Bukefalos 28 år!

Vi som satsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Bustino

Förlåt mig om det redan finns en sånhär tråd! Har suttit och sökt och sökt nu men hittar ingenting som uppfyller de jag vill ha i diskution här!

Iaf, har du ridtravare och sattsar seriöst på dressyr? Det har jag!
Skulle vara superkul att diskutera vilket mål man har, hur man ska ta sig dit, hur tränar man, vem tränar man för?

Tävlat? Hur gick det?

Själv har jag en valack född -98 som jag ej tävlat dressyr med, skulle starta nu men han har tyvärr inte varit riktigt fräsch pga av en traumatisk upplevelse.

Innan tränade vi minst 1 gång i veckan för seriös tränare på ett hästcenter i närheten, han har som högst gått LA dressyr med vissa skolor MSV.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag har tänkt sattsa mer seriöst i dressyren.. Tävlat hoppning under åren med min Valack -00 tävlat upp till 1m med bra resultat. Men under senaste åren har det gått sämre.. har ramlat av en del gånger,så tappat självförstoendet,tyvärr=( Mitt mål är att tävla dressyr upp till L:A.
Har precis flyttat till nytt stall,med bättre möjligheter.. upplyst ridbana,varierande ridvägar. Köpte transport för en månad sen o ganska nära till ridhus. Ska försöka hitta en bra dressyr tränare nu. Har hittils startat klubbdressyr LB:1 med godkänt resultat.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag har en ridtravare född -01 som inte var utbildad för fem öre när jag köpte honom för ca 1,5 år sedan.
Han har aldrig varit tränad/startad inom travet.

Jag har kommit såpass i omskolningen att han kan sidvärtsrörelser, arbeta i form och sluta.

Rider för tränare då och då (vi har tränare på gården jag har honom). Jag har honom på en stor hästgård med Ridhus och många hästkompisar :)

Mina mål är att kunna tävla honom i dressyr, förhoppningsvis högre än LC-LB på sikt :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Skulle egentligen vilja komma ut på dressyrbanan, men min häst fungerar inte när hon blir stressad. Hon springer bara runt och trippar och går lätt över i passgång om man försöker ta i henne. Sedan har hon inte så bra galopp, vänster blir ofta kors och när man saktar av från galopp har hon stressat upp sig. Hon blir stressad av andra okända hästar också...

Det är synd, för när vi tränar ensamma på ridbanan för vår tränare går hon jättefint i form i skritt och trav bara hon slappnat av, gör skänkelvikning, öppna, sluta, fram och bakdelsvändning, gör fina galoppfattningar även om galoppen inte är så snygg.

Hon hoppar även super. Tycker att det är jättekul, men samma där har jag inte tävlat för att jag är rädd att hon stressar upp sig så pass mkt.
Enda sättet att träna på och bli van vid tävlingsbanor är ju att vara med men. Så vi får se :) Går hon ordentligt bra på träningarna så kanske jag vågar komma ut på en LC-LB kanske :)

Jag är bara rädd för att hon ska passa runt och folk ska säga "kolla den där travhästen", också ser hon totalt outbildad ut och stressar runt, så tråkigt om de får en så missvisande bild då hon egentligen är supermjuk och arbetsam och känslig i dressyren. :(
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Eftersom jag tränar/har tränat många travarekipage i dressyr, så kan jag bara säga att det är så oerhört individuellt om de är möjliga att träna för dressyrtävlan och verkligen nå 60%.. Det krävs en god grundgalopp, vilket få av dem har. Just nu har jag ett riktigt fint travekipage, som efter fyra års verkligen hårdträning klarar att nätt och jämnt bli godkänd i LB, eftersom galoppen är en stor stötesten - däremot får han många 8or i travprogrammen(han har en drömtrav), och han är stark nog att gå lite passage :love: I tävlingar enbart för ridtravare får han runt 68% och vinner för det mesta! Rörelsemässigt är hästen snart klar för MSV, byten är också snart befästa, och skolorna i trav är inga problem - men ingen ide att starta än på länge ens i LA på "normala" tävlingar eftersom galoppen inte räcker till...

Så man får räkna med att det tar såå mycket längre tid, tyvärr, än om det varit ett halvblod eller nordistravare (de kan ofta hävda sig väl på lokal nivå) och det kräver en ryttare som är ganska skicklig. Fler tävlingar enbart för travarna (där varmbloden ska tävla för sig, tycker jag) skulle vara önskvärt!
Om man letar varmblod att rida på ska man i princip bara titta på om de har en bra galopp - då kan man komma långt, både i hoppning och dressyr. Det finns gamla klipp på YT på en fantastisk travare med kandar, som gör riktigt bra galoppiruetter som jag nu inte minns vad den hette - återkommer... Så möjligheten finns!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag har en varmblodsvallack, 5 år gammal (på prov änsålänge) Han är nyligen tagen av banan (även om han sista tiden endast gick som sällskap med unghästarna).

Har ridit honom två gånger och han har jättefin o taktfast trav, bra galopp, även om han bara orkar ta vänster justnu. Han är bra byggd för att fungera som ridhäst och jag har stora förhoppningar om honom :)

Har tyvärr inte hunnit få några bilder, då jag bara haft honom i två dagar. (även om han funnits på gården sen tidigare, så jag vet ju att jag inte köper grisen i säcken i alla fall )
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Har totalt glömt bort att jag startade denhär tråden! Hittade den nu och känner mig jätte dum som glömt bort den!

Super kul att det finns folk som sattsar på ridningen med sina travare! Jag har tyvärr ingen film på min häst då jag är ensamen med häst intresset i min "vänkrets" så att säga. Ska dock se till att leta fram lite bilder! Och självklart ordna en film då vi är på G igen.

Tyvärr har vi just nu en dålig period med mystiska hältor som vi jobbar på med veterinär och equiterapeut, allt efter en rovdjursattack hur otroligt det än låter!

Nu kommer tråden upp lite så hoppas att folk kan fortsätta lägga in om sina ridtravare och vad ni har åstadkommit eller vill åstadkomma!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag har två kallblodstravarston som jag rider dressyr på, men jag kör den akademiska varianten :)
Den äldre, nu 19 år gammal och fräschare än någonsin, kan alla skolorna i skritt och trav. Vi kämpar fortfarande med galoppen, framför allt höger varv. Ute i skogen går det riktigt bra, men på ridbanan finns problemen. Sedan en tid arbetar vi även med samling i skritt och trav, och är och nosar på piaffen.
Den yngre, 8 år gammal, är fortfarande på grundstadiet. Hon börjar kunna gå öppna och sluta i skritt, och ibland i trav. Och så gör hon fantastiska galoppfattningar i båda varven.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Fast man kan ju satsa seriöst på dressyr utan att tävla.:idea:;) Det gör jag. Jag har inget mål i att tävla en viss klass eller så, men jag är lika seriös med min ridning som vilken tävlingsryttare som helst :laugh:

Har man däremot stora mål med att tävla vissa klasser och så vidare så är det nog inte många som satsar på ett varmblod, då skulle jag säga att det är bättre att köpa tillexempel ett halvblod, eftersom att de oftast har bättre exteriör för tävling :) Det är nog mycket därför som man inte ser så mycket varmblod i de högre klasserna, eftersom att vill man verkligen satsa så köper man oftast en häst som passar för det. Jag tror att de som köper varmblod ofta inte har något större intresse av att tävla högre klasser.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vilken kul tråd!
Har en valack född 04 sen 2½år tillbaka. En riktigt envis jäkel som är en dröm att rida när han är på humör. Dock har vi fastnat vid galoppen pga mina höftproblem så någon tävling har det inte varit tal om. Hade förhoppningen om att Ridtravarförbundet skulle hålla nåt i närområdet som inte har galopp med i vissa program, men de verkar hålla sig långt borta.
Men i höst blir de hårdträning och förhoppningsvis kommer vi ut på någon liten tävling, mest på skoj. :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag skrev just ett super långt inlägg som inte verkar som att kom med... SURT!
Försöker igen.

Startade inte tråden för endast för de som tävlar! Även om det kanske verkade som det. Startade den för oss som samtsar lite på våra ridtravare har ambitioner och mål små som stora :)

Merwen : Jag skaffade inte min "ridtravare" för att sattsa på tävling utan det blev sig av en slump. Varit halvblodsmänniska så länge jag kan minnas men efter att min förra dam inte höll för ridningen längre så snubblade jag över min nuvarande häst. Jag tog honom lite som ett "tidsfördriv" och började se en fantastisk potential och den har tagit oss långt :) Funderar på unghäst men då blir det ett halvblod av någon sort om jag nu inte hittar en underbar travare igen ;)

Anna-KarinO - Hoppas att ni får till det med galoppen :) Tävling ska vara på skoj! Tycker jag.

Nästa fredag blir det att rida för insturktör första gången på 3åringen som jag rider nu! Red in henne i början av sommaren och allting har gått lätt som en plätt. Kallblods sto. Ska rida för min vanliga dressyr tränare då jag inte kan för tillfället på min, få lite tips hur jag ska gå vidare med träningarna på lill flickan.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Ta det lugnt med treåringen, bara! Kallblod är senare i utvecklingen än de flesta varmblod, och kan växa länge. Mitt yngre sto var långt ifrån färdigutvecklad när jag fick henne (då var hon tre). Först när hon var fem började vi arbeta henne lite försiktigt.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Sjävklart! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Åh här kan jag vara med :)

Jag har en varmblodsvalack f-01 som jag håller på och tränar för fullt. Bara haft honom ett par månader, (Var inte alls planerat att jag skulle köpa ett varmblod, men så gick man och kärade ner sig så han fick följa med hem ;)) så än så länge har vi mest byggt muskler och jobbat kondis och lite skänkelvikningar ute.Men nu när grunden är bra så är planen att jobba mer på banan med skolorna och bli stadiga i formen i alla gångarter. Galoppen är än så länge lite fyrtaktig till och från, men då jag är lite otränad pga knäskada så kommer jag inte riktigt ner och ger honom det stöd han behöver heller, så med träning och mer muskler tror jag det kommer bli riktigt bra. Fattningarna sitter som smäck iaf :bump:

Hittils har jag bara tränat själv då jag jobbat mycket med hästar och utbildning. Men ska börja rida för min tränare nu när vi kommit igång då det alltid är bra att ha någon på marken.

Målet är att vara i form till våren och börja tävla lite lätta klasser. Även fast jag inte är någon tävlingsfantast är det roligt att komma ut ibland.

Kan bjuda på några kort på mig och min pojke :)
1.JPG


2.JPG


4.JPG
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

KL*

Själv har man ridit kallblodstravare under sommaren, det har varit hur roligt som helst! :bump:
Tänkte bara titta in och önska alla lycka till med sina hästar.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Åh här kan jag vara med :)

Jag har en varmblodsvalack f-01 som jag håller på och tränar för fullt. Bara haft honom ett par månader, (Var inte alls planerat att jag skulle köpa ett varmblod, men så gick man och kärade ner sig så han fick följa med hem ;)) så än så länge har vi mest byggt muskler och jobbat kondis och lite skänkelvikningar ute.Men nu när grunden är bra så är planen att jobba mer på banan med skolorna och bli stadiga i formen i alla gångarter. Galoppen är än så länge lite fyrtaktig till och från, men då jag är lite otränad pga knäskada så kommer jag inte riktigt ner och ger honom det stöd han behöver heller, så med träning och mer muskler tror jag det kommer bli riktigt bra. Fattningarna sitter som smäck iaf :bump:

Hittils har jag bara tränat själv då jag jobbat mycket med hästar och utbildning. Men ska börja rida för min tränare nu när vi kommit igång då det alltid är bra att ha någon på marken.

Målet är att vara i form till våren och börja tävla lite lätta klasser. Även fast jag inte är någon tävlingsfantast är det roligt att komma ut ibland.

Kan bjuda på några kort på mig och min pojke :)
1.JPG


2.JPG


4.JPG



Vilken otroligt vacker häst du har!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Skulle egentligen vilja komma ut på dressyrbanan, men min häst fungerar inte när hon blir stressad. Hon springer bara runt och trippar och går lätt över i passgång om man försöker ta i henne.
--------------
Det är synd, för när vi tränar ensamma på ridbanan för vår tränare går hon jättefint i form i skritt och trav bara hon slappnat av

Lite så är det även med min travare (hon har dock en rätt ok galopp).
Har fått halvt skämmas ihjäl då vi vågat oss ut på små dressyrtävlingar, då den annars rätt lydiga o trevliga hästen plötsligt glömmer allt vad form o gångarter heter och snorkar sig igenom programmet i passgång :p
Vi fortsätter dock åka ut ibland, målet än så länge är att ta oss igenom en LC med äran någorlunda i behåll :angel:

Bjussar på ett par bilder från programridningen from hell, så ni förstår vad jag menar:
ms8.jpg

ms6.jpg



...och så några från träning:
mm8.jpg

lm3.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 244
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 626
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Det är såhär, att jag vet vad jag vill bli. Elitryttare. Och nu är jag inte denna ridskoleryttare som säger "jag vill bli...
2
Svar
23
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp