Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Nu när jag ska satsa på nya klass 1 nästa år så tänker jag nog börja om helt med fotgåendet. Det har varit vår akilleshäl från början. Jag tycker fotgående är skittråkigt att träna så jag kör bara när jag är på som allra bäst humör för annars är det dömt att misslyckas.

Vill börja träna baklänges. Det känns som att det kommer bli bättre, för jag kan få större koll på hur hon rör sig och hennes position. Dock förstår jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Någon som har en bra steg-för-steg-guide?
 
Nu när jag ska satsa på nya klass 1 nästa år så tänker jag nog börja om helt med fotgåendet. Det har varit vår akilleshäl från början. Jag tycker fotgående är skittråkigt att träna så jag kör bara när jag är på som allra bäst humör för annars är det dömt att misslyckas.

Vill börja träna baklänges. Det känns som att det kommer bli bättre, för jag kan få större koll på hur hon rör sig och hennes position. Dock förstår jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Någon som har en bra steg-för-steg-guide?


För att få till ett bra fotgående baklänges behövs bra bakdelskontroll, för man vill ju inte att hundens rumpa ska luta utåt åt vänster när man går rakt bakåt.
Så dels tränar jag in bakdelskontroll med hjälp av en pall. Att hunden med frambenen på pallen, ska förflytta bakbenen runt pallen när jag förflyttar mitt ben. Och sedan ska hunden även kunna förflytta sig utan pallen när jag gör stegförflyttningar runt på stället.

Sedan börjar jag alltid tränandet av fotgående baklänges längs en vägg, för att "hjälpa" hunden litegrann att hålla rak position.
Börjar klicka ett steg bakåt, repeterar tills hunden förstår och sedan ökar jag två-tre steg bakåt innan belöning.
Efter hunden kan gå fot baklänges längs väggen, kan man gå till en trottoarkant och träna baklänges längs den innan man slutligen går helt fritt baklänges fot.
 
Hur kommer det sig att det finska lydnadslandslaget är så mycket bättre än det svenska?
Någon som sett/gått kurs för finska tränare, hur de lägger upp detaljträningen/ tränar annorlunda än oss svenskar?
 
Passar på att väcka upp den här tråden och att delta i den också, även om det vid det här laget är startklass-class 3 som gäller i och med de nya reglerna. Jag tränar inför startklass med min mittelspitz Chanel som är 1år gammal och jag har hittills verkligen fallit för denna sport. Hittills kan hon fjärrdirigering, inkallning och sittande under gång. Nu ska vi träna ihop ett ordentligt fotgående, apportering och hopp över hinder och lära henne att sätta sig rakt (hon sätter sig gärna väldigt snett) samt störningsträna och uthållighetsträna. Fotgående har vi planerat att gå en kurs i för det får jag inte riktigt ihop själv och jag funderar även på att gå en lydnadskurs i allmänhet för att se till så att allt sitter som det ska och ser bra ut :). Vi ska även gå en träningstävling innan officiell debut.
Får se om jag kan ladda upp en video ikväll när vi tränar så att ni får se hur det ser ut i träningen hittills :).

Jag undrar vad ni använder för hinder när ni tränar in hopp över hinder? Köper ni riktiga brukshinder eller duger det lika bra med agilityhinder eller hemmagjorda hinder tillverkade av lite vad som helst? Spelar det någon roll vad man använder?
 
Passar på att väcka upp den här tråden och att delta i den också, även om det vid det här laget är startklass-class 3 som gäller i och med de nya reglerna. Jag tränar inför startklass med min mittelspitz Chanel som är 1år gammal och jag har hittills verkligen fallit för denna sport. Hittills kan hon fjärrdirigering, inkallning och sittande under gång. Nu ska vi träna ihop ett ordentligt fotgående, apportering och hopp över hinder och lära henne att sätta sig rakt (hon sätter sig gärna väldigt snett) samt störningsträna och uthållighetsträna. Fotgående har vi planerat att gå en kurs i för det får jag inte riktigt ihop själv och jag funderar även på att gå en lydnadskurs i allmänhet för att se till så att allt sitter som det ska och ser bra ut :). Vi ska även gå en träningstävling innan officiell debut.
Får se om jag kan ladda upp en video ikväll när vi tränar så att ni får se hur det ser ut i träningen hittills :).

Jag undrar vad ni använder för hinder när ni tränar in hopp över hinder? Köper ni riktiga brukshinder eller duger det lika bra med agilityhinder eller hemmagjorda hinder tillverkade av lite vad som helst? Spelar det någon roll vad man använder?
När jag tränade lydnad på landet så hade jag bara en liten uppsättning agilityhinder att använda. Ett hopphinder med en handduk över blev ett bra brukshinder :D
 
Passar på att väcka upp den här tråden och att delta i den också, även om det vid det här laget är startklass-class 3 som gäller i och med de nya reglerna. Jag tränar inför startklass med min mittelspitz Chanel som är 1år gammal och jag har hittills verkligen fallit för denna sport. Hittills kan hon fjärrdirigering, inkallning och sittande under gång. Nu ska vi träna ihop ett ordentligt fotgående, apportering och hopp över hinder och lära henne att sätta sig rakt (hon sätter sig gärna väldigt snett) samt störningsträna och uthållighetsträna. Fotgående har vi planerat att gå en kurs i för det får jag inte riktigt ihop själv och jag funderar även på att gå en lydnadskurs i allmänhet för att se till så att allt sitter som det ska och ser bra ut :). Vi ska även gå en träningstävling innan officiell debut.
Får se om jag kan ladda upp en video ikväll när vi tränar så att ni får se hur det ser ut i träningen hittills :).

Jag undrar vad ni använder för hinder när ni tränar in hopp över hinder? Köper ni riktiga brukshinder eller duger det lika bra med agilityhinder eller hemmagjorda hinder tillverkade av lite vad som helst? Spelar det någon roll vad man använder?

Det är viktigt att hindret är täckt, en sopborste med handduk över fungerar bra. Men annars åker jag till klubben för att träna hindret :)
 
Det är viktigt att hindret är täckt, en sopborste med handduk över fungerar bra. Men annars åker jag till klubben för att träna hindret :)

När jag tränade lydnad på landet så hade jag bara en liten uppsättning agilityhinder att använda. Ett hopphinder med en handduk över blev ett bra brukshinder :D

Okej, tack för svar! Då ska vi ordna ett övertäckt hinder här hemma :).
 
Det är viktigt att hindret är täckt, en sopborste med handduk över fungerar bra. Men annars åker jag till klubben för att träna hindret :)
Hopp över hinder har jag bara tränat med riktigt lydnadshinder på klubben. Det momentet har gått väldigt fort att lära in och inte behövt något nötande, för oss i alla fall. Apporteringen är nog det vi behövt lägga mest arbete på, förutom allmänt fokus :angel:
 
Knep den sista platsen på kursen tävlingslydnad fortsättning för min tränare!
Har funderat och diskuterat med henne om vad som är bäst för mig och Winzi - träningsgrupp, kurs eller privatlektioner och tror det blir bäst så här. Jag och Winzi tränar för startklass och behöver främst jobba på detaljer och störning/koncentration. Hon kan alla moment i grunden.
Dahlia är ju mammaledig till april så det blir ingen träningsgrupp för oss denna termin. Satsar på några privatlektioner innan sommaren sen istället :)
 
Vi är anmälda till en tävling nästa söndag, debut i nya lydnadsklass 1. Eftersom det är en del nya moment så har jag inga jättehöga förhoppningar om resultat, det ska mest bli kul att prova. Vi har dock haft turen att kunna vara med på en del tävlingslydnadskurser, så vi börjar få till en bra grund för klassen i alla fall.
 
Har lagt några lydnadstävlingar i kundkorgen på sbktävling... Läskigt med de nya reglerna. Läskigt att gå i en klass högre.

Fjärren känns extra läskig, eftersom det är sitt-ligg-sitt-ligg. Nu har jag ju tränat in att hon ska ha låsta framben, men när det bara är sitt-ligg-sitt-ligg vill jag hellre ha låsta bakben... Mest för att vi inte kommit speciellt långt med låsta bakben på just sitt-ligg. Jag MÅSTE verkligen ha ett speciellt kommando på sitt med låsta bakben. Har just nu (och jag menar fem minuter sen) börjat träna in "rapp" som det kommandot...

Och rutan! Det har inte vi tränat på evigheter :nailbiting: Får ta med mig koner iväg till brukshundsklubben imorgon, nu när det inte är snö!
 
:( Tinja har åter igen glömt bort rutan, helt. Hon har fått för sig att springa ut, tvärbromsa och backa tillbaka till fotposition?? Vad fasen?

Jag har heller inga orangea plastband utan bara koner att markera ut rutan med, och då vill hon helst hämta konerna...
 
Har fått tummen ur och köpt en stor kon till det nya momentet i elitlydnad. Känns ju lite surt att ha ett första pris i eliten med de gamla reglerna och nu tvingas träna in nya moment för att få till ytterligare två första pris i klass 3.
Samtidigt är det ju kul att ha nya saker att träna på!
 
Vittringspinnarna! Hur har ni lärt in det momentet?
Jag har lärt in att gömma en pinne som han får leta upp, sedan en hög synliga pinnar bredvid den dolda pinnen, sedan hög med pinnar och synlig korrekt pinne. Sedan börjar jag sprida ut pinnarna och då börjar problemen... Det funkar utmärkt ibland och ibland ska han smaka på någon pinne innan han tar rätt pinne.
Har backat så många ggr i träningen, men det blir samma resultat när fler pinnar blir synliga. Ojämnt resultat, det funkar ibland och ibland inte.

Så några nya tips på hur ni tränat in momentet?
 
I startklassen mom sitt under marsh, när man har gått runt hunden när den sitter och den ska följa med in i fritt följ utan att föraren stannar - får man lägga kommando tex fot där så hunden ska förstå att den ska följa med? Hunden är ju platsad och bör ju få ett nytt kommando. Eller ska den lära sig att följa med? Känns ologiskt. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
58
· Visningar
2 891
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
671
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
737
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp