Bukefalos 28 år!

Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL

YAY! Vi fick PM igår, vi kom med på tävlingen :banana:! Debut i högrespåret om mindre än tre veckor alltså, wohoo :D!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL

YAY! Vi fick PM igår, vi kom med på tävlingen :banana:! Debut i högrespåret om mindre än tre veckor alltså, wohoo :D!

Grattis! Det känns lite surrealistiskt att ni ska tävla i spår om 3 veckor, då har vi knappt kommit igång med spårträning p.g.a den där metern snö som envisas med att finnas ute i skogen :p
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hehe, vi har haft dryga decimetern snö fram till förra helgen :D! Men nu är det (typ) barmark (och blankis :p)! Inte de bästa förutsättningarna, men vi hoppas på att spårtakterna sitter i sen innan snön :D!

Var ute i söndags och spårade 1410 m spår, 7 (dolda) apporter + slut, ca 1,5 timmars liggtid, mestadels öppen äng.

Framspår i upptaget på frusen åker. Helt obrydd av vare sig is, snö eller terrängskiften. Alla apporter hittade, inplockade och avlämnade till mig. Och där det låg snö så man såg spårläggarens fotspår såg man att hon verkligen var i spårkärnan och nosade!

Är så GRYMT nöjd med hennes spårarbete och hur hon så säkert jobbar på att hitta apporterna vare sig de är gömda i grästussar, under snö, bakom stenar eller precis bakom en vägkant :D !

Och igår körde vi ett KLOCKRENT skallmoment, ett bra framåtsändande och en bra tungapport. Vi är på G :banana:
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

*kl*
Tränat framåtsändande mån och tis. Inledde med att vara ganska vinglig och så hade han svårt att fortsätta momentet efter belöning utan det blev omstart efter omstart. Dessutom blev han jättestörd av min medhjälpare (hon är roooolig tycker Sarek). Dagen efter trillade polletten ner och jag kunde lägga till en (kort) snabb sträcka innan saktagåendet. Jag kan ibland tycka att det är lite synd att Sarek inte har lika mycket motor som min förra tävlingshund, men vid sådana här tillfällen uppskattar jag verkligen hans goda sidor. Gör jag rätt så blir det rätt, och de går ganska snabbt. För Loke tog det flera veckor att få så mycket bättre resultat på ett moment :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kul att ni kom med, bara att ge järnet nu!

KL
Vi har spårat idag, Estas spår var dryga 500 m med en boll och sex skogspinnar, plockade pinnarna medans jag gick så det var minimalt med vittring på dom. Det började bra, hon hittade en pinne som jag hade tappat, men missade den näst sista (minsta pinnen) och tyckte det var lite jobbigt att avsluta med 50 m asfalt! Men vinterns hårda spår har gett resultat, fint spårarbete och det var bara första vinkeln som hon kollade av lite extra. I de hårda spåren har vi använt oss utav tändstickor som hon endast behövt frysmarkera, det fick jag sota för idag :D Hon markerade de första pinnarna med att stanna till för att sedan snabbt vända till mig för belöning, med skogspinnar så vill jag nog gärna att hon ger mig dom så man inte står där sen ;) Men med en liten uppmaning så plockade hon upp dom sista!

Körde lite uppletande medan spåren låg till sig, det blev en full ruta med fem föremål, fyra föremål snabbt in men det sista var svårt. Det låg i ett av de yttre hörnen och hon gick inte ut på den kanten riktigt, förmodligen för att det var en massa stenblock och grejer där. Skickade om henne flera gånger men hon slog hela tiden över på andra sidan så till slut tog jag med henne tio meter ut så vi kom upp lite och då fick jag ut henne i hörnet och hon fick direkt föremålet i näsan. Hoppas att hon har med sig den minnesbilden nu!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL:

Hur är markerna nedåt skåne och blekinge? Snöfritt? Är så himla sugen på att spåra och funderar på att ev köra söderut någon dag ...
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag hittade en slänt där solen gjort sitt så det var hyffsat snöfritt just där. Ser gärna att all den här snön försvinner nu!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

I Karlskrona på Rosenholm är det ju fantastiska spårmarker :)

Vi spårade där för 1,5 vecka sedan, men då var det fortfarande en hel del snö och skare.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag bestämde mig för att strunta i att det ligger lite snö kvar i skogen så jag la ett spår på ca 700 meter, 6+slut. Hade några klurigeter, två återgångar och en spetsvinkel.
Hon spårade fint och löste klurigheterna utan problem men missade en pinne på slutet. Det märktes att hon började bli lite trött så spårkonditionen är nog inte den bästa just nu!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Är det skog eller mycket öppet? Kuperat? Vart parkerar man bilarna? Nu blir jag sugen på att köra söderut imorgon!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Vi spårar alltid året om, oavsett om det är snö eller inte. Vi får inte så stora mängder förvisso, men ett par-tre dm kan det ju bli ibland. Har aldrig märkt att det skulle ställa till det för hundarna annat än när det är blåsigt och spåren blir överfykta.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag spårar också en del på snö men jag är lite skraj att hon ska börja gå på synen så det blir inte så ofta på vintern. Sedan ar det känts som att våren har varit på gång ett tag så jag har liksom gått och väntat på att det ska bli barmark men det blir det ju aldrig! Gahhh!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

... och idag är det typ snöstorm ute så våren lär dröja ett tag till tyvärr.

Istället för spår så fick det bli sök idag på morgonen och det gick riktigt bra faktiskt. Tycker hon springer ut rakt och fint och skallar bra hos figgen. Måste få till markeringarna även på heldold figge och även träna på att jag ansluter utan att hon slutar skälla- svårt tycker mattekära Toka! Tomskicken väntar jag ett tag till med, bättre då att hon har hög motivation ut.

Hur går det för er andra här inne?
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Vi körde rapport idag och det gick så vansinnigt bra! Han älskar det!
Förra omgången använde han knappt näsan, men lyckades ändå ta sig mellan stationerna utan hjälp. Idag arbetade han fint i doften/spåret och tog sig från station till station väldigt målmedvetet.

Vi körde: B - A, A - C, C - A, A - D. Det var långa sträckor och väldigt snårig terräng.

Nästa gång ska även min medhjälpare förflytta sig. Det verkar som att han tycker att den okända sträckan är bäst :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

kl

Här på ön är all snö snart borta också tror jag minsann :)
Har dock inte blivit mycket spår lagda tyvärr, har fullt fokus på lydnaden just nu. Men lär väl ta och sätta fart med spårandet och brukslydnaden om vi ska lyckas klara appellen nu i vår ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp