Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

jaettefin-ardenner-761269.asp
Hon är ju nästan en kopia av min "Hubbe" vem är hon efter?
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej !
Är i startgroparna med att köpa en ardenner... :-) Ska iväg nångång närmaste veckorna upp till ljusdal för att titta på en valack som är en avkomma efter Frej. Nu till mina frågor ... har aldrig ägt en häst.. men som tur har min sambo det... men vår dotter ska få en shettis och jag vill då ha en ardenner så att den lilla shettisen får en kompis och jag någon att ha med i skog och mark. Anledningen att jag fastnat för just ardenner är att dom är ju SÅÅ ståtliga och fina !! Jag kommer förmodligen inte att använda den lika mycket som man gjorde förr i tiden men vill ha en trogen vän på gården helt enkelt och som är trygg i psyket och framförallt lugn.

Några funderingar:
* Är jag dum som skaffar en så pass stor häst som ardenner som "första" häst eller ?
* Någon som har erfarenheter efter Frejs avkommor.. (Har bara hört talas om honom) ?

Är tacksam för så mycket info och tips inför våran tur upp till ljusdal... bra som dåliga erfarenheter mottages

Tack på förhand //Jesper
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Jag har en Frejavkomma här och vet flera som har det med. Dom är vat jag märkt ganska sena i utvecklingen, och kan vara i huvudet med. Ganska stora, men lite större huvuden, lockiga manar.. MIn avkomma har varit så bakskygg att det tagit ett år att köra in henne, men det blir nog häst av henne med.

Ardenner är oftast snälla och trygga. Men kan behöva en fast hand och lite regler. Dom får inte veta att dom är stora och starka.

Har du frågor är det bara att ställa dom. :)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej igen !
Valacken som vi ska titta på är 5 år och är inkörd både i skogen och med vagn, dock ej inriden. Jag /vi har aldrig ridit in en häst tidigare hur pass svårt är det, hur lång tid tar det? Jag förstår att det är inviduellt men på ett ungefär...
Å nu menar jag inte att lära den dressyr utan jag vill kunna lunka ut i skogen med den å bara njuta om ni förstår vad jag menar.

Mvh Jesper
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Är hästen körd så är det nog inte några problem att rida i skogen heller. Skillnaden är inte så stor om man sitter bakom eller ovanpå. Det enda är att du ska vara försiktig när du sitter på den de första gångerna. Hästen kan bli förvånad över att du är snett ovanför. Det är alltid mera arbete att göra tvärt om. Köra in en riden häst.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej vi har en ardenner som är gudomlig att köra ALLT med, lugn och trygg fast att rida på henne är inte något hon gillar hon var 12 när vi köpte henne och inriden för länge sedan under en sommar, eftersom syftet inte är ridning så har vi inte brytt oss om att jobba med det heller. Har hört flera som varit med på liknande att dom är gudomliga att köra fast att dom inte tycker om att bli ridna, är nog väldigt individuellt. Våran första ardenner var inte heller mycket riden när hon kom till oss och gammal var hon oxå men det gick både att rida och köra henne våran dotter fick en STOR häst att lära sig rida på hon var menlöst snäll och 100% pålitlig i alla lägen, en sådan häst tror jag inte att vi får tag på igen.
Har ni tänkt att använda hästen inom körningen med? Personligen tycker jag att dom ska få jobba med det som deras kroppar är byggda för.

Lycka till med att finna din första häst i alla fall!//Dalmas
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej !
Jo vi har tänkt att använda den till körning med, men det skulle även vara kul att kunna sitta upp och lufsa ut i skogen...
Men vi ser fram emot tis nästa vecka då vi ska åka upp och titta på han...

Mvh Jesper
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Skoj!:) Hoppas han är hästen ni söker vi hittade våran i småland efter att vi letat med ljus och lykta och jag pratat med flera gammla häst gubbar hon är värd allt!!!

Idag var Bella på uppvisning vid en tillställning i byn, dom slog på gammalt vis, de som var intresserade var äldre gubbar och yngre kvinnor sen alla barn såklart! Dom flockades som flugor runt henne och några fick provsitta sitsen på slåtter maskinen. Blir fler uppvisningar så människor får upp ögonen för denna underbara ras folk härikring är bedrövligt dåliga på det området. Men det ska vi allt prova ändra på!;)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej Jesper. kul att du ska skaffa dig en Ardenner :) Dom Frej avkommorna som jag har varit upp i har varit helt underbara. Har själv haft en efter Frej och snällare häst får man leta efter. Fick tyvärr sälja honom när han var 3 år pga tidsbrist då jobbet tog mkt tid.

en liten nyfiken fråga vet du vad valacken heter?

har du frågor så är det bara maila mig :)
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej !
Jo nu är det klart.....:-) på Ons åker vi upp till ljusdal och hämtar hem Fighter som Ardenner valacken heter.
Ska bli super roligt och han var hur bra som helst när vi var upp och tittade på honom samt ut och körde han.. En kanon kille !!! Lugn och snäll kille. Hoppas att han kommer att trivas hos oss.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Var in och tittade på dina bilder plumpen..... tror nästan det är din gamla häst vi har köpt...:-) om inte så är den fruktansvärt lik den...// Jesper
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Var in och tittade på dina bilder plumpen..... tror nästan det är din gamla häst vi har köpt...:-) om inte så är den fruktansvärt lik den...// Jesper

Det är den hästen. Plumpen är uppfödare till honom :) Grattis till en trevlig häst!! Jag har haft äran att träffa Fighter några gånger. :laugh:
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej !
Jo nu är det klart.....:-) på Ons åker vi upp till ljusdal och hämtar hem Fighter som Ardenner valacken heter.
Ska bli super roligt och han var hur bra som helst när vi var upp och tittade på honom samt ut och körde han.. En kanon kille !!! Lugn och snäll kille. Hoppas att han kommer att trivas hos oss.



Saknar Gilla knappen nu!!;)

Grattis till din nya vän!!!!:banana:
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hallo igen !!
Ja nu har vi hämtat Fighter !!!
Resan från Huddik gick fint , Fighter stod lugnt å stilla hela vägen....
Nu går han runt i sina nya hagar och bekantar sig med dem.. ser ut att trivas.
Igår var vi ute å gick en sväng på byvägen så att han fick se sig lite om.. han är hur LUGN å GO som helst :-)

Ska försöka lägga upp några bilder på han här snart..
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Hej !!
En liten fundering ...
Hur långa tömmar bör jag köpa till min loksele... som jag ska ha på min ardenner... ska köra vagn, släda och timmer kälke.. förstår att det kanse är en smaksak.. men ska jag ha 8 meters eller 16....

tack på förhand...

// Jesper
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Det beror lite på vad du ska göra.... 12 meter räcker om man ska köra med vagn, men ska man dra timmer och andra redskap är det bra om dom är lite längre, tycker jag.

mvh/Anna-Lisa :rofl:
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

MItt Juannföl fick jag ta bort 29juli. Något rovdjur har jagat hästarna i hagen och fölet var skadat när jag fick in dom och när jag skulle tvätta revan på benet som var fån knä till kronrand och kolla kotan som var dubbelt så tjock än normalt, så reste han upp sig, tappade balansen och slog baklänges, bröt lårben och bakknä. Det fanns inget att göra. Han hade troligtvis skadat sig i bäckenet samtidigt som benet. Stoet är fortfarande allvarligt skadat och står i skrivandets stund på Skara hästklinik. Hon ska opereras idag för en hovböld som hållt på sen 29juli.. Och imorgon ska nästa sto till klinik för det samma.

Vi har både varg, lo och björn här nu :(

Det är en mycket bra hingst som jag önskar skulle kunna komma fram i aveln. Fölungarna har varit mycket bra!
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Du har sådan fruktansvärd otur med alla dina hästar, hoppas det vänder snart :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 921
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
633
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 134
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp