Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni vet väl att ni kan bredda era Childeric sadlar? Deimion din är alltför smal. De går att få xxxw från fabrik och det går även att göra dem några stl smalare eller bredare. Har ändrat min, kostade 2000-3000 kr. DAC med DGP panel tror jag på till din häst D, eller varför inte en DGP. Jag har haft en sån och gillade den väldigt mycket, den har djupare säte och större knästöd än DAC, bra om du känner att du åker runt lite i traven. LL kontakta Ellen ang att ändra din sadel, mycket smidigare än att leta ny. :)

Hur ser just en DGP panel ut? vad är skillnaden på den och andra paneler?
 
Ni vet väl att ni kan bredda era Childeric sadlar? Deimion din är alltför smal. De går att få xxxw från fabrik och det går även att göra dem några stl smalare eller bredare. Har ändrat min, kostade 2000-3000 kr. DAC med DGP panel tror jag på till din häst D, eller varför inte en DGP. Jag har haft en sån och gillade den väldigt mycket, den har djupare säte och större knästöd än DAC, bra om du känner att du åker runt lite i traven. LL kontakta Ellen ang att ändra din sadel, mycket smidigare än att leta ny. :)

Jag kan lova dig att den inte är för smal ;) Snarare alldeles för vid. Tidigare var han rund som en tunna runt ryggen, utan manke och överbyggd. Nu har ryggen fallit ner och han liknar numera en "riktig" häst och manken som utvecklats gjort honom mindre vid. Sadeln som ligger bra på vida och överbyggda hästar faller nu i felaktig jämvikt eftersom att ryggen inte möter upp honom lika mkt baktill, samtidigt som den är alldeles för vid. Byte av sadel är därför nödvändigt,.. :/ Den passar inte heller mig, då den är på tok för stor i sätet... Ska låna hem några Equipe imorgon, så det blir intressant att se! :)
 
Amanda, ja, han är ganska rak vid arbete, men sluttar fortfarande uppåt mot länden än om han inte är överbyggd. Jag provred en sväng i Alton igår, men var tvungen att hoppa av efter två varv i trav. Min höft sa dessvärre tvärnej på den... Jätteschysst, men visst är den snarlika i uppbyggnaden som Alton? :)

Buck, ja, red en sväng i den nu på morgonen och jag älskar den.. :love: Underbart skön och placerade mig väldigt bra. Dessvärre tycker jag att den är lite smal(?) och hamnar lite långt bak. Efter galoppen la den sig fram på bogarna en bit, vilket gjorde att den la sig i bakvikt. D gick dock super i den och frustade, mjuk och fin att rida.. Går lite i planerna på att prova Equipe Emporio och kanske även en Oracle. Lite sugen på att testa Elegance också, men vet inte om han är högställd nog för den.. Även intresserad av att prova några Childeric Dac. Vad tror ni om det? :)
Om jag skulle köpt ny sadel idag skulle jag absolut kollat närmre på Erreplus, blev jättenyfiken på den efter @zanzan 's inlägg. Annars hade jag även kollat närmre på Prestige och kanske Amerigo. Nu har jag inte jättestor erfarenhet av Childeric, men den jag ridit i har varit så bred i sitsen och jag satt som en kratta :meh: nä gillade inte den.
 
Jag köpte en DFL nyss just för att det stora sätet passar mig. Sätet känns mkt bredare än dom andra childeric jag haft...
Om jag skulle köpt ny sadel idag skulle jag absolut kollat närmre på Erreplus, blev jättenyfiken på den efter @zanzan 's inlägg. Annars hade jag även kollat närmre på Prestige och kanske Amerigo. Nu har jag inte jättestor erfarenhet av Childeric, men den jag ridit i har varit så bred i sitsen och jag satt som en kratta :meh: nä gillade inte den.

Fast det beror ju på vilken modell av Childeric du red i. Jag köpte precis en DFL just pga av att jag behöver en bred sits, medans mina andra childeric inte varit breda. Prestige hade hästen med sig och min rygg la av helt efter några ritter med den sadeln...så sadlar känns ju så olika från person till person :)
 
Martina, tack för tipset! Får kolla upp det ;)

DrT, ja, det är verkligen jätteskillnad mellan olika modeller! Provsatte en annan DFL, men den var tokbred och mina höfter protesterade fort innan jag knappt satt mig till rätta på sadelbocken. Min är dock supersmal i sätet, och det älskar jag... :love: En tum mindre hade varit optimalt.. Usch, det värsta med Childerics, att man måste prova just det exemplaret man köper.. :(
 
Allvarligt? Går den att vidga? Dansar glädjedans isf!


Ni vet väl att ni kan bredda era Childeric sadlar? Deimion din är alltför smal. De går att få xxxw från fabrik och det går även att göra dem några stl smalare eller bredare. Har ändrat min, kostade 2000-3000 kr. DAC med DGP panel tror jag på till din häst D, eller varför inte en DGP. Jag har haft en sån och gillade den väldigt mycket, den har djupare säte och större knästöd än DAC, bra om du känner att du åker runt lite i traven. LL kontakta Ellen ang att ändra din sadel, mycket smidigare än att leta ny. :)
 
Ja, jag älskar ju DI sadlarna mest och en DI sadel jag hade på prov var rent ut sagt vidrig att sitta i medans dom andra DI sadlarna jag själv ägt varit jättetrevliga,,,,så man måste verkligen prova den sadel man ska ha, otroligt svårt, men klaffar man rätt så är det ju toppen :)

Ja, du får lycka till i sadeldjungeln!
 
Ok lite hjälp här!
jag har en kallblodstravare som jag testat en Bates wide på nu i helgen. Sadeln var för liten för mig (16,5" så jag blev inte förvånad). Eftersom vi hade en tränare uppe på besök som även är equiterapeut och sadelutprovare, så passade jag på och se om hon tyckte den låg bra.
Sadeln fick klart godkänt och med min hästs långa rygg kan jag slänga på en 18,5" om jag känner för det...

Men till problemet, jag har galet långa lår och hamnar väldigt lätt i bakvikt i alla alla sadlar.
Bates, childeric och Wellington passar dugligt. Men jag hade velat ha längre kåpor och lägre knästöd?
Hästen har som ni förstår spikrak rygg, om än lätt överbyggd ( vilket blir osynligt när han går i form) och behöver xw i nuläget.
Någon idé?
 
Om ett par veckor får jag hjällp av sadelmakare/utprovare i jakten på den perfekta sadeln till min häst som nyligen opererades för lindrig KS som orsakat honom problem senaste året. Det är alltså av högsta vikt att jag hittar en bra sadel och jag får panik/ ångest bara jag tänker på de.. Hjälp!

dsc_17751.jpg


dsc_17801.jpg


2016-01-16-15-48-08-jpg.jpeg


dsc_1106-4.jpg


wpid-dsc_0842b.jpg


Kort anläggningsyta, relativt bred mankbas, behöver bra bred kanal , rundbossa.

Fått förslag på Jensen men jag vill verkligen inte ha så djup sist ! :banghead:
Andra tankar är att testa en MaxFlex som har kort anläggningsyta men jag är lite rädd för den flexibla bommen hur bra de egentigen är... Har tittat lite på Equipes islandshästmodell :love:, Amerigo Alto, DJ, CC , Prestige? Vidare också fått förslag på Dominus men kan inget om deras sadlar.

Vad säger ni?
 
@Catrool Amerigo Alto är min spontana tanke. Men hade provat även CC och DJ beroende på hur sittpunkten hamnar på honom. Inte Dominus iaf, du hamnar högt över hästen och det finns rätt stor kvalitetsproblem med sneda bommar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
235
Senast: Fiorano
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
933
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
858
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp