Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

plumpen

Trådstartare
Tänkte att denna tråd kunnde handla om Ardenner hästen.. det finns säkert en del här inne på "buke" som har eller håller på med just ardenner. Själv så har jag ett ardenner sto och drömmen är att någon gång i framtiden kunna ha ett eget stuteri och kunna få fram fina och lungna körhästar. för denna underbara ras får ju inte försvinna.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Håller med. Aveln måste få fart nu. Vi letar efter ett bra sto att avla på men jag hittar inget som passar mig.Nu har vi bara valacker som vi kör med. En 6åring efter Armon
en 3åring som vi skall ta bort som är efter Balder och en 2åring efter Frej.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

en liten nyfiken fråga. varför ska ni ta bort 3- åringen? mitt sto är just på betäckning hos Frej. tycker att han får väldigt fina avkommor.. min mamma och hennes man har två helbröder efter han och båda har ärft brunskimmel fägen.. har även sett andra avkommor efter Frej.. Hur är avkommorna efter Balder?
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

plumpen skrev:
en liten nyfiken fråga. varför ska ni ta bort 3- åringen? mitt sto är just på betäckning hos Frej. tycker att han får väldigt fina avkommor.. min mamma och hennes man har två helbröder efter han och båda har ärft brunskimmel fägen.. har även sett andra avkommor efter Frej.. Hur är avkommorna efter Balder?
3åringen har en skada t knät tyvärr. Han är kanon att köra annars. Balder avkommorna är kanon tycker jag. Har haft en innan men den sålde vi. En f.d. bekant till oss har en med. Han va kanon i psyket innan dom sabbade han.Våran efter Frej är brun. Vi vill ju helst bara ha fuxar men han hade ett trevligt sett och var den bästa som vi hade varit och tittat på.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

ja, fuxar är ju fina. min är då efter Raket (min mammas och hennes mans) och är brun till färgen. Hon har ett sånt enormt bra psyke och det får alla Rakets avkommor.. å det är dels därför oxå som jag har valt Frej till mitt sto för jag vill avla på deras psyke.. om du går in på www.salrosardenner.com så kan du få se deras ardenner hästar men tyvärr så finns ingen bild på min där.. men det finns fuxar. :) men dock ej till salu då..
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Jag har en märr som är 6 år. Kör och rider henne. Underbar, men tuff.... Vill gärna bossa osv hon är efter Racket. Ljusbrun, fick 39 p som 3-åring och ska i avel så småningom.
Betäckte henne med Junid i fjol, men det tog sig inte, och nu ska jag plugga, så då hinner jag inte med föl.

ÅKE: Uppfödaren till min har ett fint stoföl fd -05... Släkt med min, men jag vet inte om hon är till salu. Var ligger tassemarken... ;)

Häls Embla
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Har ingen egen ardenner men mina vänner har. Dom har oxå en liten uppföddning.
Var där senast igår och kollar på fölet. Jätte söt med en maffig svart stolt mamma. Grymt fina! :D
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

jag har en foderhäst som är ardenner helt underbar....
skulle kunna tänka mig ó köpa en om man nu hade pengar o plats.,...
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Min mamma och hennes man har ett sto efter Junid som heter Pansa hon gick etta på riksutsällningen- 98.hon har fått tre föl medans vi har haft henne. -03 stoföl e: Terossan , -04 hingstföl e: Raket och -05 hingst föl e: Raket. Dom har oxå ett sto efter O´boy som heter Embla. Båda är fuxar.. finns att se på www.salrosardenner.com
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Raket såg ju trevlig ut tycker jag. Vi köper alla våra föl från en uppfödare i Nybro att vi har en efter Frej är en ren slump då han stog nära här och var så himla trevlig i sättet.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

håller helt mj dej att rasen inte får försvinna...
har just nu bara en unghingst efter Emir..men har haft ett avelssto efter Adrian(sveiges största ardenner hingst endast 174 cm)dock blev hon endast 158 cm..
Adriann haräven stått här hos mej under en betäcknings säsong -01 tror jag det va..o han e oxå fux..precis sommin ung hingst e..
tävlade även Emir i ett ardenner löp på JÄGERSRO i höstas och VANN :banana: :banana: dom va 6 ardenner hingstar och ni kan tro att det lät som åskan gick när dom kom farandes mot mål....
ställer helt klart upp i år igen om det blir något liknande löp..
DET ÄR JU DEN BÄSTA REKLAM SOM FINNS...
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Jag hade en ardenner på foder innan! Min plan är ju då att köpa henne, men men ;) ...

En vän till farfar håller på mkt med avel på ardenner och har också en del hingstar varav en är elit.

Hoppas verkligen inte rasen ska försvinna, finns det något underbarare än att dundra fram i skogen på en ardenner?
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

ducell skrev:
håller helt mj dej att rasen inte får försvinna...
har just nu bara en unghingst efter Emir..men har haft ett avelssto efter Adrian(sveiges största ardenner hingst endast 174 cm)dock blev hon endast 158 cm..
Adriann haräven stått här hos mej under en betäcknings säsong -01 tror jag det va..o han e oxå fux..precis sommin ung hingst e..
tävlade även Emir i ett ardenner löp på JÄGERSRO i höstas och VANN :banana: :banana: dom va 6 ardenner hingstar och ni kan tro att det lät som åskan gick när dom kom farandes mot mål....
ställer helt klart upp i år igen om det blir något liknande löp..
DET ÄR JU DEN BÄSTA REKLAM SOM FINNS...
Emir och Armon tillhör mina favoriter vad det gäller avelshingstar. Ja även Bigjack är ok. Har försökt att få tag på avkommor efter Emir men det är svårt.Någon som har något??
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

har bara sett dom i stamboken men kan ju säga ett jag tyckte Emir så helt underbar ut.. Hur är han i pysket och så? kanske en kanditat att betäcka med något år.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

lukas_orig_SE.jpg


bild375_orig_SE.jpg


Våran ardenner Lukas.
Väldigt reserverad herre. Gillar inte andra hästar så mycket.
Körd. ÄLSKAR att köra i skogen. Även skogsriden.

Han tycker bara om mig :D :love:
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

*knapp lån*

Är det någon som har nått att säga vad ni tycker om rubon? Lite bilder och så med kanske :) Tror min foderhäst kan vara efter honom.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

Kul med en tråd om denna ras!!
Jag har ett diplomsto e. Botjack-Donnör som vi planerar att betäcka nästa år men jag är alldeles för lite insatt i denna hingstvärld och tar tacksamt emot förslag till min tjej. Hon har fått ett föl tidgare, e.Rubon.
Mitt sto är 157 cm mkh, harmonisk, feminin, vackert huvud, väl ansatt hals, bra manke och bog, tåtrång fram, väl markerade ledgångar, rörlig skritt och rörlig vägvinnande trav.

Huvudkriteriet för mitt hingstval kommer att vara temperamentet då min tjej är av den "vakna och alerta" typen, hon är absolut inte dum eller knäpp men har lite nerv utanpå och är inte alltid den stabila typen.... Eftersom det blir vårat första ardennerföl (föder upp halvblod i vanliga fall) så hoppas jag på en lite tryggare och stabilare individ. Jag vill inte heller att hingsten skall vara tåtrång fram och jag vill att han har bra hovkvalitet. Om man dessutom får ha fler önskemål :smirk: så vill jag att hingsten är uppstallad någonstans från Småland i söder till Dalarna i norr (helst i Öster-Västergötland, Södermanland, Närke eller östra delarna av Värmland).
Har någon förslag där mina önskemål uppfylls så tar jag som sagt tacksamt emot dessa!!

Rafaella
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

har inte så jätte koll på hingstarna där nere men hingstar som jag kan rekomendera är Terrosan (fux) vi har fått ett sto föl efter han som är hur lungn och stabill som helst. sen så har du Frej (brunskimmel) som står i strängnäs han får kanon fina föl. har själv betäckt min märr med honom i år.
 
Sv: Vi som har eller håller på med Ardenner hästar

ELIT-Hingsten Junid (fux) skulle jag rekommendera... Otroligt vacker hingst, som fick äran att betäcka min tåtrånga i fjol... Tyvärr tog hon sig inte, men,men.


Står dock bortåt Halland till, i Älekulla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 932
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 134
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp