Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Tack för tipsen! :up:
Jag belönar med godis på utsidan av henne så att hon får vrida huvudet åt vänster och förhoppningsvis får in rumpan.

Däremot blir jag lätt böjd neråt/åt vänster för att kunna se henne bättre. Försöker tänka på min hållning där för det kan aldrig vara bra att hänga över henne på det sättet. Men det är svårt när man behöver se när man tränar själv och inte har andras ögon till hjälp.

Bra tänkt med belöningsplaceringen! Antar att du också använder vänsterhanden då så du inte vrider dig?
Ja det är så himla svårt att veta ibland när man inte har någon som tittar!
Kan du filma dig själv? Finns sådana där mobilstativ att köpa för en billig peng som fungerar hyffsat :)
 
Bra tänkt med belöningsplaceringen! Antar att du också använder vänsterhanden då så du inte vrider dig?
Ja det är så himla svårt att veta ibland när man inte har någon som tittar!
Kan du filma dig själv? Finns sådana där mobilstativ att köpa för en billig peng som fungerar hyffsat :)

Japp med vänsterhanden! :angel::D
 
Okej jag har satt som mål att Fenna och jag ska debutera i Startklass i Augusti.
Nu har jag i alla fall ett mål att sträva mot nu när jag tog tummen ur och anmälde oss, vi är egentligen i princip startklara men behöver mer finslip på vissa moment. :up:
Jag själv måste träna massor på att gå normalt för just nu går jag som om jag hade tagit en drink för mycket så Fenna flyter ut massor i fotgåendet, sedan träna på att inte hamna i ett fast läge med armarna men det är svårt när man fortfarande har problem med dom sedan operationen förra året (lixåm hur "svingar" man med två armar som har noll fungerande armbågar?). :angel:
Ska bli så kul att träna och tävla lydnad igen. :love:
 
Har nu tittat på 4 stycken startklasser sedan årsskiftet och måste säga att jag varit väldigt positivt överraskad. Roliga moment och långt fler hundar av olika åldrar och raser än vad det varit innan i gamla klass 1. På tre av tävlingarna har domarna varit glada, positiva, peppande och stöttande och avdramatiserat tävlinssituationen samt gett muntlig feedback efteråt.
Bedömningen har också varit "snällare" jämför med gamla klass 1 förutom den senaste tävlingen jag var på idag då domaren knappt sa att ord till de tävlande och dömde mycket hårt!
Alldeles för hårt för en startklass faktiskt och det tycker jag är jättetråkigt. Drog ner många poäng för smådetaljer som man mer är van vid i dom högre klasserna.
Hur upplever ni andra de nya klasserna och bedömningen?
 
Har nu tittat på 4 stycken startklasser sedan årsskiftet och måste säga att jag varit väldigt positivt överraskad. Roliga moment och långt fler hundar av olika åldrar och raser än vad det varit innan i gamla klass 1. På tre av tävlingarna har domarna varit glada, positiva, peppande och stöttande och avdramatiserat tävlinssituationen samt gett muntlig feedback efteråt.
Bedömningen har också varit "snällare" jämför med gamla klass 1 förutom den senaste tävlingen jag var på idag då domaren knappt sa att ord till de tävlande och dömde mycket hårt!
Alldeles för hårt för en startklass faktiskt och det tycker jag är jättetråkigt. Drog ner många poäng för smådetaljer som man mer är van vid i dom högre klasserna.
Hur upplever ni andra de nya klasserna och bedömningen?

Vi har ju bara hunnit med en startklass hittills och det var inte en jättepositiv erfarenhet. :cautious: Tror jag återberättade i denna tråd men pga duggregn spökade domaren ut sig till ett MH-spöke med tillhörande jättesolglasögon och var väldigt hård på poängen. Trist. Däremot har jag själv varit skrivare på ett par startklasser och tyckte det var väldigt positivt, men det var egna klubben så jag kanske är partisk. :D
 
Har nu tittat på 4 stycken startklasser sedan årsskiftet och måste säga att jag varit väldigt positivt överraskad. Roliga moment och långt fler hundar av olika åldrar och raser än vad det varit innan i gamla klass 1. På tre av tävlingarna har domarna varit glada, positiva, peppande och stöttande och avdramatiserat tävlinssituationen samt gett muntlig feedback efteråt.
Bedömningen har också varit "snällare" jämför med gamla klass 1 förutom den senaste tävlingen jag var på idag då domaren knappt sa att ord till de tävlande och dömde mycket hårt!
Alldeles för hårt för en startklass faktiskt och det tycker jag är jättetråkigt. Drog ner många poäng för smådetaljer som man mer är van vid i dom högre klasserna.
Hur upplever ni andra de nya klasserna och bedömningen?
Jag har bara tävlat två gånger sen regelskiftet. Nya klass 1.
Senaste gången kändes bedömningen onödigt hård och domaren verkade bitter, sa inte ett ord till oss tävlande. Det hela kändes olustigt.

Tävlingen innan gick mycket sämre i momentutförandet från vår sida, men det var en helt annan och mycket trevligare stämning.

Så, tja. 50/50 hittills, men tyvärr har senaste tävlingen gjort att jag inte riktigt känner mig sugen på att gå ut och köra lydnad på ett tag :(
 
Har nu tittat på 4 stycken startklasser sedan årsskiftet och måste säga att jag varit väldigt positivt överraskad. Roliga moment och långt fler hundar av olika åldrar och raser än vad det varit innan i gamla klass 1. På tre av tävlingarna har domarna varit glada, positiva, peppande och stöttande och avdramatiserat tävlinssituationen samt gett muntlig feedback efteråt.
Bedömningen har också varit "snällare" jämför med gamla klass 1 förutom den senaste tävlingen jag var på idag då domaren knappt sa att ord till de tävlande och dömde mycket hårt!
Alldeles för hårt för en startklass faktiskt och det tycker jag är jättetråkigt. Drog ner många poäng för smådetaljer som man mer är van vid i dom högre klasserna.
Hur upplever ni andra de nya klasserna och bedömningen?

Trots hård domare och spöregn kammade jag och Winzi vi ihop 171,5 poäng dvs uppflytt och en andra plats! Inga 10:or denna gång då vissa detaljer som annars sitter brast men så nöjd med helheten och attityden. Det vi jobbat med mest, apporten, går bara framåt och framåt och bättre än sist (inte poängmässigt men rent utförandemässigt) så jag är så glad! :D

@FrauleinLeo just det det minns jag att du skrev om! Dåligt gjort av både domare och TL.
Det spöregnade som sagt även denna tävling men då sa både domare och TL att de får stå ut med regnet då det inte är snällt mit hundarna att sätta på regnponcho och stå med paraply som en av funktionärerna erbjöd sig att låna ut. Så plus till domaren där!

@Fisherling Tyvärr är verkligen vissa domare sammanbitna och tråkiga och kan bedömma orättvist men jag tycker inte att du ska ge upp för det. Förstår dock känslan och kanske också hade tappat motivationen men de flesta domare är faktiskt bra!
 
@Malibu_Stacy Jag kommer fortsätta tävla lydnad, men känner att jag behöver göra annat innan jag fortsätter med det. Vi fortsätter träna. Men ja... Tävlandet får vänta ett tag. Det var verkligen inte kul med en sådan stämning, och jag tävlar för att ha kul och må bra.

Så nu blir det fokus på agility och så lite rally :D
 
@Malibu_Stacy Jag kommer fortsätta tävla lydnad, men känner att jag behöver göra annat innan jag fortsätter med det. Vi fortsätter träna. Men ja... Tävlandet får vänta ett tag. Det var verkligen inte kul med en sådan stämning, och jag tävlar för att ha kul och må bra.

Så nu blir det fokus på agility och så lite rally :D

Det tycker jag låter bra! Ibland behöver man lite paus från tävling av olika skäl :) Det viktigaste är ju att både du och hunden tycker att det är kul!
 
Har nu tittat på 4 stycken startklasser sedan årsskiftet och måste säga att jag varit väldigt positivt överraskad. Roliga moment och långt fler hundar av olika åldrar och raser än vad det varit innan i gamla klass 1. På tre av tävlingarna har domarna varit glada, positiva, peppande och stöttande och avdramatiserat tävlinssituationen samt gett muntlig feedback efteråt.
Bedömningen har också varit "snällare" jämför med gamla klass 1 förutom den senaste tävlingen jag var på idag då domaren knappt sa att ord till de tävlande och dömde mycket hårt!
Alldeles för hårt för en startklass faktiskt och det tycker jag är jättetråkigt. Drog ner många poäng för smådetaljer som man mer är van vid i dom högre klasserna.
Hur upplever ni andra de nya klasserna och bedömningen?
Håller med om allt du skriver om Startklassen. Lägre tröskel än i gamla klass 1 utan att det är fånigt enkelt. Ingen platsliggning, som var det jobbigaste momentet ur många synpunkter förut, lagom långt följsamhetstest för mindre rutinerade hundar, kul apportering till skillnad från det gamla, helt meningslösa momentet.

Det enda jag tycker är lite konstigt är att inte fler tävlande når uppflyttningspoäng. När jag skrev i klassen var det några som stupade på helhetsintrycket med den nya höga koefficienten (pga kisspaus och genomföranden där hundarna stundtals hamnade utanför planen).

Hur som helst känns det roligt med en lydnadsklass som är genomförbar för fler hundraser utan orimlig arbetsinsats, och att nybörjarna slipper de traumatiska platsliggningarna.

Beträffande de andra klasserna tränar jag klass 2 och klass 3 med min hund. Hon tycker momenten är kul, men de klass 2 jag har tittat på tycker jag har varit hårt bedömda. Hundarna har genomfört momenten på ett trevligt sätt, men poängen har inte räckt till uppflytt, så det dröjer nog innan jag vågar starta med min yviga hund.
 
Håller med om allt du skriver om Startklassen. Lägre tröskel än i gamla klass 1 utan att det är fånigt enkelt. Ingen platsliggning, som var det jobbigaste momentet ur många synpunkter förut, lagom långt följsamhetstest för mindre rutinerade hundar, kul apportering till skillnad från det gamla, helt meningslösa momentet.

Det enda jag tycker är lite konstigt är att inte fler tävlande når uppflyttningspoäng. När jag skrev i klassen var det några som stupade på helhetsintrycket med den nya höga koefficienten (pga kisspaus och genomföranden där hundarna stundtals hamnade utanför planen).

Hur som helst känns det roligt med en lydnadsklass som är genomförbar för fler hundraser utan orimlig arbetsinsats, och att nybörjarna slipper de traumatiska platsliggningarna.

Beträffande de andra klasserna tränar jag klass 2 och klass 3 med min hund. Hon tycker momenten är kul, men de klass 2 jag har tittat på tycker jag har varit hårt bedömda. Hundarna har genomfört momenten på ett trevligt sätt, men poängen har inte räckt till uppflytt, så det dröjer nog innan jag vågar starta med min yviga hund.

Jag tycker att det är ruskigt enkelt att få höga poäng på helheten men tyckte det innan nya reglerna också. Var glad, belöna rikligt och tjata inte på hunden. Tyvärr tycker jag att många tävlar för tidigt med sina hundar som tar ärevarv, gör behov inne på plan, har hundar som måste tjatas in i position eller förare som knappt belönar hunden.

Har tyvärr inte haft chans att titta på någon ny klass 2 mer ingående, är själv i den klassen med min äldre men har inte kommit till start ännu. Låter tråkigt att det ska vara så hård bedömning!
 
Jag tycker att det är ruskigt enkelt att få höga poäng på helheten men tyckte det innan nya reglerna också. Var glad, belöna rikligt och tjata inte på hunden. Tyvärr tycker jag att många tävlar för tidigt med sina hundar som tar ärevarv, gör behov inne på plan, har hundar som måste tjatas in i position eller förare som knappt belönar hunden.

Vi fick en femma för att han skällde mellan momenten. :crazy:

MEN, jag tror att vi hade en del otur med överdrivet hård domare, som sagt. Kommer inte att tävla för henne igen.
 
Vi fick en femma för att han skällde mellan momenten. :crazy:

MEN, jag tror att vi hade en del otur med överdrivet hård domare, som sagt. Kommer inte att tävla för henne igen.

Dåligt då skällande mellan momenten endast ska påverka helhetsintrycket från och med klass 1 dvs inte i startklass. Skällande UNDER momenten ska dock ge avdrag även i startklass.
Låter klokt att strunta i den domaren :)
 
Håller på och tränar in nytt avlämnande i apporten. Aldrig fått till ett bra avlämnande i fotposition, hon sätter sig ständigt för långt ifrån och snett. Men framför :up: där har vi våran grej.

Gick helt okej igår, tycker hon är riktigt trevlig i lydnaden och mja i september kanske vi debuterar :angel: Vi testade på rasspecialen, en inofficiell och snäll domare men det höll. Var sitt under gång som inte höll och här har jag en fråga.

Vad får jag säga till hunden? Får jag stanna i sättandet?
Dvs kan jag göra såhär: stannar, hunden sätter sig, kommenderar stanna, går runt, kommenderar fot?
 
Har idag kikat på dubbla klasser i lydnad där jag speciellt kikade in startklassen lite extra, just nu frågar jag mig själv varför jag inte får tummen ur? Vi är ju trots allt inte så dåliga som jag tror nu när man har kikat på andra ekipage (inte för dom var dåliga utan mer att jag fick bevis på att allt inte behöver vara perfekt).
 
Håller på och tränar in nytt avlämnande i apporten. Aldrig fått till ett bra avlämnande i fotposition, hon sätter sig ständigt för långt ifrån och snett. Men framför :up: där har vi våran grej.

Gick helt okej igår, tycker hon är riktigt trevlig i lydnaden och mja i september kanske vi debuterar :angel: Vi testade på rasspecialen, en inofficiell och snäll domare men det höll. Var sitt under gång som inte höll och här har jag en fråga.

Vad får jag säga till hunden? Får jag stanna i sättandet?
Dvs kan jag göra såhär: stannar, hunden sätter sig, kommenderar stanna, går runt, kommenderar fot?

Du får säga vad du vill. Jag gör som du ovan men andra säger sitt i halten och går sedan runt hunden.
För mig blir det onödigt eftersom mina hundar sätter sig automatiskt när jag gör halt från ett fotgående :)
 
Du får säga vad du vill. Jag gör som du ovan men andra säger sitt i halten och går sedan runt hunden.
För mig blir det onödigt eftersom mina hundar sätter sig automatiskt när jag gör halt från ett fotgående :)

Ja "sitt" känns ju lite onödigt (iallafall för oss för hon sätter sig) men vad bra då har jag rett ut det :D
 
Trots hård domare och spöregn kammade jag och Winzi vi ihop 171,5 poäng dvs uppflytt och en andra plats! Inga 10:or denna gång då vissa detaljer som annars sitter brast men så nöjd med helheten och attityden. Det vi jobbat med mest, apporten, går bara framåt och framåt och bättre än sist (inte poängmässigt men rent utförandemässigt) så jag är så glad! :D

@FrauleinLeo just det det minns jag att du skrev om! Dåligt gjort av både domare och TL.
Det spöregnade som sagt även denna tävling men då sa både domare och TL att de får stå ut med regnet då det inte är snällt mit hundarna att sätta på regnponcho och stå med paraply som en av funktionärerna erbjöd sig att låna ut. Så plus till domaren där!

@Fisherling Tyvärr är verkligen vissa domare sammanbitna och tråkiga och kan bedömma orättvist men jag tycker inte att du ska ge upp för det. Förstår dock känslan och kanske också hade tappat motivationen men de flesta domare är faktiskt bra!

Allvarligt?
Begär ni att funktionärer ska stå och bli dyblöta för att hundarna är antingen så dåligt förberedda eller så usla mentalt att de inte klarar paraplyer och regnponchos? :confused:
Det är ju knappt att beteckna som en störning ens.

Jag var på tävling i helgen. Det regnade och var sol om vart annat. Blåste kraftiga vindbyar då och då. Två stora tält kantade banan och runt satt folk med paraplyer av olika storlekar. Apporteringen skedde kanske fem meter från en massiv vägg av paraplyer, som fladdrade i vinden. Domarna växlade mellan regnponchos och solglasögon. Gruppen i lydnaden hade självklart regnkläder och ponchos. Det öste ju för sjutton ned tidvis.

Inte en käft hade en tanke på att detta inte är något hundarna ska klara av och självklart gjorde de det. Även de mest oerfarna ekipagen. En hund var till och med på väg att få skul över sig under ronderingen då två blåste omkull i vindbyarna. Den hunden fortsatte obekymrat att rondera.

Kan man då inte få hunden att jobba tillfredställande för att det står en person i poncho med paraply på plan när man tävlar, då bör man åka hem och förbereda sig bättre. Funktionärer ska inte behöva bli dyblöta bara för att ekipagen inte tränat ordentligt. Lite fladdrande paraplyer och ponchos är inte en störning!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
58
· Visningar
2 892
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
671
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp