Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

I startklassen mom sitt under marsh, när man har gått runt hunden när den sitter och den ska följa med in i fritt följ utan att föraren stannar - får man lägga kommando tex fot där så hunden ska förstå att den ska följa med? Hunden är ju platsad och bör ju få ett nytt kommando. Eller ska den lära sig att följa med? Känns ologiskt. :)

Nytt kommando läggs in!
 
Blä. Snart ger jag upp med skiftena.
Tinja har ändå bra ordförståelse, förutom i skiftena. Hon chansar på vad det är jag vill. Då har jag ändå försökt välja så olika ord som möjligt.
Jag har "sitt" från stå till sitt.
"Stå" från sitt till stå.
"Fäll" från stå till ligg.
"Tops" från ligg till sitt.
"Däck" från sitt till ligg.
"Res" från ligg till stå.

Hon går även framåt i skiftet ligg till stå. Sitt till ligg verkar hon ha glömt bort hur man gör. Samma med sitt från ligg, något hon kunde skitsnyggt för bara några veckor sen.
 
Blä. Snart ger jag upp med skiftena.
Tinja har ändå bra ordförståelse, förutom i skiftena. Hon chansar på vad det är jag vill. Då har jag ändå försökt välja så olika ord som möjligt.
Jag har "sitt" från stå till sitt.
"Stå" från sitt till stå.
"Fäll" från stå till ligg.
"Tops" från ligg till sitt.
"Däck" från sitt till ligg.
"Res" från ligg till stå.

Hon går även framåt i skiftet ligg till stå. Sitt till ligg verkar hon ha glömt bort hur man gör. Samma med sitt från ligg, något hon kunde skitsnyggt för bara några veckor sen.

Men... varför har du så många olika ord? Jag har nog bara hört folk använda ligg, sitt och stå, eventuellt någon eller några synonymer. Blir det inte risk för förvirring?
 
Men... varför har du så många olika ord? Jag har nog bara hört folk använda ligg, sitt och stå, eventuellt någon eller några synonymer. Blir det inte risk för förvirring?

Tillägg: i kombo med olika handsignaler också, förstås!
 
Men... varför har du så många olika ord? Jag har nog bara hört folk använda ligg, sitt och stå, eventuellt någon eller några synonymer. Blir det inte risk för förvirring?
För det är vad folk sagt åt mig att göra? Att skilja på de olika skiftena för att göra det så tydligt som möjligt.

Jag vet inte, jag får bara höra massvis med olika råd och jag känner att jag är alldeles för dålig på att träna hund för att veta vad som är rätt. Inget verkar funka.
 
Blä. Snart ger jag upp med skiftena.
Tinja har ändå bra ordförståelse, förutom i skiftena. Hon chansar på vad det är jag vill. Då har jag ändå försökt välja så olika ord som möjligt.
Jag har "sitt" från stå till sitt.
"Stå" från sitt till stå.
"Fäll" från stå till ligg.
"Tops" från ligg till sitt.
"Däck" från sitt till ligg.
"Res" från ligg till stå.

Hon går även framåt i skiftet ligg till stå. Sitt till ligg verkar hon ha glömt bort hur man gör. Samma med sitt från ligg, något hon kunde skitsnyggt för bara några veckor sen.
Det är inte bara en tillfällig svacka då? Prova att förstärka signalerna en och en och sedan två på rad, en och en, tre på rad osv? Provat med låsta tassar på target fram eller bak (beroende på vilket som är mest naturligt för henne)?

(Jag har också olika signaler för de olika skiftena, detta eftersom till exempel sitt från ligg och sitt från stå är helt olika rörelser @FrauleinLeo )
 
Vi började på lydnadskurs igår. Tävlingsinriktat för startklass och klass 1. Jag missade första gången på grund av jobb. Alltid lite skeptisk när jag ska börja på en kurs där det är svårt att få info om instruktörerna i förväg, (dvs. brukshundsklubben:angel:).
Instruktörerna tittade nog lite misstroget på mig och lillhunden först också, lite ringrostigt och lite osäker i miljön med många stora hundar omkring. Men hon är så duktig:love: Trots att vi presterade under vår normala nivå så tror jag båda instruktörerna blev lite imponerade, var en väldig skillnad på tonen mot slutet av träningen.
Nu är vi laddade att träna ännu hårdare inför vårens och sommarens tävlingar!:up:
 
Pfft, såklart när jag sätter mig och bara kör "sitt" "ligg" "stå" på en väldigt tydlig target så kan hon.
Fast jag satt ner också. Då är det generellt enklare för henne. När jag står så lockar fotpositionen väldigt, och då har hon en tendens att vandra framåt.

Får testa stående om någon timme, får vi se hur hon gör då.
 
För det är vad folk sagt åt mig att göra? Att skilja på de olika skiftena för att göra det så tydligt som möjligt.

Jag vet inte, jag får bara höra massvis med olika råd och jag känner att jag är alldeles för dålig på att träna hund för att veta vad som är rätt. Inget verkar funka.

Det är inte bara en tillfällig svacka då? Prova att förstärka signalerna en och en och sedan två på rad, en och en, tre på rad osv? Provat med låsta tassar på target fram eller bak (beroende på vilket som är mest naturligt för henne)?

(Jag har också olika signaler för de olika skiftena, detta eftersom till exempel sitt från ligg och sitt från stå är helt olika rörelser @FrauleinLeo )

Alltså, JAG hade ju aldrig kommit ihåg orden för alla olika skiften! :p På de kurser jag deltagit i har det inte heller kommit upp. Men jag fattar syftet, förstås! För egen del hade det krånglat till det något enormt, men vi är ju å andra sidan inte ute efter att nå elitklass eller att jaga 10:or, förvisso. Däremot har vi ju talat en del om vad man kan ha för olika handrörelser. :)
 
Alltså, JAG hade ju aldrig kommit ihåg orden för alla olika skiften! :p På de kurser jag deltagit i har det inte heller kommit upp. Men jag fattar syftet, förstås! För egen del hade det krånglat till det något enormt, men vi är ju å andra sidan inte ute efter att nå elitklass eller att jaga 10:or, förvisso. Däremot har vi ju talat en del om vad man kan ha för olika handrörelser. :)
Om du tycker det är svårt att komma ihåg signalerna hur tror du det är för hunden när samma signal dessutom betyder olika saker? ;) Jag ser det såhär: jag ska lära min hund ett nytt språk, då är det inte mer än rätt att jag också anstränger mig lite och lär mig ett nytt språk jag med. Så möts vi halvvägs:up:
Min hund kan sitt, ligg och stå på dessa ord. Men jag har insett att om jag verkligen vill få dem bra och inte "förstöras" eller släckas ut (dessa ord använder ju även andra på min hund, utan tävlingsmässigt utförande) så får jag jobba lite extra. Jag har i vinter istället börjat lära in alla moment/rörelser enligt internationella alfabetet. Så tävlings-sitt heter till exempel alfa osv. Önskar jag hade gjort detta från början, men en lär sig på vägen:angel:
 
Jag har olika för när han ska sätta sig upp från ligg och sätta sig ner från stå. Ligg fungerar i alla positioner och likaså stå av någon anledning. :o
 
Om du tycker det är svårt att komma ihåg signalerna hur tror du det är för hunden när samma signal dessutom betyder olika saker? ;) Jag ser det såhär: jag ska lära min hund ett nytt språk, då är det inte mer än rätt att jag också anstränger mig lite och lär mig ett nytt språk jag med. Så möts vi halvvägs:up:
Min hund kan sitt, ligg och stå på dessa ord. Men jag har insett att om jag verkligen vill få dem bra och inte "förstöras" eller släckas ut (dessa ord använder ju även andra på min hund, utan tävlingsmässigt utförande) så får jag jobba lite extra. Jag har i vinter istället börjat lära in alla moment/rörelser enligt internationella alfabetet. Så tävlings-sitt heter till exempel alfa osv. Önskar jag hade gjort detta från början, men en lär sig på vägen:angel:

I min värld betyder ju dock sitt, ligg och stå detsamma. :D Både jag och hunden kan dom och hittills har vi inte haft några bekymmer i fjärren i träningen, men vi är bara på startklass-nivå och siktar som sagt inte på eliten. För oss är tonläge och plats mer avgörande när det kommer till snabbheten. Jag är väl lite färgad av kurserna och våra träningsgrupper, även de på elitnivå använder sitt/ligg/stå och ibland något mer så det har inte slagit mig att det skulle vara någon skillnad. :o
 
Körde igen med alla olika kommandona, fast sittandes på sängkanten, med en väldigt tydlig target, samt handtecken. Det funkade bra! Hon VET ju alltså vad alla betyder, men behöver stöd av handtecken för att vara riktigt säker.

Jag måste bara vara tydligare. Tror vi ska köra lite småpass här och var regelbundet :)
 
Körde igen med alla olika kommandona, fast sittandes på sängkanten, med en väldigt tydlig target, samt handtecken. Det funkade bra! Hon VET ju alltså vad alla betyder, men behöver stöd av handtecken för att vara riktigt säker.

Jag måste bara vara tydligare. Tror vi ska köra lite småpass här och var regelbundet :)

Fast stöd av handtecken gör ju inget? :) Eller har reglerna ändrats för det?
 
Fast stöd av handtecken gör ju inget? :) Eller har reglerna ändrats för det?
Nä, det är mest jag som har svårt att hålla på med godis, klicker och handtecken samtidigt. Blir rätt mycket att hålla reda på, och jag är inte världens smidigaste person :rofl:

Då har jag prioriterat att kunna klicka med rätt timing över att fokusera på handtecken :) Men nu är klickern så invand på mig att det funkar :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
58
· Visningar
2 853
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
667
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
708
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp