Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade vår egen lilla inoff-tävling på hemmaklubben igår. Disa lyckades diska sig i båda klasserna vi ställde upp i, men det var i alla fall bra ös i henne :D
Det var roligt med en hemmatävling, men det blev en lång dag för Disa (och för lilla valpen som också var med) eftersom jag var funktionär hela dan. Så idag är vi lite trötta alla tre :)

Jag debuterade Vips på er tävling igår :) Hon diskade sig i blåbärsklassen för hon sprang förbi några hinder men tog sig igenom tunnelrace A med en vägran. Tant fick också med vara med och wow vilka fina priser ni fixat :)
22049881_10155720399176228_6541583169974905368_n.jpg
 
Jag debuterade Vips på er tävling igår :) Hon diskade sig i blåbärsklassen för hon sprang förbi några hinder men tog sig igenom tunnelrace A med en vägran. Tant fick också med vara med och wow vilka fina priser ni fixat :)
22049881_10155720399176228_6541583169974905368_n.jpg
Så roligt! Kul att du tyckte om priserna:)
 
Hej hej, här kommer en nybörjare i agilityvärlden, men vi tränar för att förhoppningsvis kunna tävla i framtiden :) Jag har en sheltietik på 15 månader och vi är mitt uppe i en nybörjarkurs. Har jobbat mycket med att lära in slalom dom här första veckorna och jäklar vad svårt det är!
På kursen idag jobbade vi med tunnlar och det var inga problem, raka, böjda och med säck, hon bara sprang rakt igenom. Nu ska vi börja lära in kommando på det också :)

Just nu känns det dock som vårt största problem är det här med att ha hunden lös (Inte bara vid agility utan alltid). Så länge hon har fokus på mig så går det jättebra. Då har vi kunnat köra flera hinder på en rak linje för att sedan fånga upp henne efter sista hindret. Men så fort hon blir lite för exalterad och tappar lite fokus så slutar hon totalt att lyssna och jag får inte tag på hund:devil:. Hon springer aldrig ifrån mig och skulle hon göra det så kommer hon tillbaka när jag ropar, men jag lyckas aldrig få tag på henne så jag kan koppla henne. Godis, leksak, ignorerar och gå åt andra hållet, inget funkar, hon springer bara runt (och skäller). Det brukar sluta med att hon springer fram till någon annan människa och jag får be dom ta henne. Vi tränar även jättemycket på inkallning där jag inte kopplar henne utan bara berömer och sen får hon springa igen. Varierar både med godis och leksak.
Är det någon som har något bra tips? Känns som detta är lite a och o för att kunna hålla på med agility. Vi tränar en del med klicker om det skulle finnas något bra sätt att använda den i det här?
 
Hej hej, här kommer en nybörjare i agilityvärlden, men vi tränar för att förhoppningsvis kunna tävla i framtiden :) Jag har en sheltietik på 15 månader och vi är mitt uppe i en nybörjarkurs. Har jobbat mycket med att lära in slalom dom här första veckorna och jäklar vad svårt det är!
På kursen idag jobbade vi med tunnlar och det var inga problem, raka, böjda och med säck, hon bara sprang rakt igenom. Nu ska vi börja lära in kommando på det också :)

Just nu känns det dock som vårt största problem är det här med att ha hunden lös (Inte bara vid agility utan alltid). Så länge hon har fokus på mig så går det jättebra. Då har vi kunnat köra flera hinder på en rak linje för att sedan fånga upp henne efter sista hindret. Men så fort hon blir lite för exalterad och tappar lite fokus så slutar hon totalt att lyssna och jag får inte tag på hund:devil:. Hon springer aldrig ifrån mig och skulle hon göra det så kommer hon tillbaka när jag ropar, men jag lyckas aldrig få tag på henne så jag kan koppla henne. Godis, leksak, ignorerar och gå åt andra hållet, inget funkar, hon springer bara runt (och skäller). Det brukar sluta med att hon springer fram till någon annan människa och jag får be dom ta henne. Vi tränar även jättemycket på inkallning där jag inte kopplar henne utan bara berömer och sen får hon springa igen. Varierar både med godis och leksak.
Är det någon som har något bra tips? Känns som detta är lite a och o för att kunna hålla på med agility. Vi tränar en del med klicker om det skulle finnas något bra sätt att använda den i det här?
Har haft liknande problem med tidigare hund. Det funkade att träna inkallning där du kopplar hunden igen, men snabbt släpper hunden lös igen och sen upprepar flera gånger. + Jobba på att göra det roligare i koppel, så att kopplet inte blir en signal att det roliga är slut.
 
Hilfe!
Hur ser den ultimata förvaringen av tunnlar ut för er?
På vår klubb så har vi tunnlarna upphängda på väggen i agilityboden. Kraftiga rundstavar (typ som sadelhängare) i olika längd anpassade efter tunnlarna.
Vet inte om det är den ultimata förvaringen, men det funkar bra hos oss i alla fall.
 
På vår klubb så har vi tunnlarna upphängda på väggen i agilityboden. Kraftiga rundstavar (typ som sadelhängare) i olika längd anpassade efter tunnlarna.
Vet inte om det är den ultimata förvaringen, men det funkar bra hos oss i alla fall.

Tack för input! :)
 
Agilityförare är ett tappert gäng ;) Är hjälpinstruktör på en nybörjarkurs, och trots stormvindar och hagel- och regnskurar kom alla och körde glatt i höstrusket :) Härligt!
 
Hilfe!
Hur ser den ultimata förvaringen av tunnlar ut för er?

På väggen.
Det går att använda feta jävla hyllkonsoler, tunnlar väger ju en del.
Har också sett någon lösning med band, alltså att tunneln "hänger i en ögla" som är fäst med ring på väggen och öppnas med hake. Det var rätt smidigt.

Annars stående, staplade.
 
@AraSlei vi har våra ihoprullade och sedan ställda på kant som tuber liksom. Samlade ihop.

På väggen.
Det går att använda feta jävla hyllkonsoler, tunnlar väger ju en del.
Har också sett någon lösning med band, alltså att tunneln "hänger i en ögla" som är fäst med ring på väggen och öppnas med hake. Det var rätt smidigt.

Annars stående, staplade.

Hm, på väggen verkar kanske vara det smartaste?
Får kika på konsoler och öglor, öglan lät ju himla smart :up:
 
Fråga om tävlingslicens? Har betalat en för Nike nu, hur lång tid tar det innan man får hem papprena?
Tänkte att nån här kanske har koll.
 
Jag har mina stående på golvet som tuber. Sen om det är bästa förvaringen vet jag inte. :D

Vi har alla våra tunnlar ute på planen så vi kan använda dem :)

Det enda jag är orolig för, eftersom det är alla som hyr hallen som kommer kunna använda dem, är att de plötsligt står överallt om de inte har typ en specifik plats?
Man kan väl göra som rutor på golvet också i och för sig :)
 
Det enda jag är orolig för, eftersom det är alla som hyr hallen som kommer kunna använda dem, är att de plötsligt står överallt om de inte har typ en specifik plats?
Man kan väl göra som rutor på golvet också i och för sig :)
Var försiktig med att ha dem på golvet.(beroende på vilket golv förstås). Vet att tunnlarna kan bli skavda och nötta runt kanterna om de ligger på typ betonggolv.
 
Det enda jag är orolig för, eftersom det är alla som hyr hallen som kommer kunna använda dem, är att de plötsligt står överallt om de inte har typ en specifik plats?
Man kan väl göra som rutor på golvet också i och för sig :)
Det beror ju helt på hur det ser ut där :) Om hallen bara används till agility = tunnlarna framme. Om det ska vara tom yta får det finnas någonstans man kan lägga dem. Jag föredrar ett gatt i hallen där man kan lägga dem så man slipper lyfta i onödan. Beroende på material så tycker jag att tunnlar generellt mår bäst av att förvaras utdragna så de blir plattare inuti så det inte blir så ojämt för hundarna att springa i.
 
Nike har tävlat KM med husse idag! De började med hopploppet och där var det lite knas då Nike var mycket snabbare och mer taggad än vad husse väntat sig. Agilityn var de enda felfria med näst bästa tiden, slalomet tog hon klockrent bägge vändorna. Det blev sammanlagt en 3:e plats på "nybörjar"klassen. Mycket stolt matte och fru! :love:

Nu har jag anmält oss till en inoff. tävling nästa månad där jag och Nessie också ska vara med. Nessie fick inte vara med idag då hon var snäppet för ung. Blir väl att försöka sig på nån riktig tävling kanske till våren sen.:banana:
 
Har kollat igenom våra resultat nu när säsongen är över.
På våra nollade lopp har vi kommit:
1/35, 1/42, 2/46, 4/31, 3/25, 2/21, 1/30, 3/20. 2/23 och 2/22.
En nolla utan pinne. Vi har gått upp från klass 1 till klass 2, har 2 pinnar i Hopp2:an och en i Agility2:an. Plus en SM-pinne i lag!

Vi har verkligen lärt oss massvis på vår första säsong :D SÅ himla stolt över min finaste lilla pil :love:
21617688_10209439980864512_3571447717629718666_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 612
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp