Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill minnas att det var 3-4 fingrar bred. Det är tyvärr för lite för min häst. Men det går väl säkert att bredda dom om man köper ny...just då var det bara aktuellt med en begagnad sadel. Jag har för övrigt beställt en sadelgjord från Ergo, har väntat i 3 månader på den nu....Funderade ju ev. på att testa ergo igen men blir nog reserverad med leveranstid....jag orkar verkligen inte vänta månader igen om den måttade inte funkar.

Här är Teknan
tekna_5a11d9632a6b22afa7bcf8d2.jpg
Teknan ser trevlig ut på hans rygg!
 
Omfixning av befintligt sadeln misslyckades, så dom meddelade att det görs en helt ny...(tänkte väl iof det redan från början att det var för mkt som skulle fixas...) ja det va väl tur då att vi köpte Teknan ;-)
Hm, kom de på det nu:( Visst har de haft den en tid?
 
Vi har provat en Childeric DIAP i veckan. Det blev magplask igen. Alldeles för lång och även den trång i kanalen. Annars, jösses vilken underbar sadel:) Har tyvärr inte hittat någon som kan tänka sig att låna ut en Ergo på prov till oss så har lagt bort den för nu, tyvärr. Näst på tur kommer bli en Wow med annan typ av bossa än den vi haft tidigare...
 
Vi har provat en Childeric DIAP i veckan. Det blev magplask igen. Alldeles för lång och även den trång i kanalen. Annars, jösses vilken underbar sadel:) Har tyvärr inte hittat någon som kan tänka sig att låna ut en Ergo på prov till oss så har lagt bort den för nu, tyvärr. Näst på tur kommer bli en Wow med annan typ av bossa än den vi haft tidigare...
vilken bossa? tänkte du på form eller typ matieral?
 
Hm, kom de på det nu:( Visst har de haft den en tid?
Ja,...eller vad jag uppfattade det som kom dom på det ganska tidigt men valde att tillverka en ny men jag fick inte den infon förräns jag frågade...tar ju lite längre tid att göra en ny så det va därför det dröjer lite men den är lovad att vara klar inom 2 veckor. (kanske kan tillägga att jag fått både stigläder och en dressyrgjord som lite plåster på såren för att det dröjt lite)
 
Ja,...eller vad jag uppfattade det som kom dom på det ganska tidigt men valde att tillverka en ny men jag fick inte den infon förräns jag frågade...tar ju lite längre tid att göra en ny så det va därför det dröjer lite men den är lovad att vara klar inom 2 veckor. (kanske kan tillägga att jag fått både stigläder och en dressyrgjord som lite plåster på såren för att det dröjt lite)
Ok! Fattade det som om de hade beslutat det nu men då var ju saken en annan. Då finns ju förutsättningarna för att det faktiskt kan bli bra, iallafall. Låt oss verkligen hoppas det!
Mm, skall prova en Wow med reducerad SD-panel och flair. Fattade det som att denna panel är mindre fram och har bättre förutsättningar att komma ner bättre på ryggen. Inga stora förhoppningar där men ja, så blir de.
 
Ok! Fattade det som om de hade beslutat det nu men då var ju saken en annan. Då finns ju förutsättningarna för att det faktiskt kan bli bra, iallafall. Låt oss verkligen hoppas det!
Mm, skall prova en Wow med reducerad SD-panel och flair. Fattade det som att denna panel är mindre fram och har bättre förutsättningar att komma ner bättre på ryggen. Inga stora förhoppningar där men ja, så blir de.
Du menar den lägre nya panelen med latex och flair? Det va den jag hade.
 
Hej igen, inken under magen, som satte käppar i sadelprovandet, är nu nästan borta. Vi har testat amerigo Dj igen, med lite extra paddning fram (om det var att den är för vid). Den låg mycket bättre, men glider fortfarande fram yttepyttelite i galoppen. Det är så frustrerande, jag sitter så mycket bättre i Djn än i CCn, men CCn ligger super på Rozalie, rör sig inte en millimeter. Däremot så tyckte jag att hon verkade mer tillfreds med Djn, så länge den inte gled fram (då kändes det direkt att hon blev störd), hon tog direkt ett bra stöd i handen och rörde sig super genom kroppen, vilket med CCn ibland kan kräva lite framridning.
Frågan är vad som är vad, det kan i och för sig även bero på att jag sitter bättre och därmed kan inverka bättre...

Att den glider fram i galoppen tror jag beror på att hon blir väldigt rund då och ryggen kommer upp betydligt mer än i traven och blir väldigt rak. Ska jag behöva byta sadel innan jag galopperar? :cool:

Finns det en sadel med CC-bom och Dj-sits? :idea:
 
Du menar den lägre nya panelen med latex och flair? Det va den jag hade.
Jag vet i ärlighetens namn inte vad det är för kombination i bossorna. Den gamla typen med skum och luft skulle jag tippa på. Är själva formen på bossorna som är annorlunda. Förrut har jag haft D-panel (DWG samt DXWG) nu blir det en SDWG då:)
 
Jag vet i ärlighetens namn inte vad det är för kombination i bossorna. Den gamla typen med skum och luft skulle jag tippa på. Är själva formen på bossorna som är annorlunda. Förrut har jag haft D-panel (DWG samt DXWG) nu blir det en SDWG då:)
OK :)

Pålle blev riden idag efter några dagars uppehåll, han tuffade på fint i Teknan, såklart att han ska gilla den, jag tror jag undkom med ett blåmärke bara :)
 
Slänger ut en fråga. Är det någon som har provat Lippo Arezzario och kan säga något om den?:)
jag har gjort men inte på cobben, utan på halvblodet innan, dock helt ny, så den va inte inriden. Jag hade childeric till honom och tyckte lippon kändes hård mot den så jag köpte inte den, men jag vet att många är nöjda med just den modellen till sina cobbar!
 
jag har gjort men inte på cobben, utan på halvblodet innan, dock helt ny, så den va inte inriden. Jag hade childeric till honom och tyckte lippon kändes hård mot den så jag köpte inte den, men jag vet att många är nöjda med just den modellen till sina cobbar!
Åh, tack:) Kommer du ihåg hur kanalen såg ut samt hur öppen den var framtill? Förstår att det kanske var ett tag sedan... Lite hårt säte kan man väl leva med, eller vad säger du?;)
 
Åh, tack:) Kommer du ihåg hur kanalen såg ut samt hur öppen den var framtill? Förstår att det kanske var ett tag sedan... Lite hårt säte kan man väl leva med, eller vad säger du?;)
åh tyvärr minns jag inte kanalvidd, den hästen behövde inte så bred kanal så det var mkt lättare att välja och vraka, men den passade hans högre manke.

Jodå...jag sov med linement på röven inatt :up::D
 
Har ett problem, min sadel glider bak och passar självklart inte antagligen. Min ena lärare sa jag kan skaffa en förbygel, till min dressyrsadel? Funderar om de e ett elaternativ tills jag bytt sadel eller om jag bara ska rida i hoppsadeln tillsvidare..

Problemet är att det mesta glider bak
Provat massor och har senast haft en Santa cruz sist nu som då glider ngt fruktansvärt nu, tycker den gjort det från början men inte riktigt såhär mkt. Allt utprovat med sadelutprovare osv som var med flera gånger pga att jag var osäker. Så tips på vad som kan passa hans rygg, samt att han antagligen rör sig mkt vid bogbladen?

Mitt skänkelläge blir ju helt knas och eftersom han är så kort så störs han väl antagligen av att sadeln lägger sig långt bak på länden. Har tyvärr ingen bild på sadeln på ryggen, men där de röda sträcket är hamnar mitt skänkelläge lix, alldeles för långt bak.

2uxxooi.png
 
Har ett problem, min sadel glider bak och passar självklart inte antagligen. Min ena lärare sa jag kan skaffa en förbygel, till min dressyrsadel? Funderar om de e ett elaternativ tills jag bytt sadel eller om jag bara ska rida i hoppsadeln tillsvidare..

Problemet är att det mesta glider bak
Provat massor och har senast haft en Santa cruz sist nu som då glider ngt fruktansvärt nu, tycker den gjort det från början men inte riktigt såhär mkt. Allt utprovat med sadelutprovare osv som var med flera gånger pga att jag var osäker. Så tips på vad som kan passa hans rygg, samt att han antagligen rör sig mkt vid bogbladen?

Mitt skänkelläge blir ju helt knas och eftersom han är så kort så störs han väl antagligen av att sadeln lägger sig långt bak på länden. Har tyvärr ingen bild på sadeln på ryggen, men där de röda sträcket är hamnar mitt skänkelläge lix, alldeles för långt bak.

2uxxooi.png

Jag har haft samma problem på min och som jag förstått de så är det vanligt på hästar som är höga i fronten så sadeln åker bakåt. På min löste jag de genom en passier med lifter-paneler dvs bossan är högre så sadeln ligger i lod även när han kommer upp framtill. Har haft den ett år nu och jag är supernöjd:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 157
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 722
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp