Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Ja det kan hon och hon kan backa ganska ok när vi står mittemot varandra. Jag tror problemet bottnar i att hon är rädd att jag ska trampa på henne, vilken tyvärr hänt några gånger :( Vet inte riktigt hur jag ska få bort den "rädslan".

Vet inte om det kanske går att lära henne att backa på en plattform, dvs. att du är på marken och sedan få får hon vara på en plattform som är ca. 10 cm hög, ganska lång och så smal på bredden. Då finns det ju ingen chans att du kan trampa på henne och hon måste backa rakt för att hålla sig kvar på plattformen, även om det kanske tar lång tid för henne att förstå det?
 
Vet inte om det kanske går att lära henne att backa på en plattform, dvs. att du är på marken och sedan få får hon vara på en plattform som är ca. 10 cm hög, ganska lång och så smal på bredden. Då finns det ju ingen chans att du kan trampa på henne och hon måste backa rakt för att hålla sig kvar på plattformen, även om det kanske tar lång tid för henne att förstå det?

Det kan säkert funka men verkar meckigt :angel:
 
Längs med en vägg då?

Det har vi provat men när vi gradvis lämnar väggen kommer problemet tillbaka tyvärr.
Antingen har jag för bråttom vidare eller så är det inte tillräckligt för henne att förstå vad jag vill..
Hon backar liksom rätt så länge jag bara flyttar mitt högerben men så fort jag flyttar vänsterbenet så flyter hon ut.
 
Det har vi provat men när vi gradvis lämnar väggen kommer problemet tillbaka tyvärr.
Antingen har jag för bråttom vidare eller så är det inte tillräckligt för henne att förstå vad jag vill..
Hon backar liksom rätt så länge jag bara flyttar mitt högerben men så fort jag flyttar vänsterbenet så flyter hon ut.
Ett dressyrspö då ;)
 
En ruta räcker gott tycker jag. Så 4koner till den om du inte köper en färdig med band, kanske 8 koner till. 4 till "zätat" och några extra.
Ska du ha allt så 3 apportbockar av vardera storlek, i kanske 3 olika storlekar. Den vanliga träapporten pratar jag om då. Tänk på att den minsta apporten gärna får vara riktigt smal i den delen som hundarna griper om.
Kanske 2 metallapporter i olika storlekar (3 olika storlekar om du vill vara välutrustad ;))
Tungapporter kanske, till brukslydnaden.

Vittringspinnar kan ligga i ett spann med lock tex, ca 20 eller så..

Agilityhindret funkar att träna på, absolut, men det är inte godkänt till tävling.

Hoppas det vart till nån hjälp :)

1 apportbock av varje storlek, vilket blir fler än 3 storlekar. Samma för metallapporten.
Koner behöver du ganska många om du även ska erbjuda rallylydnadsutrustning.
Minst två 40 cm koner och ca 10 vanliga koner skulle jag säga. En komplett ruta med band och fyra koner räcker.
Ett vanligt lydnadshinder (täckt med plankor) behövs.
Vittringspinnar tycker jag känns onödigt eftersom dom ändå inte går att återanvända om någon tagit i dom.

Tack så jättemycket för er hjälp :love:
 
Tack så jättemycket för er hjälp :love:
Tre träapporter av samma storlek (standardstorleken) behövs för att träna riktningsapporteringen. Beträffande vittringspinnar skulle jag inte våga använda några okända, (vem har kladdat på dem, och vilka hundar har haft dem i munnen?), eftersom man då inte har någon kontroll på vad hunden diskriminerar på. Däremot skulle det vara en fin service att ha ovittrade nya pinn-set till försäljning i plastpåsar, och en kulspetspenna i hallen så det går att märka upp den rätta pinnen.
 
Tre träapporter av samma storlek (standardstorleken) behövs för att träna riktningsapporteringen. Beträffande vittringspinnar skulle jag inte våga använda några okända, (vem har kladdat på dem, och vilka hundar har haft dem i munnen?), eftersom man då inte har någon kontroll på vad hunden diskriminerar på. Däremot skulle det vara en fin service att ha ovittrade nya pinn-set till försäljning i plastpåsar, och en kulspetspenna i hallen så det går att märka upp den rätta pinnen.

Behöver man tre ex av alla träapporterna då, eller räcker det med standard?

Smart med vittringspinnarna, att erbjuda ovittrade! Det är nog lite överkurs i början (eftersom jag inte har någon koll på lydnaden själv), men jag ska absolut ta det med mig inför framtiden :)
 
Behöver man tre ex av alla träapporterna då, eller räcker det med standard?

Smart med vittringspinnarna, att erbjuda ovittrade! Det är nog lite överkurs i början (eftersom jag inte har någon koll på lydnaden själv), men jag ska absolut ta det med mig inför framtiden :)
Det räcker med standard. Är de för små syns de inte på håll, och riktigt stora är det bara IPO-folket som har. De kan ha med sig egna, annars är du genast uppe i dubbelt så många apporter.

Jag har egna apporter till allt, men uppskattar att träna tävlingsmässigt på andras, (inte för att min betongskalle bryr sig, men det finns ju hundar som är kinkiga med vad de tar i munnen).
 
Var och tränade på klubben idag med en kompis och blev kommenderad igenom 3 moment i en kedja och det gick jääävligt bra faktiskt. Han var sååå fin, tog en klapp som prima tävlingsbelöning utan att tappa fokus och lyssnade fint!
Riktigt dyr idag och att tävla startklass i September känns inte omöjligt. Vi ska bara lära oss IPO avlämning på apporten sen borde vi väl kunna få ett helt okej resultat (om mina nerver håller ihop!) på premiären.
 
Vet inte om det kanske går att lära henne att backa på en plattform, dvs. att du är på marken och sedan få får hon vara på en plattform som är ca. 10 cm hög, ganska lång och så smal på bredden. Då finns det ju ingen chans att du kan trampa på henne och hon måste backa rakt för att hålla sig kvar på plattformen, även om det kanske tar lång tid för henne att förstå det?
En gammal bänk från gymnastiksalarna från skoltiden såg jag direkt framför mig :D
 
Wissla gör likadant i backandet, eller så slänger hon ut rumpan till vänster. Hojta gärna till om du har nåt bra träningstips för vi har fastnat :confused:

Kan du inte börja med att göra vändningar på stället (åt vänster) men istället för en halt så fortsätter du gå runt? När hon är med dig tar du ett steg bakåt - belönar. Börjar alltid backandet genom att först gå runt på stället innan du börjar lägga in ett steg bakåt, två steg bakåt, fler steg. Hjälp henne med rösten genom stt säga fot.
Du kan också avsluta backandet med en vändning och halt åt vänster för då åker ju hennes rumpa in mot höger och gör man det tillräckligt ofta skapas en tanke åt höger hos hunden vilket gör att den går rakt istället för att flyta ut mot vänster.

På så sätt har jag jobbat med att få rumpan rak då min hund gör samma sak. Hon är också rädd för mina fötter.

Tänk också på vilken hand du belönar ifrån, var du placerar belöning och hur din kroppsställning är. Du har kanske också signalerar henne att flyta ut med rumpan genom hur du belönar. Jag bara spånar, vet ju inte hur det ser ut för er men just när hunden blir sned är det extra viktigt att börja reflektera och analysera hur man själv gör när man belönar och anpassa den efter vilket håll hunden drar åt.
 
Kan du inte börja med att göra vändningar på stället (åt vänster) men istället för en halt så fortsätter du gå runt? När hon är med dig tar du ett steg bakåt - belönar. Börjar alltid backandet genom att först gå runt på stället innan du börjar lägga in ett steg bakåt, två steg bakåt, fler steg. Hjälp henne med rösten genom stt säga fot.
Du kan också avsluta backandet med en vändning och halt åt vänster för då åker ju hennes rumpa in mot höger och gör man det tillräckligt ofta skapas en tanke åt höger hos hunden vilket gör att den går rakt istället för att flyta ut mot vänster.

På så sätt har jag jobbat med att få rumpan rak då min hund gör samma sak. Hon är också rädd för mina fötter.

Tänk också på vilken hand du belönar ifrån, var du placerar belöning och hur din kroppsställning är. Du har kanske också signalerar henne att flyta ut med rumpan genom hur du belönar. Jag bara spånar, vet ju inte hur det ser ut för er men just när hunden blir sned är det extra viktigt att börja reflektera och analysera hur man själv gör när man belönar och anpassa den efter vilket håll hunden drar åt.

Tack för tipsen! :up:
Jag belönar med godis på utsidan av henne så att hon får vrida huvudet åt vänster och förhoppningsvis får in rumpan.

Däremot blir jag lätt böjd neråt/åt vänster för att kunna se henne bättre. Försöker tänka på min hållning där för det kan aldrig vara bra att hänga över henne på det sättet. Men det är svårt när man behöver se när man tränar själv och inte har andras ögon till hjälp.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
58
· Visningar
2 853
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
667
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
708
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp