Bukefalos 28 år!

Vi som satsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

*KL

Idag har vi varit i ridhuset och trimmat lite, av någon anledning så har det inte blivit av att vi gått dit på ett bra tag. Kan vara så att det fina vädret har haft något med det att göra, det är ju så mycket mysigare att rida ute istället för instängd i ett ridhus när solen skiner;)

Hur som helst, det lilla uppehållet från ridbanan verkar ha gett resultat, för Calle var verkligen jättefin idag! Hade med mig en kompis som agerade instruktör och vi gjorde en övning där jag red på volt och hon sa åt mig vilken gångart jag skulle rida i. Skritt, trav eller halt var kommandona. Och efter en liten stund hade jag en häst som var superkänslig och lyssnade till minsta hjälp jag gav :banana: Avslutade med lite galopp, och vänster är ju bara helt underbar :love: Lyckades även få höger galopp att fungera idag, nästan med det samma! Det är så skönt att känna att det går åt rätt håll :D
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

har under helgen tränat love på öppna i skritt vilket nu sitter mycket bättre, även övar på samlad och ökad trav och han är jätte duktig, ryggningarna går oxå bättre, har en tendens att inte rygga rakt bakåt, men detta övar vi på ;) han har varit så samarbetsvillig och frmåt att imon kör vi nog barbacka off road ute i skogen, onsdag-vila, torsdag bana ;) tror även jag måste hoppa snart med så han får göra något annat på banan än bara dressyr ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

kl

:banana::banana::banana:

Åh vad galoppen fungerade bra igår! :love: Duktiga lilla skrutt, det verkar ha trillat på plats!

Han har ju haft sånt bekymmer med högergaloppen, ägaren har ridit för tränare med travhäst-erfarenhet osv, men det har ju inte velat fungera inne i paddock under ryttare. Men äntligen, fattningarna är inte vackra men det blir rätt galopp varenda gång! :bump: Åh jag är så jäkla nöjd just nu :D Att han var mjuk, fin och reglerbar gör ju inte saken sämre!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

även till thereseapettersson: roligt att det går framåt med galoppen för er! :banana:

Här har det också gått lite framåt, ett par pass iallafall på sistone har vi lyckats få ovanligt många bra språng i sträck, i båda varven (är svårare att fatta rätt i vänster men när man väl kommit igång verkar den inte svårare att hålla) behöver mycket energi och eget driv i kusen "bara" för att lyckas med den bedriften! :p
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Härligt att det går åt rätt håll för dig med! :)

Förresten tycker jag det är lite ont om bilder här, roligt att se hur det går i bildform! Jag ska försöka muta någon att hålla i kameran framöver, sambon har dock ett brutet finger så han duger inte till nåt just nu. :p
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Kan ju bjussa på en galoppbild, (tränar ju skolgaloppsanslag i blandad kvalitet än så länge, därav få språng i taget också) från svåra varvet:

(Snälla ta hänsyn till att det inte är någon uppvisningsbild som är tänkt ska vara perfekt, utan enda visningsbara galoppbilden jag har än så länge överhuvudtaget! :p Brister förekommer såklart!)

dsc_6953_202060028.jpg
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vad maffig han ser ut! :d Det syns att det är lite jobbigt, men han sätter ju under sig himla fint!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

kl

Vad härligt att det verkar gå så bra för alla! Heja! :)

Här slutade dock dagens träning med att jag kastade sönder hjälmen i backen innan jag bölade okontrollerat i en timme. Jag fick ett infall att anmäla mig till den lokala tävlingen på torsdag, så jag har trimmat program som sjutton på senaste tiden, vilket gått allt från jättebra till dåligt. Idag, sista genrepet inför tävlingen, var det dock katastrof. Hästen tvärade, småreste sig, backade, gick åt sidorna, ryckte i bettet och gjorde precis allt utom att samarbeta. Och när tränaren red var det inte en antydan till en protest. Så jag rider tydligen så jävla förbannat uselt att min egen häst inte ens vill veta av mig. :cry: Skulle ha ridit klubbtävling imorgon och på söndag och det känns ju jävligt aktuellt nu, eller hur det var.

Men jag strök från den lokala på stört och känner nu mest att jag i tur och ordning vill sälja hästen och sedan hoppa från balkongen, typ. Alternativt ligga under täcket tills jag dör av uttorkning. Det är också ett alternativ.

vlcsnap-2012-05-15-20h04m26s121.png



Det här är en halt. :grin: Till slut vägrade hon till och med att gå ut på spåret med mig, hon gick bara in med huvudet i sargen och vägrade röra sig.


vlcsnap-2012-05-15-20h07m34s208.png
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Tack! Det var nog huvet på spiken, han får ju ta i kanske lite mer än nödvändigt än så länge så då får man ladda upp desto mer för att det ska bli något. :)

Hihi, är så kul det där, visst är han grov och rörelsen gör förhoppningsvis att det ser ännu maffigare ut, men han är faktiskt slutmätt till 146,7cm vid 12 års ålder! Har mätintyg och allt! :rofl: När man ser honom i boxen eller på stallgången eller så då ser han ju liten ut, men av någon anledning ser han alltid större ut när man rider! T o m tränaren som vi hade ridit för ganska många gånger under ett par års tid blev förvånad över att han var så liten när hon kom och hälsade på inne i stallet! :p


Stormkast: usch vad trist med sån motivationsdipp! :(
Förstår hur det känns!
Samtidigt så blir det ju knappast bättre för att man går och trycker ner sig själv ännu mer, att du skulle vara en kass ryttare för att du inte kan lösa det när tränaren kan! Alla måste ju lära sig någon gång och ibland har man bara mer eller mindre tur att man lyckas hitta knapparna för just den hästen! Eller i sig själv för den delen, det kan ju vara nog så klurigt.
Man behöver inte ta allt så personligt! :) Det blir så mycket lättare att leta lösningar då än att råka köra fast i samma hjulspår! Men jag vet som sagt hur det är, ibland har man dippar och skulle kanske tjäna på att ta det lugnt med prestationskraven ett tag, kanske mest rida ut eller lattja runt någon vecka tills man lyckats ladda om.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vaaa, han är alltså ponnystor?! :eek: Hade jag aldrig gissat! Hellre en liten häst som ser större ut under ryttare än tvärtom ;)

Stormkast -Totola har en poäng i att du nog inte ska ta det personligt, ibland har man ju helt enkelt bara skitdagar. Gången innan sist jag red gick allt åt helvete och jag och stackars hästen hade till slut dragkamp om högertygeln, innan jag insåg vad jag egentligen höll på med... :grin: Inte mitt stoltaste rid-ögonblick!
Jag får lite känslan av att du har väldigt höga krav på dig själv? Kanske ska göra något som är bara kul ett tag, prova nåt nytt eller bara rida kravlöst en period?
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Ja precis, det är roligt att se folks miner när dom inser hur liten han egentligen är! :D Min lille ponny! :love:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

+ Flixon

Jo, jag har enorm prestationsångest, men det har ju dock aldrig riktigt kommit till sådana besvär förut som nu. Jag har alltid ångest när jag rider, men ändå har vi ju faktiskt pass där hon går riktigt bra trots att jag är stressad. I skogen är det sällan också bekymmer. Jag tycker ju även att jag rider totalt kravlöst på hemmaplan - inte så mycket för min egen skull som för hästens, är väldigt mån om att hon inte ska tröttna på banan och bli vrång - mycket bettlöst ut i skogen med hästkompisarna och rejsa, lite löslongering, promenader, osv., så därför känner jag att det borde ju inte vara för mycket begärt att jag ber henne att arbeta lite typ två dagar i veckan... men har hon nu blivit så trött på mitt ridsätt så lär väl det inte spela någon roll, förstås, jag kan bara inte förstå exakt VAD det är jag försämrats så mycket på att hon börjat avsky mig såhär...
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det verkar som om du tror att din häst tänker som en människa.

Det gör den inte. Den tänker som en häst.

Straffa inte din häst för att den är - en häst!

- Ni ser ändå fina ut på bilderna, kanske att du kan använda din rygg och sist lite bättre, men det är svårt att veta från stillbilder.

Lycka till! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Straffa inte din häst för att den är - en häst!

Jag skulle snarare säga; Straffa inte dig själv för att din häst är en häst!

För jag tror nämligen inte att du straffar din häst när det går dåligt, jag tror du lägger all skuld på dig själv. Men ibland är det ju bara så att det går skit och kommunikationen inte funkar, så tror jag det är för alla. Just de dagarna får man nog bara ge upp sin tänkta plan och göra något annat, eller inget alls.

Jag tror verkligen inte att hon avskyr dig, vissa dagar är man helt enkelt inte på samma våglängd! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag tror nog ärligt talat att hästen kommer tycka det är roligare på ridbanan om DU tycker det är roligt och stimulerande där! Hästarna blir ju påverkade av det, säkert mycket mer än av hur duktiga vi är på att variera ridningen och göra den "rolig".

Ta min som exempel - nu vet jag iofs inte hur mycket som påverkats av annat också, men själv är jag sån som tycker det är väldigt roligt och utmanande att rida i ridhuset, ta fram egna läxor för dagen, försöka hålla sig fokuserad och motiverad, hålla hjärnkontoret sysselsatt. Ute däremot tycker jag allt bara ska funka och blir lättare stressad/frustrerad om det inte bara är att sitta och åka med huvudet i det blå (även om jag försöker att inte reagera så såklart) och jag blir samtidigt lätt rastlös för att det händer så lite. Vägar är skittråkiga, möjligen att dom blir roligare om man kan dressyra lite längs dom. Nästan så jag hittar ursäkter för att få något att tänka på av tristessen, skapa lite drama/action (inte med flit som sagt).
Det märks jättetydligt på kuse att han INTE blir uttråkad av ridhuset trots att jag missbrukar det alldeles för stor andel av ridpassen. Tvärtom tycker han i jämförelse det är jobbigt och stressande att vara ute, värst på vägar.
En slump?
Skulle inte tro det! :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 236
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 624
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Det är såhär, att jag vet vad jag vill bli. Elitryttare. Och nu är jag inte denna ridskoleryttare som säger "jag vill bli...
2
Svar
23
· Visningar
3 548
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp