Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Framför allt hänger man väl inte upp sig på design ?

Läs gärna igen i morgon . Godnatt ;)

Det har skrivits flera ggr att hade ful sadel passat hade man tagit den. Nu passade ingen, ful som snygg.
Alltså måttades.
Vad var fel i det? Vad skulle ponnyn annars haft?
 
Hur ser din häst ut i ryggen? Hade du sadelmakare för utprovning?
Min häst är ganska rak i ryggen, och speciellt under arbete då hon trycker upp den. Anledningen att jag fick byta sadel var att hon byggt så mkt ryggmuskler så min tidigare sadel passade inte alls eftersom hon behövde andra bossor och sadeln låg som en vagga på hästen.
Jag hade sadelprovare ute.
 
Kl

Jag följer emellanåt sadelprovningsproblemen på buke med intresse även om det inte är ett ämne jag i sak känner mig berörd av öht genom åren , men ämnet är intressant för mig då jag tycker det blivit ngn 2000+ tals grej så att säga .

Varför snurrar folk in sig på att det är de dyraste sadlarna, Amerigo, childeric, prestige som ska passa deras hästar ? Och varför måttbeställer man sadel om man är en vanlig hobbyryttare ?

Tycker man ser hur många konstanta sadelproblem som helst härinne som inkluderar just de dyraste hippaste sadelmärkena ?

Jag finner ämnet intressant som sagt eftersom jag upplever att det är ngt "nytt" sista decenniet ovh inkluderar de dyra hyllade märkena likväl som sadelproblem allmänt .

@Martina_m utan att ens förstora bilderna du lade på dressyrspecialmåttade var min reaktion att den öht inte passar hästen öht då den är så svängd och din häst utöver det har ett ganska svårt sadelgjordsläge utifrån bilderna . Korsa gjordarna bör man öht inte behöva i utgångsläge på en väl liggande sadel , kan vara ett trick i ngn period om hästen ändrat lite hull ngn kort period och sadeln i övrigt verkligen ligger bra från början .

Jag kan ju bara svara för mig själv, men hobbyryttare som jag är så försökte jag bara köpa mig fri från "sadelproblem". Och som med så mycket annat, så har jag lärt mig den hårda vägen :devil:. Jag har aldrig haft en så dåligt passande sadel till min häst, som den måttbeställda. De sadlar jag provat ut själv, har passat så mkt bättre, även att några av dem varit aningens långa för hästen.

Har tidigare i mitt liv använt mig av sadelutprovare endast två gånger, en gång till min foderponny. Jag hade iof redan köpt sadeln (som var min allra första sadel) och som låg helt ok, men denne sk utprovare/sadelmakare menade att hon skulle stoppa om sadeln = katastrof. Den blev så hårt stoppad att lädret nästan sprack och så smal att den inte gick att ha på hästen. Där lärde jag mig faktiskt ganska mkt. Andra gången var för 6½ år sedan, och det var första sadeln till min nuvarande häst. Sadeln låg väl ok, men jag anser att man skulle tänkt annorlunda än vad de utprovarna tänkte, då min häst bara var 3 år då.

Så nej, lyssna inte på sadelutprovare :devil: gå på magkänslan. Känns det ok, är det ok (tillräckligt iaf), och känns det inte ok, nä då är det jäklar i mig inte okej heller :meh:...

Ang utseendet. Hela hästvärlden är ju så modefixerad. Och så även med sadlar, vissa sadelmärken är mer "inne" än andra i olika perioder. Och hux flux kan den sadel som nyss var ful helt plötsligt bli snygg. Men jag tror för den sakens skull inte att folk väljer en snygg sadel som inte passar, framför en ful sadel som passar O_o.

Själv valde jag ju en sadel som ska vara bra, och är långt ifrån toppen på modelistan :p. Men inte hjälpte det....
 
Min häst är ganska rak i ryggen, och speciellt under arbete då hon trycker upp den. Anledningen att jag fick byta sadel var att hon byggt så mkt ryggmuskler så min tidigare sadel passade inte alls eftersom hon behövde andra bossor och sadeln låg som en vagga på hästen.
Jag hade sadelprovare ute.
Ok, tack! Sa sadelmakaren att den sadeln passar bäst på raka hästar eller så?
 
Jag kan ju bara svara för mig själv, men hobbyryttare som jag är så försökte jag bara köpa mig fri från "sadelproblem". Och som med så mycket annat, så har jag lärt mig den hårda vägen :devil:. Jag har aldrig haft en så dåligt passande sadel till min häst, som den måttbeställda. De sadlar jag provat ut själv, har passat så mkt bättre, även att några av dem varit aningens långa för hästen.

Har tidigare i mitt liv använt mig av sadelutprovare endast två gånger, en gång till min foderponny. Jag hade iof redan köpt sadeln (som var min allra första sadel) och som låg helt ok, men denne sk utprovare/sadelmakare menade att hon skulle stoppa om sadeln = katastrof. Den blev så hårt stoppad att lädret nästan sprack och så smal att den inte gick att ha på hästen. Där lärde jag mig faktiskt ganska mkt. Andra gången var för 6½ år sedan, och det var första sadeln till min nuvarande häst. Sadeln låg väl ok, men jag anser att man skulle tänkt annorlunda än vad de utprovarna tänkte, då min häst bara var 3 år då.

Så nej, lyssna inte på sadelutprovare :devil: gå på magkänslan. Känns det ok, är det ok (tillräckligt iaf), och känns det inte ok, nä då är det jäklar i mig inte okej heller :meh:...

Ang utseendet. Hela hästvärlden är ju så modefixerad. Och så även med sadlar, vissa sadelmärken är mer "inne" än andra i olika perioder. Och hux flux kan den sadel som nyss var ful helt plötsligt bli snygg. Men jag tror för den sakens skull inte att folk väljer en snygg sadel som inte passar, framför en ful sadel som passar O_o.

Själv valde jag ju en sadel som ska vara bra, och är långt ifrån toppen på modelistan :p. Men inte hjälpte det....

Kan ju tillägga:
(Beroende vad som händer med min nuvarande sadelsituation.)

MEN, om jag skulle köpa en ny sadel igen, så hade jag faktiskt använt mig av sadelutprovare igen, men absolut lyssnat mer på min magkänsla.
Och varit mer kritisk, och tagit mkt längre tid på mig. Krävt att få känna efter en stund.
Hade gärna köpt utan att måttbeställa, men specialbeställa (brukar ju finnas i olika kåpor/framskurning mm) hade jag nog inte kommit undan då hästen och jag tydligen inte riktigt är skapta för varandra :cry::p.
 
Jag är en sån som har snöat in på vissa close contact-modeller hos Amerigo. Det beror från början på att min gamla ponny ville ha det. Vi provade ganska många olika modeller under de 10 åren jag kände henne innan jag provade dem. Och att jag verkligen känner skillnad när jag ridit i Amerigo-sadeln mot de andra sadlarna. Hennes ryggproblem försvann helt när hon fick sin DJ. Hon hade väldigt speciell exteriör (travare/arab-korsning) och inget låg still på henne.

Det jag har upplevt är att de dyrare modellerna jag har provat är kortare och ger bättre bogfrihet. De har varit lättare och smidigare på något sätt. Därför har jag gillat dem bättre...
 
Ok, tack! Sa sadelmakaren att den sadeln passar bäst på raka hästar eller så?
Eftersom det var den sadeln som passade min häst bäst av de jag provade och inte åkte fram (de flesta sadlar tenderar at göra det) så diskuterade vi inte vilken typ av ryggar den passar på generellt.

Jag hade en överbyggd häst förut och till henne hade jag en Amerigo CC vilket fungerade bra.
 
Eftersom det var den sadeln som passade min häst bäst av de jag provade och inte åkte fram (de flesta sadlar tenderar at göra det) så diskuterade vi inte vilken typ av ryggar den passar på generellt.

Jag hade en överbyggd häst förut och till henne hade jag en Amerigo CC vilket fungerade bra.
Ok, Tack igen. Hon blir lite rakare i ryggen vid arbete men hon har ganska kort anläggningsyta.
 
Jag har aldrig avsett i sammanhanget att det skulle behöva måttas öht som sagt på några hästar ...snarare tvärtom som sagt om du inte ska rida OS ? Ska du rida OS så kollas sadeln typ direkt om den inte funkar . Ingen normal hobby ryttare på ngn gammal ponny ska behöva specialmåtta ngn sadel .... Du är unik isåfall ...

Alla kanske inte behöver specialmåtta men att ha en sadel som verkligen passar gör väldig skillnad även för en amatör, både för sig själv och hästen. När jag skulle köpa hoppsadel insåg jag att jag kunde för lite och åkte då till en sadelutprovare med många olika märken för att få hjälp. Efter ha kollat på hästen tog han fram fem olika sadlar som skulle kunna passa sen gick vi in i ridhuset och red med dem rena och med lite olika paddar för att se vad som passade oss bäst. Kan ju säga att den Prestige som jag siktat in mig på inte var för oss utan det blev en Passier (!). Den känslan jag fick i övergångarna, speciellt upptagningarna i galopp på min då femåriga häst fick mig dessutom att byta ut min 6 månader gamla Amerigo dressyrsadel, för visst borde han röra sig bättre i sin dressyrsadel än i en hoppsadel... Det blev en Prestige D1 som är kvar på Luxus, nu blev det en Errreplus till treåringen för jag tror verkligen på hur deras sadlar är uppbyggda för hästarna.

Jag tror att många av de moderna hästarna har ett svåra sadellägen, tidigare var det mest manken man behövde ta hänsyn till (lite förenklat) idag är hästarna kortare och har så stort bogparti. Det är de dyrare sadlarna som passar än så länge eftersom det är de som står för utvecklingen men snart ser vi säkert billigare sadlar också som bygger på samma teknik.
 
Jag har childeric DFI och DFL till min som är överbyggd, han blir också rakare vid arbete.
 
Jag tror att om man ser till proffsen kontra vanliga amatörer så är det precis som ngn annan skrev inte lika viktigt för hästen att sadel ligger helt hundra för någon som kan rida sina hästar i balans och manken uppe. Är man halvklantig amatör som jag är det alltså viktigare för hästens skull att sadeln har en bra passform samt sätter ryttaren i en bra balans.

Tror också att det går en trend i att byta sadlar och gärna till hypade märken, MEN förhoppningsvis känner man även som amatörryttare en viss skillnad och märker om sadeln börjar ligga illa. Det kan ju bero på olika saker att en utprovad sadel helt plötsligt inte passar.

I mitt fall hade jag en utprovad Crown Roella som var omgjord för att passa mig och som jag var jättenöjd med. Jag hade den i fyra år med årlig kontroll då den har ändrats lite i bomvidd och stoppats om ibland. För ca ett år sen behandlades min häst i båda knäna och efter det växte ryggmusklerna rejält samt fronten kom upp, därav mitt byte.
 
Alla kanske inte behöver specialmåtta men att ha en sadel som verkligen passar gör väldig skillnad även för en amatör, både för sig själv och hästen. När jag skulle köpa hoppsadel insåg jag att jag kunde för lite och åkte då till en sadelutprovare med många olika märken för att få hjälp. Efter ha kollat på hästen tog han fram fem olika sadlar som skulle kunna passa sen gick vi in i ridhuset och red med dem rena och med lite olika paddar för att se vad som passade oss bäst. Kan ju säga att den Prestige som jag siktat in mig på inte var för oss utan det blev en Passier (!). Den känslan jag fick i övergångarna, speciellt upptagningarna i galopp på min då femåriga häst fick mig dessutom att byta ut min 6 månader gamla Amerigo dressyrsadel, för visst borde han röra sig bättre i sin dressyrsadel än i en hoppsadel... Det blev en Prestige D1 som är kvar på Luxus, nu blev det en Errreplus till treåringen för jag tror verkligen på hur deras sadlar är uppbyggda för hästarna.

Jag tror att många av de moderna hästarna har ett svåra sadellägen, tidigare var det mest manken man behövde ta hänsyn till (lite förenklat) idag är hästarna kortare och har så stort bogparti. Det är de dyrare sadlarna som passar än så länge eftersom det är de som står för utvecklingen men snart ser vi säkert billigare sadlar också som bygger på samma teknik.

Håller med och jag kan bara gratulera den som sluppit sadelträsket för det är f*n inte kul och inget man är i frivilligt!!
Jag upplever att båda mina senaste hästar har väldigt breda mankbaser i kombination med rel takformade ryggar och det verkar vara en omöjlig kombination för att hitta billigare/medelklass sadlar!! Provade dom flesta mellanprismärken men antingen var dom för smala i kanalen så hästen blev nypt eller så var dom för platta i bossorna.. Så jag köpte en Wow trots att jag faktiskt tycker dom är ganska fula men där kunde jag välja takformad bossa med bred kanal.. ;) Och som tur är så har som sagt senaste hästen liknande rygg som den som sadeln köptes till så jag slipper jaga ny sadel till honom!! :D
 
Känns som om att jag drunkar i sadelträsket. Har precis köpt min första egna dressyrhäst, har idag en märkeslös dressyrsadel jag fick med honom. Den ligger väl hyfsat men kan inte säga att det är den perfekta passformen.
Känns som om att sitta på en träplanka dessutom och man hamnar lätt i framvikt.:arghh:
Så har bokat tid för sadelutprovning nu i veckan men har ingen aning om vad för märke jag ska titta efter?
Min häst har rak och relativt normal rygg (varken lång eller kort rygg) och en ganska smal och låg manke. Har inte så mycket muskler idag då jag köpte honom ur kondition så vi håller på att bygga muskler/kondis nu.
Så rider barbacka då jag känner att sadeln börjat trycka på manken och bogbladen.
Känns som om att sadelträsket kommer äta upp mig om jag inte får ordning på allt vad sadlar heter och alla dessa märken snart.:nailbiting:
Tidigare funderade jag på en Santa Cruz, men sedan då jag provred en dressyrhäst som hade en sådan så fick jag kalla fötter. Var på tok för obekväm och jag gled runt som en geléklump i den. :rofl:
 
Känner att jag behöver lite solskenshistorier ang sadlar! Någon som vill visa upp sin sadel som passar :D? Eller bara berätta vad ni har för sadel och vad som är bra med den?
 
Hur går det för dig?

Jag har en Equipe Ice Eva, den är :love::love::love: Tyvärr ingen bild men kan ordna om du vill se. Flat sits, greppigt mjukt läder, knästöd som sitter med kardborre så man kan byta/flytta så de passar perfekt. Har provat ut den själv :angel:


Känner att jag behöver lite solskenshistorier ang sadlar! Någon som vill visa upp sin sadel som passar :D? Eller bara berätta vad ni har för sadel och vad som är bra med den?
 
Hur går det för dig?

Jag har en Equipe Ice Eva, den är :love::love::love: Tyvärr ingen bild men kan ordna om du vill se. Flat sits, greppigt mjukt läder, knästöd som sitter med kardborre så man kan byta/flytta så de passar perfekt. Har provat ut den själv :angel:
Ja, jag vill se!!!! :)
Ridsåren är som bortblåst nu eller?

Jag har själv aldrig haft en sadel med flat sits, men det är ju väldigt populärt. Och jag hade nog gärna provat någon gång :)

Jag vet inte hur det går med min sadel. Han har ju tagit tillbaka den. Men jag vet inte läget alls. Jag väntar på besked från dem.
 
Ridsåren är helt borta! Den är väldigt mjuk och följsam att rida i, faktiskt snäppet bättre än både Childeric och Amerigo. Enda nackdelen är att det är paneler, jag är konservativ och vill helst ha ullstoppning.

Jag kan inte rida i djupa sadlar efter att jag börjat rida i flata. Känner nig otroligt låst i en djup och så känns det som att sadeln knuffar mig framåt hela tiden. Kombon flat sits och lite större knästöd är perfekt för mig.

Kan fota imorgon :)

Jag tycker att han borde ta tillbaka sadeln och ge dig pengar tillbaka alternativt en annan sadel av valfritt märke.

Ja, jag vill se!!!! :)
Ridsåren är som bortblåst nu eller?

Jag har själv aldrig haft en sadel med flat sits, men det är ju väldigt populärt. Och jag hade nog gärna provat någon gång :)

Jag vet inte hur det går med min sadel. Han har ju tagit tillbaka den. Men jag vet inte läget alls. Jag väntar på besked från dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 159
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 722
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp