Bukefalos 28 år!

Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får nog flytta in här. Fått en ide om byta allt läder till brunt och sadeln jag har finns i brunt MEN en riktigt ful brun färg :rofl:

Så måste hitta en sadel som passar i RÄTT brun ton.
 
Jag har haft min måttade Childeric i 8 år. Passar perfekt fortfarande. Använder fårskinn beroende på hull och muskelstatus. Tror aldrig jag kommer behöva byta.
 
Ger mig in i denna tråd då jag eventuellt ska investera i en dressyrsadel. Har en Bates Caprilli hoppsadel som passar hästen och mig utmärkt. Någon mer som har en sådan? Isåfall vad har ni för dressyrsadlar? Tänkte att jag kanske kan hitta några kandidater. Att kunna byta koppjärn är underbart så det hoppas jag kunna hitta även i en dressyrsadel. Har väldigt benig rumpa så får lätt skav :meh:. Tips?
 
Ger mig in i denna tråd då jag eventuellt ska investera i en dressyrsadel. Har en Bates Caprilli hoppsadel som passar hästen och mig utmärkt. Någon mer som har en sådan? Isåfall vad har ni för dressyrsadlar? Tänkte att jag kanske kan hitta några kandidater. Att kunna byta koppjärn är underbart så det hoppas jag kunna hitta även i en dressyrsadel. Har väldigt benig rumpa så får lätt skav :meh:. Tips?
Bates caprilli finns ju också i dressyr, ju nyare den är ju rakare är den i bommen. Nyaste caprilli modellen heter bates new dressage.
Caprilli är dock typ den äldsta modellen de har, = finns caprilli som är utan utbytbara koppjärn och utan cair bossan. Och finns caprilli med att som de nya sadlarna har.
annars kanske tekna a line kan vara ngt?
 
Jag har, precis som du skriver, hört att bommen i hopp/dressyrversionen kan skilja sig till stor del. Kanske kan vara så att det beror på ålder på sadeln. Men då kanske jag ändå vågar mig på att prova en dressyrcaprilli. Det får bli först ut. Tack!
 
Fanta har musklat på sig över manken så nu hamnar min sadel i bakvikt. Hur löser man sånt? Det är inte mkt, men tillräckligt för att hon ska säga ifrån :(
 
Fanta har musklat på sig över manken så nu hamnar min sadel i bakvikt. Hur löser man sånt? Det är inte mkt, men tillräckligt för att hon ska säga ifrån :(
Jag hade provat med att lägga en handduk eller allra bäst en Eskadronpadd under bakvalvet. Det är lättare att se om sadeln blivit för smal när den ligger i jämvikt. Vik padden en gång med lite överlappning och mellan sadel och schabrak.
 
Jag hade provat med att lägga en handduk eller allra bäst en Eskadronpadd under bakvalvet. Det är lättare att se om sadeln blivit för smal när den ligger i jämvikt. Vik padden en gång med lite överlappning och mellan sadel och schabrak.
Den är inte för smal, den har bara hamnat i en annan vinkel. Den är tvärtom fortfarande en halv storlek för stor så jag har en fårskinnspadd idag...
 
Fast rent logiskt om hon musklat sig runt manken så borde den antingen vara för smal eller så följer den inte ryggen längre. Paddar du upp bak så är ju risken att du bygger en brygga...
Sant. Jag får väl helt enkelt bita i det sura äpplet och tävla i sadeln som jag inte trivs i... :(
 
Den är inte för smal, den har bara hamnat i en annan vinkel. Den är tvärtom fortfarande en halv storlek för stor så jag har en fårskinnspadd idag...
låter som att det är för långa ortspetsar på sadeln för de muskler hästen satt nu.

jag hade t ex en isabell werth i xw var för smal samtidigt som att jag hade mw i hoppsadeln med samma wintec/bates koppjärn.

hade behövt en xxxxxw järn för att sadeln skulle ligga i jämnvikt men hade ortspetsarna pekat rätt ut från hästen.

så en sadel med korta ortspetar är vad du bör ha antagligen.
 
Har du en annan sadel som passar så är ju det toppen :). Då kan du ju sälja den andra och leta efter en ny som ni båda trivs i, i lugn och ro om du vill :)
Hon ägs inte av mig, och hennes ägare har två sadlar som passar dem (ägaren och Fanta alltså) men som är lite för stora för min lilla rumpa. Jag har en 17 " som jag sitter som gjuten i och som hon tidigare har gått väldigt bra i. Men vi vill inte riskera ryggont på henne, då får hon hellre gå lite sämre (för att jag inte kommer åt henne utan stödet jag får i min lilla Amerigo CC).
 
Igår ringde O till mig. Efter att jag skickat ett krav på återköp med svar genom att sätta in pengar på mitt konto senast 20 feb.
Tidigare sa han att han gör en helt ny sadel till mig (när han tog tillbakamin gamla. Men nu säger han att han har beställt ett nytt underrede till sadeln. Han tar med sig sin sadelmakare och ser till att sadeln passar min häst när han lämnar sadeln. Jag påpekade att han har ju haft två gånger på sig att fixa till sadeln, och han påstår att första gången hade hästen ändrat på sig, så det var därför sadeln ändrades. och jag säger att sadeln har väl aldrig legat bra på hästen (det var ju inte så att han lämnade sadeln när den var ny och intygade att sadeln låg bra). Jag frågade vad som händer om den inte passar efter denna gången heller. Då sa han att han ska få sadeln att ligga bra denna gången och att han bara kan ändra på sadeln, men inte på hästen :cautious:. Men skulle den återigen inte ligga bra, borde jag utan att blinka få ett återköp att gå igenom.
Usch, jag vet knappt vad han sa. Jag är så stressad över detta. Jag minns inte.
Vad fan ska jag göra? Hur stor är chansen att den kommer ligga bra nu? Hur lång tid till ska jag låta det här ta? Han skulle komma till mig i vecka 11, för underredet skulle bli klart denna eller nästa vecka sa han. Hästen har tappat massa muskler, han har ju inte blivit ordentligt riden på hela vintern pga ingen dressyrsadel (=ingen motivation för mig) och sen vila pga ryggont i två omgångar.
Suck... ville väl bara skriva av mig. Vet varken ut eller in längre :cry:
 
Hästen har tappat massa muskler, han har ju inte blivit ordentligt riden på hela vintern pga ingen dressyrsadel (=ingen motivation för mig) och sen vila pga ryggont i två omgångar.
Suck... ville väl bara skriva av mig. Vet varken ut eller in längre :cry:

Fast om hästen tappat så mycke, hur stor är chansen då att du får en sadel som passar? Alltså längre än ett par månader...
Och då kommer ju inga "garantier" hjälpa då det är hästen som ändrat sig och O "kommer undan".

Usch...lider med dig. Har följt din kamp med sadel och tycker det verkar som det gått prestige i O till att han SKA få sadeln att funka till varje pris.
Har du "bevis" på att sadeln var fel från början? Så att du kan samla kraft och en massa jävlarenamma och ta strid. Någon annan kompis som kan stå bakom och hjälpa dig driva på vid samtal med O?
 
Fast den KAN ju faktiskt passa om han byter hela underredet för det är ju det som inte passat hittills.;) Därmed inte sagt att det blir så. Men jag undrar hur din häst kan tappa så mycket eller vad menar du med att tappa? Ofta blir de ju bara lite fetare runt om om man inte rider men brukar ju inte tappa så mycket att en sadel inte kan ligga bra. För mig är "tappa" = tunnar ur, kanske jag som missuppfattar dig?

Sen tycker jag att KrullTrolls tips om att ha en kompis med är jättebra!:banana: Då är det en person till som lyssnar på vad O säger och som även kan hjälpa dig att föra din talan. Ta med din sturskaste polare som är bra på att snacka!:devil:
 
@Martina_m Jag är ju lite hård i det här fallet. Jag tycker att du (eller en kompis) ska säga till dem att felet inte avhjälpts inom skälig tid och hänvisa till lagen. De har haft sin chans och nu vill du ha pengarna tillbaka. Och kanske till och med säga att risken finns ju att det blir fel igen och att det då kan bli värre... Heja dig!!!!
 
@KungTulle @Novali01
Jag flyttade hästen i höstas till ett nytt stall, och med kombinationen dålig träning och för lite mat (stallägarna gav maten, och utan att väga) så har han tunnat ut. Från att ha varit välmusklad och kanske liiite överviktig :o, till att se revbenen. Nu ser man dem inte riktigt lika mkt längre. Hästen får mer mat och jag har köpt extra proteinpellets för att hjälpa honom bygga upp sig. Jag flyttar till nytt stall på lördag och då kommer jag kunna kontrollera maten bättre.
Andra hade kanske inte sett stå stor skillnad på hästen, men jag vill ALDRIG se revbenen på min häst. Han är en kompakt ponnytyp men som behöver äta som ett fullblod.
Min hoppsadel har funkat både innan och nu, så såå himla stor skillnad kan det ju inte vara, inte avgörande för att en sadel ska passa eller inte. Men O måste se till att hästen ska kunna muskla på sig lite utan att sadeln ska ligga så otroligt illa på honom. :meh: Vi får väl se hur vi gör...

Jag får väl gå med på skiten, det kan ju passa. Och jag orkar faktiskt inte mer! Hade det bara varit sadelbekymmer så hade det kanske varit ok, men nu får jag anstränga mig för att inte köra slut på mig själv och trilla ihop i en hög.

Jag har inte så mkt bilder från när sadeln var ny tyvärr. :(
 
@Martina_m Jag är ju lite hård i det här fallet. Jag tycker att du (eller en kompis) ska säga till dem att felet inte avhjälpts inom skälig tid och hänvisa till lagen. De har haft sin chans och nu vill du ha pengarna tillbaka. Och kanske till och med säga att risken finns ju att det blir fel igen och att det då kan bli värre... Heja dig!!!!
Åh, jag önskar att jag var bättre på sånt här. Jag avskyr att argumentera :nailbiting::cry:! Jag är skitkass på det! Åh, jag får väl ringa honom igen... måste bara samla mod .
Tack för ditt stöd! :bow:

Utan ert "Bukestöd" hade jag nog varit överkörd tusen gånger om! Tack allihop!
 
b138523.jpg

Skulle jag kunna få lite kloka bukeåsikter ang den här kombinationen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 358
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 495
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 776
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp