Bukefalos 28 år!

Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Att den ligger för långt bak! Det är inte heller säkert att sadeln kommer gunga bara för att den inte ligger an längst bak, det beror på bommens form precis bakom koppjärnet. Alla mina hästar har föredragit en lite för svängd sadel mot en som trycker mot ländryggen.

Jaguar tycker jag är extremt svängd, även CC'n är svängd. Jag testade en sån på min som jag inte alls tycker har särskilt rak rygg och trots att den var för smal (dvs borde legat extra mkt an bak) så blev det en väääldigt kort anläggningsyta... :p

Tror mer på Prestige eller Röösli isf! Prestige är ju rymliga, jag får fint plats med mina långa ben i en 17" som min lilla arab har. Prova, finns ju massor av begagnade. :) Eller en Childeric DI??
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Har du provat Crown? rakare, många har kort anläggningsyta och sitsen är ganska rymlig. Jag har en äldre Crown Regal, jätteskön att rida i.

lägger till: Nu såg jag att du pratat om Crown själv....
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jo, jaguaren ser väldigt svängd ut.

Nackdelen med prestige är att de flesta har så djupt säte vilket min rygg inte pallar. Men Röösli kanske.

Childeric har jag kollat på, men att få tag på en rakare sådan med normal bomvidd var inte det lättaste. Sedan tycker jag att väldigt många (iaf här inne) har dåliga erfarenheter av just det märket, det avskräcker mig litegrann.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Har en crown på min gammelpålle. Lusitanon är mycket lättare i typen och crownens bossor sticker ut på sidorna om ryggen.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Vad för dålig erfarenhet är det du tänker på då? De enda jag läst har dålig erfarenhet är de som inte har någon själv men har provat grannens kompis sadel en gång för många år siden. Typ så. :p

Jag har haft tre och ingen dålig erfarenhet här.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Var ju i färd med att köpa en childeric för något år sedan och gjorde en tråd då, men många ansåg att de låg dåligt på alla, gled fram, hästar fick ont i ryggen osv. Iofs är det väl så med alla sadlar som inte passar hästen.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

kl

Är det någon här som har en aning om vilka andra sadlar som skulle kunna tänkas passa på en häst som har gått med en Spalding Britannica (fit 4) tidigare?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Precis, så är det med alla sadlar som inte passar. Har haft flera märken som glidit fram och det har ju du också, men det beror inte på att det var fel på märket, men på att de inte passade hästen.

Jag tycker inte man skall hålla på och varna för märken på det sättet, det blir för dumt. Dåligt är ett märke om det har sneda bommar, för smal kanal etc, sånt som inverkar negativt på alla hästar oavsett som sadeln passar eller ej. Jag tycker tex inte alls om Amerigo, har provat flera modeller och stl men nej, de är hårda, obekväma, jag hamnar högt över hästen och stoppningen är jättehård (från fabrik), lädret är hårt och tråkigt, sjukt överprisade. Tycker jag! Men det är inte det samma som att det är dåliga sadlar, finns många som älskar sina Amerigo sadlar. Precis som det finns många som älskar sina Childeric sadlar. Eller vad det nu är för märke man har. :)

Jag är dock såpass öppensinnad att jag forsätter prova olika Amerigo modeller om jag får chansen, vill ju gärna upptäcka den där fantastiska känslan många säger att de ger. Hittils har den dock inte infunnit sig. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Haha jag säger detsamma om Amerigo, har provat alla modeller i väntan på "den känslan". Den infinner sig aldrig, de är halkiga, hårda och helt enkelt bara obekväma :p Men många lovordar ju dem så för vissa funkar det uppenbarligen!
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jag har bara provat en enda Amerigo, det jag kände var lite lurigt var att balansen i den jag provade var så "knivskarp" - det kändes som om man balansmässigt satt uppe på en potatissticka. Minsta mikrometer framför eller bakom - så störtade man all världens väg.

Min tränare som såg mig rida i den sadeln sa att den var anpassad till en väldigt välutbildad häst, med en väldigt fin balans. (hästen var inte min, sadeln var inte min)

Jag kan väl säga som så - att det blev mest pannkaka av det hela. :D
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jag har provat flertalet av Amerigos modeller av återförsäljaren för dom, jag gillade inte direkt ngn övermycket, köpte igentligen bara för att det var det som i dagsläget satt bäst på hästen. Har sålt den och saknar den inte heller. Tycker också det är lite obekvämt, halkiga o dylikt...o knästöden känns hårda.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

KL

Min tur att behöva sadelhjälp! Hästen har börjat växa ur nuvarande sadel, så det är dax att fundera på ny.

Hästen ifråga är ett halvblod på drygt 170. Väldigt hög manke och ganska takformad rygg, EXTREMT rak rygg. Annars bra sadelläge, inga problem med sadel som glider fram, nuvarande sadel har börjat glida bakåt lite, nu när den ligger dåligt. Tyvärr svår att hålla i hull, men relativt ok musklad överlinje. Jag ska se till att fixa bilder.

Vad gäller budget är den tyvärr väldigt liten. Sadel måste kosta mindre än 10 000 begagnad, för jag kommer nog inte få mer än 4 000 i inbyte för min nuvarande sadel.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jensen borde nog kunna funka:). Brillant och Classic finns ganska ofta ute för runt 10" och även där under.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Haha ja det är ju jättekonstigt egt att man kan ha så totalt olika upplevelse av en sadel. :p

Jaguar har ju en nyare modell med enkelkåpa, har du kollat på den? Den skall enl tillverkaren ha en rakare bom samt vara bra för hästar där man har problem med att sadeln glider fram. Den ser väldigt skön ut iaf. :)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

*KL*

Jaha, så var det välkommen tillbaka till verkligheten :p Ponnybusen har byggt om sig = vi är återigen på dressyrsadeljakt :grin:

Hade en Frank Baines Omni, han äääälskade den när den införskaffades i somras, men nu ligger den inge bra längre, den dyker fram. Och egentligen så är den lite stor för honom på alla håll och kanter. Dock inget han störts av.

Jag känner mig lite nollställd. Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter, så lite förslag eller tips mottages tacksamt!

Bilder fran idag, han blir lite rakare vi arbete.

IMG_0893.jpg

IMG_0896.jpg

IMG_0891.jpg

IMG_0890.jpg

IMG_0886.jpg
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Visst är det så att med alla sadlar som inte passar så känns det obekvämt men jag har fått ändra mig på en punkt och det är att man KAN lära sig att älska en sadel fast den från början bara passade hästen o jag upplevde den som halkig o obekväm...det är min Amerigo DJ. Jag håller med exakt att den var hal, hård, allmänt obekväm när jag red i den i början. Men efter bara några dagar så märkte jag hur hästen gick så hemskt mycket bättre med denna sadel vilket innebar att jag satt bättre också.

På samma häst red jag i en Childeric DI i några månader, jag satt lika bra i den förutom att mina knän stack ut vid stöden o hästen gick bra men blev varnad både av kiropraktor, equiterapeut och veterinär som alla påstod att de sett flertalet hästar som fått ont i ryggen av Childeric. Troligtvis pga de tunna panelerna. Och för mig är det inte ett alternativ att ha en annan sadel än en med träbom o ullstoppning för undersökning efter undersökning visar ju att det är bäst för ryggen.

Men som tur är så finns ju valfriheten i Sverige o alla ska välja den sadel som passar dom o hästen bäst.

Feel: Fiorano provade nån islandssadel som hon gillade skarpt, kommer inte ihåg vad den hette nu men hon kanske läser detta...de är ju oftast korta, raka o inte så djupa utan att du kanske kan trivas. Men för lång sadel där dina knän dessutom petar utanför är ju inget att rekommendera.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Feel: Fiorano provade nån islandssadel som hon gillade skarpt, kommer inte ihåg vad den hette nu men hon kanske läser detta...de är ju oftast korta, raka o inte så djupa utan att du kanske kan trivas. Men för lång sadel där dina knän dessutom petar utanför är ju inget att rekommendera.

Det var en Stall Akur som jag lånade och fullkomligt älskade! Gick att ändra bommen med nyckel dessutom, helt suveränt system. Dock verkar jag och feel vara byggda helt annorlunda;). Jag älskade även Dogen-som hon avskyr och nästa vecka får vi se om detsamma gäller Vega CC eftersom jag får hem en sån då:D.

Stall Akurn:
227885_1840518304612_1590181870_1696512_614486_n.jpg


Stora stöd har den:
227178_1840528864876_1590181870_1696538_3775372_n.jpg


Sen håller jag verkligen med om att man kan lära sig att tycka om en sadel. Pessoan jag rider i nu tyckte jag var fullkomligt vidrig i början. Det är en riktigt close contact verkligen helt utan stöd för skänkeln. Men nu efter en månad så tycker jag faktiskt att den är rätt bekväm:p. Förutom att jag får lite ont i ryggen stundvis av den-men det får jag i alla hoppsadlar när jag måste ha lite kortare läder.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Det var just det jag tänkte på, finns många som avråder att köpa dressyrsadlar med paneler (Childeric, Equipe, Butet) just för att ryggen kan ta skada alt ska man ha fårskinnspad under. Jag har inga som helst belägg för det påståendet men man blir ju fundersam.

Nova, din DJ, har den kåpor som strävar bakåt? Tycker att nästan alla som rider runt med Amerigo har bakåtkåpor och knäna utanför? Har du bild på den på hästen?

Fiorano, hahha nä vi verkar inte ha samma smak när de gäller sadlar :p Hoppas du gillar Vegan, jag svor när jag red i den och tänkte att jag hellre rider barbacka... Men den där sadeln ser ju inte helt tokig ut, "vanlig" sadel helt enkelt. Men att få tag på en sådan är ju i princip omöjligt, sen om den passar är ju en helt annan fråga.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Har hört talas om ny Jaguar, men har aldrig sett till den. Vet du vad den heter?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
353
Senast: Fiorano
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
961
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
892
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp