jag kliver upp, utan han ligger kvar och kikar på matte som tassar omkring i ottan och sover en timme till :banana:

2) Han är mkt duktig att gå i koppel. Inget stretande, dragande, pipande öht och då har han bara gått i koppel 2 ggr hittills. En ren naturbegåvning alltså :rofl:

3) Han är duktig på att komma när jag ropar på honom, även om han gnager på ben eller försöker smyga sig på skatorna ute på gården :love:

Än så länge har han inga nackdelar, men jag misstänker att de kommer under resans gång :eek:
 
Sv: Vi med valpar i år

Kul med en ny version av tråden! :)

Mini är så söt att man smäller av!!

Min lilla prins heter Zolo och är en nu 5 månaders rottweiler.

När vi hämtade honom var han knubbisen i kullen och lite bortkommen när han fick flytta från landet in till stan, här 8 veckor

29945856.jpg


Han var väääldigt pipig de första veckorna och grät och ylade halva nätterna, i ett svagt ögonblick vräkte husse ur sig "få tyst på hunden eller så slår jag ihjäl honom eller dig" :) Rumsrenheten har gått bra, aldrig bajsat inne och väldigt få pölar. Numer skvätter han bara lite i ren glädje när matte har varit och jobbat och kommer hem igen eller när vår bonus-vovve kommer på besök.

Överlag tror jag Zolo är en väldigt enkel valp, rottis till trots. Han har haft vissa perioder och testat en del, ibland ville han absolut inte bli upplyft och vrålade likt en exorcist av något slag. Vilket bara resulterade i ännu mera upplyftning och hantering så då slutade han med det. Sen var händer och byxben det bästa i världen = matte full med blåmärken. Att själv pipa till eller ignorera hjälpte inte alls, tvärtom så på uppfödares inrådan blev det blomspruta och vips försvann bitandet också.

Här är hjärtat 11 veckor
30087807.jpg


Zolo är en riktig kelgris och ska jämt sitta i knäet. Numer får han knappt plats, 24 kg, men ändå skall han försöka "bädda" i knäet och rulla ihop sig som en fågelunge eller åtmnstone sitta med rumpan i knäet :)

Har nyss börjat på valpkurs. Sitt och ligg kunde han tidigt, i hans repertoar ingår även sitt och ligg kvar, vänta, leta, tass, loss, high five, give me ten, stå (nästan), puss, apport, var är mamma = springa som en tok och leta upp matte, var är pappa = samma fast med husse och var är leksaken. Den mest eftertraktade meningen är dock "Är det matdax?" varpå han slickar sig om munnen :) Han har en jättefin kontakt (fick beröm på valpkursen igår = matte stolt som en tupp)

För tillfället längtar jag mest efter barmark så vi kan börja spåra också!

30570832.jpg


Lycka till alla med valp!

Hälsningar Jonna (som redan är sugen på en valp till men skaaa vänta åtminstone 1,5-2 år) & Zolo
 
Sv: Vi med valpar i år

Min "valp" är ju inte så liten längre. Han fyller sju månader nu. Men jag skriver i alla fall.

20158_100398336663909_100000812288677_7843_5016334_n.jpg


Vi har hunnit gå valpkurs där han totalt charmat hela gänget som deltog. Bästa polaren blev en husky/jämthundskorsning som han brottades med så fort han fick chansen. Sitt sitter nästan som en smäck nu - med vissa undantag (läs hare i buske/fågel inom 500 meter/katt som retas... Målet är att sitt ska åtföljas av sittande hund inom en sekund åtminstone, inte 10 sekunder som det är nu ("Matte, vänta, ska bara... Liksom det är något roligt här!").

Apport har vi fuskat lite med, men ska väl börja med det lite mer ordentligt nu.

Inkallningen är i en liten svacka efter 2 veckors koppelvila. Just nu har han energi så att det skulle räcka för fem. Minst. Matte håller tummarna att dövheten inte är bestående utan kan fixas med lite mer motion.

Vi är anmälda på en del träningshelger nu framöver under året. I juni är det apportträning som gäller med syskonen i södra Sverige. I September är det dags för fågelträning (och då MÅSTE sitt/stopp fungera, hur nu det ska gå till).

Överlag måste jag dock säga att vi haft tur. Snäll hund med lite go i - precis som jag ville ha honom. :D

Fast man kan vara lite ynklig när man är hos veterinär för lunginflammation:

25622_101132466590496_100000812288677_28480_4926801_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med valpar i år

Han är ju för söt, din lilla Mini! :love:

Jag har ju en liten pudel"valp", som börjat bli riktigt stor nu, är ungefär 7½ månad och världens bästa! Devon (eg. Devaberiel)heter han och har gjort mitt liv mycket mer intressant! Jag är ruggigt imponerad av honom, för han är så lättlärd och alltid, alltid glad! Har vart rumsren sen 4 månader och allt har bara flytit på. Redan nu, efter bara 4 månader tillsammans, är vi radarparet no.1 :D

Vi håller på mycket med lydnad ute och lite tricks inne. Ute kan han inkallning (och sitta när han har kommit till mig), "stanna", fot (både lös och i koppel), titta på mig när folk/hundar går förbi och säkert lite till :p Inne har vi gjort: Sitt, ligg, rulla runt, sitt fint, höger och vänster tass (både när han sitter fint, balanserar på två ben, sitter, står, ligger), Spansk skritt, balansera på bakbenen, backa (både på två ben och ståendes), kryp, buga, och nåt mer, men kommer inte på det :p Han är så rolig :love:

Bäbisbild, ca 13 veckor ung:
29797810.jpg


Nästan 7 månader:
30458272.jpg


:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med valpar i år

Åh bra trådinitiativ!
Mini är ju hur söt som helst!
Imorgon hämtar jag min valp!!! Igår lärde sambon mig att hjälpligt hantera hans älskade systemkamera och få in bilderna i datorn så massor med kort utlovas!

Valpen är en brunvit engelsk springer spaniel, en liten hane som vi ska kalla Google!
 
Sv: Vi med valpar i år

Våran franska bulldogg Björne blir 4 månader idag! Rumsrenheten har fungerat jättebra dom senaste veckorna, två olyckor har skett men då är det vi som varit slarviga. Han går bra i koppel och inkallning fungerar alltid när vi är själva, ibland om vi är fler men vi tränar på det :p
Lättlärd när det kommer till tricks! Han kan sitt, ligg, höger/vänster tass, dubbeltass (båda framtassarna i min hand så han står på bakbenen), krypa, rulla runt, upp (stå på bakbenen och ta godis), skall, vänta, släpp mm :D
Han är alltid glad och älskar ALLT och ALLA, vill gärna hälsa på varenda människa som man möter! Han bits inte eftersom vi har lärt honom att inte göra det. Han är väldigt duktig med att vara själv, han brukar ligga i fikarummet i stallet medans jag grejar med hästen. Han har ännu inte lärt sig att hästar är farliga djur för en liten hund så han får hålla sig på avstånd. Han är också själv korta stunder hemma och då är han instängd i sovrummet och ligger oftast och sover när man kommer tillbaka :)
I övrigt en väldigt tyst hund. Gnäller eller skäller nästan aldrig!

Bilder från igår och idag
30588845.jpg

30588889.jpg


Som bebis :love:
30120124.jpg
 
Sv: Vi med valpar i år

Camaro är 7 månader. Vi har ju inte haft henne så länge, knappt en månad så allt är väldigt nytt än så länge :)

Men hon är gudomligt snäll, hon älskar att gosa. Hon älskar att busa, framförallt med husse för han är så himla rolig :D

Om jag ska skryta lite så är hon superduktig i möten med andra hundar och människor. Hon är helt lugn och sitter/går/står brevid den som håller kopplet utan minsta problem. Däremot vill hon väldigt gärna busa med hundar hon har lärt känna så det jobbar vi vidare med :p
Hon är även jätteduktig när vi går bort, lägger sig snällt och sover. Alla är så förundrade över att hon är så lugn och duktig!

Sen kommer vi till baksidan..
Inkallningen funkar ibland, ibland inte. Men det blir bättre och bättre.
Hon gillar att bita sönder saker. Speciellt saker i läder. Bälten och koppel har gått åt.. Sen han hon även varit på trosor, nässpray, stearinljus tuggvänliga prydnadssaker.
:angel:

Vi ensamtränar lite smått, idag var hon ensam lite på morgonen och var lugn, tog inte sönder något och kissade inte inne. Hurra! :banana:

26588_324164253996_744858996_3689131_1395351_n.jpg
 
Sv: Vi med valpar i år

Jag kommer ha valp iår, men det dröjer än! Parningen är planerad till mitten på maj om tiken löper som planerat :)
Det blir en liten Flatcoated retriever-hane efter "min" älskade Limbo, hanen jag haft sedan i september.
Jag längtar så jag dör, ungefär, och hoppas verkligen att allt går som det ska så lilla Albin/Oskar (inte helt hundra på namnet än) kommer hit till oss :love:

Slänger in en bild på blivande valpens mamma när hon var 12 veckor gammal. Jag blev förälskad i henne redan då :love:
13660724.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med valpar i år

Albin är ett bra namn eftersom det kan förkortas till Abbe.. ;) Det gjorde vi i alla fall (sen var det lite för att jaktledaren hette Albin också. Blev lite lustigt att ropa "nu har vi släppt Albin" i jaktradion).
 
Sv: Vi med valpar i år

:D

Jag har ju (som ni säkert redan vet) en BC-kille vid namn Boss.
IMG_3029.jpg

IMG_3034.jpg


Boss är född i början av september 09, hos kennel Krydds. Sist kvar i kullen pga starkt huvud och avvikande färg (väldigt mycket vitt), flyttade till mig som 10 veckor gammal.
Målet är att han ska gå VP med bra poäng, och sen jobba med fåren (8 st) här hemma. Några tävlingar för att meritera och ha nått att jobba mot. Annars är han min gosbebis, sover i sängen och är med mig ut på ridturer, på jobbet och överallt. Kort sagt en arbetande hund som ska fungera i alla lägen, även en grå vardag utan får.

En löjligt enkel valp så här långt. Eftersom jag tidigare enbart haft äldre omplceringar var jag beredd på världens naturkatastrof, men hittils har det inte vart några problem. En enda tuggad sladd, inga jagade katter, ingen hyperaktivitet inne, inga som helst tecken på att visa humör mot mig och än så länge ingen trotsperiod... peppar peppar;)

Han var i princip rumsren redan vid 16 veckor, bara enstaka olyckor efter det. Nu har det inte hänt nått inne på 1½ månad och han sover lätt 8-9 h per natt innan det är dags att väcka matte för morgondrillen!
Min taktik att träna passivitet genom att belöna den med kampande har visat sig vara en hit, både genom att jag har en superförstärkning i kampleken nu, och att han blir som en död sill på komandot "stilla".

Han har utan problem gått på julmarknad en söndag i Gamla Stan, gjort high five på centralstationen i Stockholm under julrusningen och han älskar att åka bil. Vi har desto mer problem med det där att hälsa fint (han vill gärna hoppa) och att inte äta frusen kattskit...
Mitt största problem med träningen är att vi sällan går i koppel, och ännu mer sällan kan träna på hundmöten annat än i "kön" på vallträffarna. Tanken var att skvallerträna, men det är ganska svårt när det inte finns nån att skvallra på:cool:

Jag tränar med klicker, vilket är lite ifrågasatt inom vallningen. Har fått höra att han kanske inte kommer fungera som vallhund eftersom vi har så bra kontakt (?) så det var en enormt skön känsla när han tände på fåren förra helgen!:banana: Nu återstår bara massor av år av träning för att bevisa att det går att arbeta/träna även en driftstark hund utan att göra det med en massa korrigeringar...:D;)

I eftermiddag ska vi träffa grannens fina pälstackor en stund, till helgen ska han åka på sin första ridkurs, och på söndag är det vallträff med några bekanta och deras unghundar igen.

Hur mycket aktiverar ni era fysiskt? Boss är med på ridturer (max 6 km), går promenader och är lös väldigt mycket på dagarna. Jag hoppas på att kunna ta med honom på längre vandringar (vandringsleder) framåt sensommaren, tror ni att det är för tidigt?

/Migo
 
Sv: Vi med valpar i år

Sensommaren (augusti/september) borde inte vara några problem rent tillväxtmässigt om han är född i september. Vi åker ju antagligen och kör första fågelkontakterna i september och då blir det ju en hel del röra på sig. Kör på tycker jag.
 
Sv: Vi med valpar i år

Hej!

Här är ju en tråd där vi kan vara med!

Vår lille Dansk/svenska gårdshund Texas är 10 veckor och har bott hos oss i två veckor nu.

DSC04033.jpg


Det är vår första hund och han är helt fantastisk. :love: Han sover hela nätterna och har så gjort sedan första natten hos oss. Rumsren är han inte riktigt än, men det mesta blir iallafall utomhus. Han har blivit kompis med katterna och är riktigt duktig att gå i koppel.

Det enda lilla "problemet" vi har är att han är en liten krokodil. Han biter inte sönder några saker, men han älskar att bita i händer och fötter och hänger sig gärna fast i våra byxben. Vi försöker vara konsekventa och piper AJ och går ifrån honom när han blir för hårdhänt eller avleder med tillåten bitleksak och det verkar faktiskt som att han börjar förstå att vi inte vill leka om han bits. Andra bra tips mot små krokodiler mottages gärna! :laugh:

Efter påsk ska vi börja på valpkurs. Längtar!
 
Sv: Vi med valpar i år

Albin är ett bra namn eftersom det kan förkortas till Abbe.. ;) Det gjorde vi i alla fall (sen var det lite för att jaktledaren hette Albin också. Blev lite lustigt att ropa "nu har vi släppt Albin" i jaktradion).

Ja, det har lutat mot Albin mer eller mindre hela tiden. Men det hade varit såå himla gulligt med en Oskar eftersom min andra hund heter Zipper - Oskar och Zipper är ju bästa vänner i Räddningspatrullen :D
 
Sv: Vi med valpar i år

Vi går promenader på max en timma. Annars har vi tagit det lugnt med den typen av aktivering.
Hoppas kunna ha med henne när jag rider längre fram i vår, men först måste inkallningen funka ordentligt..
 
Sv: Vi med valpar i år

Vilka fina valpar ni har! Och uppfostrade verkar de ju vara också:banana:

Här hemma har vi en riktig solstråle på 5 månader, Ferras, som är en alaskan malamute :)
Ferras%20120.JPG


Han är en riktig livsnjutare som inte kan förstå varför man ska vara inne när det finns så mycket snö man kan ligga och gosa sig i! Nu när snön sakta men säkert börjar smälta bort ser han minst sagt förvånad ut..

En duktig och snabblärd kille är han allt, misslyckats har han bara gjort ett fåtal gånger och han är riktigt duktig på att säga till när det är dags att gå ut. Sitt, ligg, stå m.m. fungerar bra, inkallning funkar perfa (när inte någon annan hund är för nära..) och psyket är fortfarande lika stabilt :laugh:

http://lh6.ggpht.com/_XPlfzkx104o/S5j3ib5sOJI/AAAAAAAAAj4/TS7_mxUsGBU/s720/Ferras 5 månader 037.JPG

Men.. Tugga på sockor och vantar är något av det bästa som finns! Händer en annan favorit, tur att det blir bättre...
Koppelträning är allt annat än roligt enligt Ferras, Kommer nog få jobba med det ett tag till, har svårt att låta bli att bita tag och köra dragkamp.. Som tur är fungerar verkligen "sitta ryggsäck" så det går framåt:D
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med valpar i år

Och jag planerar också en valp i år en liten kelpie! Tiken är parad och konstaterad dräktig... ska valpa i slutet av mars och då hoppas vi på många tikvalpar! :love:
 
Sv: Vi med valpar i år

Jag skriver så jag kommer ihåg att kolla här fler gånger =)

Jag har en liten mittelspitzhane på 3 månader på foder hemma med mig. Tyvärr ingen bild på den här datorn, men det ska ordnas så snart som möjligt! :D

Har inte så mycket negativt att säga om honom, han sköter sig snyggt än så länge. Kommer när jag ropar (om inte min äldre hund använder honom som golvmopp för stunden :angel: - han brukar ta tag i svansen och springa med lilleman hängandes efter, dumma hund!) Han sover nästan hela nätterna, och går hyfsat i koppel. Men koppelträningen går lite dåligt då jag nästan alltid har båda lösa men det ska bli skärpning på den fronten! :laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 822
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 672
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 512
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
1 988
Senast: Katti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp