Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Vad sa utprovaren om att den ser ut att ligga i bakvikt på bild 1? Och även att den ser för smal ut på bild 2 över manken?
Att din häst går bättre kan ju bero på att den inte trycker på de punkter där din vanliga sadel trycker och då upplever ju hästen en frihet. Dock om den är för smal så kommer den inte funka i längden utan börja trycka på andra stället istället.
 
@fio Hade en Classic på Tetris typ för tio år sen :D! Ska prova en Classic imorgon på Barb :). Jag tror också på den till henne och precis som du säger finns de i väldigt vettigt pris beg.

@Novali01 Att sadeln är ny och att den kommer forma sig mer efter hästen. Tycker du att den ser smal ut även när jag sitter i den? För då tycker jag den kommer ner precis som utprovaren sa. Sen är jag väl medveten om detta med nya tryckpunkter osv. Därför jag tycker det är extra läskigt att köpa en (helt) ny sadel på enbart en provridning. Fördelen med Barb är att hon aldrig gått bra i en sadel hon helt enkelt inte tyckt om även om den legat ok.
 

[USER=31467]@Novali01
Att sadeln är ny och att den kommer forma sig mer efter hästen. Tycker du att den ser smal ut även när jag sitter i den? För då tycker jag den kommer ner precis som utprovaren sa. Sen är jag väl medveten om detta med nya tryckpunkter osv. Därför jag tycker det är extra läskigt att köpa en (helt) ny sadel på enbart en provridning. Fördelen med Barb är att hon aldrig gått bra i en sadel hon helt enkelt inte tyckt om även om den legat ok.[/USER]


Just såna uttalanden finner jag lite lustiga när det kommer från en sadel med permanentpaneler? Hela affärsidén går ju ut på att sadeln inte ändrar sig när den ligger på hästryggen....
 
Ang om den är för smal när du sitter i är rätt omöjligt att avgöra från en bild från sidan med en kropp i, har du nån framifrån?
 
Eftersom den har permanentpaneler så formar den sig inte. Den kan ändra sig liiite av kroppsvärmen men den kommer inte "sätta sig" sedan. Emporion går inte att få i kort kåpa har jag för mig.

@fio Hade en Classic på Tetris typ för tio år sen :D! Ska prova en Classic imorgon på Barb :). Jag tror också på den till henne och precis som du säger finns de i väldigt vettigt pris beg.

@Novali01 Att sadeln är ny och att den kommer forma sig mer efter hästen. Tycker du att den ser smal ut även när jag sitter i den? För då tycker jag den kommer ner precis som utprovaren sa. Sen är jag väl medveten om detta med nya tryckpunkter osv. Därför jag tycker det är extra läskigt att köpa en (helt) ny sadel på enbart en provridning. Fördelen med Barb är att hon aldrig gått bra i en sadel hon helt enkelt inte tyckt om även om den legat ok.
 
@DrT Går tydligen bara att få kort kåpa i 16" och det är ju inte så aktuellt :p. Så OM det blir en Emporio får jag hålla span på en som är vidgad, har sett nån på annons tidigare.
 
Någon som har koll på om Emporion är lik i passformen i jämförelse med Equipes gamla modeller som Oracle, Rose osv?
 
@DrT Går tydligen bara att få kort kåpa i 16" och det är ju inte så aktuellt :p. Så OM det blir en Emporio får jag hålla span på en som är vidgad, har sett nån på annons tidigare.
jag har också sett vidgade så det händer ibland. Men en sak måste jag säga. Första gången jag satt i en Emporio var en tjej i stallet som fick hem en på lån av Equipe medans hennes sadel va iväg på fix. Det var en brun 18. Den var oanvänd. Jag tyckte om den skitmycket. Hade childeric då och planerade att byta ut den till dåvarande häst. Vi red i den i 2 veckor. Eftersom jag ville ha svart sadel så köpte jag inte loss den sadeln. (nypris på den också) så jag letade efter en begagnad, och köpte en begagnad svart 18. Dom var helt olika att sitta i!! Jag tog mått på den bruna innan den åkte och även den svarta, det skijde flera cm i sitsen! Jag fick inte ens plats i den svarta. Bad stallkompisen som fick den bruna att testa den svarta, hon är rätt så nätt ryttare, hon sa att det svarta va liten! (den bruna va för stor för henne) jag kontaktade equipe men fick inget svar varför det skiljde så på båda som var 18. Dessutom kändes materialet lite olika och jag tror det bara skiljde 1 år mellan sadlarna. Kan va bra o veta...fastnar du för en du ridit i, köp den!
 
Någon som har koll på om Emporion är lik i passformen i jämförelse med Equipes gamla modeller som Oracle, Rose osv?

Inte Oracle iaf. Köpte min Oracle av elev vars nya häst inte funkade i Oraclen. De provade ut en Emporio ist. Samma utprovare och olika hästar.

Min är inte lik deras nya i ryggprofil. Vet att den gått med en Amerigo innan(hästen stod hos mina tränare 3 år och funkade i mannens favvo-Amerigo). Minns inte om det var en DJ eller Alto. Men tror någon av dem.

Min kuse har också en Amerigo cc. Både den och Oraclen låg super på elevens förra häst. Och på min.
 
Jeremyn uthämtad sent ikväll så inte hunnit testa. Bara provsuttit på sadelbock. Känns lite mindre i sitsen än Idealen, dock är kåpan ngt mer skuren framåt så det kanske går ändå. Annars är dom ganska likvärdiga, är lite samma tänk med sadlarna. Men denna har en annan typ av bossa.
 
Nej, Jeremyn funkade inte heller, satt hyfsat ok. Medryttaren testade först (sen skulle jag testa) men såg direkt hon satt i den att den kommer bli för liten för mig och sen såg jag på hästen att han inte funkade med den, bossan lite för hög och då blir han tryckig i ryggen och tappar bjudning. Skönt med en häst som ändå visar. Men sadeln va jättefin, riktigt trevlig att sitta i (jag satt bara i en sadeldock) och medryttaren sa den va mjuk o skön, så passar absolut ngn annan bättre än oss.
Den va bara på prov så den åker ju tillbaka.

Men jag har gjort en chansning och köpt en sadel som jag kom över till bra pris och då känns det värt att chansa. Den ser nästan ut som Teknan, men i läder och Teknan satt ju bra på honom, men va för hård och lite för bred att sitta i för mig, men denna kan ju vara helt annat att sitta i. Jättefin rymlig kanal, lägre ullstoppad bossa, flatare och...flexibom! Tjoho :)
 
Nepp. Blir ingen Classic för oss. Den jag provade är 17.5, +2 och bossa 4. Den var för vid så jag fick padda fram och provred ändå. Tyckte inte hon kändes lika bra som i Emporion. Jag satt definitivt inte lika bra utan det blev en märklig kombination av att sitta fast och ändå inte ha något stöd av sadeln. När jag sadlade av hade hon även fått stora bulor uppe på bogspetsarna. Så just nu ligger Emporion ändå bra till, är lite sugen på att försöka hitta en så gammal som möjligt och hoppas att bommen töjt sg som återförsäljaren sa att de gjorde (ja jag vet att det möjligtvis inte alls stämmer, men tänker att jag troligen får igen pengarna på en sån sadel iaf),

Efter ridning:
26814536_10213347593636231_1948948016343487071_n.jpg

26804664_10213347594196245_2718105821701677694_n.jpg


Bulan:
26731005_10213347595756284_2758686541661656180_n.jpg

26231636_10213347594716258_1631030201377422473_n.jpg
 
26755422_1620257367996975_407252020_n_5a5a1461e087c34927b5dbb1.jpg
26755138_1620257571330288_1308045582_n_5a5a14739606ee442285e77f.jpg
26733658_1618859401470105_198324727286081806_n_5a5a14259606ee24d3f84de1.jpg


Lånade bilder från säljaren på vår förhoppningsvis fungerande sadel :) Den är dock x-vid så det är ev där det kan brista eftersom min häst inte gillar paddar, men vi får se :)
 
En bossa 4 gör ju dock att den dyker ännu mer fram och skapar tryck framtill om dom inte behöver upphöjd bossa. Det är lite det problemet min häst har att det blir tryck när bossan blir för hög. Men jag tycker Equipe är trevligare att sitta i rent allmänt mot Amerigos.

Nepp. Blir ingen Classic för oss. Den jag provade är 17.5, +2 och bossa 4. Den var för vid så jag fick padda fram och provred ändå. Tyckte inte hon kändes lika bra som i Emporion. Jag satt definitivt inte lika bra utan det blev en märklig kombination av att sitta fast och ändå inte ha något stöd av sadeln. När jag sadlade av hade hon även fått stora bulor uppe på bogspetsarna. Så just nu ligger Emporion ändå bra till, är lite sugen på att försöka hitta en så gammal som möjligt och hoppas att bommen töjt sg som återförsäljaren sa att de gjorde (ja jag vet att det möjligtvis inte alls stämmer, men tänker att jag troligen får igen pengarna på en sån sadel iaf),

Efter ridning:
26814536_10213347593636231_1948948016343487071_n.jpg

26804664_10213347594196245_2718105821701677694_n.jpg


Bulan:
26731005_10213347595756284_2758686541661656180_n.jpg

26231636_10213347594716258_1631030201377422473_n.jpg
 
26755422_1620257367996975_407252020_n_5a5a1461e087c34927b5dbb1.jpg
26755138_1620257571330288_1308045582_n_5a5a14739606ee442285e77f.jpg
26733658_1618859401470105_198324727286081806_n_5a5a14259606ee24d3f84de1.jpg


Lånade bilder från säljaren på vår förhoppningsvis fungerande sadel :) Den är dock x-vid så det är ev där det kan brista eftersom min häst inte gillar paddar, men vi får se :)

Spännande, vilket märke är det på den?

Blev ingen WOW-ägare permant som jag var så säker på (skräll!!). Gav Tönn Gel en chans (red aldrig i den förra jag provade) till och så glad är jag för det, han fungerar fantastiskt bra i den. Lite mankproblem har vi som vanligt, klurar på någon lösning där. Ruggar inte eller så men jag hade önskat någon cm eller två till.
 
Spännande, vilket märke är det på den?

Blev ingen WOW-ägare permant som jag var så säker på (skräll!!). Gav Tönn Gel en chans (red aldrig i den förra jag provade) till och så glad är jag för det, han fungerar fantastiskt bra i den. Lite mankproblem har vi som vanligt, klurar på någon lösning där. Ruggar inte eller så men jag hade önskat någon cm eller två till.

Vilket tönn testade du då? den första jag provade var lägre för manken än den jag köpte. Du kan ju köpa en acavallo gelpad förhöjd vid manken o lägga direkt på ryggen eller schabrak om din häst funkar ok med pad...på en bomlös kvittar det ju. då kommer den upp fram. Min häst älskade också tönnen...är så bitter att den va för liten för mig.

Den jag ska testa är Baldur Vision.
info:
"Alla islandshästar är olika, men många är korta med breda bogblad. BALDUR är en bred och kort islandssadel som ligger bra utan att hämma hästens rörelser. Den är dessutom skön att rida i man sitter rätt och kommer nära hästen. Hästarna tycker om den och blir lätta att påverka när man rider dem i Baldur.

Baldursadeln är vår egen dressyrsadel för islandshästar och andra hästar. Baldur är en halvdjup sadel med flexibel fjäderbom. Anatomiska knävulster med utsida i snygg design ger optimalt stöd för knä och överskänkel. Sadeln är mjukt stoppad med riktig ull och tillverkad i vegetabiliskt garvad nöthud. Baldur är full av snygga detaljer och har 3 långa stroppar för bästa möjliga position. Den finns i färgerna brun eller svart. Sadeln är byggd som en dressyrsadel och du kan välja 16,5, 17 eller 17,5" sits. Den finns i olika bomvidder- välj vid eller extra vid. Den finns med 2 olika bommar: En halvdjup lätt svängd modell och en flatare, rak modell med smalare sits. Du får hjälp med att se vilken av modellerna som är bäst för din häst! Sadeln är utormad för att ge bästa möjliga bogfrihet och ett fast sadelläge som ger god kontakt med hästen. Att känna närhet till hästen underlättar ridningen, då hästen lättare förstår ryttarens hjälper. Därför är Baldur mjukt stoppad med fårull och har en smal midja som gör att du kommer nära din häst"
 
Vilket tönn testade du då? den första jag provade var lägre för manken än den jag köpte. Du kan ju köpa en acavallo gelpad förhöjd vid manken o lägga direkt på ryggen eller schabrak om din häst funkar ok med pad...på en bomlös kvittar det ju. då kommer den upp fram. Min häst älskade också tönnen...är så bitter att den va för liten för mig.

Den jag ska testa är Baldur Vision.
info:
"Alla islandshästar är olika, men många är korta med breda bogblad. BALDUR är en bred och kort islandssadel som ligger bra utan att hämma hästens rörelser. Den är dessutom skön att rida i man sitter rätt och kommer nära hästen. Hästarna tycker om den och blir lätta att påverka när man rider dem i Baldur.

Baldursadeln är vår egen dressyrsadel för islandshästar och andra hästar. Baldur är en halvdjup sadel med flexibel fjäderbom. Anatomiska knävulster med utsida i snygg design ger optimalt stöd för knä och överskänkel. Sadeln är mjukt stoppad med riktig ull och tillverkad i vegetabiliskt garvad nöthud. Baldur är full av snygga detaljer och har 3 långa stroppar för bästa möjliga position. Den finns i färgerna brun eller svart. Sadeln är byggd som en dressyrsadel och du kan välja 16,5, 17 eller 17,5" sits. Den finns i olika bomvidder- välj vid eller extra vid. Den finns med 2 olika bommar: En halvdjup lätt svängd modell och en flatare, rak modell med smalare sits. Du får hjälp med att se vilken av modellerna som är bäst för din häst! Sadeln är utormad för att ge bästa möjliga bogfrihet och ett fast sadelläge som ger god kontakt med hästen. Att känna närhet till hästen underlättar ridningen, då hästen lättare förstår ryttarens hjälper. Därför är Baldur mjukt stoppad med fårull och har en smal midja som gör att du kommer nära din häst"

Det låter ju lovande. Har du tänkt ha den som komplement till Idealen eller hur tänker du?

Ja, visst är det så. Det borde ju inte förskjuta vikt bakåt som en bomsadel? Är novis här känner jag. Det var en Tönn gel, finns det fler varianter? De har jag missat. Ja, det förstår jag. Synd att sitsstorlekarna är så snålt tilltagna.
 
Det låter ju lovande. Har du tänkt ha den som komplement till Idealen eller hur tänker du?

Ja, visst är det så. Det borde ju inte förskjuta vikt bakåt som en bomsadel? Är novis här känner jag. Det var en Tönn gel, finns det fler varianter? De har jag missat. Ja, det förstår jag. Synd att sitsstorlekarna är så snålt tilltagna.
Tänkte om du kanske testade en modell äldre, tror dom allra nyaste är lite mer uppbyggda annars ser dom nog ganska lika ut. Min köpte jag ju i sen höstas, men den andra va nog ca 2-4 år gammal kanske....Den första vi testade låg nästan direkt på manken, den andra fick vi igenom flera fingrar.

Ja det blir kompliment. Känns bra att ha två olika på denna häst eftersom han fortfarande växer. Man kan ändra lite "tryckpunkter" med att varva etc. Samma som med bett, använder alltid två olika att växla med,,och med träns också :D Grundtanken va ju dock en flatare modell så vi kan jobba lite bommar och sånt också...(även om jag har öppet sinne o testar lite annat med) Ren hoppsadel är ingen idé då den kommer använas inom dressyr o tävling med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 058
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 100
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp