Bukefalos 28 år!

Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag varierar för dåligt på filmen men det är meningen att de ska få dutta på targeten typ varannan- var femte gång, eller så ofta som behövs för att den inte ska förlora allt värde som riktningsvisare. Just nu håller jag på att träna på saktadelen i framåtsändandet och jag har en hund som gärna vill vara nära mig, så då får han gå hela vägen fram till targeten som är placerad 25-30 m från gruppen medan jag spatserar 10-12 m bakom. Börja ganska snart med att gå i "rännan" från targeten också, så hon lär sig att gå framåt även utan target.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Tack!
Den här metoden passar nog oss jättebra. Bara jag kan komplettera med något som får henne att sluta titta på mig..
Även om jag kastar godis över huvudet på henne så vänder hon huvudet mot mig i förväntan..
Jag vet inte om det är Ila som är ovanligt förutseende eller om det är jag som kastar dåligt men det är inte första gången det blir såhär när jag ska belöna framåt över huvudet ;)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Åh, så kan inte jag göra med Mallen heller, ever. Jag kastade en boll framför honom en gång och då började han gå framför mig baklänges...
När jag belönar det så stannar jag honom, går fram bredvid och ger godis framifrån. Vi är alltså fortfarande i färdriktningen.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

*kl*

Jag tränar in saktagåendet i framåtsändande som framförgående ;) Min hund behöver alla medel för att hålla sig lugn, så just nu är vi i läget där vi använder leksak som target och dit kommer man bara om man går sakta med fokus framåt utan att dra i kopplet. Det här kräver sin förare, så jag brukar be nån mer erfaren träna det emellanåt på min hund ;) Det kräver en hel del timing där att få polletten att trilla ner :p
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Om hon börjar vända sig så låt henne gå hela vägen fram till targeten tills hon slutar. Det är SÅ himla lätt hänt att man bygger in detta i beteendet. Och vänj henne vid att du vevar med armarna bakom så hon inte reagerar på ljudet av en arm som ska kasta godis :).
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Åh, så kan inte jag göra med Mallen heller, ever. Jag kastade en boll framför honom en gång och då började han gå framför mig baklänges...
När jag belönar det så stannar jag honom, går fram bredvid och ger godis framifrån. Vi är alltså fortfarande i färdriktningen.

Om hon börjar vända sig så låt henne gå hela vägen fram till targeten tills hon slutar. Det är SÅ himla lätt hänt att man bygger in detta i beteendet. Och vänj henne vid att du vevar med armarna bakom så hon inte reagerar på ljudet av en arm som ska kasta godis :).

Bra tips!
Jag funderar på att i första hand prova externbelöning framför för att se om det kan funka!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Med Lyxa började jag att shejpa riktning, att hon stod blick stilla framför mig med fokus helt framåt. Då kastade jag godis och klickade när godisen var precis mellan öronen på henne (så att klicket inte skulle komma för tidigt och få henne att vända sig om).

När hon hade en bra riktning, så började jag att klicka henne för rörelse framåt. För att göra det lättare för henne i början att bibehålla riktning så såg jag till att tillrättalägga miljön med att göra en "trång" passage mellan ex soffa och vägg :).

När jag tog ut momentträningen utomhus så använde jag ibland en riktningspinne för att underlätta och få ut längden på framförgåendet. Sen gick jag rätt fort över till att ha en belöning i handen som jag kastade när hon hade riktning framåt. Detta kräver ju lite precision så att man aldrig kastar när hunden är vänd det minsta mot en, för då kommer man få en hund som bara mer och mer vänder sig.

Har faktiskt en bild på ett perfekt kast (ovanligt för att vara jag :D )!

560403_10150640732917582_1384452564_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Ila reagerar ju så fort hon hör att jag rör armen för att kasta. Och hon har betydligt snabbare reaktioner än mig vilket innebär att hon hinner vända på huvudet och jag hinner inte avbryta kastet utan vips så blir belöningen helfel :p
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Cillamuffins gav ett bra tips om det högre upp! Stå bakom och rör på armarna och ha som kriterie att hon ska titta framåt ändå trots ljudet, tills dess att hon fattar att det blir ingen belöning om man tittar bak, bara om man bibehåller riktning framåt :)!

Sån träning har jag fått köra med Lyxa med, särskilt när man har prassliga regn/vinterkläder :D!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Ska träna på det! Användbart även till andra moment för jag har ju haft problem med tex hoppet i tvåan där samma sak händer :p
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Idag har vi introducerat krypet!
http://www.youtube.com/watch?v=PEmweqZdrpk

Min tanke är att först jobba fram förståelse för kommandot och teknik nos-mot-näsa, räta upp mig själv, plocka bort alla dk och sen vända upp och jobba med positionen.
Hur har ni andra gjort?
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag hade sett till så att huvudet kom upp och sedan att tempot är mycket långsammare! Annars samma. Min har mkt lätt för kryp och lärde sig det på ett par dagar. Men det är olika från hund till hund.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL

Här har det blivit lite halvdåligt med skogsarbete. Ett par spår i månaden och inget sök på jättelänge :( Dumma snö, men nu hoppas vi på att den försvinner!

Fokuset har legat på spårupptag för Grimm. Det är svårt tycker han, men jag tror det kommer med erfarenhet! Just nu jobbar vi på att gå rakt ut med näsan relativt lågt och leta spår. Alltså precis det han inte får göra i söket, men det trillar nog ner en polett snart, han är ju rätt smart, och det är ju ganska stor skillnad på situationerna.

Största problemet är just nu att han gärna vill vika av och söka åt sidorna istället för rakt fram, så vi kör med spåret rätt nära (5-10 meter) och att jag går nära (koppellängd) och hjälper honom genom att hålla emot när han inte jobbar framåt.


Annars verkar högrelydnaden ta sig. Fokus har mest legat på lydnaden (Elitstart närmar sig), men såhär känns momenten ungefär:

FF: inga problem
Inkallning: borde inte vara några problem
Framåtsänande: Påbörjat..
Kryp: under kontroll/färdigt
Skall: På god väg mot färdigt moment
Tungapport: Började med det för någon månad sedan, kört 3 pass och är nöjd med han utförande :o :D
Hopp: Ska slipas lite..



På tal om framåtsändande:


Här kommer en liten film från idag, när jag för första gången flyttade ut "framåtsändandet" på appellplan. Innan har vi tragglat lite saktagående på cykelvägen utanför mina föräldrars, och kollat av att han springer ut på "fram".

Första gången han ser "ben" någonsin, men fattade direkt att det var mellan dom han skulle. Är tacksam för att vi tragglad så mycket riktningshållning utan hjälp i framförgåendet, inga bekymmer om vart han ska :love:


Det är långt kvar till färdigt moment, men det ser inte omöjligt ut! Sista skicket är totalt ur fokus, men jag var så nöjd med det att jag ville ha med det iaf :p


Framåtsändande
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

900 m spår idag och ungefär lika många människor som beslöt sig för att ta promenad över mitt spår när vi skulle ta det... Spårläggaren hade dessutom råkat korsa sig själv på ett ställe. Lillen fick kämpa lite men jag tyckte han löste det ganska bra. En pinne bort (var verkligen borta, jag hittade inte den heller trots att det var markerat med snitsel), resten kom med hem :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Vi har tränat sök idag! Rätt så blåsigt, ena sidan på rutan var väldigt öppen medan den andra sidan var tätare med röjstammar och väldigt tungsprungen. Bestämde mig för att bara köra träffar, vilket visade sig vara ett bra beslut då det var lite jobbigt på den tunga sidan. Vi körde nio skick varav ett blev ett tomslag då hon slog lite för mycket framåt. Annars bra tryck i henne, samlat och härlig attityd. Använde näsan bra och utnyttjade vinden riktigt bra på ett par ställen. Första figgen var dold och det var absolut inga bekymmer. Något trött på sista skicket - fortfarande bra galopp men lite mattning ;)

Bara lägga lite krut på lydnaden på stigen och vid transporterna, hon vill så gärna jobba mer och har väl tidigare fått göra lite som hon ville ibland... Så snart lägre start i sök!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL

Vad härligt att läsa att alla börjar komma igång så bra med träningen :laugh:!

Idag körde jag och Lyxa upplet under svåra förhållanden. Det var första gången vi körde på helt öppen åkermark, och vindarna var STARKA och skiftade håll hela tiden!

Jag la ut fyra föremål, en plånbok i läder, en (tom ;) ) ölflaska i plast, ett litet lypsyl och en liten tygbit (som sen blev 5 då ett av föremålen, plånboken, visst hade saker i sig så ett visitkortsetui i metall blev det femte :P).

Lyxa fick jobba hårt då vindarna tog med sig mycket vittring, men fyra av fem föremål lyckades hon hitta och komma in med. Det femte (ölflaskan) gjorde vi en vindövning på och avslutade med några linjetag med plånboken. JÄTTENÖJD med hur hon kämpade i vinden!

Sen körde vi framåtsändandeträning, där vi diskuterade igenom hur delarna i momentet skulle se ut och vart riktningen skulle vara :P! Men i slutet fick vi till många fina sträckor med både framåtsändande, brytpunkt, saktagående och inkallning :laugh:!


Och på eftermiddagen körde vi en helt tävlingsmässig platsliggning med dold förare. 5 minuter, 4 skott, och Lyxa låg SÅ bra och lugnt i snöslasket (inte världens schysstaste underlag :p). Jättenöjd eftersom detta var vår första fulla dolda plats med skott och första skotten ö.h.t sen i oktober :)!

Och, som grädde på moset, anmälningstiden har gått ut till vår planerade högredebut. Det är nu 8 anmälda och jag har hört att de brukar kunna få ut 10 högrespår, så vi behöver förhoppningsvis inte oroa oss för att bli bortlottade :banana:!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Ser verkligen fint ut!

KL: Har också tränat sök idag och det gick jättebra! Nya figgar men hon skötte sig strålande med raka fina skick och bra markeringar.

I veckan som gått har det inte blivit jättemycket träning men ett rapportpass har vi fått till. Ca 700 meter grundsträcka och 200 meter förlängning (körde bara en förlängning). Förlängningarna gör hon jättebra och hon känns väldigt säker på dem, men vi måste träna mer på långa grundsträckor.

Sköt några skott förra helgen och det går verkligen framåt. Hon ligger stilla och är väldigt fokuserad på köttbullen som ligger mellan frambenen ...:)

Ang. krypet som diskuterats ovan så tycker jag att det är bäst om hunden kryper med bakbenen bakom sig men det tar längre tid att lära in så det är en smaksak.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp