Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Robina Precis som Alex skriver menar jag att ryggen suttar upp mot korset. Cortinan och Cervian är sadelar som passar hästar som är ordentligt högställda, dvs högre fram och då rakare rygg.
 
@Robina Precis som Alex skriver menar jag att ryggen suttar upp mot korset. Cortinan och Cervian är sadelar som passar hästar som är ordentligt högställda, dvs högre fram och då rakare rygg.

Då är jag med!
Jag har fått tips om Jaguar, men har ingen egen erfarenhet av dom och känner ingen som har någon.
 
Vad har ni för erfarenheter av jochen hennig? Att alla måttas, vet jag, men har de olika bommar i sina? Tycker min alltid varit för svängd för hästen, senaste halvåret glider schabrak och paddar bak medan sadeln åker fram. Jag tycker spontant den ser trång ut fram, samtidigt som man inte kan lägga en vidare på då den redan idag för ögat ligger i framvikt. Känns dumt att sälja en "bra" sadel men något stämmer ju inte här.
 
Den här frågan kanske har varit uppe förr men det gäller amerigo sadlar. Detta skiljer naturligtvis mellan utprovade men jag har en upplevelse att många som har amerigo får byta ofta då sadeln inte längre passar. Kan det vara så att de provas ut för exakt?

Jag köpte en amerigo till min förra häst, under provridningen stod valet mellan två modeller. Jag personligen tyckte han kändes finast i en cc (bäst framåtbjudning), men åskådare och sadelutprovaren tyckte DJ och det blev en DJ. Knappt ett år senare passar inte sadeln längre och glappar väsentligt bak.

Hästen var 12 och normalt musklad i ryggen vid utprovning, blev rakare i ryggen under ryttare. Ett år senare var hästen iof trevligare och rida pga mycket tränarhjälp men hade inte iallafall synligt ändrat sig särskilt mycket i ryggmuskulatur. Ska inte sadeln som utprovas på en vuxen häst klara mindre diffar i muskulatur? DJ passade inte alls i slutet, bakvalvet lättade rejält, det fanns alltså inget alternativ att inte byta.

Det blir orimligt mycket sadlar om man måste byta varje gång hästen utvecklas något, står någon månad etc.
Visst om det gäller en ung eller outvecklad häst

Några tankar om detta?
 
Väldigt dålig bild men man får en humm i alla fall..
Stora vita till höger är i behov av en hoppsadel har gått med en Bates momentum som ligger finfint och en crown dressyr (regi ngt heter modellen kommer ej ihåg).
Tips? Har en tekna s line dressyr som jag hoppas passar (hon har smalare bomvidd än förra hästen så får se om det går med ett mindre koppjärn och en padd). Men hoppsadeln hon haft innan vill ägaren gärna behålla till en annan häst.
 
Så blir det ju verkligen anledning att vara missnöjd ...

Jo just därför förstår jag inte varför det ska ta sån tid.
Den här frågan kanske har varit uppe förr men det gäller amerigo sadlar. Detta skiljer naturligtvis mellan utprovade men jag har en upplevelse att många som har amerigo får byta ofta då sadeln inte längre passar. Kan det vara så att de provas ut för exakt?

Jag köpte en amerigo till min förra häst, under provridningen stod valet mellan två modeller. Jag personligen tyckte han kändes finast i en cc (bäst framåtbjudning), men åskådare och sadelutprovaren tyckte DJ och det blev en DJ. Knappt ett år senare passar inte sadeln längre och glappar väsentligt bak.

Hästen var 12 och normalt musklad i ryggen vid utprovning, blev rakare i ryggen under ryttare. Ett år senare var hästen iof trevligare och rida pga mycket tränarhjälp men hade inte iallafall synligt ändrat sig särskilt mycket i ryggmuskulatur. Ska inte sadeln som utprovas på en vuxen häst klara mindre diffar i muskulatur? DJ passade inte alls i slutet, bakvalvet lättade rejält, det fanns alltså inget alternativ att inte byta.

Det blir orimligt mycket sadlar om man måste byta varje gång hästen utvecklas något, står någon månad etc.
Visst om det gäller en ung eller outvecklad häst

Några tankar om detta?

när jag va på G att leta Amerigo till min, provade ett gäng begagnade först men va inne på att köpa en helt ny och alla Amerigo utprovare jag frågade sa DJ direkt på min. Även när jag skickade filmer när sadeln glappade kraftigt baktill. Det verkar vara den modell dom helst vill sälja fick jag uppfattningen om.
 
Den här frågan kanske har varit uppe förr men det gäller amerigo sadlar. Detta skiljer naturligtvis mellan utprovade men jag har en upplevelse att många som har amerigo får byta ofta då sadeln inte längre passar. Kan det vara så att de provas ut för exakt?

Jag köpte en amerigo till min förra häst, under provridningen stod valet mellan två modeller. Jag personligen tyckte han kändes finast i en cc (bäst framåtbjudning), men åskådare och sadelutprovaren tyckte DJ och det blev en DJ. Knappt ett år senare passar inte sadeln längre och glappar väsentligt bak.

Hästen var 12 och normalt musklad i ryggen vid utprovning, blev rakare i ryggen under ryttare. Ett år senare var hästen iof trevligare och rida pga mycket tränarhjälp men hade inte iallafall synligt ändrat sig särskilt mycket i ryggmuskulatur. Ska inte sadeln som utprovas på en vuxen häst klara mindre diffar i muskulatur? DJ passade inte alls i slutet, bakvalvet lättade rejält, det fanns alltså inget alternativ att inte byta.

Det blir orimligt mycket sadlar om man måste byta varje gång hästen utvecklas något, står någon månad etc.
Visst om det gäller en ung eller outvecklad häst

Några tankar om detta?

Mina tränare jobbade lite ihop med en som sålde Amerigo(som inte är verksam idag). Vi var rätt många som köpte Amerigo då en period just iom att det är bra sadlar och sadelutrovaren var så bra.
Jag köpte ny "måttad" dvs byggd på de olika alternativ i bommar, kåpor etc de har till mi häst. Han hade den sadeln tills han dog och den låg toppen.

Jag tror nog ofta att de som måste byta antingen haft unghäst eller köpt häst som de sen musklat om/ridit upp manken på om man nu verkligen haft en sadel som legat hundra.
Det är rätt sällan en vuxen och fullskolad häst musklar om sig så värst mycket. Rätt träning ger en viss sorts muskulatur. Den muskulaturen ändras liksom inte annat än om man av något skäl inte kan fortsätta arbeta korrekt/hästen får för lite foder etc.

Min nuvarande häst har också Amerigo. Den köpte jag dock då han var 4 år och inte hade kommit upp med manken än. Den ligger inte helt optimalt mer, även om den funkar. Han ska få en annan sadel när vi är igång mer.

Jag har sett rätt många som behöver byta sadel för att man till slut inser att den inte passar. Oftast har den inte varit helt hundra från början. Men det har man inte märkt då.
 
@DrT jag misstolkade ju att du hade specialmåttat din sadel ... det är verkligen som du säger otroligt dåligt med sån försenad beställning/leverans med en "helt vanlig standard" !
 
Många hamnar kanske i mitt läge. Man får det inte att fungera med andra sadlar, blir tipsade om Amerigo. Och provar tillslut även Om det är över budget etc. Och om de då funkar - då kan nog hästarna ändra sig såpass att det inte fungerar när de använder kroppen på ett annat vis och musklar?

Bara en tanke.
 
Många hamnar kanske i mitt läge. Man får det inte att fungera med andra sadlar, blir tipsade om Amerigo. Och provar tillslut även Om det är över budget etc. Och om de då funkar - då kan nog hästarna ändra sig såpass att det inte fungerar när de använder kroppen på ett annat vis och musklar?

Bara en tanke.

Fast seriöst så oavsett märke och popularitet osv så ska ju sadlarna provas ut på ett sätt som tillåter marginaler - rent av lite större sådana faktiskt utifrån tex hull och möjlig ändring av lite muskling .

Det är ju precis detta jag många gånger reflekterat över i flertalet trådar om sadlar osv.
Det är inte sunt att som det blivit, i galopperande takt med årtalen, gemene hobbyryttare ständigt byter sadlar och "befinner sig i sadeldjungeln" .

Det finns inget magiskt i sak med ett visst märke . Men det går trend i dem ! Även givetvis skapas nya tekniker ang hur sadlarna stoppas osv , det är inget negativt men man ska ju vara införstådd med att det mesta är relativt . Och i slutänden på individuell nivå handlar det också om individuell utprovare /säljare och dessas kunskap/engagemang .
 
Senast ändrad:
@DrT jag misstolkade ju att du hade specialmåttat din sadel ... det är verkligen som du säger otroligt dåligt med sån försenad beställning/leverans med en "helt vanlig standard" !

Nejdå...det blev den vanligaste bommen, den sitsstorlek jag ville ha. Testade bara vilka stöd/kåpa jag ville ha som jag trivdes bäst i av dom standardmodeller som finns. Ritade ryggen för att kolla längd på bossan bara..och bossan i sig är ju också en av dom vanligaste vad jag sett begagnat i storlek. Men allt är lixom standard i sig. Borde inte ta längre tid än max 3 månader tycker jag att tillverka.
 
Tack för alla tips. Min häst är högstämd och kommer troligen utvecklas mer pt det hållet än bli bakhög. Jag har hört att Amerigo vill att sadlarna ska glappa lite bak, det gjorde Cortinan och jag upplevde att hästen tyckte om det och kom igång bättre bak. Anledningen ska vara att den ska ligga an och ta vikt mer mitt på ryggen och inte trycka ned baktill.

Ni som har koll, finns det cortina eller bra alternativ med lägre bakvalv? Eller är de standard?
 
Tack för alla tips. Min häst är högstämd och kommer troligen utvecklas mer pt det hållet än bli bakhög. Jag har hört att Amerigo vill att sadlarna ska glappa lite bak, det gjorde Cortinan och jag upplevde att hästen tyckte om det och kom igång bättre bak. Anledningen ska vara att den ska ligga an och ta vikt mer mitt på ryggen och inte trycka ned baktill.

Ni som har koll, finns det cortina eller bra alternativ med lägre bakvalv? Eller är de standard?

Att en sadel lättar lite bak tycker jag inte är konstigt, men ett konstant glappande kan ju inte vara bra. Sedan är det ju inte bra om all vikt fördelas på ett för litet område heller.
 
Nejdå...det blev den vanligaste bommen, den sitsstorlek jag ville ha. Testade bara vilka stöd/kåpa jag ville ha som jag trivdes bäst i av dom standardmodeller som finns. Ritade ryggen för att kolla längd på bossan bara..och bossan i sig är ju också en av dom vanligaste vad jag sett begagnat i storlek. Men allt är lixom standard i sig. Borde inte ta längre tid än max 3 månader tycker jag att tillverka.

Fast kanske inte .
Utifrån det du redovisar så har du ju inte beställt något som redan finns utan då specialmåttat tänker jag :confused:
 
Fast kanske inte .
Utifrån det du redovisar så har du ju inte beställt något som redan finns utan då specialmåttat tänker jag :confused:

Alla ser ju ut så här från början. Iochmed att det går att plocka av delar och byta själv så tillverkas dom ju ändå, bara det att dom sätts ihop till en sadel. Delarna går ju även att köpa lösa etc. Specialmåttad är den inte, då hade jag valt kortare kåpor :-D Nu fick jag lixom ta det som fanns i sortimentet.
 
@DrT Ja jag undrar fortfarande om inte min magkänsla var rätt med cc:n men det går omöjligt att veta nu i efterhand då hästen inte finns längre.

Jo att sadeln lättar lite i bakvalvet när hästen står still är ok, men mot slutet, kunde jag känna glappet när jag red då bakre delen "studsade upp" när man red lätt i brist på bättre beskrivning.

@tuaphua Är man inte utbildad själv på sadlar är det svårt att göra en riktig kvalitetsbedömning på en utprovade, men jag hade svårt med breda midjor och hästen var en vid, så vi provade igenom ett antal sadlar, varav två märkesoberoende sadelutprovare, en av dem med ett sadellager att hämta ifrån. Båda var helt klart kunniga, men de första två hade helt enkelt inte (just då?) vida, ganska raka sadlar som låg bra och som hade en smalare midja.

Jag blev kräsen då jag ridigt i två sadlar som passade hästen men som jag avskydde. Så jag kröp till korset och ringde amerigoutprovaren och hon kändes väldigt kunnig inte bara gällande hästen utan också ryttarens placering. Och jag var helt klart fantastiskt nöjd med känslan i CC:n, men det är klart när utprovare och en annan erfaren hästmänniska säger att bakbenen är bättre i DJ:n, och DJ:n känns ok då kändes det säkrare att välja DJ:n.

Jo jag är med om att hästen börjar bära sig på ett bättre sätt så ändras rygglinjen, egentligen kan man hoppas att så var fallet, men jag kan ändå tycka som @mackan att på en vuxen medelålders häst som nu inte gjorde några gigantiska prestationsframsteg under ett år, så borde det inte varit så stor skillnad.
Därav min tanke att sadeln passades in "för exakt för dagsformen".

Amerigo har ju mängder av varianter och jag har hört folk byta amerigosadlar 5! gånger till olika versioner till en och samma häst (Stockholmsområdet).

Men det är klart, jag kan absolut ha varit ett undantagsfall.
 
@DrT Ja jag undrar fortfarande om inte min magkänsla var rätt med cc:n men det går omöjligt att veta nu i efterhand då hästen inte finns längre.

Jo att sadeln lättar lite i bakvalvet när hästen står still är ok, men mot slutet, kunde jag känna glappet när jag red då bakre delen "studsade upp" när man red lätt i brist på bättre beskrivning.

@tuaphua Är man inte utbildad själv på sadlar är det svårt att göra en riktig kvalitetsbedömning på en utprovade, men jag hade svårt med breda midjor och hästen var en vid, så vi provade igenom ett antal sadlar, varav två märkesoberoende sadelutprovare, en av dem med ett sadellager att hämta ifrån. Båda var helt klart kunniga, men de första två hade helt enkelt inte (just då?) vida, ganska raka sadlar som låg bra och som hade en smalare midja.

Jag blev kräsen då jag ridigt i två sadlar som passade hästen men som jag avskydde. Så jag kröp till korset och ringde amerigoutprovaren och hon kändes väldigt kunnig inte bara gällande hästen utan också ryttarens placering. Och jag var helt klart fantastiskt nöjd med känslan i CC:n, men det är klart när utprovare och en annan erfaren hästmänniska säger att bakbenen är bättre i DJ:n, och DJ:n känns ok då kändes det säkrare att välja DJ:n.

Jo jag är med om att hästen börjar bära sig på ett bättre sätt så ändras rygglinjen, egentligen kan man hoppas att så var fallet, men jag kan ändå tycka som @mackan att på en vuxen medelålders häst som nu inte gjorde några gigantiska prestationsframsteg under ett år, så borde det inte varit så stor skillnad.
Därav min tanke att sadeln passades in "för exakt för dagsformen".

Amerigo har ju mängder av varianter och jag har hört folk byta amerigosadlar 5! gånger till olika versioner till en och samma häst (Stockholmsområdet).

Men det är klart, jag kan absolut ha varit ett undantagsfall.

Jo DJ blev som en banan på min häst, men jag fick höra att den skulle sitta så.
Jag tänker att det finns ju dom som faktiskt lyssnar när kunniga säger att det ska va så...
Många anlitar ju folk för att dom inte kan prova ut själv. Hade jag lyssnat hade jag fått en sadel som sitter så här....och även om vi vidgat sadeln lite till så hade den ändå haft för fel form för hästen.
Han avskydde den konstigt nog inte, men i det långa loppet hade han nog gjort det.
amerigodj_5922049c2a6b22abab742a76.jpg
 
När jag läser verkar det som att JAG vill ha en cc. Ska nog ta och prova en sån på herrn och se vad han tycker om den. Fasiken att det är så svårt att hitta bruna sadlar bara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 130
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 297
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp