Bukefalos 28 år!

Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Den nya varianten är den som är urholkad för stigläderna och sätet ska va uppbyggt på lite annat vis har jag fattat de som:)

Ja okey, då är det dom jag haft :) Väldigt djupa i sitsen. Jag fick ont i ländryggen av den...men den äldre modellen funkade bättre för mig, beror ju på vad man söker för typ av sadel. Kan ju säga att sadeln är tung också.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Du har inga bilder på den på häst? hade varit roligt att se!
Jag trodde den va så ny så ingen hade hunnit prova den än:D
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

kl
Skulle vara jättetacksam om någon kunde tänkas komma med tips.
Budget runt 10' beg. Hon har ju ganska kort anläggningsyta och dessutom lite överbyggd (tycker det ser lite värre ut på bilden än i verkligheten dock) så 16,5 tum kanske är nödvändigt? Vi som rider henne är ca 165 cm och väger runt 50 kg, så vi lär få plats.
32870526.jpg

32870525.jpg

32870524.jpg
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Inte så smickrande bild, men enda jag har där man ser ryggen i rörelse utan sadel;

rygg.jpg


Vad har man för sadel på ett sånt här djur? Och varför finns ingen sadelutprovare inom rimligt avstånd? :cry:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Man rider barbacka sittandes på ett fårskinn med tanke på kylan där du bor!:devil:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Skojar bara men min lilla Bruna såg ju ut precis så där o på henne var det Vega som passade bäst men den har ju du redan dissat...;) Jag gillade ju inte sadeln heller så vi provade även DJ o det funkade helt ok o det är den jag fick lära mig att rida i men nu älskar! Bägge har ju flata säten o släpper tidigt. Sen ska ju Passier även passa såna ryggar o för att vara ärlig så passar även en Childeric (:D). Men du har ju provat nästan alla dessa sadlar fast jag tror att du haft exemplar som inte varit utprovade till din hästs ryggprofil från början o därför ligger de inte bra.

Sen har du väl provat Röösli o den gled fram? men en häst i min klubb har en utprovad Röösli o den ser exakt ut som din häst från sidan o den ligger som ett smäck så än en gång, du måste hitta begagnad sadeln som var tänkt till din sorts ryggprofil från början eller så hittar du en sadel som BORDE passa bom mässigt o sen stoppar du om den så den ligger som den ska på din fina skimmel!

Ett sista alternativ är att ta en Triss lott, vinna högvinsten o importera både sadelutprovare o bra sadel till Norrland!:idea:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Idag är det ju bara -29 ;)

Vegan var för öppen fram (men även dödshalkig haha), så den gled fram över de taniga små bogarna... Har funderat på att ge DJ en sista chans men måste nog hitta en med normal bomvidd, hans Passier är 29 i vidd och är lite för vid. Passieren är ju en så stor sadel så den ligger nästan hela vägen bak till virveln, ska fota någon dag.

Röösli gled fram, men de är ju ofta gjorda efter någon speciell häst så gäller ju att hitta en som legat på liknande djur. Vill ha en nyare då de gamla är så "stumma" enligt min bakdel.

Childeric, ja är fortfarande tveksam angående panelerna alltså. Och bara det att den måste till frankrike för "omstoppning"... Sen att hitta en di i normal bomvidd till rakt djur var inte det lättaste.

Tror jag köper en trisslott idag :p
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

du kan kontakta ellen om hjälp. det gjorde jag. hon kan tipsa om beg. childeric oxå.

svar till ovan: ska se om jag hittar bild på isabellen. va ett tags sen jag hade dom.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

men är det verkligen den nya modellen med ändringar i säte och bossor då? och urholkningen för stigläderna?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Frank Baines Capriole kan inte vara ett alternativ? Den tyckte jag var skön att rida i, men tyvärr släppte den baktill på min häst.

Jag kikade en del på Santa Cruz Euro-modell på nätet också, tyckte den kanske kunde varit ett alternativ åt min rakryggade häst (när jag tittade på bilder av den). Men nu blev det ju Passier ABS. :laugh:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jag har skcikat in bilder till ridin idag och dom rekomenderade en cervia men det finns givetvis ingen inne i vår storlek så jag får väl avvakta och se om de kommer in något. Och tack för tipsen!!!
Så surt att passier inte klarar av lång, hög manke!
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Var ju det jag sa att Cervia borde passa ;)

Feel; Jag tror som Novalie att du fått tag på sadlar som har varit gjorda för hästar med mer svängd rygg än din, han äer verkligen rak och har knapt någon dipp ens bakom manken (eftersom han inte har någon sådan hehe).

Vad gäller Amerigo och halkighet så finns de ju med pinerololäder, då är det jättebra grepp i dem! Och gå in på Hästnet och kontakta alla som har en DI till salu, islandshästar har ju ofta den typen av rygg som din har. :)
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

haha japp! de tråkiga är att det finns inte en enda till salu som skulle kunna tänka passa oss då jag måste ha minst 17,5" nästan helst 18" så jag känner mig något uppgiven.
Funderade på prestige leonardo som jag hade för många herrans år sedan för den ska väl va rak också?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

kl

kan en passier hannover passa denna ryggen?

vad tror ni kan passa denna hästen?
32859230.jpg

32859235.jpg

32761207.jpg

dålig + äldre bild men visar att hästen blir rakare när hon lyfter ryggen. hon har också sadelläget långt bak och behöver en svängd gjord.

är väldigt tacksam över hjälp ^_^
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Hehe han är verkligen rak, totalt avsaknad av manke i rörelse och bogarna smala som attan vilket gör att ingenting sitter kvar på plats.

Har mailat alla befintliga DI, finns det en rak i normal bom så kan man ju chansa, Childeric får man ju alltid sålt.

Är DJ för svängd tror ni? Nova du som har en?

CCn hamnar fel och glider och enligt Ridin så är det för att den ska till längre rygg. De andra raka Amerigo är för högmankade djur.

Har även kollat lite på Prestige, men tror de kommer "tippa" framåt som de allra flesta sadlar gör på honom. Jag hatar när bakvalvet puttar bakifrån. Equipe går också bort, för djupa säten och islandsmodellerna är för svängda. Butet har jag också kollat, men tycker de har lite vääääl tunna paneler för dressyrridning,

Hittade en islandssadel som såg helt okej ut också, Hilbar Royal Novation. Men har noll koll på sådana märken och det är en ganska dyr sadel så då vill man ju veta vad det är för något, så inte sneda bommar och dåliga sömmar är standard typ.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

delvis kl*

jag gjorde en chansning med lite på hejjande ifrån novali och beställde hem en amerigo cc nu ifrån sadelmagasinet så håll tummarna. Känner bara att jag måste lägga på något och börja se hur sadlarna ter sig. verkar va supersvårt att hitta cervia i vår storlek så det blev en chansning på annan modell istället:D
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Har inte läst alla inlägg och inte kikat på några foton, men har uppfattat det som om din häst har ett svårt sadelläge och gärna puttar fram sadlarna. Du är ju helt rätt ute när du kikar på sadlar med flatare säte.

Angående Childeric-diskussionen så har Centaur svarat klokt, ett hett innemärke har en tendens att köpas oavsett om den passar hästen eller inte, vilket kan medföra en sadel som inte ligger still och/eller orsakar ryggbekymmer. Vilket man inte kan lasta sadelmärket i sig för.

Butet görs precis som Childeric med olika bossor och en tunnare betyder inte en sämre bossa, utan det beror helt på hur hästen ser ut. Så länge den inte är ojämn eller extremt hård (vilket äldre sadlar gärna är). Har man en häst där sadeln gärna åker fram är Butet ett märke jag varmt rekomenderar att prova, de är oerhört välbalanserade, nätta och väldigt trevliga sadlar för både häst och ryttare - om man gillar lite mindre stöd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
439
Senast: Fiorano
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
985
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
926
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp