Bukefalos 28 år!

Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hund: Doris, rottweiler, 2 år.

Lite bakgrund: Odågan är min första hund, hon har tagit LÅNG tid på att mogna och är fortfarande väldigt valpig i sitt sätt.

Gren/Klass: Spår, appellen + att vi tränar lite sök som aktivering och kanske nångång ska ut och tävla i det också.

Tränar mest på: Just nu, framförgåendet, skall och krypet. Framförgåendet går rätt bra. Sen är det ju en rottis så skallet är lite knepigt att få till. Krypet måste jag fundera lite på hur mycket jag kan kräva av henne. Hon är så rak i sina knän att vi nog inte kommer få till ett riktigt bra lågt kryp.

Håller till: Umeå

Kortsiktigt mål: Uppflyttade till högre innan säsongen är slut (sa jag det högt?!?)

Långsiktigt mål: SE BCH

557752_10151338805899215_966705549_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Snön börjar försvinna här så jag har spårat två gånger. Första tillfället så blev spåret lite väl svårt men jag tycker hon löste det bra ändå. Igår gick hon superbra!

Jag har fortfarande ingen jättemotivation till att jobba med framförgåendet (tråkigt av någon anledning) men ska kämpa på. Det är det enda momentet vi inte har bra koll på inför appellstarten i slutet av april.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Oftast tycker de nog att den okända sträckan är roligast att springa, såklart olika från hund till hund!

Körde också rapport idag. Förutom sjukt dålig terräng (jag ramlade en gång och trampade igenom så jag blev dyngsur om fötterna en gång) så gick det bra. Körde ca 600 meter grundsträcka och två förlängningar på ca 200 meter vardera. Alltså, hon är ju inte världens snabbaste i dålig terräng men hon tar sig fram målmedvetet så det får man ju vara glad för. :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Så fort våren är här på riktigt så ska du se att du har motivation så det räcker och blir över, brukar vara så för mig i alla fall!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag har fått motivation NU att jobba med framförgåendet, Doris verkar tycka det är ett roligt moment och det går framåt (höhö) med stormsteg. Jag har fortfarande lite problem med hur jag ska lägga stegringen i det, men vi var iväg och tränade ikväll och det artar sig riktigt fint!

Mitt största problem just nu är att jobba tillbaka uthålligheten hos henne. Hon har ju varit avställd mer eller mindre ett halvår i sträck och det märks i koncentrationsförmågan. Hon håller ihop rätt länge när vi tränar utan störning, men med störning orkar hon hålla ihop typ 5 minuter. Det är lite som att träna en valp ;)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Så du kör också rapport? Kul :)
Vi är inte uppe i några längre sträckor ännu. Jag har velat ta det lugnt så att vi får en bra grund. Nu sist gick det dock så himla bra så jag skulle vilja testa uppemot iaf 400m mellan A och B + kanske 200 till C och D.

Längtar till nästa träning!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Ja rapport är så himla kul när man väl kommit så långt så att man åtminstone kan gå iväg ett par hundra meter i skogsterräng.
Jag har lagt väldigt mycket tid på att lägga grunden med korta grundsträckor och små förlängningar. Egentligen först sedan i höstas som vi dragit ut sträckan upp emot 300-400 meters grundsträcka.

KL:
Idag blev det ett kort men lite klurigt spår med fem pinnar + slut. Alla pinnar hem och svårigheterna löste hon bra på egen hand. Imorgon blir det lydnad- precis vad vi behöver!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL

Hur mycket vittras spårpinnarna på tävling?

Vi ska ju starta appellen längre fram i vår och jag insåg att jag inte vet om jag behöver förbereda henne på något särskilt med pinnarna..
Jag håller alltid pinnarna en längre stund i handen. Om jag har vantar på har jag pinnen inuti vanten.

Finns det några riktlinjer eller kan det bli hur som helst på tävling?
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Det normala är att spårläggaren hela tiden har en pinne i handen, men det kan vara en bra idé att träna hunden på någotsånär rena pinnar ibland. De vanliga pinnarna blir lite stinkbomber efter ett tag och riktigt så mycket luktar nog inte tävlingspinnar.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag kan inte svara på om det finns riktlinjer/regler, men här nere är vi noga med att bära pinnen i handen när vi lägger spåret. Då har ju dessutom någon sågar ut pinnen först (mycket doft), sen har dom legat öppet i klubbstugan, spårläggaren har pinnarna i bilen en tid osv. Så jag tror att det är rätt mycket dofter på varje pinne.

När jag tränar har jag "vittringsfria" pinnar i en påse. När jag är ca 5m från platsen där pinnen ska släppas då plockar jag upp en, gnuggar till en gång (om jag kommer ihåg det) och släpper. Iom detta så blir ju pinnarna på tävling rena doftbomberna ;)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Spår igår:
Fick fel spår i upptaget, det gick parallellt med det spåret han skulle ta och efter att han fått fäste gick det inte att byta. Så det var bara att plocka av honom. Min snälla spårläggare gick ut ett nytt spår och den lille tänkte nog att han INTE skulle bli avplockad från fler spår för hjälp vad han låg på i linan, trots tätt med grenar på marken. Bra på denna hund som kan vara lite försiktig när det är svårframkomligt i skogen.

Idag filmade jag lite delmoment som stöd när jag pratar apportering, och så passade jag på att filma lite övrig lydnad också. Fria följet var inge vidare så det visas inte upp. Men krypet tycker jag är helt okej. Han är lite snabb i starterna och jag borde lätt kunna göra en tvärare vänstersväng. Men vad kan mer förbättras? Är lite novis på det här med brukslydnad :)

Sarek kryper
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag tycker att det ser supertrevligt ut :)! Bara att fortsätta som du gjort tycker jag, det verkar ju göra susen ;)! Ska man vara extremt, extremt petig så skulle man kanske vilja ha tillbaka honom ett snäpp i position, för att underlätta sen när du lägger in vänstervinklar :)?

KL

Idag körde vi både lydnad, brukslydnad och upplet. Vi fick till jättefin tungapport och skall, och länkade ihop framåtsändandet till något jag blev riktigt nöjd med för att ha tränat det relativt kort period :bump:.

Framåtsändande

Uppletet blev super det med, vi har haft trubbel i det när vi gick över till ängsupplet, men med lite nya grundläggande övningar har vi kommit igen rejält där :love:!

2013-03-17-upplet-med-jonna-och-zolo-106.jpg


2013-03-17-upplet-med-jonna-och-zolo-112.jpg


2013-03-17-upplet-med-jonna-och-zolo-117.jpg


2013-03-17-upplet-med-jonna-och-zolo-119.jpg


2013-03-17-upplet-med-jonna-och-zolo-128.jpg
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Tack! Japp, man ska vara extremt petig. Han är så jädra snabb i liggande ställning och kan krypa framåt, bakåt och snurra runt på stället innan jag ens har hunnit andas "kryp", så du har nog rätt i att han ska vara lite längre bak så han märker vart jag är på väg :).

Härligt att det går framåt med uppletandet! :)
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Tack! Japp, man ska vara extremt petig. Han är så jädra snabb i liggande ställning och kan krypa framåt, bakåt och snurra runt på stället innan jag ens har hunnit andas "kryp", så du har nog rätt i att han ska vara lite längre bak så han märker vart jag är på väg :).

Härligt att det går framåt med uppletandet! :)

Ja, det är ju lätt så med de hundar som är kvicka och tycker att det är kuuul med kryp, de hamnar ju ofta en bit för långt fram (känner igen det på min med :D). Men tycker verkligen att ni kommit jättelångt med krypet, snyggt :)!

Och ja, det är SÅ härligt när man löser problem man haft och det börjar gå framåt igen :banana:!

Härliga bilder!

Är hon mer pälsad än vanligt?

Tänkte precis samma sak:D
Hon är så fin!!

Tack! Ja, nu är hon i perioden då hon är som mest pälsad! Det är NU jag borde ställa ut henne :D! Fast nu är hon på väg att börja fälla, så snart har jag min nakenaussie här igen ;)!
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Glömde fråga, hur har du gjort för att få till temposänkningen i framåtsändandet? Jag har precis lyckats lägga till den snabba biten och skickar till en riktnignsvisare med godis på, och efter den så fortsätter han i långsamt tempo. Just nu jobbar vi lite på att han inte ska störas ut av gruppen och att saktabiten ska vara just sakta HELA vägen, men det kan ju vara bra att ha lite alternativ när det är dags att plocka bort riktningsvisaren.
 
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Supersöt och superduktig som vanligt :D
Lyxa ser så malligt stolt ut på svansföringen när hon går före i framåtsändandet :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp