Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

kl

Vi har tränat flitigt i veckan, då jag skickade hem Lovis till mamma för att få vila upp sig. Lilla fröken Valp är nämligen i sin värsta period (som dock är hemskt lindrig ;)) och växlar mellan att vara störst, bäst och vackrast till att flyyyy in i vardagsrummet när mina vänner, som hon träffat minst 10 ggr, kom på besök... :cool: Hej skendräktighet+trotsålder, som jag har saknat dig!

Nå, träningsmässigt har hon i alla fall varit precis som vanligt. Jag njuter av hur skönt det är att ha en hund som springer själv och letar hinder själv. Det är så himla enkelt! Jag har även snikat till mig klubbens trasiga slalombågar så nu kan vi träna hemma också :bump:. Har satt ihop en 4-slalom med ett hinder och kört diverse byten och svängar och det funkar super. Vill redan från början få in slalomet som vilket hinder som helst och att hon kan börja söka upp det själv.

Något som inte funkat så bra dock är böjda, långa tunnlar. Hon springer de i rasande fart och glädje när vi tar dem enskilt, men när man kommer i en kombination vill hon inte ta dem. Lovis är också sådär och mig veterligen är det lite av en "sheltie thing", att de inte vill släppa fokus på föraren. Inez förstår ju inte heller riktigt att för att få ta nästa hinder måste man även ta tunneln, inte springa förbi den :D. Vi ska ner till banan idag med eftersom hennes uppfödare kommer och hälsar på, får se om jag kan be henne filma lite kanske :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

*KL*
Här har det börjat hända grejor. Lilleman har hittat hindersuget :) Det började lossna förra veckan men igår kunde jag köra en rundbana på 5 hinder med honom och han fokuserade framåt hela tiden. Så nu börjar jag få upp hoppet om att det kan bli en agilityhund av honom också. Nu blir det hårdträning på slalom och platta tunneln så han kanske kan ta en hoppklass om ett par månader.

Stora vovvan åker till Tranås med mig ikväll för utetävlingspremiär i helgen, med oss har vi massor med tips från Annica Aller som vi gick kurs för förra helgen, får se om vi lyckas använda några :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Grattis!! :bump:

Vi tävlade ju också förra helgen. Hyfsat nöjd men inte helt. Överlag kändes han seg under dagen. I hopploppet hade han bättre fart än väntat och tog banan felfritt, men odågan ställer sig och kissar :eek::o Minst sagt irriterande disk... Glad över att all handling funkade som jag tänkt mig i alla fall!
I ag var han rätt seg. Fick en vägran på säcken men då vi haft problem med den under vintern är jag glad att han tog den på andra försöket. Där fick vi tidsfel också, men det är möjligt att det hade gått att undvika om säcken varit problemfri och jag hade behållit hans fokus i en sväng tidigare.

Tyvärr inget filmat men den 12 maj blir det tävling igen, då i Linköping.

K_S: Tack för tipset! Ska kika på det, vet du hur man beställer osv?

kl
Så snart jag orkar ta mig ut till klubben tänkte jag att den lilla odågan skulle få påbörja sin träning så smått också. Spännande.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Intressant läsning och bra tips!

kl
Ytterligare en sak (förutom säcken och den vanliga farten alltså) vi måste träna på är A-hindret. Där segade han verkligen på väg ner. Nu har han inte sett det hindret på väldigt länge så det kanske inte är så konstigt, men ändå. Min tanke är att ställa in det så att det inte är så brant till en början och bara belöna fart. Tankar på det?
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

http://www.ttag.se/index.htm där finns den! :)

Jag fick lite filmat från igår, är så nöjd med min lilla tjej! :love: Jag måste våga lite på henne mer, för nu hinner jag inte alls mina byten som jag tänkt eftersom jag är med och stöttar lite väl mycket på hinder hon faktiskt tar själv.

http://www.youtube.com/watch?v=skxokxsYI_c

http://www.youtube.com/watch?v=fpEIjqoCLIM

Jenka - jag minns inte om du körde 2x2 eller running? Om du kör running tycker jag att det är en utmärkt idé att sänka hindret, men jag skulle inte göra det på 2x2. Eller jo, jag skulle sänka det men inte bara belöna fart. Utan isåfall backa och köra target på bräda/lyfta upp hunden på a-hindrets slut och köra avslut bara. Men som sagt, minns inte vad du körde med :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Kör inte 2+2. Vi kör väl någon "running" utan direkt regel. Inte så bra nej men det funkar men tanken är att jag ska läsa in mig och sen träna in running ordentligt. Började med 2+2 men han tappar alldeles för mycket fart.

Tillägg: Ser fint ut på filmerna!
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Idag har vi varit och tävlat i Botkyrka. Jag är så nöjd! Pinne och vinst i agilityklassen :D hon skötte sig så snyggt och jag kunde verkligen känna ett samspel som vi har saknat ett tag. Vi vann med 10 sekunder före tvåan ;)
http://www.youtube.com/watch?v=WToeYywnNzQ

Hopploppet blev det lite kaos med disk. Både hon och jag tappade huvudet lite. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att kunna ladda om efter att ha kört en klass, i Rättvik kände jag samma sak att det var svårt att fokusera upp igen. Men det kanske kommer med rutin, det här var ju våran andra tävling.
http://www.youtube.com/watch?v=lOAm4MwsYRQ

Agility är så fantastiskt roligt!!! :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Grattis!!! :bump: Jag var faktiskt där och supportade mamma, men missade nog ditt vinstlopp - tyvärr. Såg skitsnyggt ut iaf :).
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

*kl*

Mjaha det vart ju inte precis någon strålande tävlingsdebut för Ziva och mig idag. Ziva var glad och pigg som vanligt - tills vi skulle starta. Jag fick henne knappt över första hopphindret så det kändes lika bra att bryta direkt snarare att tvinga henne runt fler. Hon hade inte den minsta lust med agility idag tydligen... Kan en hund bli så låg bara av att matte är nervös men glad eller fick hon också någon slags prestationsångest tro?:(

Men men det är väl bara att studsa tillbaka och fortsätta träna, där finns ju glädjen och lusten iallafall även om hon har lite svårt med koncentrationen ibland. Ska se om jag inte kan hitta någon sommarkurs eller riktig träningsgrupp tror jag så vi får upp vanan igen. Det gick ju såå bra för ett par år sedan innan det typ uppehållet som blev pga flytt och studier och banan de hade idag såg ju så roligt utmanande ut, jag vill jag vill jag vill!:bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Vissa hundar ser på ens kroppspråk och beteende att något är annorlunda och reagerar på det. Jag kan tipsa om att prova vara föråkare till en tävling (du startar utom tävlan och bara kör banan, utan att någon tar tid eller håller koll på om du gör fel) så kanske du slappnar av och hunden lär sig samtidigt att det är kul ute på banan! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Nu har det hänt lite grejer och i måndags så var jag in och magnetröntgade Lovis samt röntgade armbågar + fick tillbaka fästingprover. Orkar inte skriva om allt igen utan kopierar från bloggen:

Jag börjar bli lite smått galen nu. Igår så åkte jag tidigt till Strömsholm och lämnade in mitt lilla hjärta som skulle manetröntga ryggen samt röntga armbågarna. Orkade inte åka tillbaka till Västerås så passade på att intensivplugga i bilen samt gå promenader med Inez och träna lite på vägen. Kl 14 ringde äntligen han som röntgat och kikat på bilderna. Resultatet? Ryggen såg jättefin ut. Våra reaktioner var lite olika på det.

"...så det var ju jättebra!"
"Åh, vad synd..."

Wäääääh! Visst är det toppen att allt var fint, men vad är det DÅ då!? Armbågsröntgen visade artros på vänster fram men det var inte direkt oväntat och ingenting som jag tror påverkar henne i vardagen. Kommer fortsätta med Aktiv hund, köpa ett specialfoder och ringa Stefan för att lägga upp en plan för hur man kan arbeta förebyggande. Artrosen är jag inte orolig för, däremot ryggen... Nu är hon genomkänd och kollad av Ashley i Väsby, Stefan och Crissie på ReDog samt en vet jag inte minns namnet på, Monika i Möklinta och Lennart på Strömsholm. Inget vet vad felet är. Hon har vilat, hon har vibbat, hon har fått antiinflammatoriskt/smärtstillande, äter Aktiv hund, går täckad, blir ordentligt uppvärmd/nedvärmd, stretchas (även om jag kan bli mycket bättre på det), går med benmanchetter, är extremt välmusklad (enligt Lennart) och hon har fått laserbehandling. Det sistnämnda blev hon ju bra på, men vad hjälper det när smärtan kommer tillbaka? Hon är vanligt röntgad och magnetröntgad av ryggen samt är testad för borrelia mm.

Vad gör man nu? Hur går man vidare? När är det rimligt att ge upp? I och med att hon inte visar några symptom på smärta när hon kör agility eller direkt i vardagen heller så känns det just nu som att vi kör på så länge hon kan och inte får (mer) ont. Hon blir inte bättre av vila (snarare tvärtom) och jag kan inte påstå att det märks något på henne efter träning heller. Kanske får vi helt enkelt göra det bästa av situationen. Fortsätta med allt förebyggande och lindrande, köpa fodertillskott och specielfoder mot artrosen, gå på laserbehandling med jämna mellanrum... Hm, hur förklarar man något sådant här utan att låta som en tävlingsmaniac som inte bryr sig om sin hunds välmående..? Kanske att jag känner min hund bäst. Att när det nu faktiskt är så att hon inte mår bättre av att få vila och ta det lugnt, så kan hon lika gärna få göra något som hon älskar. Att i och med att hon ändå är med och konkurrerar med många duktiga, duktiga klass 3 hundar och tog sina championat under förra året - så kan hon inte ha SÅ ont. Även om adrenalinet flödar under loppen. Kanske jag kan förklara det som att jag vill att hon ska få leva ett så bra och fantastiskt liv som möjligt, så länge det går. Den dagen hon inte vill längre så slutar vi, direkt.

Jag har varit i den här situationen förut. Jag vet när det är dags att sluta, när man inser att smärtan är för stor och att det helt enkelt inte är roligt längre. Den dagen har inte kommit för Lovis på långa vägar.

Jag väntar på ett samtal från Lennart som jag hoppas kommer i veckan och utifrån det så får vi se hur vi ska gå vidare. Om vi ska gå vidare. Men om det nu visar sig att det kanske inte finns så jättemånga vägar att vandra vidare på, så kommer vi inte att sluta med agilityn. Dock tror jag att han säkert har något hett tips, så ja well, vi får se helt enkelt. Vi tränar lydnad under tiden och springer någon tunnel kanske. Pussas och gosar.



Igår så ringde vet. och han tyckte som jag tänkte, att jag skulle köra på. Att iom att hon är otroligt välmusklad för att vara en sheltie (även en arbetande sådan) så kan hon inte gå med kronisk smärta. Hon är kollad på "allt" och hon kör agility med fart och glädje. Jag kommer fortsätta rehabba, underlätta och tänka en extra gång gällande uppvärmning, stretching osv men nu tänker jag börja träna och tävla igen. Förhoppningsvis håller hon länge till och den dag hon inte längre tycker att det är kul så slutar vi :). Känns absolut som rätt beslut, även om det inte är kul att vi int e hittat något...
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Usch så jobbigt att du inte får några svar :(

KL

Själv har jag börjat med agility igen sedan skadan! Woho!! Både Ila och jag är överlyckliga :D
Har kört ett litet pass hemma på gräsmattan med mina tre hinder och så var jag på klubben igår och tränade ett lite lagom långt pass.
Blev framförbyten samt slalomövningar.

Framförbytena gick bra för det mesta. Någon gång strulade jag till det men Ila fixade linjen ändå.
Slalom med ingång från sidan var lite svårt. Då hoppade hon gärna över en pinne. Men det gick till slut också, bara jag är noga!

Min fina fina hund :love:
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Ja usch, det är frustrerande... Men det är som det är :(.

Vad kul att få börja träna igen!! :)

Vi har varit och tävlat idag och det kändes riktigt, riktigt grymt bra! I första loppet fick vi en femma i slalom för att domaren råkade stå mitt i vår väg :p. Kom helt ur kurs och hamnade felplacerad vid slalomet. Lite synd, för hade blivit sämst 4 annars (klockade loppet efteråt). Hopploppet gick superbra men det räckte ändå inte längre än en 10e plac. Har skrivit ett låååångt blogginlägg om någon skulle vara intresserad av en mer grundligare analys ;), adressen står på min profil. Osäker om man får länka direkt..?

http://www.youtube.com/watch?v=7R-XdnA0w-0&feature=player_embedded


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CVmiHgoCTRo
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

*KL*
Lilleman gör framsteg, har plockat bort grindarna från slalomet förra veckan och igår körde jag 12 pinnar slalom utan hjälp för första gången :laugh: :

http://www.youtube.com/watch?v=41FajKOpg48

Nu är det kontaktträning och inkallningsövningar som gäller så det ska gå att ha honom på en bana utan att rymma....:grin: Annars är det bara platta tunneln han behöver mer träning på bland hinderna.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Duktig liten!
kl
Vi har äntligen kommit förbi problemet med platta tunneln som plötsligt uppkom så det finns hopp om livet =)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

*halvt kl*

Vad duktiga ni är! Har ni (inklusive alla andra som läser tråden då ;) ) planerat in fler tävlingar framöver? Är det någon som ska till slottshoppet?
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Anmälda till Kanonsabotören 1-2 juli men annars inget planerat faktiskt.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Vi ska till Karlstad den 6e, sen Frövi. Jag missade anmälan till kanonsabotören men hoppas att nån stryker sig så vi får starta ändå. Sen är det slottshoppet och hela Värmlandsveckan. Efter det vet jag inte riktigt hur jag planerat :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

För mig blir det Knivsta i helgen, SM helgen efter det (Wihaa! :bump: ), ev Gävle den 5e (?) sedan Slottshoppet hela veckan, Knivsta, Gagnef... Är väl ungefär så långt jag planerat än så länge.

Känner mig en smula ur fas med träningen när det gäller Lovis, vi har tappat synkningen efter vårens ofrivilliga vila och jag fastnar-så-in-i-helvete och snubblar över mina egna fötter i vissa byten. Tävlade i Kumla i helgen och av 4 lopp nollade vi bara ett, just pga osynk som ledde till små skitmissar i de andra loppen. Jag har alltså inga förhoppningar alls ang SM men hoppas att hon ska kännas fräsch och att vi ska ha kul i alla fall. Hittills känns hon ändå fin och visar ingen smärta vilket är skönt. Bra tryck och hon är sååå lycklig över att få vara med igen! Dock behöver hon gå ned i vikt och få upp konditionen igen, hemma går hon under namnet "fläskfian" :angel:;)

Lilltjejen går från klarhet till klarhet :love:. Hon tar egna initiativ hela tiden och springer gärna och tar ett litet slalom eller tunnel när man står och pysslar med något annat :D. Jag kunde kanske önska att hon vore lite tuffare, för hon blir väldigt lätt låg om saker blir fel (vilket ju märks även om jag inte gör en grej av det). Nå, hemskt roligt är det i alla fall!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Jag är precis på väg hem efter tävling i Vadstena (bra lopp men disk i hopploppet och 10 fel i ag pga 2 rivningar).

Sen blir det Göteborg på onsdag, Jönköping på lördag, Kanonsabotören (fast bara på söndagen) och så Värmlandsrallyveckan och så Ulricehamn. Plus ett Jenny Damm läger. Så långt fram har jag planerat iaf :D!

Så nu blir det lite mer agility ett tag framöver :bump:!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
167 208
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp