Bukefalos 28 år!

Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håhåjaja! Jag har hittat min drömsadel! Har länge haft problem med svanskotan sedan jag i januari förra året köpte en Prestige Top Dressage. Insåg inte förrän i december att det förmodligen var "sadelns fel". Nu har jag i alla fall hittat ett fantastiskt exemplar. Började prova några olika Childeric, men även Amerigo och Prestige Venus. Jag insåg att jaga ej,ved en sadel som stöttade upp svanskotan bättre så att bäckenet inte kan rulla bak.... Den tredje Childericen jag provade var en perfekt match för både häst och ryttare. Jag är såå lycklig. Nu kan jag rida flera dagar i rad. Ett tag var det faktisk så eländigt att det dressyrpass i veckan nästan var för mycket för den stackars svansen. Har en bild på underverket! Måste bara fixa upp den på Photobucket först...
 
Skriv en lista på vad du ska säga innan du ringer. Nämn att du pratat med KO, och hur du känner inför den här sadeln.

Det kan ju bli svinbra med nytt underrede, risken finns ju dock att du aldrig kommer bli helt nöjd med den här historiken i bagaget. Borde ju bli billigare för O att ta tillbaka den och sälja den än att ändra om den tusen gånger?

Åh, jag önskar att jag var bättre på sånt här. Jag avskyr att argumentera :nailbiting::cry:! Jag är skitkass på det! Åh, jag får väl ringa honom igen... måste bara samla mod .
Tack för ditt stöd! :bow:

Utan ert "Bukestöd" hade jag nog varit överkörd tusen gånger om! Tack allihop!
 
Håhåjaja! Jag har hittat min drömsadel! Har länge haft problem med svanskotan sedan jag i januari förra året köpte en Prestige Top Dressage. Insåg inte förrän i december att det förmodligen var "sadelns fel". Nu har jag i alla fall hittat ett fantastiskt exemplar. Började prova några olika Childeric, men även Amerigo och Prestige Venus. Jag insåg att jaga ej,ved en sadel som stöttade upp svanskotan bättre så att bäckenet inte kan rulla bak.... Den tredje Childericen jag provade var en perfekt match för både häst och ryttare. Jag är såå lycklig. Nu kan jag rida flera dagar i rad. Ett tag var det faktisk så eländigt att det dressyrpass i veckan nästan var för mycket för den stackars svansen. Har en bild på underverket!
[URL=http://s1314.photobucket.com/user/MonikaBergeas/media/Mobile%20Uploads/image_zpsiriwcztu.jpg.html][/URL]
 
Senast ändrad:
b138523.jpg

Skulle jag kunna få lite kloka bukeåsikter ang den här kombinationen?
Ser bra ut. Ligger an fint och i balans, ser ut att ligga lagom ifrån bogbladen och släpper inte för tidigt.
 
Håhåjaja! Jag har hittat min drömsadel! Har länge haft problem med svanskotan sedan jag i januari förra året köpte en Prestige Top Dressage. Insåg inte förrän i december att det förmodligen var "sadelns fel". Nu har jag i alla fall hittat ett fantastiskt exemplar. Började prova några olika Childeric, men även Amerigo och Prestige Venus. Jag insåg att jaga ej,ved en sadel som stöttade upp svanskotan bättre så att bäckenet inte kan rulla bak.... Den tredje Childericen jag provade var en perfekt match för både häst och ryttare. Jag är såå lycklig. Nu kan jag rida flera dagar i rad. Ett tag var det faktisk så eländigt att det dressyrpass i veckan nästan var för mycket för den stackars svansen. Har en bild på underverket!

Vad tyckte du om prestige Venusen? Min häst hade en utprovad sådan med sig, men jag satt som ett skruvstäd. Sadeln passade inte mig, men den va i 17 tum och kanske skulle en 18 kännts mkt bättre...eftersom jag vet att den passar hästen så frågar jag :)


 
Jag kastar mig in i diskussionen då jag snart behöver köpa en ny dressyrsadel. Vill gärna ha tips på sadlar/märken som passar mina behov nedan, kommer sedan konsultera sadelutprovaren vilka av dessa skulle vara mest passande för hästen i fråga (halvbred ISH med rakare rygg, stora bogar som kräver en sadel med stor bogfrihet). Har en sadelman som kan i princip ta in vilka märken som helst, så jag behöver en "shortlist".

Jag vill ha något med väldigt djupt säte och med stora knäklossar som ger mycket stöd, tänk "skruvstäd".

Har tittat lite på Equipe då de verkar just bra för bogfriheten (hoppsadeln är en Equipe som jag och hästen är väldigt nöjda med). Är också lite sugen på Prestige Helen eftersom den verkar ha väldigt djupt säte. Men hur är det med de andra, Childeric? Amerigo? Någon som känner till modeller som fyller mina krav?

Pris spelar ingen större roll.

Tack!
 
Jag kastar mig in i diskussionen då jag snart behöver köpa en ny dressyrsadel. Vill gärna ha tips på sadlar/märken som passar mina behov nedan, kommer sedan konsultera sadelutprovaren vilka av dessa skulle vara mest passande för hästen i fråga (halvbred ISH med rakare rygg, stora bogar som kräver en sadel med stor bogfrihet). Har en sadelman som kan i princip ta in vilka märken som helst, så jag behöver en "shortlist".

Jag vill ha något med väldigt djupt säte och med stora knäklossar som ger mycket stöd, tänk "skruvstäd".

Har tittat lite på Equipe då de verkar just bra för bogfriheten (hoppsadeln är en Equipe som jag och hästen är väldigt nöjda med). Är också lite sugen på Prestige Helen eftersom den verkar ha väldigt djupt säte. Men hur är det med de andra, Childeric? Amerigo? Någon som känner till modeller som fyller mina krav?

Pris spelar ingen större roll.

Tack!
Köpte ett skruvstäd för någon månad sedan, en Childeric Dac, stl 18! är våldsamt nöjd och sitter säkert numera i travökningarna på min svåruttalade häst! Bild finns längre upp i denna tråd.
 
@Martina_m utifrån allt du redovisat så absolut hade jag satt punkt för mera mecklande med en sadel som inte ens passat från början . Du har rätt till ett rakt av återköp vid detta laget och även säljaren borde inse att det vore det vettigaste i läget då förtroendet mellan konsument och säljare lär vara brustet för länge sen . Det är inte skäligt i detta läge att du ska vara slav under säljarens insisterande att "fixa" sadeln så den passar , särskilt inte då denne tydligen drar in att "hästen ändrade sig" osv . En rätt inpassad sadel slutar inte passa för att hästen ändrar sig lite i hull/muskler osv ! Det är liksom inte skelettet på hästen som ändrar sig i det läget den är byggd som den är om det är en vuxen häst och en bra sadel dvs den passar hästen i grunden och är väl tillpassad utifrån det, går då att få att ligga bra även i såna temporära lägen/ändringar i hästen osv !


Har du pratat ordentligt med K.O just att du skulle föredra att få ett återköp och inte att säljaren hela tiden vill "åtgärda" ?
 
Senast ändrad:
Ni som ridit mycket i Prestigemodeller, vad upplever ni för skillnader mellan Top Dressage och Venus sitsmässigt? Jag har haft en top dressage innan men upplevde inte att jag fick så mycket stöd i den. Är venusen mer uppbyggd? Tänker att någon här refererade väl till den som skruvstäd? Jag gillar skruvstäd ;) :P
 
@Martina_m utifrån allt du redovisat så absolut hade jag satt punkt för mera mecklande med en sadel som inte ens passat från början . Du har rätt till ett rakt av återköp vid detta laget och även säljaren borde inse att det vore det vettigaste i läget då förtroendet mellan konsument och säljare lär vara brustet för länge sen . Det är inte skäligt i detta läge att du ska vara slav under säljarens insisterande att "fixa" sadeln så den passar , särskilt inte då denne tydligen drar in att "hästen ändrade sig" osv . En rätt inpassad sadel slutar inte passa för att hästen ändrar sig lite i hull/muskler osv ! Det är liksom inte skelettet på hästen som ändrar sig i det läget den är byggd som den är om det är en vuxen häst och en bra sadel dvs den passar hästen i grunden och är väl tillpassad utifrån det, går då att få att ligga bra även i såna temporära lägen/ändringar i hästen osv !


Har du pratat ordentligt med K.O just att du skulle föredra att få ett återköp och inte att säljaren hela tiden vill "åtgärda" ?

Intressant att du skrev detta i helgen :grin:.
Jag har väl känt att jag halvt godkänt att han och sadelmakaren skulle fixa min sadel. Men igår var det sista dagen på vecka 11. Och han lovade mig att komma i vecka 11 och fixa min sadel. Så igår kväll skickade jag ett nytt mail om att nu är det nog! Och hans tredje och sista chans är nu förbrukad, och att det är en orimlig tid att behöva ta 1 år och 4 månader på sig att fixa en sadel. Får väl se vad han svarar, men nu jäklar ska jag inte vara så mesig! Jag ska ha mina pengar tillbaka! Och jag ska gå till ARN med ärendet.

Men i vilket fall, så är det väl lite så jag känner. Helt galet att sadeln skulle ligga så fasligt dåligt bara för att han har lite mer/mindre muskler. Så mkt ska det inte påverka hur sadeln ligger.


Måste bara säga en annan sak, har man inte en fantastik sambo när han säger till mig att nu måste jag minsann köpa en ny sadel, att jag måste ha en som passar. Skit i de 30' som jag ligger ute med och lägg ut nya pengar på en ny sadel. För jag måste komma igång med träningen nu! Jag menar, vilken inställning!
 
Fick svar....
Där stod det bland annat såhär:

Hesten har forandret sig, den har byttet stald/miljø etc. Der er ikke tale om flere tilpasningsforsøg, men tilpasninger, som er gjort pga hestens ændringer. Eftergange, der er foretaget ændringer i sadlen, er der gået rimelig lang tid, inden du har kontaktet os og hesten har ændret sig.

Har det tagit tid innan JAG hört av mig???? Eller vad fasen står det?
 
Usch, vilken jobbig situation du hamnat i! Tag nu hjälp av KU i din kommun så du får lite stöttning i vad som gäller. Ta med alla kvitton och all mejlkorrespondens mm som du har som bevis, datum på telefon samtal osv. De kan hjälpa dig att formulera ett tydligt brev. Lycka till! Och grattis till en förstående sambo!
 
Fick svar....
Där stod det bland annat såhär:

Hesten har forandret sig, den har byttet stald/miljø etc. Der er ikke tale om flere tilpasningsforsøg, men tilpasninger, som er gjort pga hestens ændringer. Eftergange, der er foretaget ændringer i sadlen, er der gået rimelig lang tid, inden du har kontaktet os og hesten har ændret sig.

Har det tagit tid innan JAG hört av mig???? Eller vad fasen står det?
Jag är tyvärr inte förvånad.
 
@b_ridutbildning @Fiorano
Jag försökte ringa till KO idag, men de hade ingen telefontid för min kommun idag. Så får ringa dit imorgon istället. Men jag tänkte skicka ett mail till ARN och be om ärenden som gällt detta företag tidigare. De borde ju vara involverade i andra ARN-ärenden kan man ju gissa.

Vi ska snacka om det ikväll. Så får vi se hur jag går vidare med det. Men jag vill verkligen inte ha med dem att göra längre. Jag ska fasen kämpa!
 
@Martina_m heja dig och din kille. Tycker det är dags för dig att ta hjälp utifrån, antingen ARN eller advokat (man kan konsultera en för en civilrättslig process utan att det är för dyrt) de flesta har rättsskydd i sin försäkring dessutom. För de kommer inte ge sig. Jag är som sagt innan ganska säker på att du får rätt! Heja!
 
Ni som ridit mycket i Prestigemodeller, vad upplever ni för skillnader mellan Top Dressage och Venus sitsmässigt? Jag har haft en top dressage innan men upplevde inte att jag fick så mycket stöd i den. Är venusen mer uppbyggd? Tänker att någon här refererade väl till den som skruvstäd? Jag gillar skruvstäd ;) :P

Nej tvärtom. Venus, åtminstone originalet, har ett öppnare säte med mindre stöd. Mycket skönare sadel särskilt Venus D och K.

Hur the remake är vet jag inte.

Childeric DAC är definitivt inget skruvstäd heller, i så fall har man en för liten sadel. Den är varken extra djup eller har jättestöd, tvärtom är det en halvdjup sadel. Att man sitter så bra i den beror på att den är så välbalanserad och att lädret ger mycket bra grepp, inte på att man är fastlåst.
 
Ikväll när jag åkte från stallet, såg jag att O ringt mig, kl 20:30 O_o och pratat in på svararen. som om ingenting har hänt, säger han att han och sadelmakaren kommer till mig på fredag, och att han återkommer om tid.

Imorgon ska jag ringa KO och be om råd hur jag ska gå till väga.
Hästen går skit, alltså det har aldrig gått så dåligt som det gör nu. Men på onsdag har jag första dressyrträningen sedan jag flyttade i höstas, och jag hoppas på underverk. Typ mirakel. Och om det bara känns lite bra och att jag kanske kan få hopp om att få tillbaka min fina dressyrhäst, så blir det ny sadel. Jag ska prova en beg Amerigo Vega. Får se hur det känns, annars gör jag ett rån från köpa-huspengarna (igen) till en ny sadel. Även att det tar emot väldigt mkt....
(vi har ändå tröttnat på alla husvisning och nog bestämt oss för att bo kvar i lgh ett tag till).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 380
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 539
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 789
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp