Bukefalos 28 år!

Vi som satsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

tjo ho, idag har det börjat snöa, men vad gör väl det, Love har haft 3 dagars vila för jag hade tänkt ha en intensiv tränings helg så skit i vädret och träna ändå ;) ska testa nya banan om underlaget blivit bättre sen vi harvade i början av veckan, tränaren kommer ut på söndag så vi måste öva inför dess, funderar på dubbel lektion med min andra häst oxå, fårse ;) har denna vecka oxå fått ny sadel så jag är happy happy, ska även börja sätta staket runt ridbanan så det blir att grov slita under helgen ;) Har jag tid att sitta framför datorn?? ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Kul med hästig helg! :)

Ikväll skulle det börja toksnöa här ända tills lördag natt/söndag morgon. :S Bra med lag som säger sommardäck från 15/4, man orkar ju inte byta två gånger extra för att det kommer snö utan det blir till att sladda omkring i helgen!
Har annars inget emot snön, än är det inte sommar!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Oj det har hänt lite sen jag var inne sist :D..haft datatrubbel hemma.

Men jag får väl bjuda på 2 st filmer på min och Indis träningar....hon är annorlunda skodd där bak och steget blev betydligt bättre.

Ni får helt enkelt stå ut med östgötaskan och min "snygg" sits :Dhttps://www.youtube.com/watch?v=PDOklsP9OqE



https://www.youtube.com/watch?v=Yaxjo470zgo....den övningen var mycket givande för oss båda...både häst och jag var klippt slut efteråt :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Idag har jag och Calle haft lite delade meningar om huruvida man skulle galoppera i höger eller vänster galopp. Jag tyckte höger, men den lilla hästen valde hellre att sparka bakut, galoppera på stället (i vänster), göra galoppslutor till vänster eller alltihop på samma gång:crazy: Tillslut lyckades vi komma överens om att höger galopp faktiskt fungerar den också, men vi blev båda lagom trötta av alla ofrivilliga avancerade övningar.

Lyckades fastna på film mot slutet av passet också:) Han orkar inte riktigt hålla ihop sig i en korrekt form ännu, utan dyker gärna in lite med näsan bakom lodplanet. Det är något vi jobbar med varje pass och han har blivit mycket, mycket bättre bara den senaste månaden :D Och jag vet att jag inte har världens bästa sits (skyller delvis på att sadeln är för stor för mig) och jag skulle behöva räta upp mig och inte stirra ner mellan öronen på pållen hela tiden:devil:

Länk till filmen:
http://youtu.be/WLlbcmcJxds

Håll till godo!;)

Jag tyckte att din häst har en väldigt fin trav :).
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

hade ytterligare ett super pass på Love, red barbacka på banan och övare på lite öppna, skänkelvikningar, trav/halt/ryggning och han lyssnade så fint på minsta lilla, mitt mål nu är väl att öka övningarna i traven oxå, vi har hållt på med mycket skritt övningar nu ganska länge, men så är man ju sån att man vill att allt ska vara perfekt innan man går vidare ;) nåja han är perfekt och jag är glad att balansen och hela sitsen bara blir bättre hela tiden, imon kör vi nog ett lika dant pass på banan som idag ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vilken fin häst du har!!

thereseapettersson: Vet inte om jag kommenterat, men jag skulle iallafall ha gjort det, och om jag INTE gjort det så: din häst är SJUKT FIN! älskar traven :love:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

igår var vi ute på långritt jag och grannen, 2 timmar ;) hittade en ny väg ;) love var så snäll för jag red barbacka igen och tänkte öva balansen i traven och gav säkert 72 olika signaler medans jag försökte hänga med i skump takten men han gick så fint så och lyssnade varje gång jag bad honom stanna ;) fortsätt öva öva öva ;) blir nog skogen idag med ;) och lite bana med unghästen ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Tack så mycket! Tycker om din fina lilla häst också:) Den övningen verkar riktigt bra, verkar som att både ryttare och häst måste tänka ordentligt, ska nog prova den i veckan.

Ja, han har faktiskt en riktigt fin trav, problemet är bara att det är i princip omöjligt att sitta ner i den, för han skjuter nästan ur en ur sadeln i varje steg (lyxproblem, i know:o)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

KL

Jeg har en 12årig vallak vbl fd travare som har 1.14 som rec og travet inn nesten 300.000 stort sett som 3. og 4. Åring. Unghäststjerne som blev skadet. Kom til meg medio juli 2011 og hadde da hatt fri siden sept 2010.
Mkt snygg hest som var umusklet og slø da han kom, numere sprek og mkt nerver.
Har desverre ingen ridebilder av oss men et bild der jeg tømmekjører får gjøre nytten just nu.
1124.jpg
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Tack :)....vet inte hur många gånger jag har dreglat övet din snygga häst :) jag är toksvag för fuxar..

teresapettersson...tack
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

KL

Jeg har en 12årig vallak vbl fd travare som har 1.14 som rec og travet inn nesten 300.000 stort sett som 3. og 4. Åring. Unghäststjerne som blev skadet. Kom til meg medio juli 2011 og hadde da hatt fri siden sept 2010.
Mkt snygg hest som var umusklet og slø da han kom, numere sprek og mkt nerver.
Har desverre ingen ridebilder av oss men et bild der jeg tømmekjører får gjøre nytten just nu.
1124.jpg

:love:vilken fantastiskt vacker fuxfärg din häst har :love::love:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Idag har jag och Calle haft lite delade meningar om huruvida man skulle galoppera i höger eller vänster galopp. Jag tyckte höger, men den lilla hästen valde hellre att sparka bakut, galoppera på stället (i vänster), göra galoppslutor till vänster eller alltihop på samma gång:crazy: Tillslut lyckades vi komma överens om att höger galopp faktiskt fungerar den också, men vi blev båda lagom trötta av alla ofrivilliga avancerade övningar.

Lyckades fastna på film mot slutet av passet också:) Han orkar inte riktigt hålla ihop sig i en korrekt form ännu, utan dyker gärna in lite med näsan bakom lodplanet. Det är något vi jobbar med varje pass och han har blivit mycket, mycket bättre bara den senaste månaden :D Och jag vet att jag inte har världens bästa sits (skyller delvis på att sadeln är för stor för mig) och jag skulle behöva räta upp mig och inte stirra ner mellan öronen på pållen hela tiden:devil:

Länk till filmen:
http://youtu.be/WLlbcmcJxds

Håll till godo!;)

Haha va kul, satt och tittade på filmen och reflekterade över att han är lika stor och älgig i sin trav som våran gamle man och väldigt lik rörelsemönster, såg namnet och tänkte att huuum kan det vara så att den är efter Callit och jodå, det var han ju :rofl:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

KL

Jeg har en 12årig vallak vbl fd travare som har 1.14 som rec og travet inn nesten 300.000 stort sett som 3. og 4. Åring. Unghäststjerne som blev skadet. Kom til meg medio juli 2011 og hadde da hatt fri siden sept 2010.
Mkt snygg hest som var umusklet og slø da han kom, numere sprek og mkt nerver.
Har desverre ingen ridebilder av oss men et bild der jeg tømmekjører får gjøre nytten just nu.
1124.jpg

Så vacker!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Äntligen har våren kommit på riktigt:cool:! Idag var jag osäker på om vi skulle komma hem tillsammans, jag och Calle. Jag tror bestämt att den lille hästen har vårkänslor! Pälsfällningen har satt igång på allvar nu (han har visserligen knappt haft nån vinterpäls, så det är väl inte så konstigt att det dröjt lite) och det härliga vädret gjorde att energin fullkomligen sprutade ur öronen på honom idag:crazy:! Det var med andra ord rena rama självmordsuppdraget att rida ut på konditionsrundan idag. Men hem kom vi, och Calle var riktigt nöjd och glad. Tokiga lilla häst:bump:


Zuzzi: Va kul att det finns fler som har Callit-avkommor (och att de verkar röra sig på samma sätt) har du bilder? Visste du förresten att det var nära att Callit sattes in i hopp-aveln, detta mkt pga hans fantastiska trav! Så våra hästar har lite att brås på :p
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Min är också igång ordentligt med pälsfällningen, slutspurten HOPPAS man ju på med tanke på att det pågått några månader och blivit rejält sista veckorna, men det ser ut att vara mycket päls kvar! :crazy:
Orättvist, för dom andra i stallet är klara med fällningen för länge sen! :P
(tror det är för att min behöver pälsen bättre, har gått mycket utan täcke och ute dygnet runt för det mesta, inte klippt)

Roligt med vårkänslor! :D I lagom dos!

kl
Idag hade vi soligt och fint men blåsväder. Skönt att det torkar upp i backen när det blåser! :)
Min kuse är lite rolig för han gillar ju inte gegga, använder det som ursäkt för att stå kvar i hagen om man kommer dit och vill rida på dagen! ;) "Neeej matte, det går inte att gå här!! Jag står kvar och äter hö istället!" Hade inte obegränsat med tid och det blåste ändå ganska rejält ( = väldigt sprättig häst) så det blev vilodag idag.

Men senaste dagarna har vi haft riktigt trevliga dressyrpass! :) Så cool, så bra startläge med pålle som lyssnar och är på g! Gäller "bara" för matte att skärpa sig och se till att förvalta det bra!

Jag har tagit fram tre utmaningar till mig själv som vi ska hinna med inom två månader;
* Vi ska hoppa något litet skutt iallafall. Låter säkert jättebasic och han är ju hoppad förr, dock har inte JAG hoppat sen kanske 2004 och redan då var jag ringrostig (och har väl aldrig varit såvärst bra på att hoppa) så nu har jag hunnit samla på mig hundra hjärnspöken och blivit jätte-hoppfeg. Samt att min lille kuse var väldigt stressad/ånglok när han hoppade och man märker att han spänner sig bara det är hinder framme och håller på att skita på sig om någon hoppar precis bredvid eller värst då om någon river. Samt att han verkar tycka saker på backen är jätteläskiga så nu när han coolat ner och inte har samma överdrivna framåt-tänk lär det bli svårare att få honom över hindren överhuvudtaget.
(Samma på uteritter, är han cool blir han mycket mer osäker och vill vända hem för minsta lilla inbillade grej, är han het och stressad tänker han så mycket framåt och ökar på framåt istället om han blir skraj för något.)
Så OM jag nu ska ge mig på det konststycket får jag se till att skärpa mig och hjärntvätta mig rejält i förväg och kanske prova härda med lite annat så vi har en sportslig chans! :p

* Nästa grej, två i en, är att vi ska få till en märkbar steglängning iaf i traven (är lite petig så jag vill fortfarande ha lite samling i hästen och lägga på tryck framåt, då blir det såklart högre svårighetsgrad än att bara rinna iväg framåt), och att jag kan reglera till mer schwung uppåt i traven såpass att det iaf är märkbart och på mitt kommando.
Handlar mycket om att jag skärper till mig så jag lyckas vara tydlig nog för hästen och inte stör!

Känns roligt att utmana sig själv, men med lite skräckblandad förtjusning! :rofl:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

KL

Takk for skryt av hesten min, jeg synes selvklart at han er verdens fineste :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Känner igen det där med att använda leran som ursäkt för att man faktiskt inte kan komma in från hagen. Men bara om man inte känner för att bli riden, såklart, kommer matte med godis går det plötsligt utmärkt att klampa rakt igenom den. :D

kl

Min dam är fortfarande inne i sin värsta brunstperiod, så vi står väl faktiskt och stampar lite i träningen nu. Ställer man krav när hon inte vill är det handbromsen i och vrångheten på, och hon stannar eller krullar ihop sig istället för att arbeta. Innan jag skaffade henne sa jag att jag aldrig i livet skulle ha ett sto, jag vet nu varför... dock ska hon starta på tre tävlingar om två veckor, varav en lokal (andra lokala starten i livet), så vi får träna på ändå och göra det bästa av situationen. Det blir istället mycket fri busridning i skogen mellan träningarna, där jag inte ber om någon form utan rider bettlöst och på långa tyglar, så att hon i stort får välja väg och tempo själv. Allt för att hålla prinsessan nöjd. ;)

vlcsnap-2012-05-03-10h40m42s179.png


vlcsnap-2012-05-01-23h20m17s138.jpg


Det här skulle alltså föreställa en inridning och en halt. Ston... :devil:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 236
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 624
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Det är såhär, att jag vet vad jag vill bli. Elitryttare. Och nu är jag inte denna ridskoleryttare som säger "jag vill bli...
2
Svar
23
· Visningar
3 548
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp