Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

KL

Har en ardenner på foder E. Amandus 11358 som fick 40p och diplom som 4-åring, och hon har fått ett föl E. Expo De Feulen 11778 som fick 42p och diplom som 3-åring.
Någon som vet något om hingstarna? :)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Nu börjar vintern komma allt smygande. Det är säkert en hel del som har visat upp sina hästar under sommaren o hösten. hur har det gått för er?
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej på er !
Jag har en liten fundering angående utfodringen av hö nu under vinterhalvåret....
Vi har ju våran Ardenner Fighter och vår Shettis Snobben att utfodra.. Då Fighter behöver en hel del mer hö än Snobben är min fundering följande..
Ska man bygga en högre och en lägre utfodrings "station" eller, risken är ju då att Fighter äter upp Snobbens hö innan han hinner göra det och sedan sitt eget hö...
Fighter har tidigare haft fri tillgång av hö under vinterperioden tidigare men gick då tillsammans med 4-5 andra Ardennrar och hade då storbalar. Snobben har fårr sitt tilldelat i stallet.

Nu går båda ute och har ett fint ligg/vindskydd att tillgå + stallet vid allt för tråkigt väder.
Shettisen har även haft gräsreduserare då tidigare ägare varit rädda att han ska få fång ( har aldrig haft fång)
Hur tycker ni man ska göra ...
Om de inte har fri tillgång ska man utfodra morgon, middag och kväll eller räcker det med morgon och kväll.

Tack på förhand
// Jesper
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej Jesper. Vad jag tror så behöver du nog inte vara så orolig att Fighter äter upp allt sitt o sen går till Snobbens hö.

Om du ger Fighter 13-14kg/dag o delar upp det på 3ggr ex. 5kg på morgonen , 3kg på dagen o 6kg på kvällen så äter han nog sin hög medans Snobben äter sin lila hög :)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej !
Nej det kanske han inte gör men han kanske "råkar" äta Snobbens hö först för att sedan gå över på sin hög som då är högre upp ifall jag ska göra ett foderbord med två höjder på..är du med... :-)

Jag vill bara att de ska få i sig tillräckligt med mat nu när det börjar bli kyligare ute... Det blir som sagt våran första vinter med dessa två Godingar...

Men då fortsätter vi som vi gjort hittils... man att vi lägger in en liten "Lunch"
istället för en rejäl frukost och middag...

Tack !!
// Jesper
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej. Jesper. Är bara lite nyfiken på hur det gick med utfodringen?
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej ! Jo det har gått bra med utfodringen... Vi ger dem morgon middag kväll som du sa..
Men dom är lite roliga hästarna.. :-) dom går imellan sina högar å äter lite där de passar.. Men Fighter "bestämmer" i hagen så han får i sig så han klarar sig å det får även Snobben... Snobben har nu fått för sig att gå ut ur hagen... trots el repen.. Var ute idag å flyttade ner nedersta slingen men några timmar senare ringer grannen å berättar att Snobben står på deras gård å äter lite ..:crazy: Han har ju fått så tjock päls så han känner väl inte av elen.. men el slingen sitter ju bara 40-50 cm över marken.. vet inte hur han bär sig åt... kanske går han ut vid ingången där vi har såna här töjbara rep...
Annars är allt bara frid å fröjd..
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

hej jag är ny här på buke :) och jag har en ardenner sto på 9 år hon är ganska stor av sig :D å ja har lite svårt att hitta utrustning som passar

undar vart ni andra som har ardenner köper era saker :confused:

tack i för hand :love:
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Slänger in en bild på Bonanza sen premieringen.
Photo_90679_1476192.JPG


Inridningen är i full gång nu och hon är gudasnäll.. Mannen min rider henne själv nu (han har ingen erfarenhet av inridning).
Rider ut mkt i skogen, han på Bonanza och jag tar fullblodet =)

Photo_90679_1469967.JPG


Photo_90679_1467133.JPG


Photo_90679_1457729.JPG
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Träns på gekås, stl x-full fast vi fick köpa ett specialsytt pannband till henne.

Sadel har vi en bomlös som fungerar bra.

Grimma köpte vi en vanlig x-full, men den har blivit för liten så ska köpas ny på gbg horse show.

Sele fick vi till henne när vi köpte henne.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

tack så mycket ska kolla om jag hittar :laugh:

en bomlös funkar inte riktigt heller tyvärr hon måste banta lite först :rofl:
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

3åringen har en skada t knät tyvärr. Han är kanon att köra annars. Balder avkommorna är kanon tycker jag. Har haft en innan men den sålde vi. En f.d. bekant till oss har en med. Han va kanon i psyket innan dom sabbade han.Våran efter Frej är brun. Vi vill ju helst bara ha fuxar men han hade ett trevligt sett och var den bästa som vi hade varit och tittat på.

Vad menar du med " sabbade han"?
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

photo.php


Tänkte passa på att slänga in en bild på nyaste damen i gänget av ardennergruppen.:banana::banana: men får inte tjing på fotouppladdningarna här alls..:mad::cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

photo.php


Tänkte passa på att slänga in en bild på nyaste damen i gänget av ardennergruppen.:banana::banana: men får inte tjing på fotouppladdningarna här alls..:mad::cry:[/QUOTE


prova att ta bort första http som redan står i lilla rutan har precis haft jätte svårt själv
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

hej jag är ny här på buke :) och jag har en ardenner sto på 9 år hon är ganska stor av sig :D å ja har lite svårt att hitta utrustning som passar

undar vart ni andra som har ardenner köper era saker :confused:

tack i för hand :love:

Gekås:)
Har själv köpt alla mina där:) har 4 st som bara ligger och skräpar här hemma nu. Ingen som vill köpa de :crazy:
Trodde att sånt skulle gå fort, inte sååå ofta man ser X-full saker ändå:)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Gekås:)
Har själv köpt alla mina där:) har 4 st som bara ligger och skräpar här hemma nu. Ingen som vill köpa de :crazy:
Trodde att sånt skulle gå fort, inte sååå ofta man ser X-full saker ändå:)


jag har grimmor nu men träns är dåligt med samt så försöker jag få tag på en bomlös sadel för en billig peng jag ska kolla på den sidan med tack tack
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

*kl*

Hej ardennerfolket - ville bara dela med mig av dessa fina pojkar som jag träffade på idag!

85955c457e53bc448cf12c22c117a08f-d4yelhc.jpg


d0479d2a0461e7b9038b15bbecea0af8-d4yelf0.jpg


7ae699be05dfc4243e40670a04c46da8-d4yelcj.jpg


Hittade ingen Bumlingsbildtråd att lägga dom i så jag "kidnappade" er tråd här istället =)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hallå!
Kul med en tråd för enbart ardennrar!
Jag har köpt mig en egen liten lurv som kommer imorgon :love:
Hon är efter Atlet 11708 och jag har försökt hitta info och bilder på denna hingst (enbart pga nyfikenhet) men inte fått något resultat, är det någon här som känner till honom? Hon är under Rina 114675 och henne har jag inte heller hittat tyvärr.

Mvh Alicia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 921
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 134
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp