Bukefalos 28 år!

Vi som letar häst II

Jag tar gärna emot tips på bra försäljningsstall både i Sverige och i Europa om någon här vet lite om sånt. Gärna om de har sociala medier man kan kika på.

Edit: skicka i PM - lägg inte ut i tråden då det räknas som reklam
Mitt tips är att gå med i facebook grupper, beroende på vad för häst typ du letar efter. Om det är en specifik ras som PRE/Lusitano finns grupper för dessa, om det är halvblodstyp så finns där även grupper för det vart man kan fråga om råd :)

Nu är jag personligen mest insatt i lusitano då det är dom hästarna jag har (numera 2 stycken ;) ) så är där finns massor med tips i vår grupp för ställen vart man kan åka och provrida- vilka förmedlare som är seriösa mm, tror även dom kan vara behjälpliga med vart man kan boka övernattning etc. Tänker det måste vara likt i stora stall i Tyskland mm.
 
Något sådant skulle jag kunna tänka mig att göra, hur hittade du ett nätverk av beridare/ägare att åka runt till om det inte var annonserade hästar från direkta försäljningsstall?
Jag åkte med min tränare, han har bott och arbetat i Tyskland 10+ år och har ett brett kontaktnät så jag såg väl ett tjugotal hästar och provade 15 på två dagar. Halvblod var det jag letade då, är det nåt annat än det eller dressyrponnys vet jag inte vad han har för kontakter :)
 
Jag åkte med min tränare, han har bott och arbetat i Tyskland 10+ år och har ett brett kontaktnät så jag såg väl ett tjugotal hästar och provade 15 på två dagar. Halvblod var det jag letade då, är det nåt annat än det eller dressyrponnys vet jag inte vad han har för kontakter :)
Perfekt upplägg låter det som. Och det blev en av de hästarna? :)
 
Perfekt upplägg låter det som. Och det blev en av de hästarna? :)
Det blev det!
E9E2B068-891C-46E3-A118-80D2548B293B.jpeg
 
Bästa är nog att få rekommendationer från kontakter eller andra. Är nog få av de bättre försäljningsstallen som annonserar i sverige, däremot kanske de har aktiva sidor på sociala medier.
Jag håller med! Inhemsk marknad går nog först.

Ett annat alternativ är ju att titta på salusidor i det land man är intresserad av, och på så vis ta kontakt.

Jag fick ett mycket gott intryck av en säljare på Irland för många år sedan, och vi var så välkomna att komma och titta.
 
Min tanke är att åke till Irland, Polen och kanske några andra länder i sökandet på min nästa häst. För vill verkligen kunna provrida min nästa häst och verkar inte riktigt som den typ av häst finns i Sverige. Dem som funnits i Sverige är antingen från Polen eller Irland och går som smör.
Har ingen aning om kontakter, känner ingen och har ingen tränare.

Har dock en rekommenderad försäljare som hämtar hästar på Irland och säljaren som sålde Kontur från Polen. Borde kunna åka ditt och titta på de hästar dem har till salu :). Är min tanke hittills iallafall.
 
Min tanke är att åke till Irland, Polen och kanske några andra länder i sökandet på min nästa häst. För vill verkligen kunna provrida min nästa häst och verkar inte riktigt som den typ av häst finns i Sverige. Dem som funnits i Sverige är antingen från Polen eller Irland och går som smör.
Har ingen aning om kontakter, känner ingen och har ingen tränare.

Har dock en rekommenderad försäljare som hämtar hästar på Irland och säljaren som sålde Kontur från Polen. Borde kunna åka ditt och titta på de hästar dem har till salu :). Är min tanke hittills iallafall.
Det finns ett försäljningstall en liten bit ifrån ditt område som köper från Irland, Polen osv. Förut kunde man iaf ringa honom och säga exakt vad man sökte efter så hittade han det och köpte hem, inget köptvång såklart och man slipper hela biten med att importera själv, transportera hem hästen, ha den i karantän osv.
Risken för att bli lurad om man åker själv till Irland och Polen utan kontakter är ganska stor.
 
Jag har bestämt mig, jag ska köpa häst! Har fallit pladask för en annons och väntar på svar från ägaren. Privatägare i Sverige och samma ände av landet som mig så åka och titta blir inte så svårt. Jag har känt mig lite nedstämd av tanken att inte få köpa min foderhäst och tänkt mycket på det, tänkt på de fina svaren jag fick på min senaste tråd om det här, scannat annonser och sparat en del men ingen häst jag känt tillräckligt dragen till för att ta kontakt... och så såg jag den här wow-hästen, fick direkt en känsla att det där är min häst! Nu är det väl kanske inte så troligt att den första hästen jag tror mig vilja ha från annons blir den rätte, men det stora i detta är att jag inte längre känner att det är helt hopplöst om jag inte kan köpa min nuvarande häst. Att jo, det kan nog finnas en ny bästa vän till mig där ute. Känner mig ganska upprymd! :banana: Hoppas den inte är tingad redan!
 
Jag har bestämt mig, jag ska köpa häst! Har fallit pladask för en annons och väntar på svar från ägaren. Privatägare i Sverige och samma ände av landet som mig så åka och titta blir inte så svårt. Jag har känt mig lite nedstämd av tanken att inte få köpa min foderhäst och tänkt mycket på det, tänkt på de fina svaren jag fick på min senaste tråd om det här, scannat annonser och sparat en del men ingen häst jag känt tillräckligt dragen till för att ta kontakt... och så såg jag den här wow-hästen, fick direkt en känsla att det där är min häst! Nu är det väl kanske inte så troligt att den första hästen jag tror mig vilja ha från annons blir den rätte, men det stora i detta är att jag inte längre känner att det är helt hopplöst om jag inte kan köpa min nuvarande häst. Att jo, det kan nog finnas en ny bästa vän till mig där ute. Känner mig ganska upprymd! :banana: Hoppas den inte är tingad redan!
Har du fått svar? 😃
 
Nu är det väl kanske inte så troligt att den första hästen jag tror mig vilja ha från annons blir den rätte,
Man vet aldrig. Den häst jag haft längst av mina tre hästar köpte jag i slutändan på en bild, som föl, fast jag skulle ha en äldre läromästare och inte ens just då. Oops. Aldrig ångrat mig! :heart :D
 
Ni i hästletartagen, hur ser ni på ökande priser på i princip allt i höst? Speciellt ni som redan har en häst. Här på vår lilla gård har vi fastnat i att prisbilden är så osäker, vågar vi ta på oss en till häst just nu? Ekonomiskt är det inga problem alls i nuläget men om priser går upp med 50-100% så blir det ju i alla fall... jobbigt. 💸
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
39
· Visningar
3 837
Senast: Bufera
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 770
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 735
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp